Vuurwerkverbod - Wat mag er?

Dit ligt bij de Europese Commissie belast met de notificatieprocedures.

Uitstekend stuk Exchange! Dank hiervoor. Ik zie in de vierde alinea dat je aanvoert dat de spoedprocedure er toe leidt dat onze traditie verdwijnt en dat de sector zwaar financieel wordt geraakt. Wellicht is het in het vervolg van de communicaite (mocht die al dan niet komen) ook interessant om te kijken of de spoedprocedure zelf in deze situatie wel te verdedigen valt. Er moet namelijk sprake zijn van enige vorm van urgentie en aangezien inmiddels ruimschoots is vastgesteld dat de afgekondigde maatregelen geen effect hebben op de zorg betekent dat automatisch dat er ook geen urgentie is om deze maatregelen af te kondigen. In dat geval zou het dus procedureel afgekeurd kunnen worden.

Dank allen voor de complimenten. We doen wat we kunnen, waar we kunnen.

Uitstekend stuk Exchange! Dank hiervoor. Ik zie in de vierde alinea dat je aanvoert dat de spoedprocedure er toe leidt dat onze traditie verdwijnt en dat de sector zwaar financieel wordt geraakt. Wellicht is het in het vervolg van de communicaite (mocht die al dan niet komen) ook interessant om te kijken of de spoedprocedure zelf in deze situatie wel te verdedigen valt. Er moet namelijk sprake zijn van enige vorm van urgentie en aangezien inmiddels ruimschoots is vastgesteld dat de afgekondigde maatregelen geen effect hebben op de zorg betekent dat automatisch dat er ook geen urgentie is om deze maatregelen af te kondigen. In dat geval zou het dus procedureel afgekeurd kunnen worden.

Eens en is overwogen. Eigenlijk haalt de voorgaande alinea door het opsommen van de cijfers al indirect aan dat er geen noodzaak zou zijn voor het verbod, dus daarmee ook niet voor een spoedprocedure. Ik wilde in eerste instantie ook geen compleet boekwerk versturen, omdat je niet weet bij wie het precies aankomt. Je wil mensen niet afschrikken met pagina’s aan tekst, zegmaar. Ik verwacht wel dat er reactie komt en dan kunnen we nog dieper ingaan om het hoe en waarom.

Overigens zojuist de database met notificaties aan de EU doorgelopen en m.n. de spoedprocedures die zijn toegekend bekeken. De meest recente is van Denemarken, voor het ruimen en tijdelijk verbieden van houden van Nertsen vanwege Corona. Ook een aantal Franse besluiten aangaande de wetgeving rondom Corona. Moeilijk te zeggen hoe en wat, maar het lijkt erop dat bij de toegekende spoedprocedures in ieder geval sprake is van heldere noodzaak en onderbouwing.

Als ik dan dit verbod bekijk (okay, met een gekleurde bril waarschijnlijk) oogt de noodzaak toch op zijn minst iets minder straight-forward.

Wordt ongetwijfeld vervolgd... in welke vorm dan ook.

Dat is een zeer goed verwoorde brief exchange. Ontzettend bedankt en hopen dat je een positief antwoord terug krijgt.

Hoop doet leven! Dat zou een stunt zijn, maar ik ga er voor de gezondheid nog maar niet vanuit :p

In Duitsland heeft de politiek zich gisteren en vandaag krachtig tegen een vuurwerkverbod uitgesproken.. Wie weet letten ze in Brussel een keer op (wishful thinking).. maar goed, idd hoop houden!

Maar dan accepteren ze in Brussel gewoon de culturele verschillen in de politiek van de landen...die vrijheid is er gewoon nog steeds. Dan moet je voor meer Europa gaan stemmen, als je nu graag (wel) wilt dat ze hele EU één beleid opleggen

In Duitsland heeft de politiek zich gisteren en vandaag krachtig tegen een vuurwerkverbod uitgesproken.. Wie weet letten ze in Brussel een keer op (wishful thinking).. maar goed, idd hoop houden!
Brussel chanteert nog eerder ons kabinet door iets anders er voor in de plaats er doorheen te drukken

En dan zijn ze genaaid door GL/PVDD en EU

Dank allen voor de complimenten. We doen wat we kunnen, waar we kunnen.

Eens en is overwogen. Eigenlijk haalt de voorgaande alinea door het opsommen van de cijfers al indirect aan dat er geen noodzaak zou zijn voor het verbod, dus daarmee ook niet voor een spoedprocedure. Ik wilde in eerste instantie ook geen compleet boekwerk versturen, omdat je niet weet bij wie het precies aankomt. Je wil mensen niet afschrikken met pagina’s aan tekst, zegmaar. Ik verwacht wel dat er reactie komt en dan kunnen we nog dieper ingaan om het hoe en waarom.

Overigens zojuist de database met notificaties aan de EU doorgelopen en m.n. de spoedprocedures die zijn toegekend bekeken. De meest recente is van Denemarken, voor het ruimen en tijdelijk verbieden van houden van Nertsen vanwege Corona. Ook een aantal Franse besluiten aangaande de wetgeving rondom Corona. Moeilijk te zeggen hoe en wat, maar het lijkt erop dat bij de toegekende spoedprocedures in ieder geval sprake is van heldere noodzaak en onderbouwing.

Als ik dan dit verbod bekijk (okay, met een gekleurde bril waarschijnlijk) oogt de noodzaak toch op zijn minst iets minder straight-forward.

Wordt ongetwijfeld vervolgd... in welke vorm dan ook.

heb je een linkje naar de database ?

weet je toevallig ook wie er verantwoordelijk is voor de toekenning/acceptatie aan de brussel kant ?

Stel je loopt net met een compound de straat op en de politie ziet dit, kun je dan ook beboet worden?
Of als je net 2m weg bent bij een aangestoken cake?

Dit is oprecht gunstig. We zijn buurlanden, dus ik schat dat ook daar bij de beoordeling echt met een half oog wel naar gekeken wordt. Plus... we kunnen de EU hier natuurlijk even vriendelijk op attenderen.

kunnen we het bericht van exchange niet spammen naar de eu comissie? naar welk email moet het gestuurd worden
Ik ben niet zo'n voorstander van de commissie spammen met mijn bericht. Zeker omdat het nu zaak is dit wellicht met een iets meer politiek en/of juridisch karakter te doen. Wel ben je natuurlijk vrij je eigen bericht te sturen, goed onderbouwd. Stuur je het direct naar de commissie, dan zou ik dat zeker in het engels doen. Is dat niet je sterkste punt, kijk dan eens naar Europe Direct - je kunt daar naartoe mailen in je eigen taal. Dat heb ik al een aantal keer gedaan omtrent de discussie van lokale verboden en Cat F1 en je krijgt (weliswaar na langere tijd) een keurig antwoord. Hoe meer mails daarheen gaan, hoe meer we onszelf in de kijker spelen en wellicht bespoedigd dat e.e.a nog.

Let op: Max 3000 tekens
https://europa.eu/european-union/contact/write-to-us_nl

heb je een linkje naar de database ?

weet je toevallig ook wie er verantwoordelijk is voor de toekenning/acceptatie aan de brussel kant ?
Europese Commissie, niet maar 1 persoon. Linkje naar de database alhier.
https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/tris/en/search/

Stel je loopt net met een compound de straat op en de politie ziet dit, kun je dan ook beboet worden?
De regelgeving is nu als volgt: buiten de verkoopdagen en afsteektijden mag je op een voor het publiek toegankelijke plaats (dus daarmee op straat) geen F2 vuurwerk voorhanden hebben. Op 29, 30 en 31 december mag dat dus wel, tot 1 januari 02:00.

Dit is natuurlijk een garantie tot de deur, gezien de regels voor dit jaar gaan wijzigen. De hoe en wat weten we pas als de wetteksten gepubliceerd worden.

1e ja: je mag mss wel tot 25kg voorhanden hebben maar niet op een publiekelijk toegankelijke plek, bv op straat... Edit: Toevoeging op hierboven; er zijn geen verkoopdagen, dus het voorhanden hebben vervalt vrijwel zeker dan ook
2e nee: ze moeten je het lontje zien aansteken

Goede brief Exchange bedankt, ik ben benieuwd wanneer je hier iets van terug hoort.
Ze hebben nu 1 heldere richtlijn en kunnen inderdaad een voorbeeld nemen aan Duitsland.

Back
Bovenaan