5 Ton vuurwerk in beslag genomen in Poppel

moontan

VWC lid
5 Ton vuurwerk in beslag genomen in Poppel

RAVELS - 5 ton vuurwerk. Dat trof de politie aan tijdens een inval bij een jong gezin in de Zandkuilstraat in Poppel. Jan H. wordt gedagvaard en draait op voor alle kosten. Wendy Luyks

Het was al langer een publiek geheim dat Jan H. elk jaar massaal vuurwerk opslaat in zijn woning. Dit jaar bewaarde hij ook een deel in een container op een braakliggend terrein naast de woning. De politie ving het gerucht op en besliste om gisteren over te gaan tot een huiszoeking. Met resultaat, want honderden dozen illegaal vuurwerk werden in beslag genomen. De man had immers geen vergunning op zak om vuurwerk te verkopen. Als particulier mag je hooguit 1kilo kruit in je bezit hebben. De speurders troffen bij Jan H. naar schatting tussen de 800 en de 1.000kilo kruit aan, wat overeenkomt met zo'n 5ton vuurwerk. Het vuurwerk lag opgestapeld in een container naast de woning, in de kelder en in de garage. Ook in een bestelwagen voor de deur werd vuurwerk aangetroffen. De buren reageerden 'verrast'.

Gepeperde rekening

Het vuurwerk werd gisteravond door manschappen van de politie uit de woning en de container gehaald en in een vrachtwagen geladen. Het vuurwerk wordt naar een munitiedepot van het leger in Wallonië gebracht en daar voorlopig opgeslagen. Daar wordt alles bewaard en geïnventariseerd.

'Het vuurwerk wordt naar zo'n bunker gebracht omdat er ook spektakelvuurwerk bij zit en dat is verboden in België', zegt een speurder.

'Er wordt dan berekend hoeveel kilo vuurwerk het is. Achteraf wordt het vernietigd aan een bepaald bedrag per kilo en dat wordt verrekend aan de eigenaar. We vermoeden dat het om zo'n 1.000kilo kruit gaat. Hij kan zich verwachten een gepeperde rekening.'

Eigen gebruik

De politie bevestigde dat de man geen vergunning had voor het vuurwerk. Tegen de politie verklaarde de man dat het vuurwerk voor eigen gebruik was. Daar wordt echter weinig geloof aan gehecht. 'Het lijkt me wat veel voor eigen gebruik', zegt een speurder.

Opgestapeld vuurwerk is in principe niet gevaarlijk, maar toch houdt het een risico in. 'Zulke hoeveelheden horen gewoon niet thuis in een woonwijk. Als het vuurwerk ontploft was, zouden er in een straal van 400kilometer niet veel ramen heel gebleven zijn. Bovendien was de bodem van de container al vochtig en dat brengt altijd extra risico's met zich mee.'

De buren reageerden gisteren verrast. 'Ik heb fantastische buren. Ik heb er nooit bij stilgestaan dat het gevaarlijk zou kunnen zijn. Eerlijk gezegd heb ik meer schrik voor mijn dochter van 15 die op oudejaarsavond voor de eerste keer uit zal gaan', zegt een buurvrouw. Ook de andere buren reageerden kalm. 'We wisten uiteraard dat Jan vuurwerk had liggen. En dan? Elk jaar kan de hele buurt genieten van prachtig vuurwerk. Deze inval is toch wat overdreven. Al moet ik wel zeggen dat hij nu toch wel veel had liggen.'

http://www.nieuwsblad.be/Article/De...d&utm_medium=newsletter&utm_campaign=regio-nb

Opgestapeld vuurwerk is in principe niet gevaarlijk, maar toch houdt het een risico in. 'Zulke hoeveelheden horen gewoon niet thuis in een woonwijk. Als het vuurwerk ontploft was, zouden er in een straal van 400kilometer niet veel ramen heel gebleven zijn. Bovendien was de bodem van de container al vochtig en dat brengt altijd extra risico's met zich mee.'

400 kilometer weer een beetje overdreven:bonk:

hahahaha vallen waterstofbommen en atoombommen tegenwoordig ook al onder spektakelvuurwerk?

Echt heerlijk zoals die Belgen reageren. Niet van dat oversture gekakel, maar gewoon nuchter.
Is die Jan H. Van 't Vlinderke?

hahaha oftewel nederland word weggeblazen door zo'n container :frusty: Ik heb al veel gehoord maar dit komt toch wel in mijn top 3:D

Opgestapeld vuurwerk is in principe niet gevaarlijk, maar toch houdt het een risico in. 'Zulke hoeveelheden horen gewoon niet thuis in een woonwijk. Als het vuurwerk ontploft was, zouden er in een straal van 400kilometer niet veel ramen heel gebleven zijn. Bovendien was de bodem van de container al vochtig en dat brengt altijd extra risico's met zich mee.

Ik neem aan dat dit toch 400meter moet zijn!!??

Ik neem aan dat dit toch 400meter moet zijn!!??

Dat lijkt mij een heel stuk waarschijnlijker dat ze dat bedoelen jah :D
Verder idd leuk dat het niet een zeik artikel is over hoe gevaarlijk alles wel niet was enzo, zoals je gewend bent van de Nederlandse media.
Ook leuk die reacties van de buurtbewoners, haha :bonk:

Wat in een straal van 400km zouden weinig ruiten heel blijven?
Ik heb veel sterke verhalen gehoord in de media, maar dit slaat werkelijk alles!!

400 kilometer weer een beetje overdreven:bonk:

Tuurlijk niet, de werkelijke kracht van vuurwerk is al járen topgeheim geweest, die chinezen zinnen op wereldoverheersing. Iedereen maar bang zijn voor Korea met kernwapens, maar China is het werkelijke gevaar. [/sarcasme]
Of er vond iemand een atoombom (de ouderwetse knaller), en trok zo zijn conclusies. :p

In ieder geval een mooie reactie van de buren, zo mag er hier in NL ook wel wat vaker gereageerd worden.

Lijkt mij ook eerder 400meter, hooguit iets meer. Als het 400Km was geweest was zowat het hele land getroffen (de ramen dan).

Zo lekker overdreven weer die media. De buurt wist het wel te waarderen; iedere jaar genieten :) zo hoort het.

Wat mij betreft doen ze liever iets aan drugs en geweld. Daar hebben al die 15 jarige dochters en hun moeders meer aan ;)

Back
Bovenaan