Aangekondigde grenscontroles tussen Nederland en Duitsland vanaf eind november

StanPyro

VWC lid
https://www.ad.nl/binnenland/zorgen...eel-je-mensenhandelaren-in-de-kaart~aff60b87/

Volgens mij is hier nog geen draadje over, heb het althans niet via de zoekfunctie kunnen vinden.
Leek mij wel belangrijk om te delen, want dit gaat gegarandeerd van invloed zijn op de vele Nederlanders die tijdens de reguliere verkoopdagen vuurwerk bij de Duitse supermarkten gaan halen. Grenscontroles als deze aangekondigde, die straks aan de oostgrens voor oponthoud en ergernis bij inbeslagname van 25,01 kg siervuurwerk (brutogewicht) gaan zorgen. Gezien we er vrijwel zeker van op aan kunnen dat ook daarop gecontroleerd gaat worden als de controleposten er tenslotte toch al staan.

Ben nu meerdere keren de Duitse grens over gegaan de laatste tijd maar geen enkele controle gezien op de heen weg.
Dus verwacht ook niet dat de Nederlandse politie alle grenzen kunnen gaan controleren tegelijkertijd.

Niet iedere grensovergang zal standaard gecontroleerd worden. De grote wegen wellicht, blijft nog genoeg over.

Ben nu meerdere keren de Duitse grens over gegaan de laatste tijd maar geen enkele controle gezien op de heen weg.
Dus verwacht ook niet dat de Nederlandse politie alle grenzen kunnen gaan controleren tegelijkertijd.
Het Kabinet heeft aangekondigd dat dit vanaf november gaat beginnen. Dus het klopt dat je nu nog niet veel verschil merkt, het is nog niet zover. Maar de afgelopen maanden hebben vele NL'ers al wel behoorlijk lang in de file gestaan Duitsland in. Want de Duitse douane was er al mee begonnen en NL volgt nu dat voorbeeld. Vertragingen tot 30-45min. zijn er al geweest en niet alleen werden mensen gecontroleerd op ID/Paspoort maar ook op wat ze in de auto bij zich hadden. En het geldt voor alle NL-grenzen dus ook voor de grens met België en de kust.

En dat gebeurde de afgelopen jaren niet?
Niet grootschalig, aangekondigd vanuit de overheid met een wet die geen enkel raakvlak heeft met vuurwerk of de vuurwerkverkoopdagen. En aannemelijk ook voor de langere termijn. In plaats van steekproefgewijs rond de jaarwisseling en verkoopdagen.

Zie bijvoorbeeld de nieuwe dagelijkse file op de A1 bij Hengelo, richting Duitsland. Die file bestaat enkel door een vaste grenscontrole door de Duitse politie voor het verkeer dat Duitsland in wil. Dat krijg je straks dus andersom ook.

Het Kabinet heeft aangekondigd dat dit vanaf november gaat beginnen. Dus het klopt dat je nu nog niet veel verschil merkt, het is nog niet zover. Maar de afgelopen maanden hebben vele NL'ers al wel behoorlijk lang in de file gestaan Duitsland in. Want de Duitse douane was er al mee begonnen en NL volgt nu dat voorbeeld. Vertragingen tot 30-45min. zijn er al geweest en niet alleen werden mensen gecontroleerd op ID/Paspoort maar ook op wat ze in de auto bij zich hadden. En het geldt voor alle NL-grenzen dus ook voor de grens met België en de kust.
Die bevoegdheid heeft de politie dus niet, de marechaussee ook niet. Alleen de douane heeft de bevoegdheid de auto te doorzoeken. Of geldt er in december een uitzondering?

Vergeet niet dat de controle capaciteit enorm laag ligt. Wat ik mij zo herinner van het debat met minister Faber komt er een extra capaciteit van, jawel, 50 man marechaussee. Het aantal grensovergangen ligt uit mijn hoofd op ca. 600. Tel uit je winst...

Vergeet niet dat de controle capaciteit enorm laag ligt. Wat ik mij zo herinner van het debat met minister Faber komt er een extra capaciteit van, jawel, 50 man marechaussee. Het aantal grensovergangen ligt uit mijn hoofd op ca. 600. Tel uit je winst...
Ligt eraan wat je gaat tellen, alle snelwegen met autowegen, of ook kleine onverharde weggetjes etc.

Die bevoegdheid heeft de politie dus niet, de marechaussee ook niet. Alleen de douane heeft de bevoegdheid de auto te doorzoeken. Of geldt er in december een uitzondering ?
Zoiets heb je ook al gevraagd in jezelf aangemaakte topic,maar voor de duidelijkheid:
Je bent indien nodig altijd verdacht van een strafbaar feit.
Heel simpel oom agent verdenkt jouw van het in bezit hebben en vervoeren van illegaal vuurwerk,dan ben je dus ...............................................
Snappie ? ;)
Dat is dan ook mijn reactie in jezelf aangemaakte topic over grenscontroles en de bevoegdheid van oom agent.

Wil ik er in dit topic nog aan toevoegen dat ik toevallig gisteren een reportage van een groot lokaal tv station uit t oosten heb zitten kijken,wat ging over grenscontroles.
Daarin stelde de intervieuwer de vraag aan een agent/woordvoerder bij een grenscontrole wat nou zorgt dat iets of iemand aan de kant word gezet voor controle op imigranten of vuurwerk.
Antwoord was simpelweg te zien in de reportage,men vist er de busjes uit,veelal buitenlands kenteken,en vrachtwagens,her en der wat sjofel uitziende auto's ook met NL kenteken,en dan weet je wat voor hun merendeels de criteria zijn.
Ook werd verteld dat ze scanners hebben die kentekens nachecken om te zien of je bv met die auto iets strafbaars hebt gedaan of dat je bv nog boete's of iet soortgelijks hebt open staan,want dan word je er bij een positieve hit ook uit gevist en gecontroleerd.

Back
Bovenaan