Carbidschieten moeten we ook niet doen dit jaar

Voodoo

VWC lid
ARNHEM - De betrokken ministers moeten de veiligheidsregio’s laten weten dat carbidschieten dit jaar ook hoogst ongewenst is. De veiligheidsregio’s moeten dat niet toestaan, omdat het niet ongevaarlijk is en omdat er traditiegetrouw altijd groepen toeschouwers op het knalfeest af komen. Dat maakt van carbidschieten rond de jaarwisseling een onder de huidige coronaregels verboden evenement, zegt bestuurder Eric Lakenman van de Nederlandse BOA Bond.

Vorige week maakten de veiligheidsregio’s IJsselland (in Overijssel) en Noord- en Oost-Gelderland bekend dat zij carbidschieten vooralsnog toestaan. „We begrijpen heel goed dat iedereen zin heeft in een plezierige afsluiting van dit bijzondere jaar”, zeiden zij. De veiligheidsregio’s Twente, Drenthe, Friesland en Groningen, waar carbidschieten ook een traditie is, moeten nog een besluit nemen.

Vorige week maakten de veiligheidsregio’s IJsselland (in Overijssel) en Noord- en Oost-Gelderland bekend dat zij carbidschieten vooralsnog toestaan. „We begrijpen heel goed dat iedereen zin heeft in een plezierige afsluiting van dit bijzondere jaar”, zeiden zij. De veiligheidsregio’s Twente, Drenthe, Friesland en Groningen, waar carbidschieten ook een traditie is, moeten nog een besluit nemen.

Sinds het kabinet vrijdag een vuurwerkverbod voor de komende jaarwisseling instelde, is er een run ontstaan op carbid, dat niet als vuurwerk geldt. Vuurwerkhandelaar Jan Souman uit Hattem zegt gewoonlijk rond deze tijd van het jaar nog maar enkele bestellingen binnen te hebben, maar heeft nu al vijftig klanten. Andere carbidverkopers zoals oudjaarswinkel.nl en melkbusshop.nl melden grote drukte en een wachtlijst. Kleinere carbidhandelaren zijn zelfs al uitverkocht.

Lakenman: „Een groep die bij elkaar komt om met een biertje erbij een carbidfeestje te vieren, kan bedreigend zijn voor een handhaver. Bovendien is een projectiel dat weg knalt door een carbidexplosie een potentieel wapen. Allemaal redenen om hier nog eens serieus naar te kijken.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/270857898/carbidschieten-moeten-we-ook-niet-doen-dit-jaar
----

Volgende schaapje ligt alweer op het hakblok...

Sjezus...wat een triest stuk dit...wellicht is het handig als iedereen de 31e thuisblijft..anders moeten de BOA s gewoon werken...als het ergens gemoedelijk aan toe gaat is het wel bij carbid schieten...wat een sneue persoon zeg..
Laten we echt alles afnemen...straks komt Cat 1 ook nog onder vuur want er zit een lontje aan...niet van F2 te onderscheiden....BOA’s hebben het echtzwaar...pfft...kom op zeg...carbid verbieden?
Groepje mensen bedreigend en met een potentieel wapen? Kolere, dan ben je echt de weg kwijt.. wat een gelul...
Dit moest ik even kwijt..:mad:

Willen ze rellen of grootschalige burgerlijke ongehoorzaamheid ofzo? Het lijkt net of men hier met opzet op aanstuurt :shocked: Als je in in mijn regio nu ook nog carbid gaat verbieden krijg je burgeroorlog op oud&nieuw man :p

En nog veel meer zeuren en verbieden moeten we ook niet doen dit jaar. Het is toch niet normaal dat ze weer iets gevonden hebben.

Citaat: "Bovendien is een projectiel dat weg knalt door een carbidexplosie een potentieel wapen"

Als we alles dat gebruikt kan worden als potentieel wapen gaan verbieden op de 31e , dan denk ik dat we met de jaarwisseling in de blote kont en zonder geamputeerde ledematen op het gras mogen zitten.

Werkelijk ALLES is een potentieel wapen bij fout gebruik.

En nog veel meer zeuren en verbieden moeten we ook niet doen dit jaar. Het is toch niet normaal dat ze weer iets gevonden hebben.

Citaat: "Bovendien is een projectiel dat weg knalt door een carbidexplosie een potentieel wapen"

Als we alles dat gebruikt kan worden als potentieel wapen gaan verbieden op de 31e , dan denk ik dat we met de jaarwisseling in de blote kont en zonder geamputeerde ledematen op het gras mogen zitten.

Werkelijk ALLES is een potentieel wapen bij fout gebruik.

Idd, in dit geval word zelfs een coronapandemie als politiek wapen gebruikt.

Ik hoorde het vanmiddag al op de radio. Mijn bloed begint te stollen bij het lezen van dit bericht. Kan me niet voorstellen dat dit er door komt

Ik hoop het wel dat ze illegaal vuurwerk gaan verbieden dan mag het weer, ow nee wacht twee keer min is plus werkt alleen in de wiskunde :p

Boa's willen wapenstokken
Boa's willen vuurwapens
Boa's willen vuurwerk verbod
Boa's willen Carbid verbod
Moeten deze droeftoeters niet gewoon d'r waffel houden en de wet nastreven ipv de wet bepalen.
Sorry hoor maar als ze zo graag wapens willen dan moeten ze bij de politie gaan werken, echter zijn het vaak kansloze lui die nooit bij de politie aangenomen zullen worden, en die willen nu wapens.
Op deze manier ondermijnen ze het gezag wat ze eigenlijk toch al niet hadden, alleen politie mag gepast geweld gebruiken en een Boa mag een bekeuring uitschrijven verder moeten ze blij zijn dat ze nog een baantje hebben en als het allemaal zo kut is dan gaan ze lekker iets anders doen ik hou ze niet tegen hoor.

Iedereen blijft binnen de 31ste, kom je toch naar buiten wordt je neer geschoten. Lekker rustig!

Dat zat eraan te komen. Als ik bijvoorbeeld op facebook lees dat er wordt opgeroepen om oudejaars avond massaal naar het centrum van Den Haag te trekken. Terwijl Den Haag zich, hoogstwaarschijnlijk, al aan het voorbereiden is op een extra overbelast nieuwjaar. Dan zit men er niet op te wachten dat er vanuit het ganse land nog extra mensen komen die carbit gaat staan schieten op een kluitje.

Hier in de omgeving liggen de prullenbakken er al uit. Dus dat gaat lachen worden als het de komende 5 / 6 weken zo blijft.

Back
Bovenaan