21 mensen door vuurwerk blind aan een oog.

densta

VWC lid
RIJSWIJK - Tijdens de jaarwisseling zijn 21 mensen aan een oog blind geworden door vuurwerk. Bij 9 van hen moest het beschadigde oog zelfs worden verwijderd.
Dat meldde het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap (NOG) maandagmorgen.
207 patiënten moesten behandeld worden wegens oogletsel. Dat zijn er minder dan tijdens de vorige jaarwisseling, maar de ernst van het oogletsel is volgens een woordvoerder van het NOG wel toegenomen. Zo zijn er meer blinde ogen dan vorige jaarwisseling.
Meer dan de helft van de slachtoffers was omstander. 102 mensen werden slachtoffer van vuurwerk dat ze zelf hadden afgestoken. Het NOG noemt het positief dat er minder kinderen oogletsel hebben opgelopen in vergelijking met andere jaren.
Verbod
Het NOG pleit al sinds 2009 voor een verbod op knalvuurwerk. Toen werd voor het eerst geregistreerd hoeveel gevallen van oogletsel er waren tijdens een jaarwisseling.
''Het is absurd dat er in Nederland net zoveel oogletsel is door vuurwerk bij twee jaarwisselingen, als het aantal beschadigde ogen in 3,5 jaar tijd van Amerikaanse soldaten in Irak",' zegt Tjeerd de Faber, woordvoerder van het NOG.

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2721587/21-mensen-vuurwerk-blind-oog.html

Tijdens de jaarwisseling zijn 21 mensen aan een oog blind geworden door vuurwerk
NEE Leer het nou eens!
Het komt vaak door verkeerd gebruik door vuurwerk.
Niet door het vuurwerk zelf.

207 vuurwerk brillen en het oogletsel was 0 geweest:
Eigenlijk moeten ze Vuurwerk brillen gratis uitdelen!
Dan motiveer je de mensen pas voor een Vuurwerk bril!

Het NOG pleit al sinds 2009 voor een verbod op knalvuurwerk
Ja de meeste gevallen kwamen tog door pijltjes/romeinse kaarsjes en ander klein grut? enzv?
(eigenlijk door het misbruik ervan)
Knal vuurwerk afschaffen heeft geen enkel zin!
Baby pijltjes en thunderkings worden vaak misbruikt.
waarom?..
Omdat veel jeugd/mensen hardere knallen willen horen.(vaak op de grond)
ze gebruiken de thunderking vaak verkeerd.(want op de grond klinkt het beter)
met rondvliegende sterren als risico factor.
Ik zou zeggen legaliseer hardere knallertjes (zoals nitraatjes en vlindertjes) zo voorkom je nog meer elende!
En promoot vuurwerkbrillen door gratis uit te delen!

''Het is absurd dat er in Nederland net zoveel oogletsel is door vuurwerk bij twee jaarwisselingen, als het aantal beschadigde ogen in 3,5 jaar tijd van Amerikaanse soldaten in Irak
Ja en in Irak vallen er Jaarlijks weet ik hoeveel Doden!
Wat een Rare Vergelijking!:bonk:

Dat stukje dat mensen blind zijn geworden (door vuurwerk) is ook nu bij het RTL Ontbijtnieuws op RTL4.

Ze zeggen dat het meer en deel omstanders waren die er naar keken...
En daarachter dat er iets van 200 gewonden gevallen zijn.

Als ik met oud en nieuw om 12 uur met de jaarwisseling cakes pijlen afsteek dan hebben bijna alle kijkers altijd een bril op!
Moeten meer mensen zo doen, was er niks aan de hand geweest.

een vuurwerkbril moet gewoon verplichte kost worden...:D

daarom vind ik dat de zorgverzekeraars en instanties zoals' huisarts-posten, apotheken, winkels,enzv' deze brillen rond december gratis moeten uit delen!!
Die paar brillen wegen niet op tegen alle kosten van alle (oog) ongevallen.

Dit zou ook een punt voor importeurs moeten wezen.
Dat zou ook een perfect punt wezen naar de mensen die stemmen op een totaal verbod.

Als er zoveel omstanders gewond raken betekent dat niet gewoon dat ze misschien dan gewoon te dicht op het vuurwerk staan?

Er zijn ook idioten die nergens rekening mee houden of te veel gezopen hebben.Was hier namelijk ook hadden ze weer te veel gedronken pleuren zo knallers 2 meter bij je vandaan om 12 uur.:bonk:

Gelukkig hier ook minder dan vorig jaar. Een dalende trend net als slachtoffers, gewonden en vernielingen. Nu nog meer mensen aan de vuurwerkbril en dan wordt het aantal oogbeschadigingen nog minder. :)

Er zijn ook idioten die nergens rekening mee houden of te veel gezopen hebben.Was hier namelijk ook hadden ze weer te veel gedronken pleuren zo knallers 2 meter bij je vandaan om 12 uur.:bonk:
Grappig dat het dan uiteindelijk weer terecht komt bij alcoholmisbruik/onjuist gebruik. Misschien moeten ze tijdens de feestdagen in die periode een grotere campagne opzetten tegen teveel drinken, rijden en drinken (als je na kerst bijvoorbeeld naar huis gaat met de auto), drinken en vuurwerk e.d. Als je dan daarnaast, zoals hierboven al is gepost, hardere knallers toestaat in NL en die vuurwerkbrillen (en andere veiligheidsitems voor bijvoorbeeld vastzetten van potten, buizen voor vuurpijlen) blijft promoten, dan denk ik dat je een hoop negatieve dingen kan terugdringen:
1. alcoholmisbruik terugdringen zal leiden tot een veiligere situatie op straat
2. als je in NL hardere knallers verkoopt zal het minder interessant worden om vuurwerk uit Belgie te halen.
3. dit zal er toe leiden dat er vanaf oktober minder knallen zullen zijn (aangezien je in NL je vuurwerk pas 3 dagen voor oud en nieuw kan kopen). Er zal dus minder overlast zijn.
4. veiligheid items en voorlichting zullen bijdragen aan een veiligere omgang met vuurwerk, wat slachtoffers en schade zal beperken.
Denk dat je hiermee al een flinke stap kan zetten om oud en nieuw veiliger te laten verlopen.

Wat kan ik er nog over zeggen? Het hele bericht wordt van alle kanten kapot gemaakt hier in dit topic. :D Alleen jammer dat de meeste lezers van nu.nl hier weer niet komen.

Wat kan ik er nog over zeggen? Het hele bericht wordt van alle kanten kapot gemaakt hier in dit topic. :D Alleen jammer dat de meeste lezers van nu.nl hier weer niet komen.

Massaal reageren op dit soort berichten op bv nujij.nl. Als zulke berichten veel aandacht en reacties krijgen, blijven ze lang zichtbaar. Althans dat beweert de redactie van Nujij.nl naar aanleiding van mijn vraag over het zo snel verdwijnen van positieve berichten over vuurwerk.:bonk:

Back
Bovenaan