Ik heb eens gezocht naar de cijfers van de jaarwisseling 2019-2020.
Ik heb gekeken naar de cijfers die Veiligheid.nl heeft gepubliceerd.
Er wordt onderscheid gemaakt in Spoedeisende hulp(SEH) en behandelingen op een huisartsenpost. In totaal waren er 1300 vuurwerkslachtoffers waarvan er zich 900 (dit is een schatting en geen feitelijk nummer) bij de huisartsenpost hadden gemeld en 385 bij de SEH.
De huisarstenpost bezoeken waren er 100 meer dan een jaar ervoor en de SEH behandelingen waren er 10 minder dan vorig jaar. Het onderscheid in man/vrouw en leeftijd vind ik niet zo interessant, een slachtoffer is een slachtoffer.
Het totaal aantal vuurwerkslachtoffers wordt vastgeteld op basis van alle 84 SEH afdelingen in Nederland en op basis van 81 huisarstenposten (van de in totaal 118), wat neer komt op 660 feitelijke vuurwerkslachtoffers.
Voor de percentage berekeningen wodt gebruik gemaakt van 64 SEH afdelingen en 34 huisartsenposten wat neer komt op 220 vuurwerkslachtoffers.
Het letsel bestaat voornamelijk uit brandwonden en oogletsel.
Wat mijn verder opvalt is dat er ook gebruik wordt gemaakt van schattingen i.p.v. feitelijke cijfers. Ook wordt liever de nadruk gelegd op de negatieve kant van de cijfers. (“huisartsenpost bezoeken neemt toe, terwijl SEH bezoek juist afneemt”. “Aantal vuurwerkslachtoffers voor 18:00 op 31 december neemt toe, terwijl slachtoffers na 18:00 op 31 december juist afneemt”.)
De percentages over de toedracht van het letsel moet je denk ik ook met een korreltje zout nemen.
- Veroorzaakt door illegaal/legaal vuurwerk.
- Veroorzaakt door siervuurwerk.
- Omstander.
Dit wordt volgens mij uitgevraagd bij slachtoffers en verwacht dat die niet allemaal zullen aangeven iets te hebben gedaan dat verboden is.
Er wordt tussen neus en lippen door ook nog even aandacht besteed aan alcoholvergiftigingen op 31 december en 1 januari. 242 belanden op de SEH!
Nou als ik dan oneerbiedig ook nog maar even kijk naar het financiele plaatje zijn de geschatte medische kosten + verzuim 3,2 miljoen en als de geschatte vuurwerkverkoop 77 miljoen is levert dat (21% van 77miljoen) ongeveer 16 miljoen op.
Wat ik uiteindelijk zie in deze cijfers is toch een dalende trend in SEH bezoeken. Ik vraag mij ook af of een tijdelijk vuurwerkverbod dit jaar werkelijk zal bijdrage aan een afname van de druk op de SEH al blijft oud en nieuw wel een piek moment.
Veiligheid.nl geeft ook aan dat 1 op de 10 mensen een vuurwerkbril draagt. Ik denk dat hier nog veel te behalen is om ernstige vuurwerkslachtoffers te verminderen.