Wijziging vuurwerkbesluit 2011

Volgens mij is elk vuurwerk met een CE keurmerk tenminste legaal om te bezitten. Dit is Europese regelwetgeving en dit gaat boven de Nederlandse regels. Het betekend volgens mij echter niet dat het verkocht kan worden, maar, je bent ontastelijk als je het bezit. Als je er voor gestraft wordt, kan je volgens mij naar het Europese hof.
Lijkt me wel een lachertje om van de rampenoverheid hier te winnen.
 
Alleen mag elk land van de EU regeling afwijken kwa kruit inhoud/samenstelling waardoor er wel een CE keurtje opkomt maar het alsnog illegaal is voor in NL zover ik weet :s
 
Alleen mag elk land van de EU regeling afwijken kwa kruit inhoud/samenstelling waardoor er wel een CE keurtje opkomt maar het alsnog illegaal is voor in NL zover ik weet :s

Oftewel.
Heel het CE gebeuren is gebakken lucht.
Zover ik weet mag een product in heel de EU verkocht worden als het een CE markering heeft.
MAAR zoals gewoonlijk is het de Nederland weer die zijn eigen regeltjes wilt hanteren.
Dus in mijn ogen gewoon onnodig de importeurs op de kop hangen en er geld uit schudden.:frusty:
 
Volgens mij is elk vuurwerk met een CE keurmerk tenminste legaal om te bezitten. Dit is Europese regelwetgeving en dit gaat boven de Nederlandse regels.QUOTE]

Dit betreft niet een Europese wetgeving, dit betreft volgens mij een Europese richtlijn die nagevolgd wordt. Hierbij heeft NL zelf de regels aangepast aan de KADERS van de Europese richtlijn. De europese richtlijn bevat hoogstwaarschijnlijk allerlei maxima en minima die niet overschreden mogen worden, maar wel verschillend mogen worden geinterpreteerd per land. Wat wij hier dus allemaal lezen is de Nederlandse wetgeving, gebaseerd op kaderregels van Europa.
 
even een flauwe opmerking maken maar wat krijg je als je de C laat staan en de E erin schuift???

dit: €
gewoon rommel met een keurmerkje woehoe!
prijs zal nog verder stijgen lijkt mij kwaliteit zal er misschien op vooruit gfaan maar daar gaat de prijs ook weer gezellig aan meedoen.
Blergh ik word er moe van, je moet het niet persoonlijk opvatten het is slechts een opmerking.

just sayin'
 
Dat is wel érg kort door de bocht hoor, Marizon. Als je je een beetje verdiept (hebt) in de CE-keuring, zie je dat het allemaal wel heel wat gecompliceerder ligt dan "rommel met een keurmerkje".
 
Dat is wel érg kort door de bocht hoor, Marizon. Als je je een beetje verdiept (hebt) in de CE-keuring, zie je dat het allemaal wel heel wat gecompliceerder ligt dan "rommel met een keurmerkje".


Daar heb je een punt. ambtenaren moeten ook aan het werk blijven dus mogen ze 200 paginas volkladderen met regeltjes en vergelijkingen over het vuurwerkbesluit. :p

Ik persoonlijk verdiep mezelf er niet zo in .als ik elk jaar mijn dosisje kan kopen vindt ik het best.dat de kwaliteit er eventueel op vooruitgaat is mooi meegenomen.zolang de prijs maar schappelijk blijft.
 
Dat is wel érg kort door de bocht hoor, Marizon. Als je je een beetje verdiept (hebt) in de CE-keuring, zie je dat het allemaal wel heel wat gecompliceerder ligt dan "rommel met een keurmerkje".

ik ben plat door de bocht, natuurlijk verdiep ik me erin maar 200 pagina's lezen doe ik echter niet.
met rommel bedoel ik gewoon veel Nederlandse producten, er zijn natuurlijk echt merken die eruit springen en die ook geweldige prijzen hebben zoals: Marijn Wolff en Bonfire en WECO.

wat ik bedoel te zeggen is: dat het op zich een goed plan is maar dat de prijzen waarschijnlijk meestijgen nog zwaardere regulaties tot het produceren van artikelen enz.
en als dit belachelijk dure vuurwerk (als je het al zo mag noemen) nog duurder word dan stop ik er gewoon mee, ik koop wel eens een slofje rotjes en een paar cakes van rond de 35-45 euro maar het stelt me iedere keer teleur.
dit is slechts hoe ik het zie ik hoef geen preek dankuwel.
 
Jonges ik denk dat er wat mist... Een verruiming van het aantal verkoopdagen! :p

Nee serieus, dit si allemaal goed nieuws. Hoewel er voor ons vrij weinig verandert, is dit wel een teken dat de paranoia die ontstond na de vuurwerkramp in Enschede een beetje aan het optrekken is en mensen eindelijk wat meer naar feiten gaan kijken. :)

@Over de CE keuring: zijn er dit jaar niet al nieuwe producten met een CE-keurmerkje gekomen waarvan de prijs eigenlijk toch wel meeviel? Of komt dat pas vanaf dit jaar. Hoe dan ook, ik denk niet dat er rede is tot paniek over de prijzen.

Enige wat je denk ik merkbaar zou kunnen zien is dat importeurs veel eentonige artikelen gaan lanceren en de wat uniekere (qua productfamilie) eruitkickt. Je moet betalen per productfamilie om te keuren en niet per artikel, dus het kan zijn dat een importeur opeens heel veel aparte artikelen uit het assortiment haalt en dat diezelfde importeur opeens een lijn heeft met 8 vershillende 19-shot cakes...

Hoe dan ook, ik heb liever dat ze de kwaliteitcontrole op vuurwerk verscherpen dan dat ze het allemaal maar gaan verbieden, want dat is natuurlijk al helemaal geen oplossing en een doemscenario voor ons. ;)
 
Laatst bewerkt:
Op dit moment zitten wij druk bezig met de bouw van ons nieuwe bedrijfspand waar ook een winkel en 2 opslag bunkers inkomen tbv verkoop consumentenvuurwerk.
Helaas vallen wij nog buiten het nieuwe vuurwerkbesluit wat betreft de meldingen.
De aanvraag van een vergunning zoals het nu gaat duurt Max 6 maanden incl je bouwvergunning.
Maar we moesten nu al wel bouwen volgens deze normen.
Er worden op dit moment zoveel extreme eisen gesteldt aan de sprinklerinstallatie dat het bijna niet meer te betalen wordt met daar tegenover dat de bouw van de bunkers de minste investering is.
Maar ook wij hopen dat dit nieuwe (gewijzigde) vuurwerkbesluit er door komt, want dat scheelt ons enorm in de keuringskosten en voor de consument wordt het ook gunstiger want ze mogen nu 25kg vuurwerk inkopen, ipv je vuurwerk in meerdere bestellingen af te halen (10kg).
 
Een verruiming van het aantal verkoopdagen??

Een verruiming van het aantal verkoopdagen??

Jonges ik denk dat er wat mist... Een verruiming van het aantal verkoopdagen! :p

Nee serieus, dit si allemaal goed nieuws. Hoewel er voor ons vrij weinig verandert, is dit wel een teken dat de paranoia die ontstond na de vuurwerkramp in Enschede een beetje aan het optrekken is en mensen eindelijk wat meer naar feiten gaan kijken. :)

@Over de CE keuring: zijn er dit jaar niet al nieuwe producten met een CE-keurmerkje gekomen waarvan de prijs eigenlijk toch wel meeviel? Of komt dat pas vanaf dit jaar. Hoe dan ook, ik denk niet dat er rede is tot paniek over de prijzen.

Enige wat je denk ik merkbaar zou kunnen zien is dat importeurs veel eentonige artikelen gaan lanceren en de wat uniekere (qua productfamilie) eruitkickt. Je moet betalen per productfamilie om te keuren en niet per artikel, dus het kan zijn dat een importeur opeens heel veel aparte artikelen uit het assortiment haalt en dat diezelfde importeur opeens een lijn heeft met 8 vershillende 19-shot cakes...

Hoe dan ook, ik heb liever dat ze de kwaliteitcontrole op vuurwerk verscherpen dan dat ze het allemaal maar gaan verbieden, want dat is natuurlijk al helemaal geen oplossing en een doemscenario voor ons. ;)

Een verruiming van het aantal verkoopdagen??
 
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA Den Haag


Datum 18 april 2011
Betreft Lijst van vragen – Ontwerpbesluit tot wijziging van het Vuurwerkbesluit


Geachte Voorzitter,

Bij brief van 1 november 2010 heeft de vaste commissie voor VROM feitelijke vragen gesteld met betrekking tot het ontwerpbesluit tot wijziging van het Vuurwerkbesluit. In het onderstaande ga ik op die vragen in. Bij mijn antwoord is de volgorde van de gestelde vragen aangehouden.

Vraag 1
Op welke wijze en door wie is het individueel risico en het groepsrisico vastgesteld van alle versoepelingen in de verpakking, opslag en vervoer van vuurwerk die in dit besluit voorliggen?
Antwoord
De maatregelen in de vuurwerkregelgeving, waaronder de afstanden, zijn gebaseerd op het voorkomen van effecten voor omwonenden. Bij die systematiek hoort niet het berekenen van het individueel (plaatsgebonden) risico en het groepsrisico. De wijzigingen die in het Vuurwerkbesluit worden doorgevoerd hebben geen negatieve consequenties voor mens en milieu. Uitgangspunt voor dit ontwerpbesluit is geweest dat de wijzigingen ten minste tot een gelijkwaardig niveau van bescherming van mens en milieu leiden. Het RIVM heeft de relevante wijzigingsvoorstellen op dit punt getoetst.

Vraag 2
Is het mogelijk in het vuurwerkbesluit eisen ter beperking van de milieuschade anders dan geluid door vuurwerk op te nemen? Zo ja, bent bereid uitstooteisen per ton vuurwerk op te nemen voor zware metalen, roet, fijn stof?
Antwoord
Het is niet goed mogelijk om uitstooteisen per ton vuurwerk vast te leggen. Niet alleen is de samenstelling van het kruit in het vuurwerk enorm divers. En bij de verbranding ervan zijn de procesomstandigheden niet te definiëren en dus niet te standaardiseren. Er kan dus geen voorspelling worden gedaan van de te ver-wachten uitstoot op basis van de samenstelling van het kruit. Daarnaast is het niet mogelijk een betrouwbare meetmethode te ontwerpen die voor metingen van uitstoot gebruikt kan worden, omdat de apparatuur tegen de grote krachten van een ontploffing bestand moet zijn en gelijktijdig nauwkeurig moet kunnen meten.
De totale bijdrage van vuurwerk aan de jaarlijkse immissie van stoffen is overigens bijzonder gering. De bijdrage van vuurwerk bedraagt naar schatting 0,4% van de jaarlijkse immissie van fijn stof en voor de overige vrijkomende stoffen is dat nog veel minder.
Gelet op vorenstaande zie ik geen mogelijkheid uitstooteisen per ton vuurwerk voor zware metalen, roet en fijn stof in het Vuurwerkbesluit op te nemen.

Vraag 3
Kunt u uiteenzetten hoeveel vuurwerk er de afgelopen vijf jaar jaarlijks is verkocht?

Antwoord
Omzetcijfers van de sector zijn mij niet bekend. In de media wordt ervan uitge-gaan dat de laatste jaarwisselingen voor 60 – 70 miljoen Euro verkocht is. Uit de importmeldingen blijkt dat het gaat om de import van zo’n 12.000 ton vuurwerk.

Vraag 4
Hoeveel illegaal vuurwerk is er dit jaar reeds aangetroffen?

Antwoord
Op basis van de cijfers van de vuurwerkbarometer van het Openbaar Ministerie (www.om.nl) is er tot en met 20 januari 2011 totaal 93.183 kg illegaal vuurwerk in beslag genomen.

Vraag 5
Welke maatregelen neemt u voor het terugdringen van de verkoop van illegaal vuurwerk?
Antwoord
Los van de gebruikelijke handhavinginspanningen door de Vliegende brigade Vuurwerk, de VROM Inlichtingen en Opsporingsdienst (VROM IOD), de gemeen-telijke en provinciale handhavers en de politie zijn in de afgelopen tijd op basis van de "Interventiestrategie Verboden consumentenvuurwerk" van het Landelijk Overleg Milieuhandhaving (LOM) in nauw overleg met het Openbaar Ministerie diverse initiatieven in gang gezet en worden extra maatregelen getroffen om illegaal vuurwerk te bestrijden. De volgende kunnen worden genoemd: Er worden gerichte interventies uitgevoerd tegen personen en bedrijven die illegaal vuurwerk op de markt brengen. De afgelopen tijd zijn meerdere strafrechtelijke onderzoeken uitgevoerd tegen de belangrijkste importeurs van illegaal vuurwerk. Nauwere samenwerking wordt gezocht met de buurlanden België en Duitsland en de belangrijkste producent van vuurwerk China. Op Europees niveau wordt in het kader van de EU pyrorichtlijn gewerkt aan normen voor vuurwerkartikelen. Bij de Europese Commissie zal worden voorgesteld om op Europees niveau (handels) afspraken met China te maken om illegale importen te voorkomen. Na overleg met de federale overheid in België is de verkoop van zogenaamd spektakelvuurwerk aan Nederlandse consumenten beëindigd. De handhavinginspanning m.b.t. illegaal vuurwerk kan nog effectiever worden gemaakt door het invoeren van een vergunningplicht voor vuurwerkimporteurs. Na het uitwerken van een normdocument door de sector zal het Vuurwerkbesluit hierop aangepast worden. Zie de brief van 8 december 2009 (Kamerstukken II 2009/10, 32 123 XI, nr. 541) over dit onderwerp..

Vraag 6
Deelt u de zorgen dat vuurwerk steeds zwaarder wordt en eerder wordt afgestoken? Wat bent u van plan hiertegen te doen?
Antwoord
Het toegelaten consumentenvuurwerk wordt niet steeds zwaarder en mag alleen tussen 31 december 10.00 uur en 1 januari 02.00 uur van het daarop volgende jaar worden afgestoken. Bekend is dat vooral jongeren geneigd zijn eerder en dan vooral gedurende de verkoopperiode vuurwerk af te steken. Daar wordt door de politie tegen opgetreden. Punt is wel dat de politie zich qua inzet vooral op de feitelijke jaarwisseling wil en moet richten. Beschikbaarheid van personeel kan in de periode daarvoor lastig zijn.
Natuurlijk deel ik uw zorg dat nog steeds zwaar knalvuurwerk in het illegale circuit en in handen van particulieren terecht komt. Dit brengt risico’s op onoordeel-kundig of ongewenst gebruik en risico’s van onbekende, onjuiste en onvergunde opslag met zich. In het antwoord op vraag 5 is aangegeven welke maatregelen daartegen zijn en worden getroffen.
Samen met de Minister van Veiligheid en Justitie zal ik er op aandringen de inspanningen van de opsporingsdiensten en inspecties in belangrijke mate te richten op illegaal vuurwerk.

Vraag 7Hoeveel incidenten met vuurwerk en dieren hebben er de afgelopen jaren plaatsgevonden?
Antwoord
Dat is mij niet bekend.

Vraag 8
Bent u bereid een verbod in te stellen op de verkoop van particulier vuurwerk in het belang van de gezondheid van mens, dier en milieu? Zo ja, op welke termijn? Zo nee, waarom niet?
Antwoord
Een algeheel verbod op consumentenvuurwerk is al meermalen met de Kamer besproken. Dit mede op basis van onderzoek van TNS/NIPO uit 2008 waaruit blijkt dat iets meer dan de helft (52%) van de Nederlanders tamelijk tot zeer positief staat tegenover het afsteken van vuurwerk met oud en nieuw, terwijl bijna de helft (47%) daar tamelijk tot zeer negatief tegenover staat. De groep die zeer negatief tegenover het afsteken van vuurwerk met oud en nieuw staat, is groter dan de groep die daar zeer positief tegenover staat (respectievelijk 21% versus 13%).
Naar mijn oordeel moet het afsteken van consumentenvuurwerk niet worden verboden. Vuurwerk hoort bij oud en nieuw en zolang het verantwoord wordt gebruikt, beleven veel mensen er plezier aan. Maatregelen om overlast van vuurwerk te beperken moeten daarom vooral worden bezien in de brede aanpak van ongeregeldheden tijdens de jaarwisseling.


Vraag 9

Bent u van mening dat de overheid het gebruik van vuurwerk niet moet stimuleren maar moet ontmoedigen? Zo ja, op welke wijze bent u van plan dit te doen?
Antwoord
De overheid stimuleert noch ontmoedigt het gebruik van vuurwerk. Ontmoedigen zou ook niet passend zijn als gebruik onder beperkingen is toegestaan. Ingezet wordt op een goede uitvoering en naleving van de geldende regelgeving. Ik zie geen reden daarin verandering te brengen.

Vraag 10
Op welke wijze wordt gevolg gegeven aan de aanbeveling uit de evaluatie van het Vuurwerkbesluit om via gerichte monitoring en inspecties in beeld te brengen wat de aard en omvang is van illegaal vuurwerk om op basis daarvan gericht te kunnen besluiten tot intensivering van toezicht en handhaving?

Antwoord
Door de VROM IOD is de afgelopen jaren uitgebreid onderzoek gedaan om beter inzicht te krijgen in de stromen illegaal vuurwerk. Dat betaalt zich uit in inbeslag-name van meerdere partijen illegaal vuurwerk. De stromen vuurwerk en de omvang en aard van dat in beslag genomen vuurwerk zijn een goede maatstaf gebleken om toezicht en opsporing te kunnen sturen. Deze aanpak zal worden gecontinueerd; zie ook mijn antwoord op vraag 5.
Daarnaast wordt door de Vliegende brigade Vuurwerk met de dienst Domeinen structureel informatie uitgewisseld en gedetermineerd welk vuurwerk in beslag is genomen. Ook hierdoor kunnen het toezicht en de opsporing beter gestuurd worden.

Vraag 11
Hoe verhoudt zich in getal en procenten de € 1.025.000 euro lastenverlichting zich tot de totale omzet in de handel van vuurwerk in Nederland? Is deze besparing het vergroten van het risico op rampen waard?

Antwoord
Zoals al aangegeven bij mijn antwoord op vraag 3 zijn omzetcijfers van de sector mij niet bekend. Uitgegaan wordt wel van een omzet van 60 – 70 miljoen Euro. Dit komt dus neer op een krappe 1,6%. Het is echter niet zo dat deze besparing in enige relatie zou staan tot het vergroten van het risico op rampen. Mij is onduidelijk waar deze veronderstelling op gebaseerd is. Zoals in mijn antwoord op vraag 1 is aangegeven, is uitgangspunt voor dit ontwerpbesluit geweest dat de wijzigingen ten minste tot een gelijkwaardig niveau van bescherming van mens en milieu leiden. De berekende lastenverlichting is gebaseerd op het verminderen van het aantal (vergunning)procedures en heeft geen relatie met de fysieke
veiligheidseisen.

Vraag 12
Kunt u de rekensom over de bestuurslasten (paragraaf 4 van de Nota van Toelichting) completeren met het wegvallen van legeskosten?

Antwoord
De legeskosten voor procedures voor milieuvergunningen zijn sinds 1998 afgeschaft. Deze zijn dus in relatie tot het verminderen van de bestuurslasten niet relevant; de rekensom in de toelichting is dus compleet.

Vraag 13
Zou u een handhavingfrequentie van minder dan één keer per jaar voor deze activiteiten met een hoog risicoprofiel verantwoord vinden?
Antwoord
De handhavingfrequentie dient aan te sluiten op de specifieke situatie van het betreffende geval. Zo kan een frequentie van minder dan eenmaal per jaar bij een kleine opslag of goed naleefgedrag voldoende zijn. Bij een grote opslag of slecht naleefgedrag zal minder dan eenmaal per jaar eerder tekort schieten. Bij toepassers of ontbranders van evenementenvuurwerk zal zeker bij slechte ervaring met de naleving van regels meermaals of wellicht bij ieder evenement gecontroleerd worden. De handhavingfrequentie behoort dus afgestemd te zijn op het specifieke geval. Mijn ervaring is dat dit in de praktijk ook zo toegepast wordt.
Maar de handhaving moet natuurlijk niet alleen op peil zijn ten aanzien van de gemelde of vergunde activiteiten. Er zal juist ook capaciteit beschikbaar moeten blijven voor het opsporen van illegale activiteiten.

Vraag 14
Hoeveel bedragen de handhavingkosten als de gemeenten gemiddeld één keer per jaar iedere inrichting willen controleren?
Antwoord
Er zijn in Nederland zo’n 1500 vuurwerkbedrijven. Voor ca. 1450 is de gemeente het bevoegd gezag en voor ca. 50 is dat de provincie. Wanneer alle bedrijven eenmaal per jaar gecontroleerd worden, betekent dit ten minste 1450 x € 700,-- = € 1.015.000,-- (gemeenten) en 50 x € 1.750,-- = € 87.500,-- (provincies) aan eerste handhavingkosten. De kosten zullen oplopen afhankelijk van de zo nodig te nemen vervolgstappen.

Vraag 15
Kunt u uiteenzetten waarop u baseert dat er slechts rond het einde van het jaar zwaar tilwerk wordt verricht aan vuurwerk? Wordt tot die periode geen vuurwerk vervoerd, opgeslagen en gebruikt in Nederland?

Antwoord
Natuurlijk wordt gedurende praktisch het gehele jaar vuurwerk getransporteerd en opgeslagen. De bedoelde opmerking is geplaatst in relatie tot het verhogen van de maximale hoeveelheid per verkoophandeling aan de consument. Die verkoop en aflevering vindt geconcentreerd gedurende de 3 dagen direct voor de jaarwisseling plaats. Verhogen van die maximale verkoophoeveelheid zou repercussie kunnen hebben op de arbeidsomstandigheden. Vandaar dat dit mede in beschouwing genomen is.

Vraag 16
Op basis van welk onderzoek naar individueel en groepsrisico is de opslag en verkoop van vuurwerk bij tankstations voor wegverkeer toe te staan? Heeft de ligging buiten de bebouwde kom te maken met het schijnbaar lagere risico?
Onderkent u echter wel het gevaar van cumulatie en katalysatie en de omvang van de ramp die zich kan voordoen bij een tankstation?

Antwoord
Zoals ook in mijn antwoord op vraag 1 aangegeven is, zijn de maatregelen in de vuurwerkregelgeving, waaronder de afstanden, gebaseerd op het voorkomen van effecten voor omwonenden. Bij die systematiek hoort niet het berekenen van het individueel (plaatsgebonden) risico en het groepsrisico. Mits voldaan wordt aan de voorgeschreven, aan te houden afstanden zal dan ook geen extra risico optreden. Er is daarom geen reden de opslag en verkoop van vuurwerk bij tankstations voor wegverkeer niet toe te staan. Het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer laat echter de opslag van motorbrandstoffen in combinatie met vuurwerk op dit moment niet toe. Dit ontwerpbesluit voorziet er daarom in dat de betrokken bepaling in dat besluit wordt geschrapt. Daarnaast wordt in het Vuurwerkbesluit wel de bepaling opgenomen dat gelijktijdig afleveren van motorbrandstoffen en vuurwerk alleen is toegestaan indien voldoende afstand wordt aangehouden.

Vraag 17
Is aan de opslag van vuurwerk bij tankstations voor wegverkeer een beperking opgelegd voor wat betreft de categorie vuurwerk?

Antwoord
Daar is geen beperking aan opgelegd. Mits de in- en externe afstanden worden aangehouden, zal geen extra risico optreden. Praktisch zal, voor zover mij bekend, alleen de combinatie van een tankstation met de opslag en verkoop van consumentenvuurwerk voorkomen.

Vraag 18
Is er voldoende ruimte om aanvragen van professionals om 'oneigenlijk professioneel vuurwerk' van onder het verbod van artikel 1.2.2, vijfde lid te halen, niet te honoreren als blijkt dat bijvoorbeeld zwaar knalvuurwerk risicovol is voor niet-professionele gebruikers?

Antwoord
Het nieuwe vijfde lid is juist bedoeld om dergelijk vuurwerk van de Nederlandse markt te weren. Het geldt voor specifiek bij ministeriële regeling aangewezen typen zwaar knalvuurwerk dat in Nederland niet door professionals wordt gebruikt. Het verbod geldt alleen niet als genoegzaam wordt aangetoond dat het betreffende vuurwerk uitsluitend bestemd is voor gebruik door professionals in een andere lidstaat van de Europese Unie waar gebruik van zodanig vuurwerk wel is toegestaan dan wel voor gebruik in een land buiten de Europese Gemeenschap.
De mate waarin het bewuste vuurwerk risicovol is voor consumenten is daarbij geen criterium. Al het professionele vuurwerk is immers ongeschikt voor niet-professionele gebruikers.

Vraag 19
Op basis van welke gegevens kunt u stellen dat zwaarder vuurwerk ook stabieler is? Kunt u in uw antwoord tevens de relatie leggen naar de opmerking op pagina 9 en 10 dat zwaar vuurwerk ongeschikt is om te gebruiken omdat het ontstekingsmoment niet voldoende bepaalbaar is?

Antwoord
Mogelijk is verwarring ontstaan omdat de termen zwaar en stabiel in verschillende context gebruikt worden. Bij het ophogen van de maximale verkoophoeveelheid aan de consument is mede in ogenschouw genomen dat grotere cakeboxen (sinds 2006 toegestaan n.a.v. de interventiestrategie verboden consumentenvuurwerk) zwaarder en stabieler zijn. De grootste wegen al bijna 10 kg, zijn breder en in verhouding minder hoog en vallen dus minder makkelijk om. De lading per tube (buisje in de cakebox) is niet veranderd, maar het aantal tubes is groter.
Bij zwaar knalvuurwerk gaat het hier (naast echt professioneel vuurwerk) om illegaal vuurwerk met tamelijk veel en gevaarlijk kruit dat feitelijk voor de consument gemaakt wordt. Daarbij blijkt het ontstekingsmoment vaak niet goed te bepalen. Dit zware knalvuurwerk is daarmee niet geschikt voor de professional en al zeker niet voor de consument. De nota van toelichting is op dit punt verduidelijkt.

Vraag 20
Welke gevolgen heeft de verhoging van de verkoophoeveelheid vuurwerk van 10 kilogram naar 25 kilogram voor de totale verkoop van het vuurwerk? Verwacht u een verhoging van de verkoopcijfers? Zo ja, verhoogt dit niet ook het aantal ongevallen met vuurwerk?

Antwoord
Het verhogen van de maximale hoeveelheid per verkoophandeling zal geen invloed hebben op de totale verkoop. Nu kan immers ook meermaals 10 kg. gekocht worden. Wel voorkomt het dat verkopers onnodig meerdere verkoophandelingen moeten verrichten als een consument bijvoorbeeld één grote cakebox, een paar vuurpijlen en wat rotjes wil kopen.
De totale verkoop van vuurwerk stijgt wel in de jaren, maar dat betreft een autonome trend. Dat leidt bij evenredig verkeerd gebruik ongetwijfeld tot meer letselgevallen. In werkelijkheid wordt het aantal letselgevallen echter meer bepaald door zaken als het weer, onjuist gebruik, ongeregeldheden en illegaal vuurwerk.

Vraag 21
Kunt u uiteenzetten met voorbeelden hoeveel vuurwerk 10.000 kilogram is en een indicatie geven van de explosieve kracht van die hoeveelheid? Kunt u uiteenzetten hoeveel 10.000 kilogram is in relatie tot de hoeveelheid die in 2000 in Enschede tot de vuurwerkramp leidde?

Antwoord
De omvang is afhankelijk van het type vuurwerk (hoeveelheid papier, opbouw ed.). Zo zijn rotjes meer compact dan cakeboxen of vuurpijlen. Gemiddeld gaat in een 40 foot container 20.000 kg vuurwerk. Een halve 40 foot container komt dus overeen met 10.000 kg vuurwerk.
De explosieve kracht is sterk afhankelijk van het feit of het consumentenvuurwerk of professioneel vuurwerk betreft. Bij correct opgeslagen consumentenvuurwerk (gevarenklasse 1.4G en S) zullen de effecten beperkt blijven tot vuur, rook en uitstoot van brandende delen tot een straal van 15 m. Dit is geen massa-explosief vuurwerk.
Professioneel vuurwerk is wel massa-explosief. Niet voor niets worden hiervoor bij opslag ook veiligheidsafstanden van 400 m en 800 m aangehouden. Ook het oneigenlijke professionele (illegale) vuurwerk is doorgaans massa-explosief. In Enschede lag zowel consumentenvuurwerk (klasse 1.4G en S) als professioneel vuurwerk (klasse 1.1G). Dit laatste soort vuurwerk heeft tot een massa-explosie geleid.


Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU
Joop Atsma
 
Verschrikkelijk wat een azijnpissers zijn er toch. Gelukkig word dit land toch nog door een paar goede mensen bestuurd.
Duidelijke en goede antwoorden worden er gegeven door de voorzitter van de tweede kamer. Jammer dat sommige mensen toch blijven proberen om dat verbod door te zetten.
 
Verschrikkelijk wat een azijnpissers zijn er toch. Gelukkig word dit land toch nog door een paar goede mensen bestuurd.
Duidelijke en goede antwoorden worden er gegeven door de voorzitter van de tweede kamer. Jammer dat sommige mensen toch blijven proberen om dat verbod door te zetten.

De mensen die blijven proberen een algeheel verbod te verkrijgen zijn meestal bang. Bijna dagelijks merk ik dat er veel mensen bang zijn voor vuurwerk. Dit komt vooral door de ramp in Enschede.

Zolang niet algemeen bekend is dat consumenten vuurwerk niet massa- explosief is zal deze angst blijven.
 
Het is toch algemeen bekend dat het vuurwerk in Enschede geen consumenten vuurwerk maar massa explosief (1.1) bevatten. Waarom blijven ze in Nederland toch altijd oude koeien uit de sloot halen. Houd toch eens een keer op over die ramp in Enschede. Hierdoor krijg je alleen maar meer voorstanders voor een vuurwerk verbod.

De bijlmerramp in Amsterdam in 1992 koste ook aan 43 mensen het leven.Krijgt dit nog veel aandacht in de media? Nee, je hoort er vrijwel niks meer over. En dat zouden ze met de vuurwerkramp in Enschede ook moeten doen laat het rusten. Of vergelijk het in ieder geval niet met het legale consumenten vuurwerk. Want dat lag daar niet. De 2de kamer is duidelijk genoeg geweest. Er is geen meerderheid voor een verbod te vinden. Snap niet dat sommige mensen het toch blijven proberen, het is verspilde tijd.

Die tijd kunnen ze beter besteden aan nuttigere dingen. Er zijn zat andere dingen die wel aandacht kunnen gebruiken in Nederland. En dan bedoel ik dus serieuze problemen:rolleyes:
 
Die staatssecretaris heeft zich goed laten inlichten en ik zie niet veel voorbeelden van 'natte vinger-werk' in zijn antwoorden. Props voor deze man die weet waar hij over praat. :)
 
een heerlijk stukje om te lezen zeg! wat me wel verbaasd is het grote aantal tegenstanders van het vuurwerk...dit had ik eerlijk gezegd niet verwacht....

bedankt voor het plaatsen fred!
 
Dus kort samengevat er word dus geen vuurwerk meer geproduceert volgens de oude richtlijnen. Nieuw vuurwerk
dat word geproduceert Valt onder de CE. En Restant vuurwerk
dat alleen onder de NL richtlijnen valt mag tot 2013 worden verhandelt.

Dus we kunnen aankomend jaar nieuw vuurwerk verwachten?

Trouwens Ik zie alleen een lijst met producten van Beko

Daarom hebben we zo'n 40 nieuwe items toegevoegd en mee laten lopen in de producktgroep/familie.
id.d. komt er nieuw spul aan. (tenminste wel bij ons als de ce er op komt)moet zijn vanaf 2013

Gr Wim Rubro Vuurwerk Nederland.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het in het geheel doorgenomen maar ik had gehoopt wat meer duidelijkheid te krijgen over het feit dat bijvoorbeeld de knallers uit Belgie met C.E. keurmerk nu ook legaal zijn in Nederland. Als ik het zo doorlees dan komt dit niet echt specifiek aanbod, wel dat prof. vuurwerk wat in andere landen als consu. vuurwerk verkocht word hier dus niet legaal is, en niet gebruikt mag worden.

Dus we kunnen wel spreken dat het C.E. keurmerk leuk is, maar dat de richtlijnen per land schijnbaar nogsteeds verschillen? En dat terwijl het eigenlijk een Europees keurmerk zou moeten zijn.
 
Back
Bovenaan