46 ton illegaal vuurwerk in haven Antwerpen

moontan

VWC lid
46 ton illegaal vuurwerk in haven Antwerpen

ANTWERPEN - De scheepvaartpolitie heeft woensdagavond in de Antwerpse haven 46 ton illegaal vuurwerk in beslag genomen. Dat schrijft Gazet van Antwerpen vrijdag. De twee containers vol illegaal vuurwerk komen van een Chinees schip. De gevaarlijke lading is tijdelijk ondergebracht in Nederland, omdat er in België geen mogelijkheid is om het vuurwerk op te slaan zolang de gerechtelijke procedure duurt.

De Antwerpse havenautoriteiten probeerden donderdag de hele dag vruchteloos van het vuurwerk af te geraken. Het parket van Dendermonde vond uiteindelijk de oplossing: de lading vertrok in de nacht van donderdag op vrijdag onder politiebegeleiding naar Tilburg, waar ze tijdelijk wordt opgeslagen.

Daarmee is het probleem niet opgelost, want het vuurwerk komt hoe dan ook terug naar België. Volgende week is er spoedoverleg tussen Economische Zaken en Nederland. Wat er met het in beslag genomen vuurwerk gebeurt, valt onder de verantwoordelijkheid van de dienst Springstoffen van Economische Zaken.

In België is er geen plaats om de gevaarlijke lading op te slaan tot de gerechtelijke procedure is afgelopen en het vuurwerk kan worden vernietigd. Er is wel een bunker in Bouillon, maar die zit bomvol. Door het uitblijven van een oplossing, worden de havenautoriteiten en de federale politie bij dergelijke inbeslagnames telkens met de problemen opgezadeld. bvb

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF20062008_007&ref=nieuwsoverzicht

Nu snap ik het neit meer :s alle nederlanders gaan al naar Duitsland toe om hun stuff opteslaan omdta het in NL kenelijk niet kan ? maar 46 Ton opslaan in NL kan wel ? snap het even niet meer :bonk:

Uhm beetje bizar.. 46 ton illegaal ff opslaan in nederland :frusty: terwijl in nederland verboden is..

waar zijn we mee bezig? :bonk:

Dat wordt opgeslagen in Ulicoten dat vlak bij Tilburg ligt. In Nederland mag je wel degelijk vuurwerk opslaan. De Nederlandse overheid had daar (bestaande) bunker locaties voor aangewezen.

Een ervan is Ulicoten. Daar slaat bijvoorbeeld Beko (eveneens uit Tilburg afkomstig) zijn vuurwerk ook op. Voor de meeste andere bedrijven is dat tever weg, dan wel te duur.

In Bouillon is inderdaad geen plaats. Dat bunker complex (ook wel Sugny genaamd) wordt voor het over grote merendeel door Sinomax (Alpeco) gebruikt voor de opslag van 1.1G tot 1.4S vuurwerk. Originals heeft er ook een paar 1.3G bunkers.

Dat daar nu geen plaats meer is goed mogelijk. Ik vermoed ook dat er nog enkele tonnen zo niet alles (meer dan 100 ton) van Wimmers ligt wat er inbeslag genomen is een poos terug. Kan goed zijn dat het gewoon daardoor propvol ligt.

Laatst bewerkt:
Even een vraagje.
Ik hoorde het net op de radio.
Het is illegaal vuurwerk en bestaat voornamelijk uit chineese rollen en lawine pijlen.
Al dus dat wordt gezegd.

Wordt dit op den duur vernietigd of wordt het aan vuurwerk schieters verkocht, om tijdens shows te gebruiken.

Ik dacht dat de opslag van dat soort vuurwerk in Nederland gewoon weg niet kon ivm afstanden. De normale vuurwerkers hebben hun spul ook in duitsland staan , echt heel lomp dan zeg als dit wel kan.

Maargoed jammer dat deze lading onderschept is!!!:angry::angry::angry:

Ik dacht dat de opslag van dat soort vuurwerk in Nederland gewoon weg niet kon ivm afstanden. De normale vuurwerkers hebben hun spul ook in duitsland staan , echt heel lomp dan zeg als dit wel kan.

Maargoed jammer dat deze lading onderschept is!!!:angry::angry::angry:

Ik begrijp je frustratie Thresher.
Maar de overheid heeft er dan voor gezorgd dat de bunkers voor de opslag van profesioneel vuurwerk is verminderd, of uitgebannen.

Maar wat dacht je van de opslag van munitie.
Er ligt genoeg munitie bij de karzernes, leger vliegvelden en bij de fegatten.
En daar je hoor niemand over....

En dat het in beslag genomen is.
Dat hebben ze geweten.
Misschien is het wel zelf besteld door de Nederlandse overheid....:angry:

Eerlijk gezegd vind ik het hartstikke mooi dat dit onderschept is. Het is namelijk dat soort vuurwerk wat elk jaar voor het gesodemieter zorgt. Ok ok, ik weet dat er veel verantwoord mee om gaan en er van genieten, en hen/jullie/mijzelf gun ik het van harte, maar feit is dat het gros of iig degenen die zich in de kijker spelen met misbruik van dit spul het hele vuurwerk een slechte naam bezorgen en jaarlijks de overlast en schade veroorzaken. Dan is het goed dat een lading van de markt is, hoe jammer ook.

En btw; lawinepijlen over zee? Geen echte Zink dan dus blijkbaar?

Eerlijk gezegd vind ik het hartstikke mooi dat dit onderschept is. Het is namelijk dat soort vuurwerk wat elk jaar voor het gesodemieter zorgt.

Heb je helemaal gelijk in.
Moet je maar eens op youtube lawinepijl intypen.
Je wordt doodgegooid met filmpjes van gasten, die allemaal verkeerde dingen met lawinepijlen doen.
Ik noem geen voorbeelden, anders breng ik slopers weer op verkeerde ideeen...

niemand weet precies wat er in die containers heeft gezeten.

@ cigarman, ja je hebt helemaal gelijk, over die munitie depots hoor je niemand maar voor een bunker vuurwerk is Nederland te klein. En er schijnen zelfs ook kernwapens op te liggen geslagen in NL. En wat je zegt over op ideeen brengen dat klopt ook, het internet zorgt gewoon voor na-aap gedrag bij dat soort idioten, hoort erbij op die leeftijd schijnbaar.

@ richardus, lawinepijlen zijn inderdaad 1van de stukken vuurwerk die gebruikt wordt om te slopen maar nogmaals het probleem ligt niet bij het vuurwerk zelf , maar bij die achterlijke idioten die er alles mee slopen. 10 jaar terug was dit gezeik er ook niet toen je zelfs nog bij de speelboom in Baarle lawinepijlen en betonstrijkers kon kopen.

En als de overheid het ineens wel voorelkaar kan krijgen om zelfs ( naar het schijnt) zwaar 1.1g vuurwerk op te slaan hier vind ik dat belachelijk en niet eerlijk tegenover de vw branche die niet eens de mogelijkheid krijgen om laat ik zeggen een 1.3g buffer bunkertje van een 500kg te mogen bouwen om zo de ritten naar duitsland te beperken.

Laatst bewerkt:
jammer om te horen dit:bonk: weten jullie mischien of dit voor de belgische markt was of voor de illegale handel in nederland? zou wel jammer zijn:cry: al die prachtige lawinepijlen en rollen in de prullenbak:frusty:
of minister van het VROM heeft eindelijk eens een dikke collectie vuurwerk op zak die die dit jaar lekker zelf opstookt:rolleyes:

@ richardus, lawinepijlen zijn inderdaad 1van de stukken vuurwerk die gebruikt wordt om te slopen maar nogmaals het probleem ligt niet bij het vuurwerk zelf , maar bij die achterlijke idioten die er alles mee slopen. 10 jaar terug was dit gezeik er ook niet toen je zelfs nog bij de speelboom in Baarle lawinepijlen en betonstrijkers kon kopen.

En als de overheid het ineens wel voorelkaar kan krijgen om zelfs ( naar het schijnt) zwaar 1.1g vuurwerk op te slaan hier vind ik dat belachelijk en niet eerlijk tegenover de vw branche die niet eens de mogelijkheid krijgen om laat ik zeggen een 1.3g buffer bunkertje van een 500kg te mogen bouwen om zo de ritten naar duitsland te beperken.
Tja, je hebt toch opslag nodig voor het geval je zo'n partijtje onderschept.... Stel dat zo'n opslag voor nood er níet zou zijn!

@mij; zeker, wetgeving heeft er veel mee te maken, en vooral cultuur. De combi cultuur/wetgeving/overheid/onderwijs etc maakt dat het misbruikt wordt. Maar op korte termijn is dat niet zomaar te veranderen. Dan is het onderscheppen van grote partijen een goede korte termijnoplossing. VErvolgens moet er ook zeker aan verandering van cultuur komen.

Ik blijf erbij dat het gewoon meten met 2 maten is, ze willen gewoon geen vuurwerk hier in NL. Sorry dit heeft niet veel meer met het topic te maken maar ik wordt zo moe van die overheid hier....

Ach, hoeveel vandalisme creeer je met een chinese rol? Beetje onzinnig om dat te verbieden en tegen te houden...Zo móet je inderdaad wel met verschillende maten meten, als overheid zijnde. Als ze dát nou 'ns gingen doen :wink:

Ik blijf erbij dat het gewoon meten met 2 maten is, ze willen gewoon geen vuurwerk hier in NL. Sorry dit heeft niet veel meer met het topic te maken maar ik wordt zo moe van die overheid hier....

Tresher, zoals ik al éérder aangaf.. die locatie waar men over in het artikel spreekt is Ulicoten.. daar mag wel degelijk opgeslagen worden.. Beko doet dat trouwens al vannaf het begin.. Deze locatie was ook aangewezen door de nederlandseoverheid.

alleen voor veel bedrijven zoals een Wagenvoort, is dat veelste ver. En is duitsland het beste alternatief dan. Het is wél zo dat 400 of 800 meter afstand tot zo een bunker natuurlijk van een absurditeit ten top is .

Laatst bewerkt:
tja, erg jammer dat het in beslag is genomen daarvan gaat juist te prijs op het illegale circuit nog omhoog. het ligt hier dus niet zo ver vandaag opgeslagen dus denk dat we daar even moeten gaan winkelen:p

Nog een bericht over de vangst:

Recordvangst: 46 ton illegaal vuurwerk
Den Haag - De VROM Inlichtingen- en Opsporingsdienst (VROM-IOD) heeft in samenwerking met de Belgische Justitie 46 ton illegaal vuurwerk in beslaggenomen in de haven van Antwerpen. Dit heeft het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) vrijdag bekendgemaakt.

Het vuurwerk is massa-explosief en dus niet geschikt voor de consumentenmarkt. Tijdens de actie zijn onder meer gevaarlijke vlinders, lawinepijlen en Chinese rollen aangetroffen. Dit illegale consumentenvuurwerk was zeer vermoedelijk bestemd voor de Nederlandse markt. In geheel 2007 werd zo’n 80 ton illegaal vuurwerk in beslaggenomen.

Minister Cramer heeft toegezegd nog harder op te treden tegen illegaal vuurwerk. VROM richt zich daarbij niet alleen op strafrechtelijke onderzoeken samen met de politie en het Functioneel Parket, maar heeft een actieve 'tegenhoud'-strategie opgezet.

Centraal in de strategie staat het voorkomen dat illegaal vuurwerk Europa en Nederland binnenkomt. Ook worden de controles op vuurwerk tijdens transport en opslag geïntensiveerd. Deze strategie wordt uitgevoerd door de ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat in samenwerking met de Belgische en Chinese autoriteiten.
Deze vangst is een resultaat van een internationaal samenwerkingsproject waarbij ook de Chinese autoriteiten zijn betrokken. De VROM-IOD maakt sinds drie jaar samen met politiemilieuteams jacht op de import en handel van illegaal consumentenvuurwerk in Nederland.
Afgelopen jaar was onder meer illegaal consumentenvuurwerk de oorzaak van ernstige brandschade aan 22 basisscholen en een recordaantal van 1100 vuurwerkgewonden. De actie werd georganiseerd door VROM-IOD, de Inspectie Verkeer en Waterstaat, de Belgische Dienst der Springstoffen en The Port of Antwerp.

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/77803

Back
Bovenaan