Tripreports!

Status
Niet open voor verdere reacties.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
De Vuurwerkcrew countdown staat voor gezelligheid en sfeer met uiteraard vuurwerkgerelateerde onderwerpen. Het doel daarbij is om mensen het ''ultieme'' gevoel te geven en dit over te brengen middels een post. Hoe kan dat beter dan met een beschrijving van één van de leukste, zo niet de leukste dag van het jaar: een tripreport!

Schrijf hieronder een tripreport van één van de afhaaldagen in de laatste jaren, waarbij de aanwezigheid van films en foto's het gevoel natuurlijk extra versterken. Neem ons mee in jouw afhaaldag, beschrijf je gevoel, leef je uit!

Eigenlijk elk jaar schrijf ik er wel één, die van vorig jaar was op 23 september, dus iets meer dan een jaar geleden. Hier een zo sfeervol mogelijk verslag van mijn ervaringen afgelopen afhaaldagen.

Het is 27 december 2019. De bonnen zijn al uitgeprint. Ik kom thuis uit mijn werk, en ga al gauw richting bed. Eerst even VWC checken, en YouTube bijhouden. Na even in de chat aanwezig te zijn en de nachtbrakerstopics te lezen is het tijd om te gaan slapen. Maar dan, dan kan je niet slapen, en krijg je koorts. Ook na 2 uur sliep ik nog niet. De combinatie van spanning en een licht griepje doet je veel zieker voelen.

28 december: de wekker om 6 uur. Om 6 uur wordt ik gewekt door mijn vader. In feite een verademing, omdat ik niet meer hoef te proberen om te slapen. Echter is de spanning zo groot dat ik niks door mijn keel krijg, ik probeer sinds 2 jaar een paracetamol te slikken maar ook dat werd geen succes. Nou goed nog even checken of de auto echt klaar is. En dan kunnen we gaan, en voor de zekerheid een tasje mee, je weet maar nooit.

We rijden op de A4 richting Steenbergen. De spanning wordt niet minder. Afslag Steenbergen rijden we op, het bekende ritje naar het industrieterrein. We komen voor bij het bord wat ons naar Vuurwerkland Steenbergen wijst. Nog een paar 100 meter. Nog 50 meter, en dan opeens grijp ik naar het tasje. Helaas iets er naast maar wat er in maag zat kwam er toen uit. Gelukkig niet veel, maar wel een ruikende jas en broek. Gelukkig was het niet in de winkel. Ik voel me een stuk opgeluchter en we stappen de winkel binnen. De bonnen worden ingeleverd bij de baliejongen, en dan stappen we naar binnen. De sfeer is uitstekend. Lekker rondkijken in de showroom, de items achter de balie begluren. Kijken hoe blije freaks en vrolijke vaders met dozen vol allerlei vuurwerk naar buiten lopen. 20 minuten later komt mijn bestelling naar de afhaalbalie. Eventjes checken, dan blijkt er een knalpakketje te missen. Even later komt een van de gastheren van de winkel terug met het pakketje. Nu gauw alles in de auto zetten.

Bekijk bijlage 55525

Bekijk bijlage 55526

Dat was dan de eerste lading in de kofferbak. We rijden verder, op naar Ed Raket in Bergen op Zoom. Dat is niet zo ver van Steenbergen, we zijn er zo. Daar waren we een van de eerste klanten. Alles stond al klaar van te voren en het was rustig. Daar waren we zo weer weg. In alle drukte vergeten mijn camera SD-kaart in mijn camera te doen, hierdoor miste ik de kans om even wat foto's en filmpjes te maken van de toch wel bijzonder sfeervolle showroom bij Ed Raket. We hadden wat tijd over tussen Ed Raket en Haokan, en besloten om even in Essen te gaan tanken. Maar goed met een kofferbak vol vuurwerk de grens over, stel je voor dat... uiteindelijk niks gezien natuurlijk.

Met het ochtendgloren reden wij door naar Haokan in Roosendaal. Hier stonden de volgende dozen klaar achter de balie. Dit was de grootste bestelling, en het duurde ook even om alles door te nemen met de baliemedewerker. Arme jongen wist minder van het vuurwerk af dan ik zelf, maar goed dat zorgde voor de nodige binnenpretjes.

Bekijk bijlage 55527

Doos na doos met allerlei vuurwerk door elkaar werd gecontroleerd. Pijlen, potten, cakeboxjes, thunderkings en allerhande kleingrut.

Bekijk bijlage 55528

Ook stond er nog allerlei leuk spul achter de balie, waarbij ik de verleiding moest weerstaan om niks bij te kopen. Echter de hoeveelheid die voor mij stond, die liet mij toch even twee keer achter de oren krabben of dat een goed idee was. Want er stond heel veel, heel erg veel.

Bekijk bijlage 55529

Bekijk bijlage 55530

Echter waren we na Haokan nog niet klaar, daar vlakbij zit nog een vuurwerkwinkel. Vesta Vuurwerk, de Cafferata dealert van Roosendaal. Deze winkel is de laatste jaren veel minder interessant geworden qua prijzen. Maar toch had ik hier een 100.000 klapper besteld, deze was maar 35 euro.

Bekijk bijlage 55531

Na Roosendaal gaan we maar eens richting huis aan. De kofferbak ligt bomvol, en mijn chauffeur heeft er aardig genoeg van. Wederom een redelijk volle afhaaldag, hoewel ik blij ben dat het goed verlopen is. Ik begreep dat Haokan Roosendaal een kwartier na mij een controle kreeg, en een levering tegelijk waardoor er enorme wachttijden ontstonden.
Na het kotsen vlak voor Steenbergen heb ik geen last gehad meer van ziekteverschijnselen. Echter was ik wel doodop toen ik thuis kwam. Eerst had ik al het vuurwerk binnen gezet. Dat zag er als volgt uit:

Bekijk bijlage 55533

En na een goed halfuurtje metselen zag de totale collectie er als volgt uit:

Bekijk bijlage 55532

Het was een uitputtende dag, met heel veel vuurwerk. Maar we waren nog niet klaar. Want op 30 december gingen we vrolijk verder met shoppen. Hier komt later een verslag over, als men dat ziet zitten hier. Bedankt voor het lezen, ik wil jullie zeker uitnodigen om even de collectievideo te kijken op mijn kanaal.

Hier zien jullie de volledige collectie, op video.

Een geweldig sfeerverslag heb je er van gemaakt Daniel, bedankt daarvoor. De spanningen die je beschrijft zijn erg herkenbaar. En kom maar door met het volgende verslag, daar kunnen er niet genoeg van zijn.

Helaas geen mega verslag van 2019 maar toch een leuke (kleine) toevoeging hoop ik.

31 dec 2019

De dag der dagen is aangebroken. ’s Ochtends word ik wakker door de kou die via de gaatjes in de rolluiken naar binnen gekropen komt. De afgelopen nachten heeft het geregeld geknald en dat werkt mijn enthousiasme.

Terwijl ik ondertussen mijn kleren aantrek ruik ik de kruitlucht van de catagorie 1 sessie van de avond daarvoor. Hoe zeer ik ook van deze kruitlucht hou heb ik toch besloten even een ander tshirt uit de kast te trekken. Dit is namelijk niet zomaar een oud en nieuw maar vooral een heel druk oud en nieuw.

Na mijn ontbijt moet ik vertrekken vanuit zuid Limburg richting Helmond. Om uiteindelijk vanuit Helmond richting Bergen om Zoom te vertrekken waar ik mijn oud en nieuw uitbundig ga vieren.

Eenmaal in de auto richting Helmond vertrek ik in een strak blauwe lucht. Ik hoorde al vanuit verschillende kanten dat die Limburgse blauwe lucht niet overal in Nederland te zien was en er vooral op veel plekken al dichte mist was. Dat maakt het allemaal wel een stuk spannender natuurlijk. Het werd eerst tijd om de auto alvast in te laden met onderstaande spullen:
WhatsApp Image 2020-10-19 at 13.53.23.jpg

Hoe verder ik richting Brabant rij hoe slechter het weer inderdaad wordt. Het geen wel een uiterst winter gevoel maar op de dag der dagen zie je natuurlijk het liefste geen mist. Gelukkig was de dag nog jong en hadden we nog flink wat tijd te gaan voordat het 18.00 was.

WhatsApp Image 2020-10-18 at 13.06.12.jpg

Aangekomen in het altijd gezellige Brabant was het tijd om de Houtse Bazar te bezoeken. Ik had hier een leuke bestelling staan die ik kwam ophalen. Al jaar en dag ken ik de mensen in deze winkel goed en is het altijd even gezellig. Ondanks alle hectiek die er zo de laatste dag van het jaar te vinden is. De winkel en showroom waren goed gevuld met enthousiaste mensen die ondanks de mist toch hun laatste Chinese boodschappen kwamen halen.
WhatsApp Image 2020-10-18 at 13.06.12 (1).jpg

Na een beetje passen en meten paste mijn bestelling in de kofferbak. Het valt altijd groter uit dan je denkt. Ik had namelijk al een Color Storm van evulition in de auto liggen en daar voegde ik nu een Color Strike, Oman en een pakje Bombardos aan toe.

WhatsApp Image 2020-10-19 at 13.54.47.jpg

Hierna begon het tweede deel van deze trip richting Bergen op Zoom. De rit verliep soepel en hoe dichterbij ik bij mijn eindbestemming kwam hoe mooier het weer ook werd. Nadat ik mijn spullen uitgeladen had en we wat collectie foto’s gemaakt hadden werd het tijd om een rondje door de buurt te lopen. Op verschillende plekken waren kinderen en volwassenen al met cat 1 aan het stoken én soms ook wat klein ander spul. Heerlijk om die vrolijkheid en blijdschap bij iedereen te zien. Lekker kruitsnuiven en zo nu en dan wat stoken. De tijd tot 18.00 vloog dan ook letterlijk om.

Vergeleken met de rest van Nederland hebben wij echt in onze handen mogen klappen om uiteindelijk de hele avond met helder weer te kunnen stoken. Fantastisch want wie had dat nou gedacht.

Lekker verslag Yorick,erg fijn ook met die mooie foto's erbij. Kom je nog met een vervolg?

Lekker verslag Yorick,erg fijn ook met die mooie foto's erbij. Kom je nog met een vervolg?

Ik was niet van plan om een vervolg te gaan schrijven. Dit is het enige (noemswaardig) winkelbezoek dat ik heb gedaan. Dit jaar zit er een wat uitgebreidere collectie in de pijpleiding en zal ik tijdens het afhalen ook rekening houden met het schrijven van een verslag en dus ook wat betere foto's maken ;p

Misschien dat een verslag van oudjaarsavond nog leuk is om toe te voegen. Zal eens kijken of ik daar het juiste moment voor kan vinden.

Intro’tje

Ik heb ondertussen mijn weg naar het forum gevonden sinds een maand en damn… dat had ik veel eerder moeten doen! Afgelopen 2 jaar al wel eens op het forum geweest voor de Duitse folders maar nooit verder verdiept in het hedendaagse Nederlandse Vuurwerk. Ik kom nog uit de tijd dat je je liet afzetten bij de plaatselijke Boerenbond voor wat potjes en nog verder terug in de tijd daar alleen kwam voor wat sloffen kanonslagen en wondertollen. Samen met m’n pa wel eens naar een vuurwerkwinkel geweest in Valkenswaard maar meer dan 75-100 euro werd er nooit gehaald aan siervuurwerk. Budget dit jaar was ook niet bijzonder, rond de 150 euro en had mijn Duitsland-lijstje al klaar tot ik dus ontdekte dat we hier ook fantastisch vuurwerk hebben! In een soort blinde paniek ben ik wat een rondkijken zonder dat ik eigenlijk wist waar ik naar keek….. Budget nog beetje kunnen uitbreiden gelukkig.

Ondertussen had ik in Duitsland al een bestelling staan bij Pyro-Brothers in Rheinberg, net boven Moers, met wat Funke Pijlen, Jorge Wenus en 2 Blackboxx producten. Hierna was de bedoeling om nog even de plaatste Lidl en Aldi langs te gaan.
Maarja… toen kwam ineens de actie van de Red Dragon! En ik zag ineens hoe mooi die single shots waren dus snel nog even bij El Blanco een bestelling Ball Pythons en Kometenbombe gedaan met uiteraard de gratis rol. Tevens bij VWT de Neighbourhoodie besteld, geen idee hoe of wat verder maar mijn gevoel zei dat ik toch wel wat groters in huis moest hebben. Snel nog even verder gekeken wat er aan winkels in de buurt was en bij TP-vuurwerk in Kelpen-Oler. Besloten om hier ook maar wat te bestellen en zo belande er nog een Sparks, HL25, HL Voltage 45 en een Super 5 assorti in de winkelmand.

Zaterdag 28 december

Tripje begint rustig, ik moet om 11u in Someren staan bij El Blanco. Vorige jaar hadden ze een andere afhaallocatie welke lastig te vinden was, nu zitten ze midden in het dorp. Gelukkig parkeermogelijkheid genoeg! Ik ben de hele ochtend al zenuwachtig en kan dus ook niet wachten om de 1e bestelling op te gaan halen. Het is maar 20 minuten rijden maar toch stap ik om 10.30u al in de auto en weet dus dat ik te vroeg daar zal zijn. Als ik de provinciale weg verlaat en mezelf door de smalle centrumstraatjes van Someren manoeuvreer begint het steeds meer te kriebelen. Ik draai bij Jan Linders en zie de lichtgevende reclameborden al hangen. Ik zoek een plekje om te parkeren en steek nog even snel een peuk op tegen de zenuwen en kijk eens om mij heen. Best druk op de parkeerplaats…. met alleen maar mensen die nog snel even de wekelijkse boodschappen doen. Ik druk m’n peuk uit en loop richting de ingang en trekt de deur open. Rust! Staat 3 man personeel achter de balie te wachten en 1 persoon helpt een vader met een kind op zoek naar wat vuurwerk. Dit had ik niet verwacht op de 1e afhaaldag eigenlijk. Ik loop naar de balie en geef mijn afhaal bon af.
Ik mag meelopen naar een andere ruimte naast de showroom en zie daar al een plastic tasje vergezeld met een grote kartonnen doos aan komen. Snel check ik of alles erin zit, 2 pakjes single shots, bril en lontje, check! Alles binnen en met de doos en tasje in de hand weer naar buiten richting de auto. Met toch wel enige trots loop ik naar de auto toe en leg alles in de kofferbak.
Aangezien dit de enige winkel is baal ik stiekem toch wel dat ik nog enkele dagen moet wachten tot alles binnen in.

20191228_114744.jpg

Maandag 30 december

De dag, 2e verkoopdag, waarop ik de laatste 3 jaar standaard naar Duitsland ga om te shoppen. Aangezien mijn pa het ook wel mooi vindt en zeker bij de supermarkten daar dat alles zo open en bloot tussen de bloemkool en sperziebonen ligt, gaat hij ook mee vandaag. Ongeduldig wacht ik tot hij er is om 8u en samen stappen we snel in richting Duitsland. Tripje van 1 uur en 15 min voor de boeg en we bespreken we wat vuurwerk-gerelateerde onderwerpen en verder koetjes en kalfjes.
Ik weet dat Pryo-Brothers in een soort leeg clubhuis zit langs een provinciale weg. Via de 42 in Duitsland komen we bij afrit 2 Moers-Nord en ik draai linksaf richting eindbestemming. Na enkele kilometers zie ik in de verte de reclameborden al staan, wederom steeds meer kriebels! Omdat ik even moet wachten voor ik kan afslaan check ik al snel waar er parkeerplaats is. Ik zie bijna vooraan iemand net klaar zijn met inladen en zodra ik vrij baan heb om af te slaan rijdt deze persoon net weg en prima plekje vrij voor mij. We stappen uit en wederom even sigaretje roken voor we naar binnen gaan. Ik kijk wat om me heen en zie verrassend weinig gele kentekenplaten staan. Naast het pand staan 2 grote zeecontainers welke meteen mijn aandacht trekken, gezien de grote hoeveelheid karton ernaast moet dit wel de voorraad zijn. Peuk uitdrukken en snel naar binnen waar ik mezelf meld bij de balie met mijn beste Duits. Ik kan meelopen om de bestelling te halen en loop door de showroom achter een medewerker aan. Trapje op…. trapje af… buitenom langs het pand af recht naar de 2 containers die ik al had gezien vanaf de parkeerplaats. Ik zie de doos al staan met mijn naam erop en samen checken we de inhoud, alles compleet! Mooi, ik pak de doos onder mijn arm en loop weer naar binnen, nog even vlug een onscherpe foto schieten van de showroom en weer door!

20191230_093249.jpg

Tot ik ineens besef dat de bestelling nog niet betaald is! Zo goed als ik dan weer ben sla ik niet meteen linksaf de gang in naar buiten maar meld ik mezelf weer keurig bij de balie en reken de bestelling nog snel af. Dit had dus ook gewoon een gevalletje gratis vuurwerk kunnen worden.

Door naar buiten, bestelling achterin de kofferbak en snel door naar het volgende adres, de Lidl. Daar aangekomen eigenlijk weer zelfde verhaal als zaterdag in Someren, geen spoor van vuurwerk gekte maar juist alleen drukte door mensen die de boodschappen aan het doen zijn. Ondertussen is het al na 10u en begint de maag wat te knorren. Snel een karretje pakken en nar binnen, nieuwsgierig naar de voorraad en of het binnen misschien toch niet druk zal zijn bij het vuurwerk. Op weg naar achter trekt de bakkerij-afdeling mij aan en worden er snel wat vers afgebakken broodjes in een zak gedaan.

Aangekomen bij de schappen met vuurwerk, tot mijn verbazing, ook weer rust! Waar ik afgelopen 2 jaar toch wel anders mee hebt gemaakt, al was dat iets meer richting de grens als waar ik nu ben, is er voorraad genoeg en geen gedrang van Hollanders! Heerlijk rustig snuffel ik langs de schappen met mijn lijstje erbij. Aangezien ik nog wat extra’s had besteld bij El Blanco en VWT was ik zo klaar hier. Snel door naar de kassa, waar het drukker was dan in de rest van de winkel. Na enkele minuten aan de beurt en met een opengebroken zak croissantjes lopen we weer richting de auto.
Ik had de Centershop nog op de lijst staan voor 2 producten…. Ik zie op maps dat de Aldi bijna om de hoek zit. Ik zeg tegen mijn pa, plannen zijn gewijzigd, ff naar de Aldi hier. Met een grijns kijkt ie mij aan: het is jouw feestje. Top! Op naar de Aldi.

Aangekomen bij de Aldi is het echt zoeken naar een parkeerplek, met wat moeite draai ik de auto bijna achteraan op de parkeerplaats in een vak en lopen we richting de ingang. Winkelwagentjes zijn ook al bijna op dus ik hou mijn hart vast voor de winkel zelf. Zodra we de winkel binnen stappen worden de vermoedens wel bevestigd. Druk!
Slalommen tussen de wagentjes van andere klanten lopen we naar achter en bij toeval eerst langs de schappen met drank. Ineens schiet het me binnen dat ik nog een doos wijn mee moeten nemen voor de vrouw. Op zoek naar de Hugo dus! Al snel zie ik ze onderaan staan en er verdwijnt een doos in het wagentje. Nu weer op zoek naar het vuurwerk. Speurend door de gangen zie ik maar bijzonder weinig, zouden ze hier dan bijna niks hebben? Door het drukke middenpad maar weer verder en in het midden van de winkel zie ik ineens de rekken met vuurwerk liggen. Opgelucht loop ik die kant op maar nu het volgende probleem. Er zijn zo weinig kassa’s open dat de rijen tot bijna in het midden van de winkel staan. Ik probeer beetje te kijken waar iets leuks ligt… Mijn oog valt op de Artus en er verdwijnen er 2 in de winkelwagen. Verder zien de schappen er leeg en geplunderd uit onderhand en besluit ik maar aan te sluiten in de lange rij. Eenmaal buiten enigszins teleurgesteld naar de auto en beginnen we aan de lange terugreis richting Nederland.

Dinsdag 31 december

Vandaag staan de laatste 2 adressen op de planning en na een poging om wat uit te slapen ben ik toch weer op tijd wakker. Ondertussen is de kleine muur met vuurwerk gemaakt en rustig bekijk ik alles nog eens, niet geheel ontevreden overigens. Snel even onder de douche en een ontbijtje pakken voor ik in de auto stap richting TP-Vuurwerk. Lekker rustig onderweg en ik ben weer veel te vroeg dus besluit om niet volledig over de snelweg te gaan maar pak een binnendoor route richting Weert om te genieten van de omgeving. Echter wordt de mist wel steeds erger en dat geeft toch wel een eng gevoel voor vanavond, wat als het nog steeds zo mistig is? Probeer de gedachte naar het vuurwerk te brengen en draai bij Weert de A2 op voor het laatste stukje. Nog 15 minuten geeft mijn navigatie aan. Eenmaal weer de snelweg af rij ik door het dorp Kelpen-Oler op weg naar mijn eindbestemming, Tankstation Peters. In de verte door de mist zie ik het tankstation verschijnen en zoek de ingang voor het vuurwerk. Na een rondje te hebben gereden zie ik dat ik aan de achterkant moet zijn en parkeer mijn auto. Weinig uitbundige reclameborden deze keer maar toch duidelijk herkenbaar. Ik trekt de deur open en tref een kleine showroom aan waar enkele personen hun bestelling al aan het controleren zijn. Ik kijk even rond en loop door naar de balie en geeft mijn bestelbon af. Binnen no-time stond de tas vol vuurwerk voor mijn neus. Vervolgens krijg ik te horen dat de HL25 niet meer op voorraad was en krijg de HL36 mee. Ik denk bij mezelf: ook goed! Ondertussen had ik op het forum al wel meekregen dat er een ware run was op de single shots en zie vanuit mijn ooghoek de mooie doos staan van de Ball Python. Ik vraag of deze nog op voorraad is of ook al uitverkocht. Nee hoor, die hebben we nog op voorraad! Twijfelend blijf ik even staan… Sinds het forum bekend is geworden ben ik al over budget heen gegaan. Uiteindelijk besluit ik om het toch niet mee te pakken om eventuele discussie met het thuisfront niet aan te hoeven gaan. Uiteraard achteraf spijt dat ik niet nog enkele pakjes mee heb genomen.

Vuurwerk inladen en door naar de volgende, VWT in Veldhoven! Maar ik ben weer veel te vroeg, echt ruim een uur eerder dan mijn ophaaltijd. Had niet gerekend dat het overal zo rustig was, nu kan ik weer naar huis rijden voor een half uur maar heb daar weinig zin in. Gezien de mist neem ik liever geen risico en rij op m’n gemak weer de A2 op richting Eindhoven. Eenmaal de afrit af sla ik linksaf richting Veldhoven en zie voor mij de BP aankomen… met Subway! Even twijfel ik maar mijn maag geeft aan dat een stop wel prima is dus parkeer ik de auto en neem rustig de tijd om een broodje te eten. Maarja dat duurt geen half uur dus terwijl het broodje weggewerkt is zit ik te twijfelen, hier maar blijven hangen of toch maar door? Het is nog geen 3 minuten rijden en besluit om toch maar alvast die kant op te gaan. Eenmaal aangekomen is het gezellig druk binnen en loop even nieuwsgierig langs de uitgestalde producten in de showroom. Nee ik kan mezelf inhouden om hier iets te kopen al valt mijn oog al snel op een A4’tje die aan de muur is geplakt. Vuurwerkveiling van 16u tot 16.30u! Oei zou ik dan nog wat leuks kunnen scoren? Ik kijk op mijn horloge, 13.45u en besluit om maar een poging te doen om de bestelling eerder af te halen. Dit wordt anders echt te lang blijven zitten/hangen in de buurt. Ik loop naar de afhaalbalie en geef mijn bon af met de mededeling dat ik aan de vroege kant ben. Vriendelijk lachend wordt er gezegd dat het geen probleem is en de jongeman draait zich om en pakt een grote langwerpige doos uit de stelling achter hem, de Neighbourhoodie. Top, laatste bestelling is er en alles is compleet nu. Ik pak de doos op die zwaarder was dan ik had verwacht en sjouw er mee naar de auto. Snel terug naar huis en de muur afmaken is het eerste wat ik denk. Ik start de auto en ben een half uurtje later thuis en zet de 2 bestellingen van vandaag bij de rest en kijk goedkeurend naar het eindresultaat. Nu nog hopen dat de mist enigszins weg trekt en het allemaal de lucht in kan vanavond!

20191231_194435.jpg

Nu ik het forum dus heb ontdekt ben ik volledig doorgeslagen en, voor mijn gevoel, een echte freak aan het worden. Vanaf januari al bestellingen gedaan en dit jaar een flinke collectie als ik het vergelijk met afgelopen jaren. Ook komende jaarwisseling zal ik weer proberen te beschrijven en meer foto’s te maken bij de winkels. Had niet verwacht dat dit al zo’n lap tekst zou worden dus hou m’n hart vast voor aankomend jaar.

Leuk stuk Yorick! Inderdaad, de foto's zijn echt een toevoeging. Voeg maar een verslag van oudjaarsavond toe, altijd interessant om te zien hoe anderen het beleven én je schrijfstijl maakt dat het lekker wegleest :D!

Aangestoken door alle verhalen heb ik ook maar eens de pen ter hand genomen. Of eigenlijk meer het toetsenbord. Hieronder een beschrijving van hoe ik de aanloop naar de verkoopdagen beleefd heb. De intentie is om er nog twee delen aan toe te voegen: de verkoopdagen en de jaarwisseling. Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Aanloop naar de verkoopdagen

Eind oktober schrok ik een soort van wakker. Het was al eind oktober en ik was dit jaar eigenlijk nog maar amper op het forum geweest. Normaal gesproken ben ik daar toch al wel rond 1 september, het traditionele begin van het vuurwerkseizoen, te vinden. Over het algemeen meng ik mij niet heel veel in de discussies op het forum. Met iets meer dan 200 berichten in 6,5 jaar tijd kun je namelijk niet zeggen dat ik heel veel berichten plaats. Sinds ik mij rond 2006 voor het eerst op een forum aanmeldde (dit was bij AVP in der tijd) ben ik altijd meer van het lezen geweest dan van het reageren. Maar desondanks volg ik wel altijd met grote interesse de product topics, worden er urenlang filmpjes afgespeeld en is het altijd heerlijk sfeer snuiven in de countdown topics. September is voor mij altijd de maand waarin het weer begint te kriebelen. De nieuwe product topics worden minutieus doorgelezen. Alle importeursdemo's worden teruggekeken en de eerste wensenlijstjes worden gemaakt.

Maar dit jaar was dat dus allemaal anders. Er waren in oktober nog nul komma nul kriebels. Sinds begin september had ik een nieuwe baan en daar was ik druk mee. Oud en nieuw was nog een eeuwigheid weg voor mijn gevoel. En toen was het ineens november. Shit! Met lichte tegenzin toch maar het forum erbij getrokken en begonnen met het maken van lijstjes. Want een oud en nieuw zonder vuurwerk kan natuurlijk niet. En hoewel het al november was wilde ik nog wel graag van de nog lopende acties profiteren. Al snel had ik besloten dat ik dit jaar alles bij één winkel ging bestellen. Lekker makkelijk met ophalen en dan koste het zo min mogelijk tijd en energie. De winkel uitkiezen was al snel gedaan. Het zou zonder enige twijfel de vuurwerkbunker in Pijnacker worden. Hier kom ik al sinds het begin van dit concept. Ik herinner mij nog goed dat je in het begin altijd de bestelling via een ingevulde Excel sheet moest doorgeven. Ondertussen is dit concept flink uitgebreid met meerdere winkels door het land en een mooie website.

En dan begint het. Het eeuwige lijstjes maken. Producten op de lijst zetten en ze dan weer van de lijst halen om ze er uiteindelijk toch maar weer op te zetten. Het gestelde budget was zoals altijd een euro of 500. Een paar euro meer of minder kijk ik niet op, maar met dit 'budget' loopt het in ieder geval niet de spuitgaten uit. Na twee weken van het ene topic na het andere topic door struinen om de meningen te lezen van medefreaks. Filmpjes kijken, nog een keer kijken en dan toch voor de zekerheid nog maar een keer kijken. Nog meer schrappen en toch weer toevoegen was het lijstje compleet. De schade, iets meer dan 450 euro. Top! 16 november ging de bestelling de deur uit. Redelijk laat voor mijn doen. Maar goed beter laat dan nooit.

Langzaam kwamen de kriebels dan toch ook. Rond deze tijd begon ik ook te beseffen dat ik het eigenlijk helemaal niet naar mijn zin had op mijn nieuwe werk. En als gevolg daarvan zat ik niet zo lekker in mijn vel. Dit werkte natuurlijk ook door in de oud en nieuw kriebels. Deze kwamen wel, maar niet zo erg als andere jaren. Via het forum kwam ik erachter dat de 2” single shots er na dit jaar uit zouden gaan. In eerste instantie had ik hier niet echt aandacht aan besteed. Het zou allemaal wel. Maar ik kreeg langzaamaan meer en meer het gevoel dat ik spijt zou krijgen als ik er niet op zijn minst een paar zou schieten deze jaarwisseling. 'Je bent toch een liefhebber... Of niet dan?' zei ik tegen mijzelf. Dus uiteindelijk toch maar wat exemplaren besteld. De keuze is gevallen op de Kometenbomben 2 van Funke. Deze had naar mijn mening van alle sets de mooiste uitwerkingen. Althans deze uitwerkingen waren helemaal mijn smaak, en daar valt niet over te twisten. Ook is er nog een pak Eccentric Shots mee besteld. Hoewel de ervaringen die ik op het forum las wisselend waren had ik er vertrouwen in dat de kwaliteit van Evolution prima zou zijn.

En daar was december dan en de eerste demo's naderden met rasse schreden. En met het naderen van de demo's waren daar dan toch ook ineens weer de kriebels. De eerste demo waar ik steevast naar toe ga is die van de Rijswijkse/Zoetermeerse Vuurwerkhal. Hoewel de oude locatie natuurlijk veel meer sfeer gaf is de demo naast de ijsbaan in Zoetermeer logistiek wel een stuk fijner. Zoals altijd was demo goed georganiseerd met voldoende parkeergelegenheid, een mooie schietlijst en dito finale. Die geuren en geluiden wat had ik die gemist zeg! Het seizoen was nu toch echt begonnen.

De eerst volgende demo zou die van de vuurwerkbunker zijn op 20 december. Maar deze werd als gevolg van de slechte weersomstandigheden verplaatst naar 21 december. Dan maar naar de Vuurwerktotaal demo in Benthuizen. Hier was ik nog nooit geweest omdat deze demo vaak samen valt met andere demo's. Aangezien ik wat aan de late kant was waren de meeste plekken op de tribune (de demo wordt bij een voetbalclub geschoten) al vergeven. Ach, ik was eigenlijk toch al van plan om lekker op het hekje langs de rand van het veld te gaan hangen. Dat hekje was overigens ijskoud geworden, mede door de harde wind. De kou trok op den duur zelfs door mijn winterjas heen en de wind zelf maakte het er niet heel veel beter op. Brrr! Tijdens het wachten op het begin van de demo vloekte ik inwendig op mijzelf dat ik niet even de tijd en moeite had genomen om in de rij te gaan staan voor een warme chocomel. Uit de flarden van de gesprekken die ik om mij heen opving werd duidelijk dat er een groot aantal freaks op de demo afgekomen was. De demo zelf was super. Een uitgebreide lijst van producten en een top finale. Het was een mooie opwarmer voor de demo van morgen.

21 december. Vandaag was dan eindelijk de demo waar ik toch ieder jaar weer naar uit kijk. Na de verrassing van de bizarre finale bij de eerste vuurwerkbunker demo een aantal jaar terug lijken ze elk jaar toch weer de finale van het jaar ervoor te overtreffen. Als ik er nu op terug kijk kan ik mij ook niet voorstellen dat ik toch nog een momentje getwijfeld heb om hem over te slaan. Immers Badr vs. Rico was ook de 21ste. Samen met mijn vriendin zou ik bij mijn zusje en haar vriend gaan eten en daarna het gevecht gaan kijken. Godzijdank heb ik besloten dat ik deze demo tussen het eten en het gevecht wel even mee kon pikken. Als gevolg van het hiervoor beschreven etentje was ik wat aan de late kant voor de demo. Daardoor moest ik mijn auto flink de sporen geven. Zoals een coureur die gebruik maakt van de kerbstones op een cricuit gebruikte ik de randen van de rotondes om de auto overheen te laten lopen. Zo kon ik er nog harder overheen. Het was gelukkig rustig. De meeste stoplichten had ik mee. En dat kon ik wel gebruiken ook. Een paar minuten voor het begin van de demo was ik bijna bij de Intratuin. Gelukkig beginnen de demo's zelden precies op tijd. Doordat ik aan het zoeken was naar waar de Intratuin zat heb ik helaas wel even de flitser gemist die vlakbij de Intratuin staat. Maar goed dat wist ik op dat moment nog niet. Gelukkig vond ik al snel een plekje. Auto snel erin, statief mee en op naar het schietterrein. Achterin was nog meer dan voldoende ruimte. Ik stond er wel een beetje schuin voor, maar dan had ik maar op tijd weg moeten gaan. De demo zelf was zoals altijd fenomenaal. Alleen maar mooie producten gezien en dan die finale. Kippenvel. Letterlijk. Voor wie hem nog niet gezien heeft, hij is zeker het terugkijken waard. Het was weer enorm genieten en ik ben met een grote smile terug gereden. Een stuk rustiger overigens. Want mijn vriendin appte vlak voordat ik weg reed dat Badr vs. Rico voorlopig nog niet zou beginnen. De gevechten in het voorprogramma liepen wat uit. Pfieuw.. Alles valt weer fijn op z'n plek. Soms, heel soms, heb je van die avonden.

In een ander sfeerverslag van 2019 al naar gerefereerd, maar hier issie dan. Mijn meest memorabele tripreport. Ondanks dat het vijftien jaar is geleden, staat deze dag nog steeds op mijn netvlies gebrand.

November 2005. Het is een grijze, regenachtige dag. 's Ochtends kijk ik naar de lucht en twijfel ik om te gaan. Maar gelukkig heerst de drang over het verstand. Als ik mijn vader vertel over mijn plannen die dag krijg ik het meest verrassende antwoord: 'oh, dan ga ik wel mee.'

Later die ochtend pak ik mijn kleine, gele fietsje, die ik een paar dagen terug dankzij een oplettende kijker weer teruggestolen had. De rechtmatige eigenaar fietst met zijn vader achterop naar het station van een Brabants plaatsje. Mijn vader koopt een kaartje. Ik koop er een voor de fiets en kijk nog even of mijn OV-studentenkaart in de jaszak zit. Niet veel later rijden we alledrie met de trein naar Susteren. De sporttas ligt op mijn voeten en ik moet mijn fiets af en toe in bedwang houden. Een uurtje later zit de eerste etappe erop en stappen we uit bij een verlaten station. De fiets ontwaakt uit zijn slaap en voor hij het doorheeft dans ik op de pedalen met mijn vader achterop. Dat dansen stopt echter al voordat we Susteren uit zijn. Daar waar ik, toen ik nog heel klein was, opkeek tegen het postuur van mijn vader, zijn al die kilo's nu een fikse handicap. Bovendien waait en miezert het. Maar ja, we zijn er immers al bijna. Nog slechts 10km enkele reis te gaan.

Vlakbij Oud Roosteren, voor de brug over de Maas, begint het opeens te hozen. Nu zijn wij als spaarzame mensen zonder rijbewijs (destijds) niet van suiker, maar overdrijven is ook een vak. Een paar minuten later staan we dan ook onder een afdakje van een boerderij te schuilen. Weer een paar minuten later lurken we met de boer en boerin in de keuken aan onze koffie en eten we een good-old sprits. Terwijl de koetjes en de kalfjes buiten grazen, spreken wij er binnen over totdat de regen en de koffie op zijn. Een lift naar Maaseik is wat teveel van het goede, dus zwoeg ik weldra weer op de pedalen door de Limburgse Land. Met het zweet op mijn rug zegeviert de voldoening als ik de rivier de Meuse zie met daarachter een stadje, dat opdoemt uit de grijze massa.

Na deze tijdrit (met handicap) die op de Paralympische Spelen zeker een medaille had opgeleverd, nemen we eerst de nodige 'gelletjes en sportrepen' bij een restaurant op de markt. Na het afrekenen van twee hamburgers en drankjes rest ons de laatste etappe naar het industrieterrein even verderop. De Salon slaan we over en we rijden rechtstreeks door naar Wimmers & Hermans. Nog net voordat mijn tong uit vermoeidheid mijn voorband raakt (ja, overdrijven is echt een vak), stappen we af. Binnen achter de balie staat een man, die niet veel later een Harpoon voor mij gaat halen. Een (uit mijn hoofd) 101 shots cake met 20mm en 30mm tubes waar ik ongeveer evenveel euro voor betaal. Op de weg terug naar Maaseik City heeft mijn vader ook eindelijk wat te doen, want die sporttas zweeft niet meer zo lekker op zijn rug, maar balanceert tussen ons in.

Terug downtown besluiten we (of eigenlijk ik) om ook nog even bij de dierenwinkel in de Eikerstraat langs te gaan. Helemaal achteraan in de winkel als je de papegaaien en vissen bent gepasseerd tref je daar wat vuurwerk aan, en als je dan nog wat verder doorloopt... Enfin, na een praatje met Fabio lopen we de winkel uit met een doosje Red devils en twee zinkpijlen. Mijn vader loopt echter plots een stuk moeilijker. Hij lijkt spontaan twintig jaar ouder te zijn geworden. Zo paranoia als we zijn en om ieder risico uit te sluiten, hadden we immers bedacht dat mijn vader die losse stokken wel in zijn broekspijp kon 'opbergen' in een ijdele popging om aan iedere vorm van argwaan te ontsnappen. En bovendien had mijn vader toch de luxe om zijn benen de hele weg terug naar Susteren te kunnen strekken.

De weg terug spaart de regen ons en geeft de wind ons en de buit net dat extra zetje. Later die dag komen we met een volle sporttas en twee kapotte stokken thuis aan. Het memorabele avontuur zit erop.

Inmiddels ben ik mijn wilde (en 'illegale') haren al een tijdje verloren en bezoek ik Belgie nog maar zelden om diverse redenen. De kans dat een ritje naar de zuiderburen deze dag overtreft is vrijwel nihil. Het slechte weer, het vader-zoon avontuur, klein beetje spanning en vuurwerk an sich maakten deze dag er een om nooit te vergeten. Als de kans zich ooit nog voordoet over minstens tien jaar (mijn kinderen zijn nu nog klein) sluit ik echter niet uit dat ik hen ook ooit een soortgelijke ervaring wil bezorgen. En dan laat ik mijn rijbewijs thuis.

Geweldige verhalen heren, dit zorgt wel voor een flinke kriebel boost. Hopelijk krijgen we hier nog vele verhalen te zien.

In een ander sfeerverslag van 2019 al naar gerefereerd, maar hier issie dan. Mijn meest memorabele tripreport. Ondanks dat het vijftien jaar is geleden, staat deze dag nog steeds op mijn netvlies gebrand.

November 2005...

Wat een geweldig verhaal zeg! Met een brede glimlach zitten lezen. Het doet me een beetje denken aan de eerste keer dat ik zelf naar België ging. Al was dat lang niet zo episch als dit verhaal.

Goed, zoals beloofd zou er een vervolg komen op het eerste deel van mijn verhaal. Omdat ik een beetje uitgeschoten ben met de hoeveelheid woorden ga ik het verhaal opknippen in wat meer delen om het een beetje leesbaar te houden.

Ik zal jullie niet langer in spanning houden :p dus hier is hij dan! Deel 2:

De vuurwerkbunker

Tuutt... Tuutt... Tuutt..
Langzaam word ik wakker.
Ik probeer mijn zicht te focussen op de wekker. Het duurt altijd even een moment tot ik echt wakker word.
Ondertussen krijg ik van mijn vriendin een por. 'Doe die wekker eens uit.'
Ineens beginnen mijn hersenen te werken. Het is 5:30, 28 december. Ik moet eruit! Vuurwerk halen. Snel doe ik de wekker uit. Naast me hoor ik een grom: 'Mafkees'.
Ik spring uit bed, schiet in wat kleren en ga naar beneden om te ontbijten. De kat kijkt me verstoord aan. Hij vraagt zich vast af wat ik zo vroeg op doe op een zaterdag. Ik geef hem een aai over zijn bol. Terwijl hij zich uitrekt en gaat verliggen om verder te slapen smeer ik een boterham en zet ik een kop koffie. Door de koffie voel ik mijn lichaam en geest beetje bij beetje wakkerder te worden. En daar zijn ook die kriebels weer waardoor ik gisteravond zo slecht kon slapen.

Na gisteravond nog even in het nachtbrakerstopic te hebben rondgehangen ben ik uiteindelijk toch maar in bed gaan liggen. Maar slapen zat er nog niet in. Nog honderd keer in gedachten de bestelling nalopen. Altijd maar die vragen. Heb ik genoeg? Ga ik nog wat bijhalen? Heb ik de bonnen wel allemaal uitgeprint? Zou alles er wel zijn? En als er iets niet geleverd kan worden, wat dan?

De aanloop naar deze dag is dit jaar wat anders gegaan dan normaal. De kriebels kwamen pas heel laat. Maar zeker na de demo van de vuurwerkbunker was het aftellen tot vandaag. Ik heb er zo ontzettend veel zin in! Als gevolg van het idee dat ik toch niet genoeg grote singleshots heb gekocht, heb ik mij voorgenomen om nog wat extra te halen. Daarom wil ik naar de Driesprong voor de 2” Big Chill en later op de dag wil ik ook nog even naar de lokale Vulcan dealer voor wat Mortar Bombs. Maar goed. Eerst maar eens wat voedsel naar binnen werken en dan op pad.

Voordat ik de deur uit ga loop ik nog even naar boven om mijn vriendin gedag te zeggen.
'Veel plezier lieverd,' fluistert ze mij toe.
'Dankjewel, tot straks,' fluister ik terug en ik geef haar een kus op haar wang.
Een deel van mij zou het liefste weer lekker onder de warme dekens kruipen, maar ik weersta de verleiding.

Overigens is mijn vriendin wel eens meegegaan om vuurwerk op te halen. Maar om 6 uur 's ochtends voor de deur te wachten van een winkel tussen, met alle respect, allemaal van die 'gekkies' was niet helemaal haar ding. En ergens kan ik haar geen ongelijk geven. We zijn ook een vreemd volk, dat we op zulke tijden ons bed uitkomen om een eind te rijden. En als we dan vervolgens op de bestemming zijn aangekomen als kinderen zo blij in een rij gaan staan voor wat kartonnen dozen met een beetje kruit. Maar ik doe er elk jaar met veel plezier aan mee.
En mijn vriendin? Mijn vriendin vindt het allemaal prima. Die staat als het zo ver is lekker mee te genieten.

Dan is het toch echt tijd om te gaan. Nog één keer verzeker ik mij ervan dat ik de bestelbon in mijn zak heb zitten. Buiten is het stil op straat, maar van binnen weet ik dat er door heel Nederland tientallen liefhebbers in de auto zitten, of al voor een winkel staan te wachten, op weg naar een paar fantastische dagen. Ik stap in de auto en draai de sleutel om. Op de radio speelt Luv U More van Dj Paul Elstak gevold door Hello van Lionel Richie. De Top2000. Wat een heerlijk allegaartje van muziekstijlen is het toch. En onlosmakelijk verbonden met deze dagen. Ik draai de auto linksaf de straat uit. In de berm zie ik een haas de bosjes in schieten. Die is op dit tijdstip ook vast geen auto's gewent.

Een half uur later draai ik het parkeerterrein bij de Intratuin in Pijnacker op. Zo te zien is het er al gezellig druk. Ik rij richting de rechterhoek van het parkeerterrein om zo aan de zijkant van de kassen uit te komen. Een verkeersregelaar wijst een plekje aan. Hij heeft een zichtbare grijns op zijn gezicht.
'Goeiemorgen', zeg ik terwijl ik uit stap.
'Goeiemorgen!'
Nogmaals controleer ik of mijn bestelbon niet stiekem uit mijn jaszak is gesprongen en er vandoor is gegaan. Nee gelukkig, hij zit er nog.

Ik wandel de partytent binnen. Aan de rechterkant staat een kar met daarop een pc. Binnen staan al een flink aantal mensen te wachten.
'Mag ik uw bestelbon', vraagt de mevrouw die naast de pc staat. Ik geef mijn bestelbon af en deze wordt gescand.
'Je bestelling wordt zo snel mogelijk uitgeleverd. Links staat koffie en dergelijke, die mag je zelf pakken.'
'Dankuwel', mompel ik terug. Ik ben nog steeds niet helemaal wakker.

Tussen de mensen door slenter ik richting het koffiezetapparaat. Een bakkie gaat er wel in. Door de combinatie van de koffie en de frisse ochtendlucht word ik eindelijk echt goed wakker. Terwijl ik sta te wachten tot mijn bestelling uitgegeven wordt sta ik lekker om mij heen te kijken. Het valt me toch elk jaar weer op dat er zoveel verschillende type mensen op vuurwerk afkomen. Van vriendengroepen, echtgenoten, tot vaders en zonen. Jong en oud, het maakt allemaal niets uit. Vuurwerk is iets van en voor de gehele samenleving. Vuurwerk verbroederd.
Zo stond ik een paar jaar terug op 1 januari te vegen en kwam er een oudere mevrouw op mij aflopen. Of al dat vuurwerk gisteravond van mij was? Ergens toch wat huiverig antwoordde ik schoorvoetend met ja. Ze vond het prachtig, of ik het niet elk jaar daar kon komen vieren want ze had er zo van genoten. Van al dat mooie vuurwerk benadrukte ze nog een keer. Dat zijn voor mij toch wel de kleine geluksmomentjes.

In de verte hoor ik een stem namen oproepen. Ik schrik op uit mijn overpeinzingen. Langzaam beginnen de eerste mensen zich uit de rij los te maken om hun bestelling in ontvangst te nemen. De overige aanwezigen wachten rustig af tot ook hun naam wordt geroepen. Met de mensen die naast mij staan knoop ik wat voorzichtige gesprekjes aan terwijl ondertussen aan de linkerkant van de partytent de eerste karren vol vuurwerk naar buiten rollen. Er komen collecties voorbij waar ik alleen maar van kan dromen. Aan de controle balie begint het steeds drukker te worden. Al die grote bestellingen nemen aardig wat tijd in beslag om te controleren. Genietend met een kopje koffie in mijn hand probeer ik met een schuin oog producten te spotten die ik zelf ook besteld heb. Zo zie ik de Limited Edition 3 voorbijkomen. Wat een klein doosje! Maar op de films ziet hij er super uit. Het blijft toch grappig hoe je je een voorstelling maakt van hoe een bepaald product er uit ziet en dit in de werkelijkheid dan zo anders is.

'Baas!'
'Ja!'
Ik stap uit de groep mensen en loop richting de balie om mijn bestelling op te halen. In mijn ooghoek zie ik nog wat reacties op mijn achternaam. Tja, ik ben er ook maar mee geboren.
Bij de balie aangekomen krijg ik een karretje mee met mijn bestelling.
'Bij mijn collega aan de andere balie kunt u uw bestelling samen controleren.'
'Oké, dankjewel.'
'Fijne jaarwisseling!'
'Jullie ook en succes de komende dagen.'
Ik stuur mijn karretje richting de controle balie. Het meisje achter de balie kijkt enigszins opgelucht naar mijn karretje. Ik beantwoord de blik met een glimlach. Ik snap precies wat je bedoelt, denk ik.
Samen lopen we de bestelling door die helemaal compleet is. Ik wens haar ook een goede jaarwisseling en duw mijn karretje richting de auto.

Als ik rechts de hoek om loop zie ik dat mijn auto geblokkeerd wordt door een vrachtwagen die staat te lossen. Op de zijkant zie ik de bekende oranje gevarenaanduiding voor consumentenvuurwerk. Terwijl ik verder richting de auto loop komt de chauffeur met een verontschuldigend gebaar naar mij toelopen.
‘Ja sorry’, zegt hij, ‘ik kon hem nergens anders kwijt. Maar ik ben zo klaar met lossen.’
‘Geen probleem ik wacht wel even. Ik heb geen haast.’
‘Als je een momentje hebt zet ik deze pallet even aan de kant, dan kan je alvast je spullen inladen. Dan kan je zo direct weg.’
De chauffeur draait zich om en loopt naar zijn steekkar om de pallet met vuurwerk naar binnen te rijden. Door de ontstane ruimte kan ik mijn karretje er precies langs persen en mijn vuurwerk alvast in de achterbak zetten. Als alles uitgeladen is maak ik gauw nog even een foto van de kofferbak. Ondertussen is het behoorlijk druk geworden op de parkeerplaats. Waar er toen ik aankwam alleen verkeer richting de uitgifte reed zijn er nu ook auto’s aan het draaien en keren om weer weg te gaan. Op pad naar huis of misschien wel een volgende winkel. Wie zal het zeggen.

Ik duw mijn kar terug richting de partytent en parkeer hem aan de rechterkant van de tent. Ik wens de verkeersregelaar ook alvast een goed uiteinde en krijg deze wens als reactie weer terug. De vrachtwagen heeft inmiddels genoeg plaats gemaakt voor mij om erlangs te kunnen met de auto. Ik steek nog even mijn duim op naar de chauffeur en stap dan in.

Met een korte draai aan de sleutel komt de motor weer tot leven. De Top2000 weer aan. De klok wijst ondertussen half 8 aan. Het is nog te vroeg om op jacht te gaan naar single shots, iets dat ik mij gisteren voorgenomen heb om vandaag te doen. Dus rijd ik eerst maar even naar mijn ouders voor een kop koffie.

De gevulde kofferbak
IMG-20191228-WA0000.jpg

@Plintje, jij mag ook zeker doorgaan met je verslagen. Leest lekker weg! Ook heel herkenbaar het bovenstaande omdat ik - ik gok een half uur later - ook in diezelfde rij stond vorig jaar.

En daar gaan we met deel nummer 3 alweer:

Op singleshot jacht

Met een kofferbak vol vuurwerk stuur ik bij mijn ouders de straat in. Gelukkig zijn ze altijd vroeg op, dus dat ik al om 8 uur voor de deur sta voor een kop koffie is dan ook geen probleem. En hoewel ze al dat gezwets over vuurwerk best wel eens zat waren in de jaren dat ik nog thuis woonde missen ze het nu stiekem ook wel een beetje. Nadat ik de auto ingeparkeerd heb wandel ik naar de voordeur. De sleutel, die nog altijd aan mijn sleutelbos hangt, steek ik in het slot. Ik draai de sleutel om en duw de deur open. De hond van mijn ouders, een hyperactieve Jack Russell, rent de gang in om mij te begroeten. Als ik op mijn hurken ga zitten springt ze mij in de armen om vervolgens haar neus in mijn nek te duwen. Het standaard begroetingsritueel. Als ze uitgeraasd is loop ik achter haar de woonkamer in. Daar staan mijn ouders.
‘Goedemorgen pa. Goedemorgen ma,’ zeg ik. Ondertussen geef ik ze allebei een knuffel.
‘Koffie? Met een oliebol?’ vraagt mijn moeder.
‘Ja lekker!’
Een paar minuten later zitten we met een warme kop koffie en een oliebol voor ons neus op de bank. Al snel gaat het gesprek over vuurwerk.
‘Heb je veel gehaald?’ wil mijn vader weten.
‘Valt mee, net zoveel als andere jaren,’ antwoord ik.
‘Oh, dan zal het wel weer een beste stapel zijn.’
Ik haal mijn schouders op. ‘We kunnen zo wel even naar de auto lopen. Dan laat ik het zien.’
‘Prima, lijkt me leuk.’
‘Waar gaan jullie dit jaar oud en nieuw vieren?’ wil ik weten.
Het is mijn moeder die antwoord: ‘We hebben nog geen idee eigenlijk. Misschien dat we naar kennissen gaan, maar met de hond is het altijd wel wat lastig.’
‘Ja dat begrijp ik.’
‘Waar ga jij het vieren dit jaar?’
Ik geef aan dat ik nog twijfel. Mijn vriendin blijft sowieso thuis voor de kat. Het eerste jaar hebben we hem bij haar moeder gebracht, dat ging super. Maar ze vindt het sneu voor hem als we hem daar elk jaar brengen. Die mening deel ik, maar mijn vrienden gaan het met zijn allen vieren en daar wil ik toch eigenlijk ook graag bij zijn. Dus ik weet nog niet wat ik doe. Thuisblijven of niet.

‘Zullen we even naar de auto lopen? Ik moet zo weer gaan namelijk. Anders wordt het te laat.’
‘Dat is goed.’
Als we naast de auto staan open ik de kofferbakdeksel. De blikken van mijn vader en moeder vallen op de stapel vuurwerk achterin.
‘Dat is weer een flinke hoeveelheid zeg,’ reageert mijn vader bij het zien van de volle kofferbak, ‘moet dat allemaal de lucht in?’
‘Ja dat gaat makkelijk op. Mocht ik oud en nieuw gaan vieren bij mijn vrienden dan ben ik in de buurt. Zouden jullie het dan leuk vinden als ik even langs rij? Dan kunnen we hier even wat afsteken.’
Ik zie al aan de reactie aan mijn vaders gezicht dat hij dat een top idee vindt.
‘Ja leuk, ik ben wel benieuwd.’
‘Oké dan gaan we dat doen. Er zitten wel dingen tussen die jullie nog nooit gezien hebben denk ik. Het vuurwerk is de laatste jaren echt een stuk beter en mooier geworden.’
Terwijl ik op de doos Kometenbomben 2 wijs vertel ik: ‘Bijvoorbeeld die single shots. Die zijn echt enorm. Deze zijn nieuw in Nederland. Dan kom ik er daar wel een paar van afsteken voordat ik door ga.’
‘Is goed. We houden contact.’

Nadat ik mijn vader en moeder allebei een dikke knuffel heb gegeven stap ik weer in de auto. Op naar tuincentrum de Driesprong. Normaal kom ik daar alleen maar om de kerstshow te bekijken, maar dit jaar ga ik op jacht naar de 2” Big Chill.
Als ik het parkeerterrein op draai zie ik dat het aardig druk is bij de uitgifte. De mensen staan zelfs al buiten in de rij. Maar ik moet eerst naar binnen, naar de showroom. Ik parkeer mijn auto dicht bij de ingang van het tuincentrum.
Binnen loop ik tussen de kerstartikelen, die nu met grote kortingen worden aangeboden, door richting de showroom. Ook hier is het gezellig druk. Ik wurm mezelf tussen de mensen door naar een stapel met lijsten. Ondanks dat ik weet wat ik hebben moet kan ik de verleiding niet weer staan om op mijn gemak nog even langs de dummy’s in de showroom te slenteren. Links en rechts vang ik flarden van gesprekken op. Een aantal pubers is aan het discussiëren over welk product de hardste knal geeft en aan het gesprek te horen zijn de meningen verdeelt. Een vader loopt met zijn kinderen langs de cakes en compounds. Het meisje is heel stellig: ‘Die grote zijn het mooiste papa.’ De vader zie ik ondertussen het een en ander aankruisen op de lijst.
Ik krijg de kriebels weer in alle hevigheid. Dit is toch genieten. Ik weet de verleiding te weerstaan om met veel te veel vuurwerk naar buiten te lopen. Maar als ik de lijst overhandig aan de man achter de kassa staan er toch stiekem ook nog een Monster Ride en een Heavy Legend 16 aangekruist. Ach het is maar één keer per jaar, denk ik bij mijzelf.

Bewapend met de bon loop ik buitenlangs naar de uitgifte. Deze zit aan de rechterkant van het tuincentrum. Als ik de hoek om loop zie ik dat het nog drukker is dan daarnet. Er staat nu echt een flinke rij buiten. Geduldig sluit ik aan in de rij voor de rechter deur. Via de linker deur komen de mensen weer naar buiten met hun vuurwerk. Het is prachtig om te zien. Mensen die met een tasje met een paar fonteinen naar buiten komen en daar achteraan iemand met twee karren vol. En allemaal zijn ze even blij. Hoewel het wachten lang duurt is iedereen in de rij ook ontspannen. Ik hoor mensen geanimeerd praten met elkaar over hun bestelde vuurwerk. Achter mij staat een groepje, ik neem aan vrienden, van ongeveer mijn leeftijd. Zo te horen hebben ze een flinke bestelling gedaan. Het gesprek gaat in ieder geval over het product waar ze het meeste naar uit kijken. Ik neem mijzelf bij deze voor om volgend jaar ook weer lekker wat winkels af te gaan struinen. Dít is voor mij oud en nieuw.

Langzaam maar zeker kom ik dichter en dichter bij de deur. Als ik naar binnen stap komt de geur van vers gekapt hout mij tegemoet. De grond is afgedekt met houtsnippers. Links staan ketels met warme dranken. Ik ruik chocomel en glühwein. De mengelsmoes van vers hout, warme dranken en vuurwerk ruikt verrukkelijk. Als ik aan de beurt ben geef ik mijn bon af aan de man die de mensen één voor één doorlaat.
Hij bekijkt mijn bon: ‘Je mag naar achter doorlopen. Je bestelling wordt vanzelf afgeroepen. Fijne jaarwisseling.’
Ik bedank hem en loop door naar achteren. In de hoek staat een rad. Voor een paar euro mag je hier een slinger aangeven en kun je vuurwerk winnen. Ik kijk gauw even op de kar met prijzen wat ertussen staat. Hoewel het kriebelt weersta ik de verleiding. Achter mij is de controle balie ingericht. Deze staat vol met bestellingen die gecontroleerd worden. Het personeel achter de afhaalbalie loopt de benen uit het lijf om alle bestellingen zo snel mogelijk te rapen. Het is echt een drukte van jewelste.
Na een paar minuten is mijn bestelling er. Ik pak het tasje aan en werp er snel een blik in. Alles zit erin. 3 maal de 2” Big Chill, een Monster Ride en de HL 16. Het meisje achter de controle balie kijkt mij vragend aan.
‘Alles zit erin. Ik heb het al gezien.’
‘Oké fijne jaarwisseling!’
‘Dankjewel, jij ook!’
Ik maak mij snel uit de voeten zodat er ruimte is voor de volgend klant.

Als ik mijn tasje met aanwinsten naast mij neer zet in de auto bekruipt mij ineens het onbehaaglijke gevoel dat ik niet genoeg vuurwerk heb. Paniek!
Het duurt dan ook maar een fractie van een seconde om de knoop door te hakken. Ik rij nog even langs de Intratuin. Hopelijk hebben ze daar nog wat grote singleshots op voorraad. In de showroom aangekomen loop ik naar een van de personeelsleden die achter de balie staat.
'Goeiemorgen, hebben jullie toevallig de Ball Python en Kometenbomben nog op voorraad?'
'Ik kijk even voor je in het systeem, momentje.'
Na wat getik op het toetsenbord blijken ze allebei nog op voorraad te zijn.
'Super, dan wil ik graag van allebei een doosje.'
'Verder nog iets?'
'Nee dat was het.'
Een paar minuten later sta ik met een sta ik met een bestelbon in de hand op dezelfde plek als waar ik een paar uur geleden stond. Dit keer zijn alleen de freaks verdwenen, inclusief de overvolle karren.
Als snel wordt mijn bestelnummer geroepen en loop ik met een tasje weer richting de auto. Mijn paniek van daarnet is weer weggezakt. Tijd om naar huis te gaan.

Thuis aangekomen kan ik de auto gelukkig voor de deur kwijt. Vroeger vond ik het prachtig om met al het vuurwerk door de straat te sjouwen. Stiekem om de buurjongens een beetje jaloers te maken met de hoeveelheid rotjes, babypijlen, knalpijlen en siercakes. Tegenwoordig voel ik mij meer als een dief in de nacht. Je weet niet wie er mee kijkt tegenwoordig. Stel je voor... Gelukkig woon ik in een buurt met veel buitenlandse studenten. En die kennen de regels niet. Toch?
Voor de zekerheid ga ik eerst binnen een paar boodschappentassen pakken om de losse cakes in te doen. Niet alleen handiger sjouwen, maar ook om ze een beetje aan het zicht te onttrekken. Tijdens het naar binnen sjouwen van de compounds kom ik de buurman tegen.
'Zo dat is een flinke hoeveelheid.'
Schouderophalend lach ik het een beetje weg: 'Ja, ach...'
Wat zou hij denken bij het zien van de hoeveelheid, wetende dat dit de komende paar dagen in de aangrenzende woning ligt?
Ik besluit om mij er niet druk om te gaan maken. Het bederft de pret alleen maar. En er is tegenwoordig al zoveel negativiteit rond vuurwerk helaas.

Nadat ik alles binnen heb gezet en het welbekende muurtje heb gemetseld stap ik op de fiets naar de Vulcan dealer iets verderop. Hier wil ik nog 3 Mortar Bombs halen voor een tientje. Als ik de winkel binnenstap ben ik de enige in de zaak. Ik moet weer de verleiding onderdrukken om het een en ander mee te nemen. Het ziet er allemaal zo verleidelijk uit.
'Waar kan ik je mee helpen?' klinkt het aan de andere kant van de balie.
'Ik zou graag drie Mortar Bombs willen.'
'Oei, volgensmij hebben we er nog maar eentje van liggen momenteel. Ik ga even voor je kijken.'
De man verdwijnt richting de bunker om een paar minuten later terug te keren.
'We hebben er inderdaad nog maar eentje liggen, maar over een paar minuten wordt er een nieuwe lading gelost.'
'Oké, dan wacht ik wel even. Geen probleem.'

Tijdens het wachten stapt er een man binnen met zijn dochter. Zijn dochter blijkt helemaal gek te zijn van vuurwerk. Dus mag ze met haar vader nog wat extra's uitzoeken. Het meisje, ze zal een jaar of tien zijn schat ik zo in, kijkt duidelijk haar ogen uit. Tegelijkertijd stapt er iemand binnen met een karton Mortar Bombs.
'Deze had jij nodig?' wordt er gevraagd aan de man achter de balie.
'Ja dat klopt, ik heb er twee nodig.'
Ik moet de opwelling onderdrukken om te vragen wat het karton kost. Het ziet er zo verleidelijk uit een doos gevuld met van die grote singleshots. Maar ik besluit het bij de drie stuks te houden.
De man die met zijn dochter binnenstapte kijkt van de singleshots naar mij.
'Zo die zien er gaaf uit.'
'Dat zijn ze ook', antwoord ik, 'ik ben speciaal voor deze singleshots hiernaartoe gefietst.'
'Je bent zeker een echte liefhebber dan?' vraagt de man.
'Dat kunt u wel zeggen. Ik ben ook op die leeftijd begonnen', vertel ik terwijl ik richting het meisje knik.
'Ja, dat is prachtig toch. Zij is er ook helemaal gek van. Daarom komen we nog wat extra vuurwerk kopen.'
'Doe je er wel voorzichtig mee', zeg ik met een knipoog tegen het meisje.
Verlegen knikt ze.
'Ik hou haar goed in de gaten', zegt de man.
'Een fijne jaarwisseling dan!'
'Jij ook!'
Met een grote glimlach stap ik weer op de fiets richting huis. Mijn dag kan niet meer stuk.

Eenmaal weer thuis zet ik de laatste paar singleshots bij de collectie. Deze staat altijd voor de verwarming. Over het algemeen staat de verwarming bij ons in huis amper aan, maar deze dagen staat hij het merendeel van de dag zachtjes warmte af te geven. Het is ook tijd om alles op de foto te zetten. Ik werk mijn lijst bij met de juiste hoeveelheid kruid, batches, enzovoorts. Alles wordt vastgelegd. Zo weet ik in januari als ik de filmpjes bewerk nog precies uit welke jaren de producten kwamen. Daarna is het vooral staren, de labels nog een keer lezen, nog langer staren. Rondhangen op het forum om de tijd te doden. En ik laat al het vuurwerk nog een keer door de handen gaan. Nou ja, niet een keer. Maak er maar meerdere keren van. Nog een paar nachtjes slapen dan mogen we weer.

De collectie staat lekker voor de verwarming te drogen
IMG_20200101_091923.jpg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan