Hoe herdershond Laika in één klap doof werd door vuurwerk.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Hoe herdershond Laika in één klap doof werd door vuurwerk.

De Goudse herdershond Laika was deze week in één klap doof, toen er vlakbij haar oren zwaar vuurwerk ontplofte. Het dier kan waarschijnlijk nooit meer horen, tot verdriet van baasje Wendy.

Wendy Heij is woedend op de gooier van het vuurwerk. Ze weet niet met zekerheid wie het is, maar ze hoopt dat ook de dader haar bericht op Facebook over de dove hond onder ogen krijgt. ,,Hij of zij moet beseffen wat de gevolgen van het gooien van vuurwerk kunnen zijn. Er was in de buurt nota bene ook een buurmeisje van 4 jaar oud een sneeuwpop aan het maken. Je moet er toch niet aan denken dat zij was geraakt, maar het had zomaar kunnen gebeuren.’’ De Goudse roept via Facebook op toch vooral geen knalvuurwerk in de buurt van dieren of mensen te gooien. Deze boodschap wordt massaal gedeeld en ondersteund. Wendy Heij merkte dinsdagavond in eerste instantie niets aan Laika, toen er in de Woudstraat een soort vuurwerkbom naast de hond ontplofte. ,,Ze raakte niet in paniek, dus ik dacht nog: oef, gelukkig goed afgelopen. Maar toen ik thuis wat lekkers voor Laika in de keuken maakte en haar riep, reageerde ze helemaal niet. Tot mijn ontsteltenis bleek ze niets meer te horen.’’

Stom
Het voorval had plaats toen Wendy haar hond aan het uitlaten was. Ze was met haar buurman in gesprek, toen ze jongeren een woning aan de Woudstraat in de wijk Korte Akkeren zag bekogelen met sneeuwballen. Kort daarop ontplofte zwaar vuurwerk in de buurt van de jongeren en de herdershond. ,,Ik weet niet wie hiervoor verantwoordelijk is, maar dit was wel een ongelooflijk stomme actie.’’

Wendy heeft inmiddels een dierenarts geraadpleegd en die heeft haar verteld dat er een heel kleine kans is dat het gehoor van Laika (deels) terugkomt. ,,Maar dat moet dan binnen drie weken gebeuren. Laika hoort nu echter nog niets, dus ik ben niet erg hoopvol. Ik vind dit heel erg voor haar, ze heeft toch al geen gemakkelijk leven gehad.’’

De Goudse bedoelt daarmee dat de 6-jarige herdershond nogal eens van baasje is gewisseld. ,,Laika is een superleuke hond, maar ook erg enthousiast en druk. Ze heeft veel aandacht nodig en dat konden vorige baasjes haar niet altijd geven. Ze woont nu anderhalf jaar bij mij en wij kunnen het heel goed met elkaar vinden.’’

Lafaard
Het bericht van Wendy Heij over het lot van haar hond Laika maakt enorm veel los op Facebook. Velen reageren geschokt en zijn woedend op de vuurwerkgooier. ‘Hufter’, ‘lafaard’, ‘schorem’ en ‘ploert’ zijn enkele van de weinig vleiende kwalificaties.

Daarbij wordt ook geregeld de oproep geplaatst dat er in Gouda vuurwerkvrije zones moeten komen of dat zelfs de hele stad vuurwerkvrij moet worden. Een alternatief voor het afsteken van consumentenvuurwerk zou dan een grote professionele siervuurwerkshow op bijvoorbeeld het terrein van GOUDasfalt kunnen zijn.

Handhaving
Daar gaat het dit jaar in elk geval niet meer van komen. Er was wel een plan voor een vuurwerkvrije zone in het Van Bergen IJzendoornpark, maar de initiatiefnemers ervoor krijgen het niet op tijd rond. Ze willen hun plan volgend jaar echter wel uitvoeren en daarbij een beroep doen op de gemeente voor het inzetten van toezichthouders bij de handhaving van het verbod.

De Gouwenaars achter deze vuurwerkvrije zone doen dit vooral in het belang van dieren en het milieu. In het park is een volière met veel vogels en een naastgelegen school heeft onder meer pony’s, konijnen en kippen, die gestrest zouden raken van vuurwerk.

https://www.ad.nl/gouda/hoe-herders...cute-n-klap-doof-werd-door-vuurwerk~a5b8bbfa/

http://www.omroepbrabant.nl/?news/2...dood!’,+smeekt+man+na+aanval+herdershond.aspx

‘Schiet alsjeblieft mijn hond dood!’, smeekt man na aanval herdershond
OUD GASTEL - Een 71-jarige man uit Oudenbosch is vrijdagmiddag rond één uur op de Heinsbergsestraat in Oud Gastel uit het niets door zijn eigen hond aangevallen. De Duitse herder van ongeveer anderhalf jaar oud hing minutenlang aan de armen van de man. De aanval van de hond was zo heftig dat het slachtoffer de opgeroepen agenten toeriep om ‘alsjeblieft zijn hond dood te schieten’.

Omdat er geen verdovingspistool voorhanden was, schoot een van de agenten gericht op de hond. Het dier liet het slachtoffer los, maar raakte door het dolle heen. De agent loste daarop nog vier schoten om de hond te doden.

Een politiewoordvoerder zegt dat het doden van de hond in een greppel heeft plaatsgevonden en dat omstanders niet in gevaar zijn geweest.

De man uit Oudenbosch raakte gewond aan beide armen en is met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht.

Ik ga heel voorzchtig met john mee, er klopt iets niet in het verhaal.
Heb zelf hollandse herders en als daar een vuurwerkbom naast explodeert heb ik zeker een hond die volledig in paniek is en er een enorm trauma aan overhoud. Wat mij stoort dat ze zogezegd eerst niks merkte, en daarna pas wat merkte. En ze heeft later een dierenarts geraadpleegd? Is ze uberhaupt wel langs geweest?Ook komt het veels te kalm over, ik was schuimbekkend los gegasn als iemand dit mijn hondje flikt. Het verhaal strookt niet............ Maar ik zeg dit wel onder voorbehoud want ik kan op afstand ook niet alle details weten.

Het oorspronkelijke FB-bericht van Wendy Heij:

Graag delen :

Voor degene die gisteravond in de woudstraat in gouda zo Stoer was om een nitraat Naast mijn hond te gooien je wordt vriendelijk bedankt mijn hond is blijvend doof geworden hierdoor als je ballen hebt dan stuur je me een prive bericht !

Hoop dat ik het hier mag plaatsen om mensen te waarschuwen kijk alsjeblieft uit met dieren en vuurwerk imbecielen genoeg op Deze wereld.

Beetje raar, dat blijvend doof. In latere berichten is blijvend weggelaten.

Zie https://www.facebook.com/wendy.heij Niet gaan schelden svp.

Het is wel erg treurig als het gebeurt is .
Niet te min ben ik eerder geneigd om dit wel serieus te nemen .
Want je weet niet half wat voor gekken er rond lopen .

Ik ben erg voorzichtig met een oordeel te vellen hier over want ik ben er immers niet bij geweest .

Mocht het gebeurt zijn leef ik met de honden eigenaar mee en hoop ik het allerbeste
en hoop ik als nog dat de dader zich bekend maakt .

Van dieren moet je afblijven klaar !

dit heeft meer te maken met dat er een stel kut mongolen rondlopen op deze wereld dan met vuurwerk.
er gebeuren zoveel verschrikkelijke dingen met dieren :mad:

maar dit is natuurlijk weer koren op molen voor de anti vuurwerk debielen, maar met een verbod gaan er nog veel meer debiele dingen gebeuren alleen snappen ze dat niet.

De hond is doof en de baas heeft niets?
Je zou dan verwachten dat de baas dan op zijn minst een dikke piep in de oren heeft.
Of heeft de hond los gelopen en was iemand de los lopende (poepende) honden zat?

Feiten: Er worden jaarlijks ca. 150.000 Nederlanders gebeten door een hond waarvan ca. 12.000 zich moeten melden op de eerste hulp van een ziekenhuis. Een "kleine" groep van gemiddeld 250 personen per jaar moet als gevolg van ernstige verwondingen door hondenbeten worden opgenomen in het ziekenhuis met blijvende, soms ernstige, verminking. En last but not least; Er overlijden jaarlijks gemiddeld 1,2 mensen als gevolg van een aanval door een hond, in 1/3 van de gevallen betreft het een klein kind.

Jaarlijks melden zich gemiddeld 770 mensen op de eerste hulp met vuurwerkletsel. Het aantal dodelijke slachtoffers als gevolg van vuurwerk ligt rond de 0,5 per jaar. Zelfgemaakte vuurwerkbommen zijn In bijna alle gevallen de oorzaak van overlijden door vuurwerk.

Conclusie die je uit deze feiten kunt halen: Honden zijn gevaarlijker dan vuurwerk; de kans dat je overlijdt als gevolg van een hondenbeet is groter dan dodelijk slachtoffer te worden van vuurwerk :p

Zijn er eigenlijk hondenvrije zones in de centra van onze grote steden?

Feiten: Er worden jaarlijks ca. 150.000 Nederlanders gebeten door een hond waarvan ca. 12.000 zich moeten melden op de eerste hulp van een ziekenhuis. Een "kleine" groep van gemiddeld 250 personen per jaar moet als gevolg van ernstige verwondingen door hondenbeten worden opgenomen in het ziekenhuis met blijvende, soms ernstige, verminking. En last but not least; Er overlijden jaarlijks gemiddeld 1,2 mensen als gevolg van een aanval door een hond, in 1/3 van de gevallen betreft het een klein kind.

Jaarlijks melden zich gemiddeld 770 mensen op de eerste hulp met vuurwerkletsel. Het aantal dodelijke slachtoffers als gevolg van vuurwerk ligt rond de 0,5 per jaar. Zelfgemaakte vuurwerkbommen zijn In bijna alle gevallen de oorzaak van overlijden door vuurwerk.

Conclusie die je uit deze feiten kunt halen: Honden zijn gevaarlijker dan vuurwerk; de kans dat je overlijdt als gevolg van een hondenbeet is groter dan dodelijk slachtoffer te worden van vuurwerk :p

Zijn er eigenlijk hondenvrije zones in de centra van onze grote steden?

Ja ik geloof dat er wel steden zijn met straten met uitlaatverboden waar je dus alleen in mag met een hulphond of als je met hond in die straat woont. In Amersfoort is dat in ieder geval zo.

hondverbod.png

Maar wat heeft dat eigenlijk te maken met het vuurwerk dat in de buurt van die hond voor de jaarwisseling tot ontploffing is gekomen? Je zou bijna zeggen dat je het minder erg probeert te maken?

Maar wat heeft dat eigenlijk te maken met het vuurwerk dat in de buurt van die hond voor de jaarwisseling tot ontploffing is gekomen? Je zou bijna zeggen dat je het minder erg probeert te maken?

Het stuk over Laika de hond is gewoon pure propaganda van de linkse anti-vuurwerk lobby, dat zie jij toch ook wel? Overlast voor huisdieren is een belangrijke pijler voor deze groep cultuurbarbaren. Mijn opsomming van feiten geeft alleen maar aan hoe er met 2 maten wordt gemeten.

De opgeschoten "vuurwerkliefhebbers/bondkraagjes" die met nitraten lopen te gooien mogen ze wat mij betreft opknopen aan de hoogste boom. En laika? Die was gewoon "in the wrong place at the wrong time"....

Back
Bovenaan