800kg gevaarlijk vuurwerk in huis

kwintos

VWC lid
Zeer gevaarlijk vuurwerk in woonhuis

OLDEBROEK -
Bewoners van een huis in Oldebroek hebben twee nachten niet in hun eigen huis kunnen slapen. De politie vond dinsdagmiddag ongeveer 800 kilo zeer gevaarlijk illegaal vuurwerk, maakte ze donderdag bekend. Een 42-jarige man is aangehouden.

De Explosieven Opruimingsdienst (EOD) heeft het vuurwerk woensdag en donderdag uit de woning gehaald. Een deel van het vuurwerk bleek zo gevaarlijk, dat het op een defensieterrein tot ontploffing is gebracht. De rest is naar een veilige opslagplaats afgevoerd.

De politie is het vuurwerk na onderzoek op het spoor gekomen.

Bron:http://www.telegraaf.nl/binnenland/24861331/__Zeer_gevaarlijk_vuurwerk_in_huis__.html

Het was toch wel een aardige hoeveelheid wat ze daar hebben aangetroffen.
Was echt een liefhebber volgens zijn buren. En ze hadden er altijd ontzettend van genoten met oud en nieuw. Tot dat afgelopen dinsdag het illegale vuurwerk in beslag werd genomen.
Nu vinden de mensen het ineens niet leuk meer.:shocked:

Oh kijk..
http://www.destentor.nl/regio/oldebroek/800-kilo-illegaal-vuurwerk-in-woonwijk-oldebroek-verborgen-1.5528994

Inderdaad ook zelf gemaakt spul.

Wat mij het meest bij blijft is het laatste zinnetje.. ''De politie wil niet te veel kwijt over hoe ze de grote vangst hebben ontdekt''

Hmmm.. Een anonieme tip melden ze altijd wel, een niet anonieme ook maar dan zonder naam.
Mijn vermoeden gaat uit naar een infiltrant. Een agentje die zich voordoet als koper..
Want als dat eenmaal bekend is, word de rest voorzichtiger of beter bewapend ?

Het was toch wel een aardige hoeveelheid wat ze daar hebben aangetroffen.
Was echt een liefhebber volgens zijn buren. En ze hadden er altijd ontzettend van genoten met oud en nieuw. Tot dat afgelopen dinsdag het illegale vuurwerk in beslag werd genomen.
Nu vinden de mensen het ineens niet leuk meer.:shocked:

Kijk het is misschien wel hypocriet maar een buurman met 800 kilo aan vuurwerk in huis zit je ook niet op te wachten lijkt me?

Klopt, maar om dan te zeggen dat heel Oldenbroek aan een ramp is ontsnapt is wel overdreven.

800 kg 1.1G tijdens een brand geeft echt een enorme klap hoor. De woningen aan weerszijde hebben dan echt wel een groot probleem.

Stel, (ja het is hypothetisch, maar probeer je de situatie eens in te denken) dat er daar dus brand uit was gebroken op een dag. Links en rechts een woning met een gezin er in en dan een mega explosie. Stel dat de vuurwerk eigenaar en de buren aan de rechter- (of linkerkant, of allebei) door die explosie omkomen... laten we het op 3 volwassenen en 1 kind houden, dan is dit toch gewoon een ramp??

Ik snap dat je vindt dat de media altijd dingen opblaast (pun intended) maar dit is gewoon niet recht te praten. 800 kg 1.1G in een woonhuis....Gaat dat missen vallen er zeker doden.

Ik zal een voorbeeld geven en bedenk dan dat dit ongeveer 25 kilo 1.1G geweest zal zijn:

800 kg 1.1G tijdens een brand geeft echt een enorme klap hoor. De woningen aan weerszijde hebben dan echt wel een groot probleem.

Stel, (ja het is hypothetisch, maar probeer je de situatie eens in te denken) dat er daar dus brand uit was gebroken op een dag. Links en rechts een woning met een gezin er in en dan een mega explosie. Stel dat de vuurwerk eigenaar en de buren aan de rechter- (of linkerkant, of allebei) door die explosie omkomen... laten we het op 3 volwassenen en 1 kind houden, dan is dit toch gewoon een ramp??

Ik snap dat je vindt dat de media altijd dingen opblaast (pun intended) maar dit is gewoon niet recht te praten. 800 kg 1.1G in een woonhuis....Gaat dat missen vallen er zeker doden.

Ik zal een voorbeeld geven en bedenk dan dat dit ongeveer 25 kilo 1.1G geweest zal zijn:

Jaja dit is wel beetje meer als 25 kilo denk je niet

Dit is inderdaad niet recht te praten en ik ben ook geen voorstander van illegaal vuurwerk. Maar de media overdrijft 9 van de 10 keer wel heel erg. Het AD vergeleek laatst een FP3 nitraat met 10 handgranaten :bonk:

+ Ze rekenen altijd met BRUTO gewicht. Van die 800 kilo zal rond de 100-200 kruit zijn. Maar dat is in dit geval nog steeds genoeg om een gat in een woonwijk te slaan :bonk:

Jaja dit is wel beetje meer als 25 kilo denk je niet

Ook met 25 Kilo flash heb je een groot probleem in een woonwijk laat staan 200 a 300 netto van die partij. Ik heb 1 kilo knallers meegemaakt van dichtbij. Als 25 kilo flash in je woning explodeert heb je toch echt wel een heel groot probleem laat staan 200 kilo netto flash. Dat er doden gaan vallen is geen onzin. Met 25 kilo kun je toch aardig wat 3"inch salutes maken van 140 gram netto flash om je een beeld te geven. En de meeste hier op het forum weten wel hoe die knallen. Het is gewoon een koekwous met zoveel spul in huis.

Screenshot_2015-12-11-19-13-46-1.png

Deze foto hoort nog bij dit nieuws bericht. 1.4G.. lijkt me allemaal wat overdreven, mensen hun huis uit enzo... hmm

Back
Bovenaan