Vuurwerkverbod? Nu al meer overlast in Nijmegen dan vorig jaar: ‘Wij blijven traditie

Herr Böller

VWC lid
Vuurwerkverbod? Nu al meer overlast in Nijmegen dan vorig jaar: ‘Wij blijven traditie

NIJMEGEN - Vuurwerkverbod of niet: Nijmegen gaat knallend richting jaarwisseling. Het regent nu al klachten over overlast. Bijna 60 procent meer dan vorig jaar.

De vuurwerkregels zijn dit jaar nóg strenger. Zelfs met oud en nieuw mag er geen sierpot of grondbloem meer de lucht in. De regering hoopt de druk op de zorg in coronatijd te verminderen met het eenmalige knalverbod. Maar Nijmeegse vuurwerkliefhebbers lijken daar lak aan te hebben. Zaterdagavond knetterde het al in talloze buurten. Midden deze week was het raak in wijken als Hatertse Hei en Neerbosch-Oost. Werkt het afsteekverbod averechts?

Protest

Wie kijkt naar de cijfers zou denken van wel. Veel meer stadsbewoners klagen bij de gemeente over vuurwerkoverlast. De voorbije maand (tot woensdag) kwamen er 138 meldingen uit de hele stad. 59 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Uitschieter was zaterdag. Toen kreeg de gemeente 24 klachten binnen. Die avond protesteerden vuurwerkliefhebbers overal in Nederland om 20.00 uur knallend tegen het aangekondigde taboe op afsteken. De vraag is of de weerstand tegen het verbod de extra overlast verklaart.

Hubert Bruls heeft daarop nog geen antwoord. ‘Vuurwerkoverlast is er jammer genoeg elk jaar', stelt Nijmegens burgemeester in een schriftelijke reactie. ‘We hebben nu inderdaad meer meldingen dan vorig jaar, maar het is nog te vroeg om daar conclusies aan te verbinden. We gaan zien hoe dit zich de komende weken ontwikkelt.’

Nijmeegse actiegroep

In steden als Roosendaal en Arnhem heeft verzet van vuurwerkactivisten afgelopen week geleid tot een grimmige sfeer met brandstichting en vernielingen. Zo ernstig lijkt het in Nijmegen niet. Wel laten meerdere vuurwerkliefhebbers anoniem aan deze krant weten dat de stad ook de komende weken niet knalvrij zal blijven. Er zou zelfs een Nijmeegse pro-vuurwerk-groep met tientallen aanhangers zijn opgezet die acties voorbereid.

De initiatiefnemers willen zich niet officieel kenbaar maken uit angst gedwarsboomd te worden: ‘Wij zijn niet zo dom, ons kruit nu al te verschieten, maar met oud en nieuw gaan we los en goed ook. Vreugdevuren en veel vuurwerk kan Nijmegen verwachten. Corona wordt misbruikt, om vuurwerk nu te verbieden. Wij gaan niet opgeven, halen ons vuurwerk over de grens en blijven deze traditie gewoon vieren.’

Bruls zegt zich voor te bereiden op een jaarwisseling die door corona en het vuurwerkverbod anders is dan anders. ‘Maar het is wel zaak om daarbij nuchter te blijven kijken naar feiten en niet te vroeg allerlei conclusies te trekken die nergens op gebaseerd zijn.’

https://www.gelderlander.nl/nijmegen/vuurwerkverbod-nu-al-meer-overlast-in-nijmegen-dan-vorig-jaar-wij-blijven-traditie-gewoon-vieren~a4cc6d0e/

Ik neem aan dat deze man niet echt dom is, ijdel is hij in ieder geval wel.
Terwijl de duiven op zijn driedelig pak schijten, gaat hij het eraf poetsen, hopen dat het misschien wel meevalt en zeggen dat het misschien toch niet van de vogels komt.

Maar laten we de bij feiten houden. Want daar was bij het motiveren van het verbod natuurlijk helemaal geen sprake van.

Feit 1: Sinds het verbod floreert de illegale handel.
Het meest logische gevolg van iets verbieden, is dat het weer opduikt in de illegaliteit.
Feit 2: Er is exponentieel meer overlast.
Het bewijs dat feit 1 daadwerkelijk plaatsvindt. Elk jaar is er overlast van harde knallers en nu die meer verkocht worden....
Feit 3: Sinds het verbod er is, zijn er in drie verschillende steden in het land rellen geweest waarbij vuurwerk misbruikt werd.
Het vuurwerkverbod wordt door de daders zelf aangewezen als reden.

Nee, ik trek niet vroegtijdig conclusies die ik nergens op baseer. Ik verzin er niks bij en laat ook geen informatie weg. Ik kijk om me heen en geef alleen de huidige stand van zaken door.

Back
Bovenaan