nieuwe regelgeving 2017

ILT:

Wat betreft vuurwerk gaat de inspectie de komende jaren de effectiviteit van de handhaving gericht op de importeurs vergroten omdat de beoogde verbetering van de naleving op productveiligheid niet doorzet. Dit betekent dat het toezicht erop gericht is om de importeurs van vuurwerk nadrukkelijker aan hun verantwoordelijkheid voor deugdelijk vuurwerk te houden. Zo zullen veel meer dan nu bestuursrechtelijke instrumenten worden ingezet om die, waar nodig, af te dwingen. Daarnaast zal de aanpak van de illegale handel in zwaar, foutief geclassificeerd vuurwerk, aandacht blijven krijgen.

Met de ketenpartners worden samenwerkingsacties uitgevoerd op het terrein van illegale vuurwerkhandel waarbij aandacht wordt geschonken aan webshops, transport met postpakketten en internetresearch. Er is een toenemende samenwerking met andere EU-lidstaten over de vuurwerkstromen die naar Nederland lopen via havens als Hamburg, Gdansk, Antwerpen en Le Havre.

Op het gebied van vuurwerk werkt de inspectie intensief samen met de politie en de Douane om het toezicht te versterken en de invoer van illegaal vuurwerk tegen te gaan. Daarnaast werkt de inspectie samen met gemeentes, de provincie, de Belastingdienst, de Kmar en internationale partners in Europa en China. De samenwerking met China is primair gericht op beperking van de invoer van foutief geclassificeerd vuurwerk en afwijkend consumentenvuurwerk.

In het kader van de ketenregie vuurwerk zal de inspectie het voortouw nemen.

Als ik de link hierboven even snel lees, houd het dus voor belgie in dat...er vanaf 2017 nog steeds niet meer dan 1kg nem mag worden ingekocht. Daarnaast worden doorlontboxen verboden omdat er teveel nem in zit???
Die gekke belgen hebben dadelijk nog eerder een verbod dan nederland...

Wat ik tot nu toe weet is dat de RACT zoals deze nu is (met verbod op babypijlen / mini rockets en romeinse kaarsen) ook in 2017 zo blijft. Weet iemand hier meer over?

Ok ik denk dat (heb niet uitgezocht hoe het zit wettelijk)maar hoe nederland in elkaar steekt weet ik wel.als het zo is wat mensen op vwc zeggen dat men vanuit europa een keuze verwacht van nederland, wel ik wel wat hun beleid gaat zijn.men gaat hier de minste vorm uitkiezen in mijn woorden de lichtste vuurwerk reglement, en misschien uitbreiden met meer vuurwervrije zone, s misschien nog sleutelen aan de afsteek tijden.

Hierbij een filmpje waarin uitgelegd wordt hoe het nu met die 1 kilo regel etc. zit.
Ook gaat Ruben hier in op de regels van 2017.

Kortom komen de veranderingen concreet hierop neer:

- Bij aankoop van meer dan 1 kg vuurwerk moet je een ADR-formulier invullen voor de Belgische politie zodat het legaal is wat je doet

- Je moet een Belgisch goedgekeurde brandblusser bij je hebben

- Je aankopen worden in dozen dichtgetaped.

Allemaal de nieuwe regels. Ook legt Ruben een stukje uit over de regels van 2017. Overigens wat mijn mening betreft doodzonde dat het zo moet en dat onze hobby stukje bij beetje wordt ingeperkt, maar het is helaas niet anders. :angry:

Wat betreft de regels in België vanaf 4 juli 2017:
Alles wat nu te koop is, behalve knallers met meer dan 0,5 perchloraat/metaal flash of 1 gram nitraat/metaal flash.

Knalvuurwerk in België vanaf juli 2017:
Maximaal 0,5 gram perchloraat/metaalflash in een knaller, of 1 gram nitraat/metaal flashcompositie. [Categorie F2 'flash bangers']
Maximaal 25 gram aan flashkruit in een mat. [Categorie F2 'flash banger batteries']
Geen strijkers met flashkruit, die worden in de hele EU categorie (F)4.

Wat betreft buskruit knallers
Wel strijkers en timefuseknallers met buskruit. In feite wordt dat momenteel in Duitsland toegepast, tot 6 gram vanwege categorie (F)2). [Categorie F2 'bangers']
Knallers met buskruit tot en met 6 gram of 100 gram totaal/bruto in een mat.[Categorie F2 'Banger batteries']
Verder alles wat buiten het knalvuurwerk nu ook in Belgie te koop is. Vanaf 2010 zijn dat dus de 500grams cakes, etc.

Frankrijk, Spanje, Polen, Tsjechië en nog een aantal landen zullen categorie 3 verkopen.
Dan geldt voor knallers:

5 gram perchloraat/metaal of 10 gram nitraat/metaal flashcompositie.[Categorie F3 'flash bangers']
250 gram flash bruto in een mat. [Categorie F3 'flash banger batteries']

10 gram buskruit per knaller (strijkers en timefuse buskruitknallers zijn toegestaan). [Categorie F3 'bangers']
1000 gram bruto aan buskruit in een mat. [Categorie F3 'banger batteries']

De EU regels voor (consumenten) flashknallers zijn gevormd naar Spaans model;
Daar was al tijden nationaal bepaald dat categorie 2 maximaal 0,5 gram perchl/metaal of 1 gram nitraat/metaalcompositie als flash mag dienen.
Voor categorie 3 was dat 3 gram, maar dat wordt dus 5 gram. Strijkers met flash waren daar al verboden.
Er zijn daar al mooie traca's door de CE-keuring gekomen. Volgensmij ook aardige matjes en knallers voor categorie 2 (die kun je dus ook in België vanaf halverwege 2017 kopen).

Wat ik hieruit begrijp is dat er dus nog steeds 'illegaal' goedgekeurd vuurwerk in Nederland zal voorkomen?. Er zal dus weinig gaan veranderen aangezien mensen nog steeds dat vuurwerk wil hebben wat volstrekt veilig is. Ook dom van België trouwens komt daar dus ook meer 'overlast'

Ik weet zeker dat de Nederlandse regering hier een grote rol in speelt.Over een paar jaar zullen alle vuurwerkwinkels in de grensstreek gesloten zijn.

Flash knallers in Nederland kunnen we wel vergeten denk ik.Zag ook al berichten op Fb dat de boxen verboden worden maar die zijn nu ook al verboden.Zena verkoopt gewoon de cakes per stuk en dan is het geen probleem lijkt me.

- Bij aankoop van meer dan 1 kg vuurwerk moet je een ADR-formulier invullen voor de Belgische politie zodat het legaal is wat je doet

Het verhaal klopt een heel eind; verplichte blusser en vrachtbrief.
Maar voor zover ik weet mag je niet meer dan 1 kilo kopen/verkopen.

Wat een aanfluiting weer! sjongejongejonge.. en ze konden al niks handhaven.. Hoe serieus word dit opgepakt uiteindelijk denk ik dan..?
Wat ontzettend slecht zeg.. Die Belgische vuurwerkwinkels aan de grens krijgen het ook wel heel zwaar zo.

Kan na volgend jaar als de knallers niet meer interessant zijn en erg geen fatsoenlijke mat te krijgen meer is een kruis door de Belgische winkels. Voor siervuurwerk hoef je er niet heen dat is gewoon sterk verbeterd in Nederland de afgelopen jaren.

Nope, dat is niet zo...

tot 1 kg kruit mag je zo meenemen. Bij meer dan 1 kg kruit krijg je een ADR formulier mee, waar je je adres op moet invullen. Dit ADR formulier geldt per 25 kg bruto vuurwerkgewicht per 1 persoon met 1 adres. Heb je 30 kg bruto vuurwerkgewicht dan krijg je twee formulieren mee, ongeacht het aantal kg kruit. Wel moet op het tweede formulier een ander adres staan dan de jouwe. De netto kg aan kruit moet alleen de winkel netjes bij houden voor hun administratie. Het is ook niet zo dat je per kg naar de auto moet lopen, alles krijg je gewoon in dichte dozen.
mbt de brandblusser....eigen verantwoordelijkheid...maar ook te koop bij Zena..

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan