De opgepakte man die zichzelf vanmiddag in Breda probeerde op te blazen, is volgens ooggetuigen de 49-jarige Bredanaar Janie H., die eerder gevangenisstraf heeft uitgezeten wegens het neerschieten van een man in Breda eind jaren negentig.
Volgens bekenden kampt de man al geruime tijd met zeer ernstige geestelijke problemen. Er werd al voor gevreesd dat de man zichzelf iets aan zou gaan doen.
Monoloog
De verdachte heeft vanmiddag op zijn Facebookpagina een filmpje met een monoloog van ruim vier minuten geplaatst, waarin hij praat over mensen die hem en onder meer zijn zoontje het leven zuur zouden hebben gemaakt. Het gaat volgens H. om mensen die hem geldelijk zouden hebben gedupeerd en het op hem gemunt hebben, mensen die hem om willen laten brengen, mensen die zijn kind iets zouden hebben aangedaan.
H. noemt mensen met naam en toenaam in het filmpje en eindigt: 'Ik heb informatie binnen gekregen, mijnheer *, dat je bezig bent om mij dood te laten schieten. Dat moet je doen. Ik ben boos. Heel boos. Heel boos."
Boek
H. bracht vorig jaar een boek uit, waarin hij openlijk sprak over zijn turbulente leven.
Slecht
Janie was volgens zijn vriendin Antonie (37) , met wie hij acht jaar samenwoont, ‘aan het einde van zijn Latijn‘. ,,Het gaat geestelijk heel slecht met hem. Een paar dagen geleden zei hij: ik kan het niet meer aan. Vanmorgen heeft hij nog wat postpakketjes voor me weggebracht. Hij liet verder niks merken, maar ik voelde dat er iets was. Achteraf was hij een wandelende bom. Ik wist dat er iets ging gebeuren’’, vertelt de vrouw geëmoitioneerd.
De eigenaresse van modewinkel in Breda is blij dat er ‘’geen doden of gewonden zijn gevallen’’ bij de wanhoopsactie van haar vriend. ,,Dat zou helemaal verschrikkelijk zijn geweest.’’
Ellende
Haar partner raakte volgens de vrouw in diepe geestelijke ellende toen bleek dat hij het geld dat hij naar zijn zeggen had geïnvesteerd in een bedrijf van bekenden niet meer terugkreeg. ,,Er was geen geld meer, zeiden ze toen hij erom vroeg.’’ Op het filmpje dat de Bredanaar op Facebook zette kort voor zijn aanhouding, zegt H. dat het om vijf ton zou gaan.
,,Hij zag op Facebook hoe die mensen er goed van leefden met dure vakanties en zo, terwijl hij zelf geen cent meer had. Daar was hij helemaal kapot van, vooral omdat hij dat geld had geïnvesteerd voor de toekomst van zijn zoontje uit een eerdere relatie.’’
De eigenaar van het betrokken bedrijf in Princenhage wil desgevraagd geen reactie gegeven.
Vuurwerk
De auto waarin de politie de handgranaat en vuurwerk vond, had H. geparkeerd tegenover zijn bedrijf, aan de overkant van de straat. ,,Ik ben erg geschrokken Ik moet dit eerst laten bezinken en kijk daarna wat ik er mee doe.’’
http://www.bndestem.nl/regio/breda/...azen-in-breda-ik-ben-boos-heel-boos-1.6903704