UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
FPM topic aangemaakt. Maar is nog vroeg in het weekend en weet zeker dat VWfederatie het ook zal verspreiden via nieuwsbrief.

Verder moeten we het zelf doen. Ik ben verder totaal niet actief op social media en heb geen sociaal netwerk.

Maar zit je op facebook; deel het in je groepen. Twitter; maak hastags aan (zo werkt dat toch..?). FOK! Nujij! GeenStijl! Je andere interesseforums; maak topics aan!

VW verkopers; mail je klanten!

Om de politieke discussie over vuurwerkoverlast te relativeren: ik hoor de hele ochtend al bladblazers in de straat. Dan de ene buurman, dan de andere. En dat in dit jaargetijde elke zaterdag om de blaadjes die afgelopen week zijn gevallen op te ruimen (die er morgen vervolgens weer net zoveel liggen). Wordt het niet eens tijd om het bladblazen te beperken tot een of twee zaterdagen in het jaar?

Over deze overlast (die veel groter is dan af en toe een knalletje) hoor je de slinkse rakkers niet. Om maar aan te geven waar je een probleem van wilt maken...:bonk:

Om de politieke discussie over vuurwerkoverlast te relativeren: ik hoor de hele ochtend al bladblazers in de straat. Dan de ene buurman, dan de andere. En dat in dit jaargetijde elke zaterdag om de blaadjes die afgelopen week zijn gevallen op te ruimen (die er morgen vervolgens weer net zoveel liggen). Wordt het niet eens tijd om het bladblazen te beperken tot een of twee zaterdagen in het jaar?

Over deze overlast (die veel groter is dan af en toe een knalletje) hoor je de slinkse rakkers niet. Om maar aan te geven waar je een probleem van wilt maken...:bonk:

rt5081_column-peren-zijn-appels-met-een-teut@2x.jpg

Laten we nou niet ineens te ver doordraaien. :wink:

Pleurt op met je bladbazerverbod:p ga jij lekker de hele dag blaadjes harken. Dan doe ik het in een half uurtje met mijn stihl BR600 turbo op aspen:applause: :D:D:D:wink:

Zolang bezit niet strafbaar is gesteld wel ja.
En dat kan m.i. vanwege de (huidige) wetgeving niet.

ALS het juridisch al mag om het verbod af te kondigen, mag dat naar mijn weten enkel op gebruik. Zelfs een verkoopverbod mogen ze niet (zomaar) afkondigen, want ze mogen de vrije handel niet belemmeren. Het enige wat ze kunnen doen is met de noodverordening ALLE winkels dicht doen.

Ze mogen vuurwerkwinkels volgens mij niet eens specificeren, want bouwmarkten, tuincentra en fietsenwinkels die vuurwerk verkopen hoeven dan niet dicht en gezien verkoop niet verboden mag worden, mogen bouwmarkten, etc. dus wel blijven verkopen en dat is weer oneerlijke handel en ook dat mag juridisch gezien weer niet (zomaar).

Op dit moment lijkt het heel veel geblafd door verschillende partijen, maar tot bijten komt het nog niet, want zij zitten (nog) achter het juridische hek.

Laatst bewerkt:
En dat kan vanwege de (huidige) wetgeving niet.

ALS het juridisch al mag om het verbod af te kondigen, mag dat enkel op gebruik. Zelfs een verkoopverbod mogen ze niet afkondigen, want ze mogen de vrije handel niet belemmeren. Het enige wat ze kunnen doen is met de noodverordening ALLE winkels dicht doen.

Ze mogen vuurwerkwinkels niet eens specificeren, want bouwmarkten, tuincentra en fietsenwinkels die vuurwerk verkopen hoeven dan niet dicht en gezien verkoop niet verboden mag worden, mogen bouwmarkten, etc. dus wel blijven verkopen en dat is weer oneerlijke handel en ook dat mag juridisch gezien weer niet, tenzij specifieke vuurwerkwinkels tot op de cent na gecompenseerd worden, maar dat kan niet, want het is koffiedik kijken hoeveel winst ze anders hadden gehad.

Op dit moment wordt er heel veel geblafd door verschillende partijen, maar tot bijten komt het nog niet, want zij zitten (nog) achter het juridische hek.

Jouw bron een insider?

Jouw bron een insider?

Nee, echter dit lijk dezelfde reden dat gemeenten dus terugkrabbelen met hun verbod. De verkoop kan niet verboden worden, enkel het gebruik, dat is landelijk naar mijn weten niet anders dan lokaal. De noodtoestand kan ook geen specifieke winkels/producten verbieden, want daar zijn Europese regels voor en die zijn met een noodtoestand niet zomaar te omzeilen, daar zitten procedures aan vast en de vraag is of dat nog op deze termijn kan, uberhaupt mag en hoe zich dat uitwerkt.

Ik heb de post misschien iets te waarheidsgetrouw geschreven (heb deze nu ook iets aangepast), terwijl ik inderdaad niet 100% zeker ben of ze misschien dingen aan mogen/kunnen grijpen die Europese regels e.d. zomaar mogen omzeilen, vooral omdat het me lijkt dat een maatregel, welke de EU wet/regels omzeilt, goed onderbouwt moet zijn. Als je een EU regel wil omzeilen, terwijl daar eigenlijk geen gegronde reden voor is, lijkt me dat dat echt niet zomaar kan.

Echter hebeen de indieners van die motie daar niks mee van doen, gezien het kabinet de beslissingen maakt en zij uit moeten zoeken in hoeverre dit mogelijk is en wat de gevolgen kunnen zijn van het doorvoeren van de maatregel, welke onrechtmatig blijkt te zijn. Vanuit de burger kunnen we dan misschien niet zo veel doen, maar vanuit de branche liggen er dan mogelijk wel kansen, vooraf of mogelijk achteraf (waar wij bij het laatste geen baat meer zullen hebben).

Bezit buiten huis mag alleen de laatste 3 dagen van het jaar buiten je huis toch? (Dus in je auto, op de fiets etc.)

Nee, vervoer mag in principe altijd, mits je onder de 25kg per voertuig zit. Je mag het echter niet voorhanden hebben, dus altijd in de auto hebben liggen, terwijl je dagelijks naar je werk gaat mag niet. Als je verhuisd en wat over hebt, mag je het ook vervoeren om naar het nieuwe huis te brengen. Kopen mag dus in principe het gehele jaar, maar de verkoop in NL mag enkel de laatste 3 dagen (4 dagen als een van der verkoopdagen op een zondag valt). Zo is het bij mij bekend in ieder geval.

Nee, vervoer mag in principe altijd, mits je onder de 25kg per voertuig zit. Je mag het echter niet voorhanden hebben, dus altijd in de auto hebben liggen, terwijl je dagelijks naar je werk gaat mag niet. Als je verhuisd en wat over hebt, mag je het ook vervoeren om naar het nieuwe huis te brengen. Kopen mag dus in principe het gehele jaar, maar de verkoop in NL mag enkel de laatste 3 dagen (4 dagen als een van der verkoopdagen op een zondag valt). Zo is het bij mij bekend in ieder geval.

Ik doelde er meer op dat als je 29,30 of 31 december gaat shoppen in België en de in Nederland legale producten shopt en onder de 25 kG blijft een eventueel verkoopverbod hier legaal onzeild kan worden. Alle andere dagen mogen ze het in NL in beslag nemen toch?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan