Vuurwerkles voor kinderen: laat je niet opjutten.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
BRAKEL - Zo’n 130 scholieren uit Brakel, Bruchem, Nederhemert en Poederoijen krijgen vanaf vandaag les over vuurwerk. Ze leren hoe belangrijk het is om veilig vuurwerk af te steken.

Tijdens de lessen wil Bureau Halt laten zien hoe groot de overlast van vuurwerk kan zijn. Ieder jaar vallen er rond de jaarwisseling veel gewonden door het gebruik van vuurwerk. Dertig procent van de slachtoffers heeft zelf niets afgestoken, maar is gewond geraakt door het vuurwerk van anderen.

Volgens Bureau Halt wordt de overlast voornamelijk veroorzaakt in groepsverband. Daarom krijgt groepsdruk extra aandacht. 'Hoe kun je nee zeggen als je vrienden iets willen doen waar jij niet achter staat?'

Na afloop van de lessen krijgen de kinderen een vuurwerkbril zodat zij veilig van het vuurwerk kunnen genieten.

Kinderen weten dat ze illegaal vuurwerk afsteken.

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2149513/Vuurwerkles-voor-kinderen-laat-je-niet-opjutten

Goed initiatief, maar aan de andere kant gaan ze een voorlichting geven aan kinderen en kinderen mogen helemaal geen vuurwerk afsteken. Dat mag officieel pas vanaf 16 jaar. Dus dubbel is het wel haha

Goed initiatief, maar aan de andere kant gaan ze een voorlichting geven aan kinderen en kinderen mogen helemaal geen vuurwerk afsteken. Dat mag officieel pas vanaf 16 jaar. Dus dubbel is het wel haha

En jij denkt dat iedereen zich daar aan houd?

Is dat eigenlijk wel zo? Ik kreeg altijd mee vroeger dat de wet alleen leeftijd gerelateerde regels stelde over de verkoop ervan, en dat vuurwerk afsteken niet leeftijdsgebonden is.

Is dat eigenlijk wel zo? Ik kreeg altijd mee vroeger dat de wet alleen leeftijd gerelateerde regels stelde over de verkoop ervan, en dat vuurwerk afsteken niet leeftijdsgebonden is.

klopt, je kunt het vergelijken met de alcoholwet, je mag het niet kopen maar als je ouders je een biertje geven op een verjaardag als je 16 bent mag dat gewoon.

Eindelijk! Ik roep al jaren hoe belangrijk het is van jongs af aan mensen veilig en verstandig met vuurwerk om te laten gaan! Goed initiatief

Het kopen van vuurwerk mag afhankelijk van de categorie vanaf 12, 16 of 18 jaar.

Algemeen wordt aangenomen dat de wettelijke leeftijdsgrens voor aankoop óók de leeftijdsgrens voor afsteken is, maar voor zover mij bekend is dit niet wettelijk vastgelegd.

Het kopen van vuurwerk mag afhankelijk van de categorie vanaf 12, 16 of 18 jaar.

Algemeen wordt aangenomen dat de wettelijke leeftijdsgrens voor aankoop óók de leeftijdsgrens voor afsteken is, maar voor zover mij bekend is dit niet wettelijk vastgelegd.

Inderdaad, als je op de site van de poltie gaat kijken, dan vind je alleen wanneer je mag afsteken maar niet vanaf welke leeftijd.

En jij denkt dat iedereen zich daar aan houd?

Hahaha, nee maar daar gaat het in dit geval niet om :)

Vind dit wel een heel goed initiatief hoor. Alles begint bij de voorlichting, daar kan veel meer winst worden behaald.

Back
Bovenaan