05 februari 2016
Bewoners van de Lage Wipstraat schrokken van de enorme knal toen donderdagavond een vuurwerkbom door de brievenbus van een van de woningen werd gegooid. De 68-jarige bewoonster was alleen thuis op dat moment
Ine Cup
ZEVENBERGEN - ‘Een aanslag’, zo noemen geschrokken buurtbewoners de ontploffing van een vuurwerkbom donderdagavond in een woning aan de Lage Wipstraat in Zevenbergen. Het interieur van het huis liep grote schade op, zegt de politie. De bewoonster (68) raakte ‘wonder boven wonder’ slechts lichtgewond door rondvliegende glasscherven. Zij hoefde niet met de ambulance mee. „Dit had veel erger kunnen aflopen voor haar”, zegt politiewoordvoerster Esther Boot.
Het zware vuurwerk is vermoedelijk door de brievenbus in de woning geduwd. Dat gebeurde rond half tien. De politie is op zoek naar de onbekende dader(s) en heeft met buren gesproken. Ze neemt de zaak hoog op en wil weten of de woning een toevallig doelwit was of dat sprake is van een gerichte actie.
„Wat bezielt iemand om zoiets te doen?” vraagt de dochter van het slachtoffer zich af. Ze vertelt dat ze meteen aangifte hebben gedaan. „Het is bizar, dit is gewoon poging tot doodslag. Als mijn moeder net in de gang was geweest, was het waarschijnlijk veel erger afgelopen.”
Net thuis van een bezoekje aan haar moeder, kreeg ze donderdagavond telefoon van haar nichtje. „Die zei dat er een vuurwerkbom ontploft was in het huis van mijn moeder. Ik ben meteen teruggegaan en trof mijn moeder trillend en onder het bloed aan. De kamerdeur was uit de sponningen gevlogen, alle bovenlichten waren kapot, overal lag glas en op de deurmat bij de voordeur zat een grote schroeiplek. Mijn zus en haar dochter waren er al, op de een of andere manier is het mijn moeder in haar paniek gelukt om hen te bellen. Mijn zus heeft meteen de politie gewaarschuwd. Het gebeurde nog geen tien minuten nadat ik daar ben weggegaan. Maar ik zag niemand toen ik wegging.”
Haar moeder zit aangedaan naast haar op de bank. Op haar gezicht zitten schaafplekjes waar ze door rondvliegend glas is geraakt. „Ik hoor de knal nog afgaan in mijn hoofd”, vertelt ze met zwakke stem. „Ineens was het mistig, was er niets meer te zien, kon mijn telefoon bijna niet vinden, kon niet eens meer schreeuwen. Ik ben bang om weer in mijn huis te komen.”
„Wij wonen al 35 jaar hier”, vertelt haar dochter. „We hebben nog nooit vervelende dingen meegemaakt. Mijn moeder doet geen vlieg kwaad. Het is toch niet normaal dat ze dit op haar leeftijd nog mee moet maken?”
Esther Boot liet gisteren weten dat de politie nog met het onderzoek bezig is, maar kon niets zeggen over de stand van zaken.
http://www.bndestem.nl/regio/moerdi...ergse-woning-bewoonster-lichtgewond-1.5695147