De bom.... ontploft we slaan door......

dieter

VWC lid
Verbod vuurwerk dreigt voor 5 mei

Nadat een rechter al verboden heeft om in Weesp vuurwerk af te steken in verband met broedende vogels, dreigt dat verbod zich nu als een soort olievlek over Nederland uit te breiden. Dat betekent dat op donderdag 5 mei wellicht nergens vuurwerk mag worden afgestoken, aldus Michiel Zonnevylle van de bond van Oranjeverenigingen.

Na bezwaar van de Dierenbescherming Midden Nederland verbood de voorzieningenrechter zaterdag het vuurwerk waarmee Weesp Koninginnedag had willen afsluiten. „Wat heeft dit voor gevolgen als mensen elders ook bezwaren maken?”, vraagt Zonnevylle. „Dit hoeft niet alleen in stillere gebieden te gebeuren. In de Amsterdamse grachten broeden toch ook drijfsijsjes?”

„In Nederhorst den Berg is wél vuurwerk afgestoken”, zegt Hans Burggraaf, voorzitter van de Oranjevereniging in Weesp. „Daar broeden veel meer vogels!” Daar werd echter geen bezwaar gemaakt zoals in Weesp, waar een echtpaar de Dierenbescherming inschakelde.

Uitspraak rechtbank.

Geen vuurwerk op Koninginnedag in Weesp
Amsterdam , 29-4-2011

De voorzieningenrechter van de rechtbank Amsterdam heeft vandaag besloten dat de Oranjevereniging geen vuurwerk mag afsteken op Koninginnedag.

Omwonenden en de Dierenbescherming hadden de Staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie gevraagd handhavend op te treden tegen het vuurwerk. Het vuurwerk zou verstoring van broedende vogels tot gevolg hebben. De Staatssecretaris heeft dit verzoek afgewezen.

De omwonenden en de Dierenbescherming hebben vervolgens de voorzieningenrechter gevraagd het vuurwerk te verbieden. De rechter heeft het verzoek toegewezen. De rechter heeft vastgesteld dat er in de nabije omgeving van het 'ontbrandingspunt' vogels broeden. De rechter heeft ook vastgesteld dat noch de Staatssecretaris noch de Oranjevereniging voldoende onderzoek naar de effecten van het vuurwerk hebben overgelegd. De rechter is dan ook van oordeel dat onvoldoende aannemelijk is geworden dat het vuurwerk de broedende vogels niet zal verstoren. Omdat een overtreding van de Flora- en Faunawet te verwachten valt heeft de rechter bepaald dat de Staatssecretaris handhavend moet optreden.

De publicatie van de uitspraak volgt later.
Bron: rechtbank Amsterdam

Laatst bewerkt:
Dit is toch helemaal belachelijk!!! Op Koninginnedag mocht er ook gwn vuurwerk worden afgestoken...

Krijg steeds ergere haat aan de dierenbescherming.....
Die vogels merken er amper wat van...

Is toch een traditie?

De vertrutting van Nederland op zijn hoogtepunt ... Twee paar geitenwollen sokken die het voor heel Nederland verpesten, althans een poging daartoe doen. Laten we hopen dat het verstand snel inzet bij de rechterlijke macht, want als deze uitspraak wordt overgenomen zijn de rapen gaar en kunnen we 5 mei in het vervolg enkel met een vlaggetje in de hand, stilletjes (want er wordt gebroed!) in huiselijke kring vieren.

Zo ver is het gelukkig nog niet. Maar de trend om alle menselijke activiteiten tot in het uiterste tegen het licht te houden om nadelen te ontdekken bevalt me niks. Je vraagt je af waar zoiets dan eindigt.

Cameo

De vertrutting van Nederland op zijn hoogtepunt ... Twee paar geitenwollen sokken die het voor heel Nederland verpesten, althans een poging daartoe doen. Laten we hopen dat het verstand snel inzet bij de rechterlijke macht, want als deze uitspraak wordt overgenomen zijn de rapen gaar en kunnen we 5 mei in het vervolg el met een vlaggetje in de hand, stilletjes (want er wordt gebroed!) in huiselijke kring vieren.

Zo ver is het gelukkig nog niet. Maar de trend om alle menselijke activiteiten tot in het uiterste tegen het licht te houden om nadelen te ontdekken bevalt me niks. Je vraagt je af waar zoiets dan eindigt.

Cameo

dat noem je echt "vrijheid" vieren.

gezien de regels die opgesteld en gehanteerd worden, lijkt het er steeds meer op dat bevrijdingsdag een leeg omhulsel van een feest is. kwestie van tijd tot ze het afschaffen.

Kwam een leuk stukje hierover tegen op GeenStijl.

''Groot feest vandaag in het dierenknuffelsmulbos met GroenLinksers Arno Bonte & David Rietveld.

Afgelopen koninginnedag werd door een rechter (D66-stemmer) het afsteken van prachtig siervuurwerk als afsluiting van een fijne oranjedag keihard verboden. Reden: vuurwerk afsteken zou zielig zijn voor broedende vogeltjes. En dat biedt natuurlijk perspectieven. Als in april het afsteken van vuurwerk kan worden verboden vanwege wat pluimvee, dan kan op 31 december het vuurwerk worden verboden vanwege de groengeringde boomschorssalamander, de broedende halve haan, het zeer zeldzame winterpluis en de Gore Gootschimmel. Om nog maar te zwijgen over jankbejaarden, echtparen-zum-kotsen, vouwfietsbezitters met gevoelige oortjes en ander vrijstaand wonend extreemblank zes keer modaal volk dat zich doorgaans heel betrokken opstelt ten opzichte van den zielige mens en bedreigde natuur.

Nederland ligt stil als de jankende milieuradicaal het wil. Nogmaals: de rechter zegt dat het KAN en MAG dat verbieden van vuurwerk. Wij garanderen u dat oudejaarsavond 2011 de stilste oudejaarsavond ooit gaat worden. De enige knal die u zult horen is de knal van een champagnekurk.

Rest ons nog maar één vraag: worden de hersens van het echtpaar dat een rechter heeft ingeschakeld om broedende vogels te beschermen tegen wat vuurwerk later ter beschikking gesteld van de wetenschap? Het volk heeft er tenslotte recht op om te weten hoe totale pathetische nonsenswaanzin bij keurige, op het oog normale mensen werkt''

Laatst bewerkt:
Hier zijn van de week twee ganzen geland, die gevlucht waren uit Valencia....
Nou die kunnen de rust wel vergeten, want er wordt de komende twee weken geoefend
door het leger met helikopters op laagvliegen in oorlogsituaties.

Hier zijn van de week twee ganzen geland, die gevlucht waren uit Valencia....
Nou die kunnen de rust wel vergeten, want er wordt de komende twee weken geoefend
door het leger met helikopters op laagvliegen in oorlogsituaties.

Dan raad ik je aan (onze nieuwe trots) de Dierenpolitie in te lichten om polshoogte te komen nemen want dat kan natuurlijk niet door de beugel:bonk:

Waar gaat het toch heen met dit land. Stelletje boomknuffellaars :frusty:

Bevrijdingsfestivallen kunnen we dan ook wel afgelasten...
In het park van Utreg broedt een paar hitsige waterhoentjes, en die kunnen we niet storen met muziek natuurlijk.
Ook nieubouwprojecten moeten worden stilgelegd, omdat we anders de gevederde vrienden: de fazanten, en konijntjes wegjagen.

Wat een vertrutting zegh!
Tuurlijk moet je normaal doen tegen dieren, maar er zijn grenzen, en die liggen waar dierenrechten een blokkade vormen voor mijn plezier.

Misschien dan maar dierenambulance's klaar laten staan bij shows... :-)
Wat gebeurt er toch in nederland? Waar je beter je kind kunt slaan, dan je hond....:sad:

Als het aan hun licht zijn er ook geen auto's meer... Kom op mensen... die dierenpartij of zo haalt al het leuke vermaak weg uit NL. Als het aan hun licht zitten we over een jaar allemaal vogels te spotten...

Mijn zusje is zwanger... Mag ik nu ook om een vuurwerkverbod gaan vragen in Rotterdam...

Nee dat kan natuurlijk niet he, gekkie.. dat zijn MENSEN... Maar dieren die MISSCHIEN ergens zitten te broeden, wat MISSCHIEN verstoord kan worden geraakt.. jawel joh.. dat een hele branche veel moet hebben van koninginnedag en 5 mei daar staan deze geitenwollen sokken hippies niet bij stil..

Maar wel vandaag natuurlijk in de auto gestapt naar het werk... Dat verstoord de natuur niet ofzo??

was er overigens niet ergens een rapport dat aantoonde dat de licht, en geluids productie van vuurwerk totaal geen of weinig invloed had op broedende beestjes en vogels?

@ Dieter: kunnen de belangen verenigingen zoals de VEN hier niets tegen doen? Immers samen sta je sterker dan alleen!

Ook nieubouwprojecten moeten worden stilgelegd, omdat we anders de gevederde vrienden: de fazanten, en konijntjes wegjagen.

Helemaal met je eens Heartworm.
Maar die nieuwbouw projecten, die mogen wat mijn betreft stil gelegd worden.
Er staat giga veel hectares aan industrie terrein leeg.
Gooi daarvan eens wat plat en zet daar huizen neer.

Elk stukje groen wordt door de projectonwikkelaar mafia omvergezwelt in grijze huizen.

Ja ik mot weer wat te mopperen hebben, ik ben een Nederlander.
Zeuren graag, ja ik ook, zeker te weten.

De gehele anti-vuurwerk kring heeft weer is een onzinnige reden gevonden om het afsteken van vuurwerk te gaan beperken.
Wat er hier boven inderdaad gezegd wordt, zo kan je nog wel meer gaan verbieden omdat er dieren last van hebben want als er mensen last van hebben dat schijnt blijkbaar niet te werken hebben ze nu uit gevonden.

"Maar wel vandaag natuurlijk in de auto gestapt naar het werk... Dat verstoord de natuur niet ofzo??"

Inderdaad Jack, het is allemaal heel hypocriet.
En daarom vat ik niet waarom dit een valide argument is en waarom dit in de rechtbank er door heen is gekomen.

Hi all,

Ik vind het prachtig om alle reacties te lezen van de fans van vuurwerk in hart en nieren.
Natuurlijk is het raar dat als twee mensen protest aandienen tegen het houden van vuurwerk vanwege broedende vogels de rechter gelijk bepaald dat het niet door mag gaan.
Ik zou hier nu een heel verhaal kunnen gaan houden over ethiek en de posities van dieren ten opzichte van mensen. Ga ik niet doen.
Wat ik wel wil doen is mij aansluiten bij eerdere stemmen.
Als je op deze manier gaat redeneren zijn er meer implicaties.
Autorijden zou verboden moeten worden. Een ambulance mag in de maanden april en mei geen sirene meer aan omdat het anders vogeltjes verjaagd, voetbalsupporters word een lawaaiverbod gegeven omdat de zwaluw in de Amsterdam Arena anders zijn nest weleens zou kunnen verlaten, boten mogen niet meer varen omdat andere nesten wegdrijven etc. etc.

Conclusie wat mij betreft: Natuurlijk houd je rekening met de natuur. Natuurlijk houdt je rekening met medemensen en hun ideeën. Maar om dit volksvermaak te gaan verbieden vanwege enkelingen met hun mening vind ik wel erg ver gaan.
Erg jammer dit en ik hoop dat de shows gewoon lekker doorgaan.

greetzzz

Ik mag dan wel een hele grote liefhebber van de natuur zijn maar VW, daar ben ik ook liefhebber van. Waar praten we dan nog over. Als het nu 365 dagen per jaar stoken is zeg ik ook kan het niet wat minder. Maas we praten over een dag in april of mei wanneer er op veel plaatsen vuurwerken zijn. Helaas is dat inderdaat het broedseizoen. Verbied dan het VW niet maar zeg dan in alle gemeentes ter afsluiting van de zomer een mooi vuurwerk. Dierenliefhebbers blij en wij VW liefhebbers ook blij. Maar nu een rechter inschakelen die op een uitspraak zit te broeden die voor ons liefhebbers negatief uitpakt vind ik iets te ver gaan. Als dit inderdaat zich als een olievlek over het land aan het verspreiden is hoop ik dat er dan niet te veel vreemde vogels besmeurd raken van deze smerige drap. Dit gaat zeker nog een staartje krijgen. Ik ben ook voorstander van samen sta je sterker. Maar wie gaat of wil die kar gaan trekken terwijl VW toch al zo negatief in de media omschreven word? Groetjes Giron.

Een ambulance mag in de maanden april en mei geen sirene meer aan omdat het anders vogeltjes verjaagd, voetbalsupporters word een lawaaiverbod gegeven omdat de zwaluw in de Amsterdam Arena anders zijn nest weleens zou kunnen verlaten, boten mogen niet meer varen omdat andere nesten wegdrijven etc. etc.

Wie gaat de vogels bekeuren, omdat ze toch in een lawaaiige omgeving willen leven.

Mijn zwager heeft een melktank, die om de zoveel tijd gekoeld wordt.
Tijdens het koelen draait moter om de koelvloeistof te circuleren en daar komt nogal een pokke herrie van af.
Maar aan het plafont zit een compleete zwaluw kolonie.

Ja dat is een andere kant van dit verhaal.....:):wink::D

ik heb ontzettende last van jeukende ogen, morgen dient er een kort geding tegen de bomen die het veroorzaken.
ben alleen bang dat ik niet ga winnen, zowel, kappen nou!!!!

Back
Bovenaan