Plannen Nationaal Kindervuurwerk in Rotterdam

davidh

VWC Meteoroloog
Plannen voor een Nationaal Kindervuurwerk in Rotterdam

694

Een knallende vuurwerkshow, speciaal voor kinderen die tijdens de jaarwisseling om middernacht al in bed liggen. De organisatie van het Nationaal Vuurwerk heeft vergaande plannen voor een Nationaal Kindervuurwerk bij de Erasmusbrug in Rotterdam om 19.00 uur.

Marjolein Kooyman 18-04-17, 07:00 Laatste update: 07:01

Zo kunnen kleintjes, die niet tot middernacht op mogen blijven, toch een vuurwerkshow ervaren

Klaas Rohde
Initiatiefnemers van Fjuze en JMR vragen een bijdrage vanuit CityLab010 in Rotterdam om de vuurwerkshow al voor komende jaarwisseling te organiseren. Na 1 juni neemt de gemeente het plan in behandeling.

In plaats van aftellen tot 00.00 uur tellen de kinderen en hun ouders bij de Erasmusbrug af naar 19.00 uur. En net als bij het 'volwassen vuurwerk' zullen ook na een druk op de rode knop de eerste pijlen de lucht ingaan, is het idee. De show zal ongeveer tien tot twaalf minuten duren.

,,Het vuurwerk willen we aanpassen voor kinderen'', zegt initiatiefnemer Klaas Rohde. ,,Bijvoorbeeld door er herkenbare stripfiguren in terug te laten komen.''

Uniek
In geen enkele andere stad in Nederland vindt voorafgaand aan 00.00 uur een speciale vuurwerkshow plaats voor kinderen. ,,Maar in Sydney Australië is het al jaren een traditie'', zegt Rohde. ,,Daar is het een groot succes.''

Dat inspireerde de initiatiefnemers. ,,We zijn tien jaar geleden in Rotterdam begonnen met het Nationaal Vuurwerk en willen nu de volgende stap zetten.''

De bedenkers van het plan hopen op 31 december tussen de 2.000 en 5.000 kinderen en hun ouders te verwelkomen. Ze richten zich daarbij vooral op kinderen tot 12 jaar oud. ,,Zo kunnen kleintjes, die niet tot middernacht mogen opblijven, toch een vuurwerkshow ervaren.''

En het heeft nog een belangrijk voordeel, stellen de initiatiefnemers. ,,Zo groeit de jonge generatie op met een georganiseerd vuurwerk in plaats van met de traditie van het zelf afsteken van vuurwerk. Steeds meer Nederlanders zijn daar tegen. Wij bieden nu een alternatief.'' Een georganiseerd vuurwerk is veiliger en zorgt voor minder rommel op straat, is het idee.

Oogarts Tjeerd de Faber is enthousiast over het initiatief.
Oogarts Tjeerd de Faber is enthousiast over het initiatief. © Guus Schoonewille
Boompjes
Om te voorkomen dat de kindershow de opbouw van het Nationaal Vuurwerk in de weg zit, worden de pijlen afgeschoten voor De Boompjes. Iets dichterbij dan de knallers van het officiële vuurwerk. ,,Daardoor kunnen de kinderen de show ook intenser beleven'', zo stelt Rohde.

Of het Nationale Kindervuurwerk, net als het Nationaal Vuurwerk, wordt uitgezonden op landelijke televisie is nog niet bekend. ,,Daarover zijn we nog met verscheidene partners in gesprek'', zegt Rohde.

De Rotterdamse oogarts Tjeerd de Faber is enthousiast over het initiatief. ,,Dit is een uitstekend idee'', zegt hij. De oogarts pleit al jaren voor het verbieden van consumentenvuurwerk en voor georganiseerde vuurwerkshows. Afgelopen jaarwisseling moesten veertien slachtoffers met oogletsel in het Oogziekenhuis in Rotterdam worden behandeld.

Bron

Laatst bewerkt door een moderator:
Het idee klonk eerst leuk want je hebt er nou eenmaal kinderen tussen zitten die domweg nog te jong om 00.00 wakker te zijn .

Maar de nasmaak is weer bijzonder bitter .
sterker nog die koters van mij stoken lekker met hun vader mee als ik kinderen had .
Ze kunnen toch niet altijd maar op hun moeder lijken zeg . :devil:
Al het goede erven ze toch wel van mij daar niet van :D

maar ze willen dus als het ware een nieuwe generatie creëren
Wat sneu zeg .

Hier draait dit "de Faber - AD.nl" een-tweetje om:

"En het heeft nog een belangrijk voordeel, stellen de initiatiefnemers. ,,Zo groeit de jonge generatie op met een georganiseerd vuurwerk in plaats van met de traditie van het zelf afsteken van vuurwerk. Steeds meer Nederlanders zijn daar tegen. Wij bieden nu een alternatief.'' Een georganiseerd vuurwerk is veiliger en zorgt voor minder rommel op straat, is het idee.

Oogarts Tjeerd de Faber is enthousiast over het initiatief."

Oogarts de Faber heeft en vriendje bij het AD werken die hem steunt in zijn strijd. Het AD is ook de enige krant die om de zoveel weken weer, het hele jaar door, even een negatief vuurwerk bericht publiceert. Een duidelijke poging om de tendens TEGEN vuurwerk nog sterker te maken.

Niets mis mee toch? Lekker naar een centraal vuurwerk kijken en vervolgens om 12 uur je eigen vuurwerk de lucht in jagen :D

Ik ben heel benieuwd wat ze er van gaan maken. Effecten in de vorm van stripfiguren lijken mij zeer interessant. Wat mij betreft overtreffen ze dan de show van 12 uur. Al ben ik bang dat de stripfiguren lichtprojecties zullen zijn...

Back
Bovenaan