RB's Oud & Nieuw show 2016-2017

RB89

VWC lid
Voorwoord
Beste forumleden, mede freaks en via internet hier geraakte lezers, :bye:

We zijn er weer. Een nieuw jaar, een nieuwe vuurwerkshow. Of toch niet..? Vorig jaar was een zeer memorabel jaar. Een nieuw schietsysteem met een vrijwel 100% score, veel… erg veel mensen, goed gevulde giftenpot en een dikke show. Kortom alles viel op zijn plek. Ik en met mij vele mensen waren mega enthousiast en het was dan ook 'tot volgend jaar'. Rond februari schoot echter het woord 'hoogtepunt' door mijn gedachten want, laten we eerlijk zijn. De show van afgelopen jaar kon vast extremer worden gedaan door de profs, maar met mijn middelen en budget denk ik wel dat ik het maximaal mogelijke inmiddels heb bereikt :)

Afgelopen April heb ik een woning gekocht, welke wij zelf opknappen. De vrijetijd is vanaf dat moment in de woning gaan zitten en daarmee is een show voor 2016/2017 dan ook van de agenda gehaald. Afgelopen zomer heb ik flink lopen twijfelen en toch besloten het er bij te laten. Het kost simpelweg veel tijd in de voorbereiding en het moet naast de verbouwing ook met mijn werk uitkomen dat ik in die periode veel vrijetijd heb/kan krijgen.

Het omkeerpunt
In oktober organiseer ik sinds twee jaar in de buurt een spooktocht. Ook weer zo'n impuls idee geweest twee jaar geleden welke boven verwachting goed loopt. Daar sprak ik diverse buren welke het allemaal erg jammer vonden dat er geen show meer kwam. Daarnaast kwamen ook via via teleurgestelde reactie binnen, maar iedereen begreep en respecteerde de gemaakte keuze wel. De vele reacties brachten mij wederom in twijfel, maar ik bleef bij mijn standpunt.

Het is inmiddels augustus en de periode waarin ik de afgelopen 4 jaar al bezig was met mijn show. Ik kan het niet laten toch wat op VWC te bekijken en al snel merk ik dat er toch weer kriebels komen. Er gaan een aantal dagen voorbij en ik blijf toch bij mijn genomen besluit. Dan... een willekeurige avond loop ik rond 19:00 via de achterdeur richting de garage. Plots beeld ik mij in hoe oudejaarsdag er op het zelfde tijdstip uit gaat zien. Geen bombarie, geen mensen, geen gezelligheid en geen vuurwerk. Er zijn meerdere mensen waarvoor ‘mijn’ vuurwerkshow inmiddels een deel van hun oudejaarsdag invulling beslaat. Voor hen is het inmiddels een soort traditie geworden.

Ik denk terug aan wat er afgelopen voorjaar op mijn Opa zijn rouwkaart stond: “Eenvoud was zijn kracht, zorgzaam stond hij in het leven, nooit heeft hij aan zichzelf gedacht, belangrijk was te kunnen geven.” Noem het zelf verheerlijking, maar ik geef inmiddels een hele hoop mensen een leuke belevenis. De afgelopen jaren heb ik veel geld gestopt in de show. Het is natuurlijk een hobby en ja er is een giftenpot, maar ik heb nooit moeilijk gedaan over het geld dat ik geïnvesteerd heb of hoeveel het mij gekost heeft. Ik vind het leuk om te doen en kan er van genieten dat zoveel mensen er met elkaar van kunnen genieten een daarmee leuke tijd hebben. Biertje :biertje:, hapje, herinnering van het afgelopen jaar en vuurwerk. Zie hier mijn omkeer punt. Mede voor Opa doen we het dit jaar gewoon nog een keer. :)

Cobra Firing Systems, Stepper en Slats
Vorig jaar heb ik deze aangeschaft en dat betaalde zich uit door degelijkheid, betrouwbaarheid en simpel in gebruik. Ook mijn gedachte van vorig jaar om de muziek en vuurwerk synchroon te krijgen door eerst op een ritme ‘virtuele’ que’s aan te sturen en te zien of deze synchroon loopt. Pakte erg goed uit. :D Ik koop dus ook voor dit jaar geen musicbox, omdat ik het voor mij niet aantrekkelijk vind.

De gemaakte slats werkten super. De signle shots waren erg gaaf en maakte de show af. Deze komen er dus dit jaar gewoon weer in. Ook de steppers gaven een extra toevoeging. :thumbup: De mega waaier kwam er alleen niet zo mooi uit en dus wil ik dat dit jaar anders doen. Daar valt naar mijn gevoel nog een verbeterpunt te halen. Hoe deze dit jaar dan wel worden gebruikt, ga ik niet vertellen. Dat zullen jullie zelf wel zien t.z.t :yes:

De ideeën, de muziek en het vuurwerk
Ik heb dit jaar met de voorbereiding een iets andere aanpak gebruikt. Vorig jaar heb ik enkel in Exel de show uitgewerkt. Dit jaar zijn er echter zoveel verlopen en overgangen in de show. Dat ik er zelf geen goed beeld bij kon krijgen. Ik heb daarom de show in zijn geheel uitgewerkt in Pyro Ignition Control en daarna in Exel. Via Pyro Ignition Control kan ik duidelijk zien hoeveel invulling het gekozen vuurwerk geeft. Het is visueel gewoon veel makkelijk om te bepalen hoelang er nog vuurwerk moet zijn, wanneer je de tijdlijn van muziek en vuurwerk gelijktijdig kan zien. Naast Pyro Ignition Control heb ik een Exel file aangehouden waarin de ‘cobra tabel’ word aangevuld met effect omschrijving, tijdsduur en kosten. Samengevat heb ik dus de show gemaakt in Pyro Ignition Control, en daarna uitgewerkt in Exel voor een kosten overzicht en tevens een source file voor het cobra schietsysteem.

Net als de afgelopen jaren ben ik begonnen met de muziek. Ik heb 3 jaar Hardstyle gebruikt en vorig jaar samen gewerkt met Pyrodox (upcommig DJ/Producer). Echter was ik dit jaar erg laat met de keuze om wel een show te gaan doen. Dus ik heb de hulp van YouTube er bij gehaald. Ik ga dit jaar doen wat ik al een paar jaar wilde en waar ik vorig jaar naar toe werkte, maar wederom niet is lukt. Ik ga dit jaar dan eindelijk een Mash-up gebruiken :applause:, zoals dat ook een beetje met de mega show in Londen ieder jaar gebeurd.

Dit is totaal iets anders en dat merkte ik ook de eerste keer dat ik bezig ging met de invulling van show. Ik had een aantal dingen uitgewerkt, maar het verloop van een mash-up is best wel chaotisch en ik kon er moeilijk een draai aan geven zoals ik het voor ogen zag :sad: (ik ben vrij perfectionistisch mag ik wel stellen). Ik ben daarop toch terug naar het begin en heb 5 muzieknummers gekozen om alsnog een muziekmix zoals afgelopen jaren te gaan gebruiken. Toen ik daar eenmaal mee bezig was en 30% had uitgewerkt, maakte ik een rationele keuze. Ik moest en zou toch een mash-up gebruiken. Ik wil dit al jaren en wie weet is dit jaar wel echt de laatste show. Ik wilde er niet te makkelijk van af komen en begon het als een uitdaging te zien om het toch voor elkaar te krijgen. De aanhouder wint en naar flink stoeien heb ik toch een show weten te bedenken op een mash-up waarover ik tevreden ben. :D De eerste keer dat ik klaar was, had ik echter nog redelijk wat que's over en ben toen begonnen met extra invullingen (beat momenten versterken met wat single shot's e.d.).

Uiteindelijk heb ik het tot een geheel gekregen waar ik achter sta. Het is wel totaal iets anders als afgelopen jaren en dat maakt het meteen ook een grote gok. Het kan allemaal ook verkeerd uitpakken. Doordat de muziek chaotischer is, kan het ook een bij elkaar geraapt zooitje gaan lijken. Afijn, die gok neem ik voorlief. Ik wil het een keer gedaan hebben en dat ga ik dit jaar doen. Ik sluit overigens wel weer af met een bonte finale + verassing afsluiter. Z’n finale blijft voor mij gewoon het lekkerst. :handsup:

Schietveld en opbouw
De locatie en het aantal schiet posities blijven gelijk. 3 posities en 4 single shots posities. De onderlinge afstand tussen de signle shot’s blijft 15m. Het gewone vuurwerk wil ik dit jaar echter nog meer uit elkaar trekken en ga ik over 35 mtr verspreiden. Ik heb dit jaar namelijk iets minder kleinere cake’s als vorig jaar en daarmee groten deels grotere boeketten. 2,5mtr onderling lijkt niet veel, maar in de lucht kan dit aardig veel doen. Ook dit jaar schiet ik bijna alles per 3, 6 of 12 voud. Slechts één waaier cake gaat in enkel voud. :)

De opbouwtechniek verloopt weer het zelfde als vorig jaar. Ik bereid zelfstandig weer het vuurwerk op pallets en signleshots in rekken voor. Die dan in de bunker gaan en oudejaarsdag naar buiten worden getild en compleet in het veld worden gezet. Het vuurwerk staat dan gefused en gelabeld op positie en er resteert dan enkel nog het aansluiten en controleren. Nieuw zullen dit jaar podium delen op de 3 vuurwerkposities zijn, zodat we niet meer met een kromme rug op onze knieën in het natte gras zitten. De single shots blijven wel op de grond staan.

We gaan dit jaar nog iets eerder beginnen met de opbouw en hopen zo om 18h klaar te zijn en zelf eerst nog even gezellig te kunnen praten met alle bezoekers. Verder gaan we dit jaar weer lintjes spannen waar draden in het veld liggen, zodat hier niet zo snel doorheen gelopen wordt. Dat is vorig jaar erg goed bevallen. Tevens zullen bepaalde constructie al de dagen vooraf in op de juiste plekken in elkaar zetten, zodat op de dag zelf enkel het vuurwerk er in hoeft te worden gemaakt.

Slot
Natuurlijk proberen we dit jaar weer voor die 100% score te gaan. Ik ben volop bezig met het voorbereiden van allerlei zaken, zodat straks allen goed kan verlopen. Als ik ontwikkelingen zijn of komen dan zullen jullie die hieronder terug kunnen vinden. Volgens mij is dit wel even genoeg leesvoer geweest voor vandaag.

Showtime
Bam! 100% score.

De afsluiter van 2016 zit er weer op! Veel mensen wisten de plek te vinden. Het nieuwe systeem heeft zich wederom bewezen! Fijn om te zien wanneer alles gaat zoals je het hebt uitgedacht. Helaas ging door een persoonlijke fout van mij, één potje te vroeg af. Hierdoor ontstond meteen in het begin een klein 'dood' moment. Wel is al het vuurwerk afgegaan. Na dit 'dode' moment is alles verlopen zoals gepland was.

Camera stond iets wat te laag helaas...

Laatst bewerkt:
Wat een verhaal, mooi om te lezen dat je het gevoel weer terug hebt al is het door een treurige gebeurtenis.

Ik wens je veel succes de komende weken, en wacht met smacht op de film..

SUCCES KEREL!!!

Leuk dat je het toch doet dit jaar hoor. Succes!!! We zien de films graag verschijnen :D

Ik kijk er echt weer naar uit. Die van vorig jaar iets van 20 keer bekeken. Verveeld geen moment. Prima muziekkeuze ook, dat verwacht ik dus dit jaar weer he!

Maar pas wel op. Zeker nu je het zo openbaar gooit.

Super! Vorige jaren de verhalen met veel plezier gelezen en de shows net als ruben veelvuldig bekeken. Veel succes met de voorbereidingen.

Weer een mooie show neer gezet Roy,
Thanks voor de tips vooraf nog. Mijn filmpje volgt zsm.

Bedankt heren. Het was dit jaar een gokje qua muziek, maar ik wilde het toch graag eens doen. :) Vind dat het eindresultaat er best mag zijn. De details zijn mooi gelukt. De event signal lights en vulkanen bijvoorbeeld zijn met de laser uitgezet, zodat het allemaal op de cm nauwkeurig op hoogte is geplaatst. :idea: Tevens zijn alle vuurwerk plateu's waterpas gezet en dat zie je ook terug :) Daar was ten opzichte van vorig jaar naar mijn mening verbetering te halen.

Al met al was het weer een leuk weekje bouwen en knooien :cool:

Mooi hoor. Toffe show heb je weer neergezet! Leuke producten en met name de mega waaier van singleshots was erg vet.

Mooi om te zien hoeveel tijd en moeite je hier in steekt. Maar dat is dan ook zeker terug te zien in je shows.
Dikke complimenten.

RB89, heb je toevallig ook nog foto's gemaakt? Ben zeer benieuwd naar foto's van alle voorbereidingen enzo.

Back
Bovenaan