UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik doelde er meer op dat als je 29,30 of 31 december gaat shoppen in België en de in Nederland legale producten shopt en onder de 25 kG blijft een eventueel verkoopverbod hier legaal onzeild kan worden. Alle andere dagen mogen ze het in NL in beslag nemen toch?

Ook buiten de laatste 3/4 dagen mogen ze het niet in beslag nemen als je het vervoert, enkel als het vuurwerk niet aan de NL eisen voldoet en dus illegaal is. Je mag het echter niet als zijnde voorhanden hebben, dus je mag niet dag en nacht met dat spul in de auto rijden.

Een stuk uit het vuurwerk besluit:
Artikel 1.2.5 16
1Het is verboden handelingen als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder c, d en e, van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen te verrichten, voor zover het betreft handelingen met vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik, anders dan:

a.het laten staan en het laten liggen van een vervoermiddel waarin of waarop zich vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik bevinden, in verband met:

1°.de toepassing van artikel 1.2.4, tweede lid, onder c,

2°.een wettelijk voorschrift dat dat voorschrijft in verband met weersomstandigheden.

b.het ononderbroken beladen van een vervoermiddel met vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik en het ononderbroken lossen daaruit, of

c.het in inrichtingen als bedoeld in artikel 1.1.4, eerste lid:

1°.laten staan en laten liggen van een vervoermiddel waarin of waarop zich vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik bevinden,

2°.beladen van een vervoermiddel met vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik en het lossen daaruit, of

3°.nederleggen tijdens het vervoer van vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik.

2Het is verboden verpakt of onverpakt consumentenvuurwerk, anders dan voor eigen gebruik, in een hoeveelheid van meer dan 25 kilogram per vervoermiddel dan wel professioneel vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik te vervoeren, tenzij degene die vervoert tijdens dat vervoer schriftelijk kan aantonen door middel van een inschrijvingsbewijs of een vrachtbrief als bedoeld in de artikelen 20 onderscheidenlijk 29 van de Wet goederenvervoer over de weg, dan wel door middel van een cognossement als bedoeld in boek 8 van het Burgerlijk Wetboek, dat de artikelen zijn bestemd voor een natuurlijk persoon of een rechtspersoon:

a.die ingevolge het bij of krachtens dit besluit bepaalde, dit vuurwerk of deze pyrotechnische artikelen voor theatergebruik mag opslaan,

b.die houder is van een vergunning als bedoeld in artikel 3B.1, eerste lid, of

c.wiens gegevens, als het vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik buiten het grondgebied van Nederland worden gebracht, zijn verstrekt bij de melding, bedoeld in artikel 1.3.2, vierde lid, onder f.

Als ik trouwens Lid 2 bekijk, mag je dus WEL meer dan 25kg vuurwerk vervoeren voor eigen gebruik... bijzonder. Maargoed, ik zie nergens een beperking van het vervoeren van consumentenvuurwerk omtrent wanneer wel en wanneer niet.

Nee, echter dit lijk dezelfde reden dat gemeenten dus terugkrabbelen met hun verbod. De verkoop kan niet verboden worden, enkel het gebruik, dat is landelijk naar mijn weten niet anders dan lokaal. De noodtoestand kan ook geen specifieke winkels/producten verbieden, want daar zijn Europese regels voor en die zijn met een noodtoestand niet zomaar te omzeilen, daar zitten procedures aan vast en de vraag is of dat nog op deze termijn kan, uberhaupt mag en hoe zich dat uitwerkt.

Ik heb de post misschien iets te waarheidsgetrouw geschreven (heb deze nu ook iets aangepast), terwijl ik inderdaad niet 100% zeker ben of ze misschien dingen aan mogen/kunnen grijpen die Europese regels e.d. zomaar mogen omzeilen, vooral omdat het me lijkt dat een maatregel, welke de EU wet/regels omzeilt, goed onderbouwt moet zijn. Als je een EU regel wil omzeilen, terwijl daar eigenlijk geen gegronde reden voor is, lijkt me dat dat echt niet zomaar kan.

Echter hebeen de indieners van die motie daar niks mee van doen, gezien het kabinet de beslissingen maakt en zij uit moeten zoeken in hoeverre dit mogelijk is en wat de gevolgen kunnen zijn van het doorvoeren van de maatregel, welke onrechtmatig blijkt te zijn. Vanuit de burger kunnen we dan misschien niet zo veel doen, maar vanuit de branche liggen er dan mogelijk wel kansen, vooraf of mogelijk achteraf (waar wij bij het laatste geen baat meer zullen hebben).

Feit is, dat een week of twee geleden inderdaad werd gemeld dat het juridisch allemaal niet eenvoudig lag. Er wordt volgens de Telegraaf gewerkt aan verschillende scenario's, wellicht komt er een tijdelijk afsteekverbod en geen verkoopverbod. Of omgekeerd, Joost mag het weten.

Feit is, dat een week of twee geleden inderdaad werd gemeld dat het juridisch allemaal niet eenvoudig lag. Er wordt volgens de Telegraaf gewerkt aan verschillende scenario's, wellicht komt er een tijdelijk afsteekverbod en geen verkoopverbod. Of omgekeerd, Joost mag het weten.

Dat bedoelt de Telegraaf volgens mij niet met verschillende scenario's en het Kabinet ook niet. Het gaat om wel of geen vuurwerkverkoop én afsteken. En als er dan wel verkocht en afgestoken mag worden dan heb je de scenario's alleen vieren met je eigen huishouden/gezin, of met max. 1 of 2 mensen van buitenshuis, evt. verkorte afsteektijden, enz. Als de verkoop en afsteken wel verboden wordt wat gebeurt er dan met een eventuele compensatie, komt die er of niet, enz. Dat soort scenario's.

Verder mag er lokaal, bijv. door Gemeente of Provincie, geen verkoopverbod worden opgelegd, inderdaad vanwege de vrije handel van goederen dat Europees geregeld is. De enige uitzondering erop is volgens mij als de Nationale Overheid, het Kabinet dus, besluit om voor het hele land een vuurwerkverbod toe te passen en bijv. alleen nog in bunkers toe te staan. Dat zou betekenen dat elke particulier die vuurwerk bezit, vervoert of afsteekt in overtreding zou zijn. Net zoals elke winkel die het alsnog verkoopt. Behalve CAT.1 dan.

Maar ook daar weer: het blijft afwachten tot niet aanstaande week maar die week erop als het Kabinet duidelijkheid geeft. Deze week vindt de stemming over de Motie plaats maar die zegt dus niets. Behalve als deze wordt weggestemd natuurlijk maar daar ga ik op dit moment niet vanuit...

Wat ik mij afvraag he, bijvoorbeeld bepaalde gemeentes, zijn bezig geweest om vuurwerkvrij te worden. Dat betekend dat ze zichzelf uitzonderen tov de landelijke regels, wet, etc. Stel er wordt straks landelijk besloten vuurwerk te verbieden, mag een gemeente daar dan ook van afwijken door het bijvoorbeeld weer toe te staan? Want blijkbaar mag tegenovergestelde wel.

Nee, dat lijkt me onwaarschijnlijk (maar ik heb het niet opgezocht). En waarom zou een gemeente dat willen.. dán haal je je pas wat op de hals..

Venlo heeft zich unaniem vuurwerkvrij verklaard. Het kan dus wel...

https://omroepvenlo.nl/nieuws/artikel/geen-vuurwerk-in-venlo-tijdens-jaarwisseling

Alleen die titel al: "Geen vuurwerk in Venlo tijdens jaarwisseling" afsteken mag niet, maar verkopen dus wel.

En dan de toon van die Groenlinkserd:
Tijdens de begrotingsbehandeling blies fractievoorzitter Wim Janssen van GroenLinks de discussie nieuw leven in. 'De ziekenhuizen liggen al vol door corona en willen we door het toestaan van vuurwerk toestaan dat het nog drukker wordt?', vroeg hij zich af. 'En gaan we na de crisis vuurwerk dan wel weer gewoon toestaan omdat de vuurwerkslachtoffers dan wel op de eerste hulp een ontvangst met taart en champagne kunnen verwachten? Dacht het niet!'

GATVER !!

Eigenlijk ironisch dat bepaalde partijen al jaren lobbyen voor een vuurwerkverbod terwijl de vraag naar vuurwerk (legaal én illegaal) volgens mij nog nooit zo groot is geweest.

Sommige VVDers neigen steeds meer naar links en zijn minder liberaal. De burgemeester van Venlo is een VVDer.. :frusty:

Hoe gaat BPN maandag en dinsdag de politiek nog bespelen? Direct in persoonlijke lobby's of komt er ook nog een (social) media-actie? Staat er nog eens een mediageniek persoon op vanuit BPN (beter dan sorry hoor maar slappe stijve Teunissen) die in opinie/nieuwsprogramma's met vuur en passie de ware cijfers en pyrohart kan uitdragen?

Hoe gaat BPN maandag en dinsdag de politiek nog bespelen? Direct in persoonlijke lobby's of komt er ook nog een (social) media-actie? Staat er nog eens een mediageniek persoon op vanuit BPN (beter dan sorry hoor maar slappe stijve Teunissen) die in opinie/nieuwsprogramma's met vuur en passie de ware cijfers en pyrohart kan uitdragen?

Precies. DE BEUK ERIN

Zie jij het nog positief in gizmo? Aangezien jij veel verstand van het politieke spelletje heb?

Zie jij het nog positief in gizmo? Aangezien jij veel verstand van het politieke spelletje heb?

Voor mij is er de afgelopen 24 uur eigenlijk niks veranderd. Het blijft anderhalve week lang op een houtje bijten totdat het verlossende woord komt. Maandag komt eerst nog de uitspraak in het Kort Geding tegen de Gemeente Rotterdam, dinsdag de niet zoveel zeggende Motie stemming in de Tweede Kamer. Maar alles voor dit jaar lijkt af te hangen van het uiteindelijke besluit van het Kabinet zelf in de week van 16-11 t/m 21-11. Mogelijk dat er op dinsdag 17-11 weer een persconferentie komt.

En daarin lijkt vooral de verdere daling van het aantal besmettingen en daarbij behorende ziekenhuisbedden toch echt het belangrijkste element. We zitten inmiddels bijna op de helft van het aantal dagelijkse nieuwe besmettingen t.o.v. het moment dat het Jesse Klaver-idee is gelanceerd, dus dat gaat de goede kant op. Hopen dat het in dit tempo doorzet en de gevolgen ook nog duidelijker terug te zien zullen zijn in het aantal bezette bedden. Dat cijfer ziet er ook beter uit maar loopt nog achter t.o.v. de forse daling van het aantal besmettingen.

Alleen die titel al: "Geen vuurwerk in Venlo tijdens jaarwisseling" afsteken mag niet, maar verkopen dus wel.

En dan de toon van die Groenlinkserd:
Tijdens de begrotingsbehandeling blies fractievoorzitter Wim Janssen van GroenLinks de discussie nieuw leven in. 'De ziekenhuizen liggen al vol door corona en willen we door het toestaan van vuurwerk toestaan dat het nog drukker wordt?', vroeg hij zich af. 'En gaan we na de crisis vuurwerk dan wel weer gewoon toestaan omdat de vuurwerkslachtoffers dan wel op de eerste hulp een ontvangst met taart en champagne kunnen verwachten? Dacht het niet!'

GATVER !!

En er wordt een hoop vuurwerk in Venlo afgestoken, dat wil je niet weten!! Dus allemaal leuk, hoe gaan ze dat in vredesnaam handhaven? Juist... NIET!! Symboolpolitiek, dat is het.

Voor mij is er de afgelopen 24 uur eigenlijk niks veranderd. Het blijft anderhalve week lang op een houtje bijten totdat het verlossende woord komt. Maandag komt eerst nog de uitspraak in het Kort Geding tegen de Gemeente Rotterdam, dinsdag de niet zoveel zeggende Motie stemming in de Tweede Kamer. Maar alles voor dit jaar lijkt af te hangen van het uiteindelijke besluit van het Kabinet zelf in de week van 16-11 t/m 21-11. Mogelijk dat er op dinsdag 17-11 weer een persconferentie komt.

En daarin lijkt vooral de verdere daling van het aantal besmettingen en daarbij behorende ziekenhuisbedden toch echt het belangrijkste element. We zitten inmiddels bijna op de helft van het aantal dagelijkse nieuwe besmettingen t.o.v. het moment dat het Jesse Klaver-idee is gelanceerd, dus dat gaat de goede kant op. Hopen dat het in dit tempo doorzet en de gevolgen ook nog duidelijker terug te zien zullen zijn in het aantal bezette bedden. Dat cijfer ziet er ook beter uit maar loopt nog achter t.o.v. de forse daling van het aantal besmettingen.

Ik denk dat je hier volledige gelijk in hebt. Het kabinet weet dondersgoed dat dit een politiek spel is van de boomknuffelaars, maar het vind (door selectieve argumenten) wel een hoop steun in zowel de kamer als in het land. En dan kan het kabinet het niet naast zich neerleggen als het bomvol is in de ziekenhuizen. Daarnaast zullen ze zich hierover laten adviseren door het OMT,

Als er weinig problemen zijn in de ziekenhuizen, zal er geen draagvlak zijn voor deze vergaande maatregel, en zal de regering dit niet doorzetten. Dus het is elke dag duimen voor goede cijfers rond 2 uur.

Een ruime meerderheid van de Nederlanders vindt dat er dit jaar een tijdelijk verbod moet komen op de verkoop van vuurwerk. Vanwege het coronavirus heeft de zorg het nu al druk genoeg. Een vuurwerkverbod kan daarom helpen voorkomen dat ziekenhuizen en huisartsenposten overbelast raken door de toestroom van vuurwerkslachtoffers.

Vooral ouderen zijn een voorstander van zo’n verbod, blijkt uit onderzoek van het Hart van Nederland-panel onder ruim 3000 mensen. Ruim driekwart van de mensen boven de 50 jaar (76 procent) staan achter een tijdelijk vuurwerkverbod, terwijl een meerderheid van de mensen onder de 30 (60 procent) juist tegen een verbod is.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------Een ruime meerderheid van de Nederlanders ??? 3000 nederlanders bepalen dus voor 16 miljoen mensen appart landje dit !?!?!

Een ruime meerderheid van de Nederlanders vindt dat er dit jaar een tijdelijk verbod moet komen op de verkoop van vuurwerk. Vanwege het coronavirus heeft de zorg het nu al druk genoeg. Een vuurwerkverbod kan daarom helpen voorkomen dat ziekenhuizen en huisartsenposten overbelast raken door de toestroom van vuurwerkslachtoffers.

Vooral ouderen zijn een voorstander van zo’n verbod, blijkt uit onderzoek van het Hart van Nederland-panel onder ruim 3000 mensen. Ruim driekwart van de mensen boven de 50 jaar (76 procent) staan achter een tijdelijk vuurwerkverbod, terwijl een meerderheid van de mensen onder de 30 (60 procent) juist tegen een verbod is.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------Een ruime meerderheid van de Nederlanders ??? 3000 nederlanders bepalen dus voor 16 miljoen mensen appart landje dit !?!?!

Bah, en dan een leeftijdsgroep met een meerderheid eruit pikken.

"Vooral ouderen zijn een voorstander van zo'n verbod" Zoals Avalanche zegt zijn die idd een meerderheid. En die komen ook nog eens veelal uit een periode waar tijdelijk daadwerkelijk tijdelijk was. Die hebben echt niet door dat dit gelijk voor de komende jaren misbruikt gaat worden.

Welke terrorist kan even wat heisa maken bij de ***** media?!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan