Column: Onderbouwing verbod gaat mank op veel punten

ylke

VWC lid
Denk dat iedereen deze week wel iets heeft gehoord of gelezen over het betoog van de politie. Niet alleen de timing was bijzonder. Ook de onderbouwing en manier waarop men via sterk maatschappelijke sentimenten draagvlak probeert te krijgen was naar mijn mening zwak en zelfs een tikkeltje doortrapt. Natuurlijk moeten onze hulpverleners worden beschermd en is het achterlijk wat mensen zich soms in hun hoofd halen. Maar pak het beestje bij de staart en kies de juiste focus.

Laten we enkele uitingen eens onder de loep nemen en kijken hoever we komen.
Allereerst pleit korpschef Akerboom voor een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen, omdat de explosieve kracht van illegaal vuurwerk sterk is toegenomen (zie bron).
4
Illegaal vuurwerk is harder geworden. Daar zit zeker wat in. Zeker de Cobra’s die genoemd worden zijn pittige jongens die zeker schade of letsel kunnen veroorzaken. Omdat dit illegaal vuurwerk is (de naam zegt het eigenlijk al) hoeft dit niet specifiek nog eens verboden te worden. Het is immers reeds verboden. Zo’n verbod raakt dus alleen de nu in Nederland verkrijgbare (dus legale) artikelen onder de noemer “knalvuurwerk”. Dit knalvuurwerk stelt helaas weinig voor. Rotjes die poef zeggen en een oranje kleitapijtje leggen op de stoep. Ik ken in Nederland niet 1 knalvuurwerkje waarvan ik vermoed dat er een brievenbus, laat staan een politiewagen mee opgeblazen zou kunnen worden. Feit: Nederlands knalvuurwerk bestaat eigenlijk helemaal niet. Dit is dan ook de grootste reden dat liefhebbers “elders” gaan kopen. Het verbieden van dit “knalvuurwerk” doet dus feitelijk NIETS aan de overlast. Nog sterker; deze zal waarschijnlijk juist toenemen. Pak de illegale handel aan. Eenvoudiger gezegd dan gedaan, dat begrijp ik, maar daar ligt wel het echte huiswerk!

In een andere uiting wordt ingegaan op geweld tegen hulpverleners. Een onderwerp waar heel Nederland het waarschijnlijk over eens is dat dit hard aangepakt moet worden. Het sentiment is daarmee gezet en vormt de basis voor een vuurwerkverbod, volgens de politie. Als we legaal knalvuurwerk en vuurpijlen immers verbieden kunnen ze deze niet tegen onze hulpverleners gebruiken. Toch?
Bah, wat een onzin! Geweld tegen wie dan ook met vuurwerk is verwerpelijk. Natuurlijk zijn we zuinig op onze hulpdiensten, maar blijf realistisch met het beeld dat je schept. Als er bij demonstraties of anderszins gevaarlijke situaties ontstaan met vuurwerk dan is dat in vrijwel alle gevallen illegaal vuurwerk, dus reeds verboden. Een extra verbod op legaal vuurwerk draagt hier verder niets toe bij. Het proberen een verbod “op de kaart te zetten” over de ruggen van hulpverleners vind ik een erg lage zet, vergelijkbaar met de nepberichten over opgeblazen katten/honden.
Het instellen van vuurwerkvrije zones en kortere afsteektijden zijn effectieve maatregelen gebleken, stelt de korpschef.
Dus het instellen van een vuurwerkvrije zone en kortere afsteektijden heeft onze hulpverleners de politie beschermt tegen geweld met illegaal vuurwerk? Hoe dan? Criminaliteit met vuurwerk houdt zich in de regel niet aan wetten of tijden. Bovendien raken deze maatregelen slechts een of meer dagdelen van 1 dag in het jaar. Ik durf te stellen dat de geschetste conclusie op zijn minst slecht onderbouwt is en gezien het onderwerp kant nog wal raakt.

Gelukkig werd het pleidooi, dezelfde dag nog, door onze politiek duidelijk op zijn plaats gezet. Onze regering voelt niets voor een vuurwerkverbod. En daarmee is wederom een ronde “trappen tegen de tradities” voorbij. Je bent opgelucht, zeker als liefhebber, maar je vraagt je wel af wat er de volgende keer uit de hoge hoed komt in de media.
Voor wie zich afvraagt hoe wij denken de problematiek aan te moeten pakken adviseer ik onze website eens door te nemen en wellicht de doelstellingen even te lezen. Wij weten ook niet alles, maar proberen wel via een eerlijke dialoog en vaststelling van oorzaken problemen oplosbaar te maken.

Scherp blijven allemaal!
bron: nrc

Het instellen van vuurwerkvrije zones en kortere afsteektijden zijn effectieve maatregelen gebleken, stelt de korpschef.

In mijn woonplaats hebben die kortere afsteektijden helemaal geen nut gehad .
Want er mag hier vannaf 10.00 carbid geschoten worden .
En voor de rest knalt hier iedereen er nog er gewoon lustig op los,terwijl de agenten lekker een olibol staan te eten bij de oliebollenkraam
Ik geef ze ook geen ongelijk want ze hebben eigenlijk ook wel meer te doen dan achter iedere knal aan te rennen .
kort om het is allemaal dikke onzin draai alles gewoon weer terug zoals het was .

In mijn woonplaats hebben die kortere afsteektijden helemaal geen nut gehad .
Want er mag hier vannaf 10.00 carbid geschoten worden .
En voor de rest knalt hier iedereen er nog er gewoon lustig op los,terwijl de agenten lekker een olibol staan te eten bij de oliebollenkraam
Ik geef ze ook geen ongelijk want ze hebben eigenlijk ook wel meer te doen dan achter iedere knal aan te rennen .
kort om het is allemaal dikke onzin draai alles gewoon weer terug zoals het was .

Dat afsteektijden in korten nut heeft is wel degelijk het geval. In de randstad is het een stuk rustiger overdag. Nu moet ik er dan ook wel weer bij vermelden dat de mensen die met cobra's over straat gaan zich verder niks van die regels aantrekken (natuurlijk) en het vuurwerk wat er is dus het overlast gevende spul is. De groepen kinderen met rotjes en ander spul zijn op een enkeling na toch zeker wel verdwenen. Dat het inperken invloed heeft is zeker waar wellicht niet overal maar toch!

Die vrije zones heb ik zelf nergens gezien en of ze werken geen idee ik zelf ben toch wel van mening dat waar deze zones zijn je toch meestal al niet gaat stoken als je gezond verstand heb. Waarom zou je voor de deur van een ziekenhuis de hele dag vuurwerk staan te stoken ?????

Heerlijk artikel weer hoor. Begint steeds meer van deze berichten te zien.

Dat afsteektijden in korten nut heeft is wel degelijk het geval. In de randstad is het een stuk rustiger overdag. Nu moet ik er dan ook wel weer bij vermelden dat de mensen die met cobra's over straat gaan zich verder niks van die regels aantrekken (natuurlijk) en het vuurwerk wat er is dus het overlast gevende spul is. De groepen kinderen met rotjes en ander spul zijn op een enkeling na toch zeker wel verdwenen. Dat het inperken invloed heeft is zeker waar wellicht niet overal maar toch!

Die vrije zones heb ik zelf nergens gezien en of ze werken geen idee ik zelf ben toch wel van mening dat waar deze zones zijn je toch meestal al niet gaat stoken als je gezond verstand heb. Waarom zou je voor de deur van een ziekenhuis de hele dag vuurwerk staan te stoken ?????

Ja maar de nieuwe regels zijn landelijk ingesteld
Als dat enkel maar in de grote steden zijn nut bewijst, dan heeft als geen nut gehad toch !?

Ja maar de nieuwe regels zijn landelijk ingesteld
Als dat enkel maar in de grote steden zijn nut bewijst, dan heeft als geen nut gehad toch !?

Nou ik denk dat dit juist voor de grote steden is ingesteld om eerlijk te zijn....dus dan heeft het zeker nut gehad....echter wat is dat nut precies.....de jeugd en de mensen die overdag op een normale manier vuurwerk afsteken en rekening houden met een ander zijn nu de dupe. De mensen die nergens op letten en met cobra's strooien doen dat gewoon alsnog....

Beter had je de handhaving op kunnen krikken en van beter studiemateriaal voorzien. De gemiddelde agent weet helaas niet eens het verschil tussen legaal en illegaal vuurwerk. Ergens vind ik dat best triest. Hier heeft de vuurwerkbranche trouwens zelf ook aan meegeholpen btw door die namaakvlinders en nitraten en de bijzondere namen (cobra, colpo, vlinders, etc etc)...

Nu ga ik mijzelf misschien niet populair maken, maar wie mijn posts eerder voorbij heeft zien komen weet ook dat ik wel degelijk een liefhebber ben.

Ik ben groot voorstander van de verkorte afsteektijden. Sterker nog; ik heb de 10:00 uur die het was nooit begrepen. Dat is omdat het in mijn ogen draait om de viering van het nieuwe jaar. Om ons als liefhebbers tegemoet te komen is dit ooit vastgesteld op 10:00 uur, toen het vervolgens een aantal jaar geleden tot discussie leidde is er 18:00 uur van gemaakt; in mijn ogen PERFECT! Het is dan net donker, boodschapjes zijn binnen, en als je een angstige hond hebt, heb je die nog even uit kunnen laten in relatieve rust.

Vuurwerkvrije zones zijn ook geen gek idee; Kinderboerderijen, bejaardentehuizen, ziekenhuizen en in mijn ogen ook de binnensteden (denk aan brandgevaar voor winkels die onbemand zijn en voor de deur van kroegen) zijn hiervoor logische plaatsen. Ja, een weldenkend persoon kan dit zelf ook wel bedenken, maar helaas is iedereen niet zo weldenkend als wij zouden willen. Daarbij is een vuurwerkvrije zone relatief makkelijk te handhaven ten opzichte van een totaalverbod.

Verder is dit een artikel dat plaatsing op een nationaal platform zou verdienen. De tegenstanders van vuurwerk halen de voorpagina's, maar dit bericht zie ik niet verschijnen op ad.nl of telefgraaf.nl. Oneerlijk gevecht op deze manier. Want ondanks bovenstaande ben ik heel bang dat de propaganda het uiteindelijk gaat winnen.

bovenstaand verhaal klopt alleen niet helemaal....veel bejaardentehuizen willen niet eens vuurwerkvrije zone. Die willen juist naar vuurwerk kijken. Volgens mij is een mooi voorbeeld dacht ik in Rotterdam. Daar was een vuurwerkvrije zone ingesteld bij een bejaardentehuis. Maar na 1 jaar is het bejaardentehuis in opstand gekomen. Ze wilden toch lekker genieten van al dat mooie vuurwerk.

En die verschuiving van 10.00 uur naar 18.00 uur....voor een liefhebber van louter siervuurwerk, maakt dat niet heel erg veel uit. Daar kan ik in meegaan. Zelf ben ik ook ontzettende liefhebber van siervuurwerk. Maar hoe wil je kinderen leren omgaan met rotjes e.d. als het al donker is? Je kan dien niet de boel ff buiten in de gaten houden....wat dan wel weer kan is de kinderen leren omgaan met cat.1 vuurwerk...al mis je dan wel het mooie van een rotje...vroeger liep ik die dag de hele buurt plat met de sloffen astronauten, prachtige tijd was dat...

Daarnaast weet ik ook uit ervaring dat het plaatsen van een media artikel op een nationaal platform dat pro-vuurwerk is bijna onmogelijk is. Helaas maar waar...

Ik vind zowiezo de stap van 10:00 uur naar 18:00 uur wel erg groot. Had er 15:00 uur van gemaakt.
Dan kan iedereen rustig boodschapjes doen, z'n hond uitlaten etc. en kunnen de kids alsnog met sloffen astronauten en grondbloemen over straat banjeren. kunnen de liefhebbers nog een fluit en knal projectje stoken overdag. Iedereen blij :)

Wat ik merk bij ons in de buurt is dat iedereen het zo belachelijk vind dat niemand zich er aan houd. in de dagen ervoor gaat er wel eens een potje en een pijl de lucht in, maar houden mensen zich over het algemeen aan de regels. op oudjaarsdag gaat het echter gewoon los. En terecht ook eigenlijk, zou wel vreemd zijn als ze wel met gigantische melkbuskanonnen carbid mogen rammen maar je problemen krijgt als je wat astronauten afsteekt.

Back
Bovenaan