Afsluiting Bevrijdingsfestival zonder vuurwerk - Zoetermeer

moontan

VWC lid
Afsluiting Bevrijdingsfestival zonder vuurwerk - Zoetermeer

Bevrijdingsfestival Zoetermeer zal vanavond/vannacht niet worden afgesloten met een
vuurwerkshow. De gemeente heeft geen vergunning afgegeven voor het afsteken van
vuurwerk vanaf het Dobbe-eiland vanwege de aanwezigheid van een slechtvalkpaartje
in de toren van het Stadhuis. De slechtvalk is een beschermde vogel die tijdens het
broedseizoen niet opzettelijk gestoord mag worden. Organisator Floravontuur
Promotie Zoetermeer zegt het jammer te vinden, maar respecteert het besluit van de
gemeente Zoetermeer. Zij verzoeken de bezoekers van het festival om na afloop van de
optredens rond middernacht rustig de Markt te verlaten.

https://zoetermeersdagblad.nl/afsluiting-bevrijdingsfestival-zonder-vuurwerk/

Het vuurwerk mag niet doorgaan van de gemeente. Het muziekfestival wel!
Kennelijk hebben de broedende vogels geen last van de harde muziek die de hele avond en nacht duurt.

Ik denk er precies hetzelfde. Was net ook aan het zoeken naar meer informatie, terwijl ik eigenlijk al had verwacht dat er ook dit jaar weer geen show zou zijn. Ik zag zojuist dat het podiumprogramma om 12:15 uur vanmiddag is begonnen en het laatste optreden begint vanavond om 23:00 uur. Vraag me toch echt af waar de vogels eventueel meer hinder van zouden kunnen ervaren en wat meer db produceert. Het langdurige dreunen van de boxen of een vuurwerkshow van 10 minuten. Erg jammer weer en heb een klein vermoeden dat we volgend jaar weer eenzelfde bericht zien verschijnen in de lokale media.

In 2016 voor het eerst in Zoetermeer geweest tijdens Bevrijdingsdag en ik heb toen erg genoten van een consumenten show. Voorafgaand aan de show in Zoetermeer toen nog eerst genoten van een show in Pijnacker, maar ook dat is helaas verleden tijd.

Back
Bovenaan