Rtl nieuws Leugens, Fake News alert.

Ik durf te wedden dat ze ook liegen over onderwerpen waar wij de kennis niet van bezitten.

Dat is nou net het sluwe. Liegen mag niet, ook de journalistiek niet. Maar hier wordt een gedeeltelijke waarheid verteld.
Volgens de Wiki (als algemene bron) lag er in de opslag waar de vuurwerkramp begon 900 kg vuurwerk. Dat er daarnaast nog 177 ton lag, laten ze hier voor het idee maar even weg.
Framing heet zoiets. En ja, ons nieuws is ermee doorspekt.

Ik laat het even een dagje bezinken.

Morgen even in de pen klimmen. Denk dat lesli ook niet blij is met het leugenachtige verhaal over hun rotje(op dit moment nog legaal)

Geachte heer/mevrouw,

Hartelijk dank voor uw reactie, we hebben uw mail in goede orde ontvangen.

Het is helaas niet mogelijk om alle mails persoonlijk te beantwoorden, maar we lezen uw mail zorgvuldig en nemen indien nodig contact met u op.

Voor meer informatie kunt u terecht op www.editienl.nl, Twitter (@EditieNL) of Facebook.com/EditieNL

Met vriendelijke groet,

Redactie Editie NL

Foutje net, het was niet in Editie NL maar in RTL Boulevard.
Voor mij één pot nat, maar mijn vrouw wist het verschil. :D
Ok ik ben hier een beetje bevooroordeeld :angel: maar ik vind het stuk in Boulevard echt niet heel negatief.

Er wordt o.a gezegd:
- Het zijn inderdaad niet heel veel slachtoffers
- Er werd al eerder gesproken over een vuurwerkverbod, dus dit(corona) is misschien meer het laatste zetje
- Ze zijn inderdaad veel te laat geweest met deze beslissing
- Het zou kunnen dat mensen nu meer illegaal gaan verkopen dus weten we niet of het echt gaat helpen qua slachtoffers.

Hij zegt natuurlijk ook dat 75% door legaal veroorzaakt wordt. Tjs dat is ook wat de onderzoeken laten zien.

Daarna wordt er ook nog gezegd dat de vuurwerkwinkeliers op zich goede argumenten hebben in hun zaak voor de rechter.

Anyway,het is lang geleden dat ik hem gezien heb maar ik vond het apart om zijn nam hier tegen te komen ik ken vooral zijn wetenschapsprogramma's.

@Voodoo, het was inderdaad niet volledig negatief. Zaten zeker ware zaken in. Die 75% door legaal is natuurlijk onzin. Ik kan het mijzelf echter niet aandoen om het nog een keer te bekijken, zodat ik aan kan geven wat ik nog meer bedoel. Zijn wetenschappelijke programma's waren wel te waarderen overigens.

Ik vond het stuk in RTL niet heel negatief, maar wel veel mensen die er geen verstand van hebben.
De vuurwerkramp in Volendam ...:rolleyes:
En ik denk dat Diederik Gommers heel duidelijk was, die woorden hoeven niet afgezwakt te worden !

'Vuurwerkramp' in Volendam erbij halen inderdaad. Dat was een andere ergernis. Bij de doorsnee burger blijft alleen het algehele beeld hangen en dat vond ik niet positief.

Halve waarheden en fakenews.

Dat is me toch wel een gruwelijke lesli kosmonaut "bom" met een 0,5 gram buskruit!

lesli_vuurwerk_rtlbom_fakenews_01.jpg

lesli_vuurwerk_rtlbom_fakenews_02.jpg

Dat is nou net het sluwe. Liegen mag niet, ook de journalistiek niet. Maar hier wordt een gedeeltelijke waarheid verteld.
Volgens de Wiki (als algemene bron) lag er in de opslag waar de vuurwerkramp begon 900 kg vuurwerk. Dat er daarnaast nog 177 ton lag, laten ze hier voor het idee maar even weg.
Framing heet zoiets. En ja, ons nieuws is ermee doorspekt.

Ja inderdaad. Liegen, halve waarheden vertellen, framing, ik begin de propaganda binnen de media behoorlijk zat te raken. Alles voor de kijkcijfertjes of de politieke boodschap. Zolang men maar angstig gemaakt word, of het nu voor corona is of voor een astronautje uit 1999, maakt allemaal niet uit zolang ze maar lekker bang zijn. Angst verkoopt goed en is ook nog eens makkelijk te gebruiken bij het sturen van publieke opinie richting een politiek doel.

In dit geval is het sensatienieuws voor kijkcijfers en de politie heeft hier een symbiotische relatie met de nieuwsverspreider want zij kunnen de angst goed gebruiken om de "meld misdaad anoniem" cijfertjes op te schroeven.

Ik blijf verbaast dat dit gewoon legaal is in het westen. Ik vind het feit dat men weg komt met dit soort propaganda enger dan alle cobra's en salutes (en astronautjes zonder lontje.. blijkbaar...) die het land in gebracht worden...

Ongelofelijk dit, heb compleet alle vertrouwen in media verloren. Zelfs als ten faveure van mijn eigen mening is.

Fake news, fake news, fake news

Halve waarheden en fakenews.

Dat is me toch wel een gruwelijke lesli kosmonaut "bom" met een 0,5 gram buskruit!

Iemand goed in video’s editen? Het nieuwsitem met de uitspraken van de ‘explosievenexpert’ laten volgen door deze ongelofelijke, allesverwoestende explosie en zo breed mogelijk verspreiden. Dit was dus een bom? Zelfs een normale burger zal dan vast kunnen stellen dat hier een onzinverhaal wordt verteld.

En om ‘ons’ item compleet te maken even een explosie van een Cobra 6 in een auto laten zien met de tekst ‘dit is het echte probleem’.

Zo zien jullie maar dat mensen met echte kennis buitenspel worden gezet.Dit is toch wel het meest ergelijke wat ik tot nu toe heb gezien.
Als dit zo gedaan wordt met vuurwerk vraag ik mij wel af hoe het met andere onderwerpen gesteld is

Angstcultuur creëren.

Diep triest!

De msm is gewoon dagelijks bezig: "hoe krijgen we dagelijks de meeste kijkers of clicks?"
Zo werkt het gewoon. Liegen, framen, bangmaken en zelfs berichten vanuit onwetendheid, dus zeer slechte journalistiek.
Ze zijn gewoon in dienst van de overheid en bepalen de dagelijkse sfeer.
Dus zijn het politieke activisten, vermomd als journalisten.
Vroegaaah waren journalisten nog objectief-wat ze ook behoren te zijn.
Tegenwoordig? Pfffff

Vroegah,luisterde de politiek naar het volk. Konden de mensen niet bespeeld worden via social media,omroepen en de online-kranten(polls)

Tegenwoordig luistert het schaapjesvolk naar de politiek,met inmenging van de maisteream media,oftewel de gutmenschen die zogenaamd weten wat er leeft onder de burgers. Praatprogrammas,talkshows en radioshows zijn met veel onderwerpen erg eenzijdig belicht zonder tegenspraak wat mij echt tot denken zet.
Dit is niet het Nederland meer waar iedereen zn zegje mag doen,waar naar geluisterd word en serieus wordt genomen met goede argumenten.

Vroehahh ja, toen was alles beter voor de burger. Veeeeel minder gezeik.
Ik ben blij geboren te zijn begin jaren 70, want daarna (na rond 2015 ongeveer naar mijn mening) is het openbare leven er niet meer leuker op geworden.
En vroegaahh waren journalisten tenminste nog écht journalisten.
Tegenwoordig zijn het politieke activisten, vermómd als journalisten.
Msm media tegenwoordig gaat de strijd aan tegen nepnieuws, terwijl zijzelf juist dagelijks ons de oog- en oorkleppen voorbinden...

Back
Bovenaan