'Die buurman kan ook ergens anders zijn vuurwerk afsteken'

Ik ben erg benieuwd hoe ze dit in de praktijk gaan doen? Een officieel bord (verkeersbord kwaliteit) is erg duur en duurt even om te maken. Je moet dan al een deadline opstellen voor het inleveren van de gekozen; vuurwerk vrije plaatsen. Het bord moet fatsoenlijk vast zitten? Anders neem een tegenstander van het bord deze uit protest weg.

En zo komen er naast de praktische twijfelgevoelens ook andere twijfels naar boven, mensen gaan echt niet 3 blokken lopen om 12 uur 's nachts... Omdat 1 iemand uit de straat vuurwerk als 'overlast' ervaart, en daarom een vuurwerkvrije zone van de straat wilt maken.

Ik vind een vuurwekrvrijstraat ook overdreven, maar als je overbuurman liever geen vuurwerk direct voor zijn huis wil dan moet dat bespreekbaar zijn, alleen moet de gemeente zich niet in dit soort buren dialoog zich gaan mengen.

Wat mij betreft blijven alle speeltuinen en schoolpleinen vuurwerkvrij. Veel te gevaarlijk als er weigeraars achterblijven. Ook de speeltoestellen moeten er nogal vaak aan geloven met oud en nieuw.

Kleine kanttekening: zelf vond ik het de mooiste plek om te stoken in mijn puberjaren. Maarja verstand komt met de jaren ;).

En een straat vuurwerkvrij maken is wat mij betreft ook prima als iedereen in de straat het daar mee eens is. Maar als er één iemand in die straat woont die wil stoken dan hebben ze wat mij betreft mooi pech. Het is maar 8 uur per jaar.

Ik houd bijvoorbeeld ook niet van schlagermuziek, maar mijn buurman moet dat bij thuiskomst na zijn werk altijd even een half uurtje door de speakers knallen. Prima, ik gun het hem, iedereen zijn eigen uitlaatklep zolang het maar niet de hele dag is. Gun ons gewoon ons vuurwerk die paar uurtje per jaar.

Ook met al die polls dat dan 55% een vuurwerkverbod wil. Dat voelt voor ons dan als verlies. Maar eigenlijk is dat niet zo. Dan wil 45% wel vuurwerk en dat zijn zo'n 8 miljoen mensen. Dat is bijvoorbeeld een veel groter aantal dan dat je zou vragen wie er van harde muziek houdt.

Zoiets als een kikker langzaam gaar koken. Alles hier in Nederland gaat in kleine stapjes..todat er geen terugweg meer mogelijk is.

Inderdaad...

Daarom ben ik er van overtuigd dat vuurwerk uiteindelijk verboden gaat worden. Ook al is het niet te handhaven. Het kan zomaar nog heel wat jaren gaan duren maar dat dat moment komt daar ben ik zeker van.

En ook hiervoor geld: mensen moeten maar eens gewoon weer eens ouderwets gaan accepteren dat de 31e december de dag van de vuurwerkliefhebbers is! Lees goed: van de vuurwerkliefhebbers, niet de slopers en de bommenmakers....

Inderdaad...

Daarom ben ik er van overtuigd dat vuurwerk uiteindelijk verboden gaat worden. Ook al is het niet te handhaven. Het kan zomaar nog heel wat jaren gaan duren maar dat dat moment komt daar ben ik zeker van.

En ook hiervoor geld: mensen moeten maar eens gewoon weer eens ouderwets gaan accepteren dat de 31e december de dag van de vuurwerkliefhebbers is! Lees goed: van de vuurwerkliefhebbers, niet de slopers en de bommenmakers....

Persoonlijk denk ik dat het wel meevalt. Een totaal verbod zal alleen mensen de illegale handel opsturen of handel uit naburige landen.

Net als met wiet, zal het gewoon gedoogd blijven.

Next step: vuurwerkzones waarbij je een plek aangewezen krijgt ergens ver buiten de bebouwde kom waar je nog vuurwerk af mag steken.

Pure betutteling en alles valt met normen en waarden. Kwestie van rekening met elkaar houden!

We kunnen toch ook een beroep doen op wat meer tolerantie op de dag der dagen? Waarom moeten wij als liefhebber altijd proberen ons best te doen, onze hobby te moeten verdedigen, aan andere denken enz.?

Ik vind dit echt onzin, vuurwerkvrijezones op bepaalde plekken snap ik, mits er een goede reden achter zit. Maar dat iedere vuurwerkhater kan zeggen dat ze op een bepaalde plek een verbod willen gaat echt te ver.

Terwijl ik dit las, was het item op Rtl 4 in het nieuws. Kwam nog mooi vuurwerk voorbij, iemand enig idee welke cake het was die dat mitrailleur-achtige geluid maakte, bijna op het eind van het item? :D

Van kwaad tot erger. Tuurlijk moet je rekening houden met de mensen om je heen.Maar als we hier aan gaan beginnen is het eind zoek. Voor je het weet moet je naar aparte stookplekken omdat je buren het maar vervelend vinden dat je 1 keer per jaar een beetje los mag gaan.:frusty:

Als die buren er last van hebben kunnen zij toch ook met oud en nieuw in een hutje op de hei gaan zitten?

Een beetje omgekeerde wereld dit... Vuurwerk afsteken is de norm met oud en nieuw. Als je daar problemen mee hebt.. tsja, ff doorbijten die paar uurtjes per jaar en een ander z'n pleziertje gunnen.

What's next? Je verjaardag verplicht ergens anders vieren omdat je buurman er misschien wel last van zou kunnen hebben? Nooit meer thuis barbequeen? Nooit meer klussen thuis? Hou op zeg

Dus in goed overleg met alle buren / de hele straat kan er een vuurwerkvrije zone worden "aangevraagd"
Dat betekent dus ook dat als er één of meerdere personen het hier niet mee eens zijn, dit dus niet door kan gaan. ik vraag mij dan ook af hoeveel straten er mee gaan doen en ik heb het vermoeden dat we straks in 2018 in de media lezen dat het zo'n groot succes was. Terwijl er waarschijnlijk in slechts enkele straten daadwerkelijk niet is gestookt.

Er zijn momenten dat je denk dat het niet gekker kan, maar de gemeente Den Haag spant wel de kroon.
Wat een bekrompen idee is dit zeg, totaal kansloos.

Dus in goed overleg met alle buren / de hele straat kan er een vuurwerkvrije zone worden "aangevraagd"
Dat betekent dus ook dat als er één of meerdere personen het hier niet mee eens zijn, dit dus niet door kan gaan. ik vraag mij dan ook af hoeveel straten er mee gaan doen
Als dat zo is, dat een hele straat er unaniem over eens moet zijn, dan is het verder een prima idee.
Wanneer een gehele straat zoiets wenst, prima, laat ze er gelukkig mee worden.
Ik mag wel hopen dat de gemeente dat checkt voordat zij zo'n bord en zone dan uitvaardigen.
Al denk ik dat er uiteindelijk bar weinig gebruik van gemaakt zal worden... dus weer een mislukt plan ;)

Ik denk dat ze in Den Haag met die borden wel raad weten.. Of denk je van niet Omepje?

Ik denk dat als dit nieuws ook bij de jeugd uit Scheveningen en Den Haag terecht komt, dat het inderdaad dit soort reacties teweeg zal brengen.

Ja kom, laten we ze opblazen of vernielen om zo een nog beter beeld te creëren van ons vuurwerkliefhebbers. Puik plan!

Dat dit niet de juiste keuze is dat is wel duidelijk, zoals ook Knalpot al aangeeft. Maar verwacht wel dat de jeugd uit protest gaat proberen zo'n bord te vernielen. En zo krijgen we weer negatieve berichtgevingen over vuurwerk. Dus hoop dat in niet al te veel straten dit bord te vinden zal zijn. Want dan zijn volgend jaar andere Haagse wijken aan de beurt en daar zie ik weinig in!

Back
Bovenaan