Politiechef: totaalverbod vuurwerk is nóg beter dan alleen landelijk verbod vuurpijle

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Politiechef: totaalverbod vuurwerk is nóg beter dan alleen landelijk verbod vuurpijle

Een totaalverbod op vuurwerk is beter dan alleen het verbieden van vuurpijlen en knalvuurwerk, zoals dat landelijk het geval is. Zo'n verbod maakt handhaven makkelijker, stelt Aart Garssen, districtschef van de politie Gelderland-Zuid.

De politie hoeft bij een knal of een flits niet eerst uit te zoeken wat er precies is afgestoken om in te kunnen grijpen.

De gemeente Nijmegen, maar ook Heumen en Gennep willen het afsteken van vuurwerk tijdens de komende jaarwisseling rigoureus verbieden. Sterretjes laten flonkeren kan nog net, daarna houdt het op.

Veiligheid agenten
En dat is goed, vindt Garssen, omdat dat ‘een extra bijdrage levert aan de veiligheid van onze politiemensen op straat'. De politiechef laat weten dat het aantal vuurwerkprojectielen dat agenten naar zich toe gegooid krijgen, de afgelopen jaren flink is gestegen.
Burgemeester Bruls van Nijmegen fulmineert al jaren tegen deze ‘straatterreur’. Al in maart gaf een meerderheid van de Nijmeegse gemeenteraad hem gelijk door in te stemmen met een verbod op vuurwerk in de stad. Vanaf 31 december dit jaar mag er daarom in Nijmegen geen consumentenvuurwerk meer worden afgestoken. Wie dat toch doet, riskeert een fikse boete.

Schade
De ergernis strekt verder. Berekend is dat bij de laatste jaarwisseling in Nijmegen 32.000 euro aan schade is veroorzaakt aan stadseigendommen als prullenbakken en putdeksels. Het laatste kwartaal vorig jaar waren er 1400 meldingen van vuurwerkoverlast. De brandweer moest 42 keer ingrijpen, jongeren in onder meer de wijken Neerbosch-Oost en Hatert gingen vaak in overtreding.
Ook een centrale vuurwerkshow met oud op nieuw als pleister op de wonde zit er wat burgemeester Bruls betreft niet in. Hij wijst op Rotterdam en Den Haag waar dit georganiseerd werd. Dat leidde tot veel extra overlast, waarvan Bruls zegt dat hij die juist wil voorkomen.

Vuurwerkteam
Garssen zegt al blij te zijn met het landelijk verbod op vuurpijlen en knalvuurwerk, maar een totaalverbod vindt hij dus nog veel beter. Net als in voorgaande jaren is er de komende maanden in Gelderland-Zuid een vuurwerkteam actief. Dat houdt zich vooral bezig met de bestrijding van de handel in illegaal zwaar vuurwerk en de opslag van vuurwerk in woonwijken. Voor het handhaven van het landelijk verbod en de gemeentelijke verboden wordt geen extra personeel ingezet.

In Nijmegen en Heumen zijn al protesten te horen van vuurwerkhandelaren die hun omzet in rook zien opgaan. Ze mogen weliswaar nog siervuurwerk verkopen, maar vrezen dat consumenten weg blijven omdat ze het toch niet mogen afsteken. Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland heeft te kennen gegeven het totaalverbod niet te accepteren en desnoods naar de rechter te stappen om dat van tafel te krijgen.

https://www.gelderlander.nl/nijmege...k-verbod-vuurpijlen-en-knalvuurwerk~affc6846/

Een totaalverbod op messen werkt ook grandioos goed. Geen steekincidenten meer. Scheelt veel slachtoffers per dag en per jaar waardoor ziekenhuizen beter in staat zijn de echt nodige zorg te verlenen. De politieagenten kunnen een stuk veiliger optreden op straat omdat ze niet bang hoeven te zijn om neergestoken te worden. Ik zeg, gelijk invoeren dat messenverbod!

Ojeeh ze worden weer allemaal wakker.. november staat voor de deur denk laten we ook maar eens begine met onzin uit te kraamen

Ga eerst maar eens leren om boeffen te vang en al rot tuig oppakken die met met oudjaar avond/nacht als slopen..

Jammer dat ze bij de krant dit argument niet de nek om draaien door te vragen naar Cat1. Als je alles gaat verbieden moet je nog steeds kijken of iemand niet met Cat1 bezig was. Daarnaast kunnen ze het hele jaar op de genoemde manier handhaven want er is al een totaalverbod (excl Cat1) toch? Dat is tot op heden ook geen groot succes durf ik wel te stellen.

Via de APV kunnen gemeentes alles verbieden, ook cat1.
Kijk maar naar r'dam en nijmegen bijv. Zoniet via de NL wet, voeren de burgemeesters het zelf wel in, lokaal dus. Zo wordt NL een lappendeken qua wetgeving. Onwenselijk lijkt me. De NL overheid eenduidig in 2020? Ik dacht het niet.

Via de APV kunnen gemeentes alles verbieden, ook cat1.
Kijk maar naar r'dam en nijmegen bijv. Zoniet via de NL wet, voeren de burgemeesters het zelf wel in, lokaal dus. Zo wordt NL een lappendeken qua wetgeving. Onwenselijk lijkt me. De NL overheid eenduidig in 2020? Ik dacht het niet.

Volgens mij kan een APV geen regels die door de EU zijn bepaald verbieden. Cat.1 kan NL dus ook niet zomaar verbieden, dus een gemeente al helemaal niet. Wel in bepaalde gebieden vanwege veiligheid, maar niet op het gehele grondgebied.

Een APV mag in ieder geval niet de grondwet schenden (in tegenstelling tot een landelijke wet)
Eruopese regelgeving weet ik niet hoe het daarmee zit.

Goed argument dat het dan wel te handhaven is, de rest van het jaar voor 31 december 18:00 uur wordt het namelijk ook eenvoudig gehandhaaft en wordt er niets afgestoken. Uuh oh nee in tegendeel...

Goed argument dat het dan wel te handhaven is, de rest van het jaar voor 31 december 18:00 uur wordt het namelijk ook eenvoudig gehandhaaft en wordt er niets afgestoken. Uuh oh nee in tegendeel...

Precies dat dus, overdag op de 31e laten bijna alle agenten het afsteken hierzo gaan want het is toch dweilen met de kraan open...

En toch ga ik zelf niet meer met een fijn gevoel stoken. Ga niet meer als een jonge hond door de straten rennen als ik politie zie en en op een inbeslagname zit ik ook niet bepaald te wachten! :bonk:

Volgens mij kan een APV geen regels die door de EU zijn bepaald verbieden. Cat.1 kan NL dus ook niet zomaar verbieden, dus een gemeente al helemaal niet. Wel in bepaalde gebieden vanwege veiligheid, maar niet op het gehele grondgebied.

EU bestaat alleen op papier... ieder land zn eigen wetten.Burgemeesters beslissen tegenwoordig zelf wat voor hun gemeente wat wel en niet mag, zodat den haag haar vingers er niet aan hoeft te branden.
En iedere apv is aan te passen, dan is de burgemeesters wil is wet.
Als iemand een clausule vindt in de EU wetgeving die hierover eenduidigheid biedt als houvast voor alle cat1 stokers; we wachten met smacht!

Vuurpijlen, ratelbanden, rotjes etc zijn ook legaal cat 2/3 maar toch hier zometeen verboden. Voor de "veiligheid" lukt het de overheid uiteindelijk tóch om ook cat1 aan te pakken. Onder het mom "overlast door geluid" dus zonder het woordje vuurwerk.

EU bestaat alleen op papier... ieder land zn eigen wetten.Burgemeesters beslissen tegenwoordig zelf wat voor hun gemeente wat wel en niet mag, zodat den haag haar vingers er niet aan hoeft te branden.
En iedere apv is aan te passen, dan is de burgemeesters wil is wet.
Als iemand een clausule vindt in de EU wetgeving die hierover eenduidigheid biedt als houvast voor alle cat1 stokers; we wachten met smacht!

Vuurpijlen, ratelbanden, rotjes etc zijn ook legaal cat 2/3 maar toch hier zometeen verboden. Voor de "veiligheid" lukt het de overheid uiteindelijk tóch om ook cat1 aan te pakken. Onder het mom "overlast door geluid" dus zonder het woordje vuurwerk.

Heb je in een andere post ook al geantwoord, maar nee, de EU bestaat niet alleen op papier. Er zijn regels opgesteld voor de EU die voor elke lidstaat gelden, zo ook met cat1. In de EU versie van de RACT is cat1 dus niet te verbieden en is cat4 alleen voor pro's. Voor cat2 en 3 mag een lidstaat zelf bepalem wat deze wel sn niet toe staat.

Back
Bovenaan