Oproep PvdD: Maak bezwaar tegen vuurwerk Piekenkermis.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
De Partij voor de Dieren in Utrecht roept iedereen op bezwaar te maken tegen het vuurwerk in Park Lepelenburg, voorafgaand aan de Piekenkermis.

De vuurwerkshow staat gepland op vrijdag 7 juli. Vorig jaar leidden bezwaren van omwonenden en de PvdD ertoe dat het vuurwerk bij de Piekenkermis voor het eerst na 27 jaar werd geschrapt.

Broedseizoen

De vuurwerkshow vindt middenin het broedseizoen plaats en ook nog eens in een park, aldus de Partij voor de Dieren. Die pleit er al jaren voor dat er een verbod komt op het afsteken van vuurwerk tijdens het broedseizoen. Dit geldt wat de partij betreft al helemaal voor parken en natuurgebieden, ook vanwege de vervuiling die vuurwerk met zich meebrengt.

Op de website van Partij voor de Dieren Utrecht staat een voorbeeldbrief voor mensen die net als de partij geen vuurwerkshow willen tijdens de Piekenkermis. Wat de partij betreft bieden de kermis én andere activiteiten in de stad al voldoende vermaak aan bezoekers en inwoners

http://www.ad.nl/utrecht/oproep-pvdd-maak-bezwaar-tegen-vuurwerk-piekenkermis~a7019da2/

Er kan via de link ook gestemd worden. Allemaal ff doen, staan al behoorlijk voor namelijk.

Nieuwe poging vuurwerkshow bij Utrechtse Piekenkermis
De organisatie van de Piekenkermis in Utrecht doet dit jaar een nieuwe poging om op 7 juli vuurwerk te mogen afsteken in Park Lepelenburg.

René Cazander 07-06-17, 20:00 Laatste update: 20:08
19
2
De kans dat ze haar zin krijgt is klein. Vorig jaar sneuvelde de vuurwerkshow, een traditie van een kleine 30 jaar, na protesten van de Partij voor de Dieren en de Stichting Behoud Lepelenburg. Beide willen het broedseizoen niet verstoren. Het vuurwerk is met name slecht voor dieren, menen de fractie en de omwonenden.

Ook dit jaar is de Partij voor de Dieren in het verweer gekomen tegen de plannen van de kermisexploitant. Hoewel de gemeente nog geen besluit heeft genomen over de vuurwerkshow op 7 juli, roept de partij nu al iedereen op hier bezwaar tegen te maken. Ook de Stichting Behoud Lepelenburg, die zegt te spreken namens de omwonenden, blijft tegen. Als het aan de Partij voor de Dieren ligt, komt er een algeheel vuurwerkverbod in de algemene plaatselijke verordening van Utrecht.

Peiling
Een vuurwerkverbod bij de Piekenkermis kan bij lezers van het AD op heel weinig steun rekenen. Een peiling wijst uit dat van de kleine 1.800 respondenten ruim 80 procent een vuurwerkverbod op de Piekenkermis, die onderdeel is van het Maliebaanfestival, afwijst. Vele Utrechters kwamen juist ‘s avonds naar Park Lepelenburg om van de show te genieten.

Na de bezwaren vorig jaar ging de gemeente in gesprek met de organisator. Hij zag toen af van het omstreden vuurwerk. Even was er sprake van dat een lasershow in plaats van het siervuurwerk te zien zou zijn, maar ook die ging niet door.

Fractievoorzitter Eva van Esch is niet onder de indruk van de resultaten van de AD-peiling. ,,Ik zou graag alle dieren laten stemmen. Dat geeft een heel andere uitslag.’’ Ook mensen ondervinden veel hinder van het vuurwerk, benadrukt de PvdD.

Ik zou graag alle dieren laten stemmen. Dat geeft een heel andere uitslag
Eva van Esch, Partij voor de Dieren
Van Esch staat open voor alternatieven om de Piekenkermis aan te kleden. ,,Het hoeft niet per se niks te zijn. Ik zou zeggen: verzin wat anders, zoals een lasershow. Je kunt ook een feestje hebben zonder vuurwerk.’’

De Partij voor de Dieren spit alle aanvragen van festivals door om te kijken of er vuurwerk wordt afgestoken. Dat was in eerste instantie het geval bij Zomerkriebels, maar daar is het vuurwerk nu uit de programmering geschrapt.

GroenLinksraadslid Steven de Vries staat niet afwijzend tegenover een vuurwerkverbod in parken en tijdens het broedseizoen. Een algeheel verbod gaat hem te ver. ,,Ik vind dat je er als gemeente terughoudender mee moet omgaan.’’

Bron

ipv de ruim 80% uit bovenstaand artikel staan we nu nog maar op 66%......
Denk dat de partij voor de dieren met groenlinks ff die poll aan het verstieren is.
Volgens mij is het gewoon mogelijk meerdere keren te stemmen iig.

Het is echt bizar hoeveel aandacht het AD geeft aan de hetze tegen vuurwerk.

Het kan niet anders dan dat er vuurwerkhaters op de redactie zitten.

Op twitter komen op de meest zielige reacties voorbij;

Dag @gemeenteutrecht, ik wil midden in het broedseizoen geen #vuurwerkshow bij de #Piekenkermis in #ParkLepelenburg

ipv de ruim 80% uit bovenstaand artikel staan we nu nog maar op 66%......
Denk dat de partij voor de dieren met groenlinks ff die poll aan het verstieren is.
Volgens mij is het gewoon mogelijk meerdere keren te stemmen iig.

Dat kunnen wij ook... :wink: Als je in jouw browser een privévenster of incognitovenster opent (naam verschilt per browser) kun je in ieder geval nog een keer stemmen. :devil:

Inmiddels weer een procentje eraf naar 66% dus kom op gasten!!

inmiddels weer naar 67%. Volgens mij gebruiken tegenstanders de privevensters om te stemmen. kan je oneindig doen. En per 24/25 stemmen heb je een procent erbij. Zal steeds meer worden om invloed te hebben op zulke polls. Dus als je tijd over hebt dan moet je ff flink ctr/shift/n doen en vervolgens ctr/v enter.
Dan cookies wegklikken en stemmen maar. ;-) mij teveel werk na 1 keertje testen.
greetzzz

edit: En ik ben er inmiddels achter dat PVDD ook echt loopt te bashen. dit soort manipulatieve polls moeten ze mee stoppen of er in ieder geval voor zorgen dat het eerlijk verloopt.

Laatst bewerkt:
Ha ha, 32-68 nu. Sinds vanochtend 7.30 uur trouwens ruim 1.100 stemmen uitgebracht. Da's wel erg veel.

Dat is mooi om te zien. Zou geweldig zijn als het nieuws of een krant dit ook eens groots vermeld. Maar dat zal wel weer niet helaas.

Dat zou wat zijn zeg. Ongelofelijk wat zon klein groepje voor elkaar krijgt in Nederland.

Back
Bovenaan