Kabinet komt deze week met algeheel vuurwerkverbod voor dit jaar

MelvinVW

VWC lid
Het kabinet wil voor de komende jaarwisseling een algeheel vuurwerkverbod. Dat melden bronnen in Den Haag aan de NOS.

Naar verluidt wordt het verbod morgen besproken door het MCC, de bij het corona-overleg betrokken ministers. Vrijdag zou het kabinet de knoop door willen hakken.

Het kabinet overlegt meteen over een steunpakket voor de sector Er zouden naar verluidt tientallen miljoenen beschikbaar gesteld worden. Het kabinet wil het besluit over het algeheel verbod pas naar buiten brengen als de steunmaatregelen verder uitgewerkt zijn.

Druk op zorg verminderen
Burgemeesters en bestuurders in de veiligheidsregio's riepen de politiek vorige week op om in verband met de coronacrisis met een tijdelijk verbod te komen. Dat verlicht de druk op ziekenhuizen en zorg- en hulpverleners.

"Het wordt een wat ongewisse jaarwisseling. Niemand weet natuurlijk precies waar we tegen die tijd staan", zei voorzitter Bruls van het Veiligheidsberaad toen. "Maar deze maatregelen zouden wel helpen om wat meer rust te geven."

Eerder riepen zorgmedewerkers en andere hulpverleners de politiek al op om tot een algeheel verbod te komen.

Bezorgdheid over bijeffecten
Ook de VVD, eerder nog niet overtuigd, is nu ook voor een algeheel verbod. "Vanwege de belasting van de zorg en de politie", aldus Tweede Kamerlid Ziengs.

Wel wil de partij dat er goed naar de randvoorwaarden gekeken wordt, zoals de compensatie van vuurwerkhandelaren, die vaak al investeringen hebben gedaan. Volgens de VVD gaat het dan om bedragen van rond de 60 à 70 miljoen euro.

De VVD is wel bezorgd over de bijeffecten van het verbod. Wat gebeurt er als je deze uitlaatklep van mensen afpakt, moedig je dan niet indirect mensen aan om spullen uit het buitenland te halen? Daar zal het kabinet ook wat over moeten zeggen, aldus Ziengs.

https://nos.nl/artikel/2355867-kabinet-komt-deze-week-met-algeheel-vuurwerkverbod-voor-dit-jaar.html

Laatst bewerkt:
Dat het maar de grootste t*ringbende ooit mag worden deze oud en nieuw qua rellen en ongeregeldheden.

Had niet anders verwacht.... Dit was het dan in Nederland jongens...
En het ook nog hebben over een tijdelijk verbod als zalfje op de wond. Niemand gaat zich volgend jaar inzetten om het verbod weer terug te draaien.

Nederland gaat naar de kl*te helaas... al was het wel te verwachten, dit is de perfecte gelegenheid voor de overheid om het om te kunnen zetten naar een permanent verbod. Al verwacht eerder dat het een "zooitje" gaat worden met de jaarwisseling.

Mensen gaan ongetwijfeld naar Duitsland bijvoorbeeld om vuurwerk in te kopen.

En die domme mensen nog steeds denken dat 'we' dit doen vanwege corona. Mensen, dit is een dekmantel om al je vrijheden af te pakken. Wanneer gaan we dit nou eens inzien?

Nou, de kogel is door de kerk. Vrijdag de zekerheid nog even afwaten en dan gaat men massaal de zwarte markt op! Wordt een jaarwisseling om nooit te vergeten, vooral voor politie en ziekenhuizen! En dat vw...zie je nooit weer terug...

Ik zag dit scenario al aankomen ...
Helaas *PIEEEEEEPP*

Dan maar op zn tijd een ritje maken om toch wat.......

Wat zijn we toch een betuttelend land geworden!
Allemaal stelletjes jankers..
En dan is het vuurwerk het laatste waar ik op doel.

RIP Nederland!!!

Wat een onzin zeg.. gewoon geen woorden voor.. diep en diep triest om dit als excuus te gebruiken om er een verbod doorheen te gooien.

Vuurwerkverbod is nu definitief
Was zojuist op de radio.
Er gaan miljoenen naar de vuurwerkhandelaren
ter compensatie.

Persoonlijk vind ik de mensen die steeds maar dingen willen verbieden onder het mom veiligheid/gezondheid doodeng. Nog enger dan de jaarlijkse vuurwerkslachtoffers.
Ik steek zelf al jaren geen vuurwerk meer af, maar geniet enorm van het vuurwerk dat doodgewone Nederlanders massaal afsteken na 12 uur. Ook ik en mijn hond zijn geen groot fan van de knallen die we nu horen, maar daar wordt ook niet tegen opgetreden. Het enige waar dit verbod voor gaat zorgen, is meer slachtoffers omdat niemand nu illegale rotjes of romeinse kaarsen gaat halen als je gelijk voor het betere werk kan gaan als nitraten, vlinders of lawinepijlen. Sommige regeerders zeggen dat we ooit terug zullen kijken naar voor deze tijd en ons afvragen hoe wij ooit vuurwerk hebben kunnen afsteken. Ik persoonlijke zal alleen maar heimwee hebben naar voor 2020 en blij zijn dat ik in 1993 geboren ben. Dat ik in mijn jeugd de hele oudejaarsdag vuurwerk heb mogen afsteken, op 16 mocht drinken en 130 mocht rijden.

een van de reacties bij nu.nl

Waren er maar meer van dit soort mensen in Nederland :sad:

Iedereen gaat drinken, gek doen en noem het maar op. Ik denk dat meer mensen opgenomen zullen worden door een alcoholvergiftiging dan een vuurwerk ongelukje. Kom op. Dit is echt te triest voor woorden. We kunnen alles roepen, maar dit slaat gewoon nergens op.

Vrijdag toch pas beslissing?
er moet alleen nog besloten worden of er een totaalverbod komt (waaronder cat. 1)
"Den Haag - Het kabinet komt voor komende jaarwisseling al met een landelijk vuurwerkverbod. Of het een totaalverbod wordt, is nog niet duidelijk, aangezien er meerdere varianten op tafel liggen. [...]
Onduidelijk is nog of ook het lichtste vuurwerk in de ban wordt gedaan, hieronder vallen knalerwten en sterretjes."
https://www.telegraaf.nl/nieuws/144...t-jaar-verbod-op-verkoop-en-afsteken-vuurwerk

Cat 1 kan niet verboden worden!
Neem aan dat ze dat onder de corona spoedwet wel kunnen afkondigen en/of als noodmaatregel. Ze mogen bepaalde vrijheden inperken met "bescherming van de volksgezondheid als legitiem doel om inbreuken te kunnen rechtvaardigen", ook al druist dat volledig in tegen (grond)rechten en wetten.

Het enige positieve hieraan is dat de politiek zou merken op oudjaarsnacht dat er net zoveel ongelukken zullen zijn met een vuurwerkverbod en dat vuurwerk verbieden dus geen zinheeft

Back
Bovenaan