Evaluatie Vuurwerkbesluit

Komen er nieuwe regels ofzo? Ineens praat iedereen over wat ze willen veranderen in het vuurwerkbesluit.
Kan iemand mij meer duidelijkheid hierover geven?

Die profblokken zijn ook maar 30mm, ligt puur aan de lading.
Maw gooi de poederlading omhoog naar bijv 25gr waarvan 5 gram flash voor de burst indien nodig. Maar dan krijg je wel een probleem dat het in andere categorie gaat vallen vrees ik. 50mm cakes lijkt me tof maar niet echt realistisch denk ik.

Zoals ook al eerder gezegt, leuke 1.6gr knallers en chinese rollen erbij en je bent af van je "illegaal" vuurwerk probleem.(het grootste deel dan)

Dat is de enigste manier om dit "probleem" op te lossen want hoe streng ze ook controleren het heeft weinig effect vrees is en er zijn veel belangrijkere zaken.

Dat is incorrect. Op dit moment is de tubediameter max. 30 mm. in cakes, of 50 mm. in enkelschots mortieren. (Binnenmaat)

Of ik moet me wel heel erg vergissen!

Mine effecten mogen in ieder geval groter dan 30mm in Nederland. Dus ik denk dat dat ook voor 'gewone' schoten geldt, maar dat dit niet voorkomt in de praktijk door de beperkende kruitinhoud.

Ik zou trouwens heel graag echte Chinese rollen met flashkruit willen zien in Nederland en 1kg, of meer:), kruitinhoud.

Mines, ja, daar gaan we de vage wetgeving in. Ik heb sterk de indruk dat er weer andere regels gelden voor mines dan voor cakes. Maar de wetgeving rondom mines is MIJ in elk geval nog steeds niet duidelijk. Ik geloof dat mines inderdaad groter dan 30 mm mogen. Maar de kruitinhoud dan? Nog steeds 15 gram? Toch zeker geen 50 gram? En een cake die mine met bombette (boeket) combineert? Welke grenzen zitten daar aan vast?
Naja, ik dwaal af.

Pijlen zijn mooi maar inderdaad erg gevaarlijk. Denk dat shell kitjes minder gevaarlijk zijn als vuurpijlen. Echter bestaat met shellkitjes weer de kans dat het gewoon op straat word gegooid of dat dronken mensen met hun kop erboven gaan hangen.
In Nederland willen ze simpelweg geen 'geknutsel' met vuurwerk, dus shellkitjes zullen niet snel toegestaan worden. Het feit dat er dan handmatig herladen moet worden zorgt daarvoor. Niet voor niets is doorlonten al niet eens toegestaan, of het gebruik van dubbele lonten op cakes, en elektrische ontstekingen. Jammer maar helaas. Wie weet komt men ooit nog op andere gedachten.

Zitten een hoop haken en ogen aan, maar willen ze van het illegale prof spul af moet iig de grammen per tube omhoog!
Dat zou inderdaad wonderen doen!
Een paar gram per tube erbij (in betere samenstelling) kan enorm veel verschil maken, in positieve zin! Eerlijk is eerlijk, met de huidige 15 gram zijn al vrij behoorlijke effecten te creëren, dus een beetje erbij en je nadert de prof effecten. De drang naar het illegale zal dan vanzelf afnemen.

In Nederland willen ze simpelweg geen 'geknutsel' met vuurwerk, dus shellkitjes zullen niet snel toegestaan worden. Het feit dat er dan handmatig herladen moet worden zorgt daarvoor. Niet voor niets is doorlonten al niet eens toegestaan, of het gebruik van dubbele lonten op cakes, en elektrische ontstekingen. Jammer maar helaas. Wie weet komt men ooit nog op andere gedachten.

Dat zou inderdaad wonderen doen!
Een paar gram per tube erbij (in betere samenstelling) kan enorm veel verschil maken, in positieve zin! Eerlijk is eerlijk, met de huidige 15 gram zijn al vrij behoorlijke effecten te creëren, dus een beetje erbij en je nadert de prof effecten. De drang naar het illegale zal dan vanzelf afnemen.

als de Nederlandse vuurwerk importeurs de prijs dan een beetje laag houden zou het kunnen dat het illegale vuurwerk afneemt bij de Nederlandse bevolking. Maar als de regering het aantal gram omhoog gooit per tube, maken de importeurs er alleen maar misbruik van:bonk: neem als vergelijking de 500-gram regeling. zo gaat het dan precies met hetgeen waar we nu over praten:mad:

Ik vond dat er dit jaar best betaalbare blokkies bij zaten, tussen de 350 en 500 gram.
Beter dan het jaar ervoor.
Er is tegenwoordig veel concurrentie, dat is voor de consument alleen maar gunstig.
Ik heb dan ook de hoop dat het een trend is die zich doorzet, ook indien de tube inhoud vergroot wordt.

Nadere eisen vuurwerk:

Artikel 5

1.Consumentenvuurwerk voorzien van een lont heeft een ontsteekvertraging van ten minste 3 en ten hoogste 8 seconden.
Consumentenvuurwerk is slechts voorzien van één lont.

@Fric..lees post 48 van 500 graam eens

Wat ik ervan begrijp is dat elk land mag afwijken van de CE-regelgeving.
In België mogen 75 grams pijlen, in Nederland niet, hier blijft het 40 gram.

Besluit van 9 december 2009, houdende aanpassing van het Vuurwerkbesluit en enkele andere besluiten ter implementatie van richtlijn nr. 2007/23/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 mei 2007 betreffende het in de handel brengen van pyrotechnische artikelen (PbEU L 154):

Er is wel ruimte gebleven voor nationale beperkingen of verboden in het kader van de toepassing van het tweede lid van artikel 6 van de Pyrorichtlijn. Deze beperkingen en verboden bepalen welk vuurwerk van categorie 2 en 3 aan het grote publiek ter beschikking mogen worden gesteld. Dit zal nader worden uitgewerkt in een ministriële regeling op grond van artikel 2.1.1. van het (gewijzigd) besluit.

Gisteren waren Mike en ik op bezoek bij vuurwerkimporteur Wolff in Twello
Tijdens dit gesprek kwam ook het vuurwerkbesluit en de CE keuring aan de orde.
Ook voor Wolff is het volstrekt onduidelijk wat er allemaal zit aan te komen.
Ik denk persoonlijk dat we voor het jaar 2010 geen grote veranderingen hoeven te verwachten.
Verder zie de post van Dieter hiervoor.

Ik zal jullie eens even aan het lezen zetten.
Uiteraard zijn de documenten van de Europeese Uni en de publicatie in de Staatcourant van 9 decembert 2009 het belangrijkste.
Veel leesplezier kruitsnuivers.

mooi dat er minder kooien gebruikt zullen worden (prijsverlaging?),maar als er andere stoffen voor de burstknal kunnen/gaan worden gebruikt,maak ik mij een beetje zorgen om de hardheid van de knal.

Voor de liefhebbers nog een interessant document:

Alle pijlen gericht op het vuurwerkbesluit

Onderzoek naar het gebruik van professioneel vuurwerk bij evenementen in 2002

Voor de liefhebbers nog een interessant document:

Alle pijlen gericht op het vuurwerkbesluit

Onderzoek naar het gebruik van professioneel vuurwerk bij evenementen in 2002

Ja maar dit was van 2002 en we zitten nu in 2010. Dit document is 8 jaar oud.
Ik vraag me af wat er nu gebeurd zou zijn als die vuurwerkramp in Enschede nooit zou hebben plaatsgevonden. Was er dan ook zo'n heksenjacht op (illegaal)vuurwerk geweest zoals nu? Want er wordt geregeld (tot vervelens toe) Enschede erbij gehaald als het om vuurwerk gaat, al dan niet illegaal.

Verder wel een goed geschreven stuk.

Back
Bovenaan