Dit zijn de gevaarlijkste plekken tijdens de jaarwisseling

Babiloot

VWC lid
Dit zijn de gevaarlijkste plekken tijdens de jaarwisseling

KaartIn het noorden van Groningen, het Gelderse Rivierenland en het Zeeuwse Vlissingen vindt tijdens de jaarwisseling de meeste rottigheid plaats. Per hoofd van de bevolking zijn er de meeste incidenten met betrekking tot vuurwerk, vernieling, brandstichting of mishandeling.
Koen Voskuil & Maica Rosa Hopstaken 29-12-17, 10:10 Laatste update: 10:55

31
M

Hoewel het aantal incidenten tijdens de jaarwisseling elk jaar afneemt, kent Nederland een aantal notoire hot spots. Dat blijkt uit een analyse door Localfocus en deze krant van politiegegevens over de jaarwisselingen van de afgelopen vier jaar.

Zo blijkt Vlissingen opgestoomd naar nummer één in de lijst. Tijdens de afgelopen jaarwisseling vonden er honderd incidenten plaats: een flinke toename vergeleken met vier jaar geleden. In de Zeeuwse kustplaats liet een groep jongeren een spoor van vernieling achter. Ze gooiden vuurwerk door brievenbussen en sloegen autoruiten in, waaronder van brandweer- en politieauto’s.

In de Gelderse regio Rivierenland ontstonden de afgelopen jaren opvallend veel branden, al dan niet veroorzaakt door vuurwerk. De politie houdt bekende raddraaiers dit jaar extra in de gaten, aldus politiechef Bert Stronks deze maand in het Brabants Dagblad. Ook Brabantse gemeenten als Breda, Eindhoven en Tilburg scoren hoog.
Vuurwerkverbod in Rotterdam
Vuurwerkverbod in Rotterdam © ROBIN UTRECHT
Landelijke daling

Landelijk daalt het aantal incidenten rond de jaarwisseling al jaren. In 2013/2014 was er nog sprake van 12.600 incidenten. Afgelopen jaar stopte de teller iets boven de 10.000. Als enige Nederlandse provincie is in Groningen juist sprake van een stijging. Vorige jaarwisseling vonden er 590 incidenten plaats. Dat is meer dan de twee jaren daarvoor. Het gaat vooral om branden, vuurwerkgerelateerde incidenten en vernieling.
© Politie

Vuurwerk vormt het grootste probleem tijdens oudejaarsnacht. Vorig jaar noteerde de politie 3.525 aan vuurwerk gerelateerde incidenten, gevolgd door vernieling (ruim 2.000) en mishandeling (zo'n 1.500). Rond de jaarwisseling krijgt ongeveer 1 op de 10.000 inwoners te maken met mishandeling. In grote steden zoals Amsterdam, Den Haag of Utrecht is die kans tot 30 procent groter.

Het afgelopen jaar werd voor meer dan 13 miljoen euro schade gemeld, blijkt uit cijfers van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek. Dat cijfer is al jaren ongeveer hetzelfde.

Bron: ad.nl

Vuurwerk vormt het grootste probleem tijdens oudejaarsnacht.

Als het aan het AD ligt komt zelfs het fileprobleem in dit land nog door vuurwerk :frusty:

Volgens mij komen de problemen op oud&nieuw door alcoholmisbruik en een mentaliteitsprobleem onder sommige mannen tussen de 10 en 25 jaar maar ik zal er wel naast zitten hoor! :frusty:

Zijn er ook gegevens bekend waar de gevaarlijkste plekken zijn tijdens het afsteken van (legaal) vuurwerk? Ik bedoel misschien vallen potten vaker een bepaalde kant op (b.v. tijdens wegrennen na aansteken er tegenaan stoten), wind richting, zorgen voor uitwijk ruimte en ga zo maar door. Ik dacht door het onderwerp dat het hier over ging.

Zal er in Groningen vooral mee te maken hebben dat er veel vuurtjes gestookt worden, terwijl de bevolkingsdichtheid laag is. Je hebt hier in mijn traditionele wijk op vrijwel elke straathoek een vuur, brandweer blust het nog nauwelijks, tenzij het de spuigaten uitloopt of (hulp)verkeer ernstig belemmert.

Ik vind dit maar moeilijk te geloven. Voor de goede vorm zal ik aannemen dat ze de waarheid spreken, maar ik kan je wel vertellen dat het er in rivierenland niet aan toe gaat zoals de beelden van op de Dam in A'dam.
En ik had zoiezo verwacht dat de meeste ellende plaats zou vinden in de Randstad, of zijn de relatieve incidenten daar omlaag gebracht door de hogere bewonersaantallen?

Back
Bovenaan