Als je op zoek gaat naar de beste prijs/kwaliteitsverhouding kom je al snel uit bij 19-schots assortimenten. In het verleden heb ik alleen de Big Five van Burn It in mijn collectie gehad, maar omdat hier op het forum een aantal 19-schots assortimenten iedere keer weer opduiken in de collecties, leek het mij een goed idee om dit jaar daar flink op in te zetten.
Ik kwam er al snel achter dat het aantal 19-schots assortimenten op de markt best fors is en dat het dus zaak was om een beetje selectief te zijn. Uiteraard heb ik hier op het forum veel filmpjes bekeken. Bij het selecteren van de sets heb ik ook gekeken naar de hoeveelheid kruit die je krijgt per euro en de prijs per cake. Hierdoor is bijvoorbeeld het karton Extreme Salute 2.0 bij mij afgevallen, ondanks het feit dat veel mensen lyrisch zijn over deze set. Ik kon deze niet meer bemachtigen voor een prijs lager dan € 120 en dat vind ik te veel voor 6 cakes. Verder heb ik identieke producten met een ander label vermeden. De Big 19 van Wolff heb ik bijvoorbeeld niet genomen, omdat ik voor de versie van Valk (Rubro) ben gegaan.
Uiteindelijk heb ik de volgende assortimenten besteld en geschoten:
- Big Valk 19 (Rubro) / 12 cakes / 385 gr. per cake / € 10,00 per cake / 38,5 gr. per euro
- Buurassortiment (Rubro) / 6 cakes / 285 gr. per cake / € 13,33 per cake / 21,4 gr. per euro
- Fairytail Ass. (Evolution) / 6 cakes / 380 gr. per cake / € 13,33 per cake / 28,0 gr. per euro
- China by Night (Royal) / 4 cakes / 285 gr. per cake / € 7,50 per cake / 38,0 gr. per euro
- Panda Cakes (Hardix) / 6 cakes / 288 gr. per cake / € 9,17 per cakes / 31,4 gr. per euro
Laat ik voorop stellen dat de 5 assortimenten allemaal het betaalde geld waard zijn. Geen van alleen stelde me teleur. Maar onderscheid is er wel degelijk.
Het Fairytail Assortiment steekt met kop en schouders boven de anderen uit. Alles klopt aan deze cakes. Gigantische boeketten (die inderdaad soms wel een beetje erg laag kwamen), harde bursts, veel variatie, schitterende kleuren. Zolang deze set verkrijgbaar is, zal ik deze in mijn collectie hebben.
Een zeer goede gedeelde tweede samen met de Big Valk 19 is wat mij betreft het Buurtassortiment. Heerlijke dreunen en leuke variatie in de cakes. Vooral de cake met tails zorgt voor spektakel in de straat. Het is indrukwekkend wat de cakes van Rubro uit 285 gram kruit weten te persen. Je moet alleen geen hekel hebben aan crackling, want dat is in ruime mate aanwezig.
De Big Valk 19 heb ik voor een prijs van € 120 gekocht, maar de laagste prijs die ik vanaf oktober heb gezien was € 110. Dit assortiment heeft wat mij betreft de beste prijs/kwaliteitsverhouding. Ook voor deze set geldt dat de boeketten lekker groot zijn en dat ze met flinke klappen uit elkaar spatten. Ook deze set is lekker gevarieerd qua effecten.
De China by Night en Panda Cakes moeten het duidelijk afleggen tegen de eerste drie, vooral omdat de boeketten een stuk minder groot zijn. Toch kan ik de China by Night iedereen aanraden, omdat het hele sierlijke cakes zijn. Het tempo is wel iets te laag, maar daar staat tegenover dat je echt iets unieks in de straat hebt met deze set, o.a. omdat Royal net even anders is qua kleuren. En voor een prijs van € 30 per 4 kan ik dit setje niet overslaan. Ik hoop dat Gerrit nog een flinke voorraad heeft.