Kopers illegaal vuurwerk veroordeeld tot werkstraffen

Scav

VWC Moderator
Forumleiding
VUGHT - Een zestal kopers van illegaal vuurwerk, die eind 2015 met een leverancier zijn aangehouden in Vught, is dinsdag door de economische politierechter in Rotterdam veroordeeld tot werkstraffen tot 150 uur, waarvan een deel voorwaardelijk.

Justitie kwam met hogere eisen, maar door de lange wachttijd tot de rechtszaak en de impact hiervan op de verdachte 'vuurwerkfreaks' matigde de rechter de straffen. Kopers en verkopers ontmoetten elkaar via internet. "Levensgevaarlijk spul," aldus de aanklager. "In het vuurwerk zit nitraatpoeder dat zorgt voor een zeer harde klap. Bovendien is het veel explosiever dan toegestaan vuurwerk met zwartkruid. Het kan bij een schok al af gaan. Daarnaast zijn de ladingen veel te zwaar voor niet-professionals."

Tranen
Een 52-jarige illegaal vuurwerkbesteller uit Brakel, die met zijn partner terecht stond, moest huilen tijdens de zitting om wat hem was overkomen. "Het zijn ook de zenuwen. Ik zit gewoon hartstikke fout en dat begrijp ik goed," zei hij. Voor de aanschaf van 15 mortierbommen, die met een buis worden gelanceerd, en 300 Cobra's met de slagkracht van handgranaten veroordeelde de rechter hem tot 120 uur werken. Zijn echtgenote is vrijgesproken, omdat ze niets wist van de aankoop.

Bunker in Den Bosch
Met de leverancier spraken de klanten eerst af om hun bestelde verboden mortierbommen en Cobra's op te halen op een Vughtse parkeerplaats bij de A2. Vervolgens ging het geheimzinnig naar de meer afgelegen parkeerplek bij de Kikvors daar, waar de politie de verkoper en verschillende klanten inrekende na afluisteren van de telefoon van de 29-jarige leverancier Nicky van G. uit Den Bosch. Die is al september vorig jaar voor grootscheepse handel in illegaal vuurwerk en de opslag daarvan veroordeeld tot 30 maanden cel, waarvan 10 voorwaardelijk. Hij had ruim 5.600 kilo te zwaar vuurwerk opgeslagen in een bunker aan de Poeldonkweg in Den Bosch. Van G. is in beroep gegaan tegen het vonnis.

Steensel
Bij een 41-jarige man uit Steensel, die al twee keer eerder bij de handelaar had gekocht, trof de politie 15 mortierbommen aan. Aan hem legde de rechter - na een strafeis van 120 uur en een voorwaardelijke celstraf van 3 maanden - uitsluitend de geëiste werkstraf op en daarvan nog eens 40 uur voorwaardelijk. De veroordeelde had spijt en zou nooit meer kopen, beloofde hij.

Helmond
Bij een 23-jarige man uit Helmond, waarvan de telefoon werd afgetapt toen hij met de leverancier belde, vond de politie thuis in de serre acht kilo zwaar-explosief vuurwerk. Bij de politie had hij verteld te weten 'dat het allemaal in één keer kan afgaan'. Na een strafeis van 240 uur werken en een voorwaardelijke celstraf van 3 maanden, veroordeelde de rechter de Helmonder tot een werkstraf van 150 uur, waarvan de helft voorwaardelijk. De rechter matigde de straf om familieomstandigheden van de man.

Bron

Wat een land zeg helemaal de weg kwijt. Afgaan door een schok? Granaat? Pfff. Ik vind het zwaar overdreven

Nou wat een tranen zeg als jij 15 Shells kan kopen en 100 pakjes cobra 6 sorry hoor dan weet je echt wel waar je mee bezig bent. Huil maar lekker, gast mag blij zijn dat ze geen onderzoek naar hem verrichten voor de handel erin. Want 300 Cobras gaat jij niet stoken met oud en nieuw.

Nou wat een tranen zeg als jij 15 Shells kan kopen en 100 pakjes cobra 6 sorry hoor dan weet je echt wel waar je mee bezig bent. Huil maar lekker, gast mag blij zijn dat ze geen onderzoek naar hem verrichten voor de handel erin. Want 300 Cobras gaat jij niet stoken met oud en nieuw.

Zat mensen die een kartonnetje zelf wegrammen hoor. Zal je verbazen

Ja, veel te lage straffen.

Laten we de dood straf herinvoeren voor vuurwerk overtreders.

Blijk je zojuist geen 25 maar 26 kilo karton te hebben gekocht bij de plaatselijke tweewielhandel; hop tegen de muur en ter plekke fussilieren die handel!

20 maanden onvoorwaardelijke celstraf, raar voorbeeldje hiee in duiven is pas een jongen dood gereden op zn fiets , door een jongen van 28 die dronken door rood reed . Hij moet 1 jaar de bak in. Deze persoon die vuurwerk op slaat(5000 kg) zit dus bijna 2 jaar vast.:rolleyes:

Zat mensen die een kartonnetje zelf wegrammen hoor. Zal je verbazen

Zal best kunnen maar dan ben je niet 100, want dat is niet zoals ik vuurwerk zie, mensen die met Cobras smijten zijn in mijn ogen vandalisten. Ik heb zelf genoeg prof( want zo noem ik het) gestookt. Dikke traca maken snap ik nog maar karton wegstoken. Sorry blijkbaar ben ik te vroeg geboren.

Zal best kunnen maar dan ben je niet 100, want dat is niet zoals ik vuurwerk zie, mensen die met Cobras smijten zijn in mijn ogen vandalisten. Ik heb zelf genoeg prof( want zo noem ik het) gestookt. Dikke traca maken snap ik nog maar karton wegstoken. Sorry blijkbaar ben ik te vroeg geboren.

Ik kan het ook niet bevatten, maar als je op youtube een beetje compilaties kijkt van wat jongere gasten dan zie je het wel veel ja.

Ik kan het ook niet bevatten, maar als je op youtube een beetje compilaties kijkt van wat jongere gasten dan zie je het wel veel ja.

Ik heb zo goed als heel YouTube gezien en mensen die alleen Cobras hebben en alleen nitraten als vuurwerkcollectie ik snap het wel een beetje alleen deed Ok dat vroeger met astronauten en dan stiekem een paar strijkers en widowmakers uit België. Tegenwoordig loopt er lui rond die niet weten wat ze in de handen hebben. En ja die lui verpesten het voor degene die gewoon met oud em nieuw wat Willen stoken. Kijk op instagram kijk op YouTube, het lijkt tegenwoordig wel een hype om al het illegale te tonen wat ze hebben. Blijkbaar denken de meeste kids dat ze vieuws krijgen om met illegaal vuurwerk online te zijn. Ok zeg dat de blauwe vrienden daar eens op mogen reageren, op al die minderjarige die met voor de media met bommen rondlopen.

Tja, iemand meteen niet 100 noemen is erg kort door te bocht natuurlijk. Zat lui die ze voor een leuk prijsje kunnen krijgen en de nodige hoeveelheden wegstoken op goede locaties. Vandalisten wanneer je met Cobra's gooit? wat een bullshit allemaal. Iemand vernielzuchtig noemen omdat hij met een groot rotje gooit, moet allemaal niet gekker worden he.

Back
Bovenaan