Covid-19: Gaan we de gevolgen merken als het Corona virus niet wordt gestopt?

Even wat anders; afgelopen dinsdag was er het 'applaus' voor de mensen in de zorg.

Veel mensen bij mij in de buurt (waaronder ikzelf met wat romeinse kaarsen) grepen dit moment aan om wat vuurwerk de lucht in te jagen.

Nu komt het; de reacties in dezelfde facebookgroepen waar rond oud en nieuw iedereen moord en brand schreeuwde, waren louter postief:

"Prachtig eerbetoon met applaus en vuurwerk. Wat een geweldig land"
"Hier in de buurt mooie tafarelen met vuurwerk, gejoel en applaus. Trots"
"Wat is vuurwerk toch een geweldige sfeermaker tijdens dit soort magische momenten"

Etc etc.

Komt er een ommekeer? Is het sentiment?

Ik denk dat het meer is dat ze inzien dat alles maar relatief is nu er echt de pleuris uitbreekt.
Was er weer met zwaar knalvuurwerk gegooid had je alweer de poppen aan het dansen gehad.

Waar ik persoonlijk wel echt van onder de indruk ben is de saamhorigheid die er aan het ontstaan is. Dat zie ik op iedere hoek van de straat gebeuren momenteel.

Dat er een virus voor nodig is vind ik schokkend echter in deze tijd wel mooi om te zien.

Da's altijd al zo geweest. Niets mis mee. Dat doet elk willekeurig land. Altijd het meest begaan met eigen volk.

Niks mis nja ik ga hier niemand op beoordelen. Maar mensen die begaan zijn met hun eigen volk en zeggen dat hun eigen volk voorop gesteld moeten worden. ''eigen volk eerst'' dan ben je ineens fout bezig en nu is er niks mis mee.

Ik denk dat het meer is dat ze inzien dat alles maar relatief is nu er echt de pleuris uitbreekt.
Was er weer met zwaar knalvuurwerk gegooid had je alweer de poppen aan het dansen gehad.

Waar ik persoonlijk wel echt van onder de indruk ben is de saamhorigheid die er aan het ontstaan is. Dat zie ik op iedere hoek van de straat gebeuren momenteel.

Dat er een virus voor nodig is vind ik schokkend echter in deze tijd wel mooi om te zien.

Ik begrijp wat je bedoeld mensen steunen allemaal het zelfde doel en helpen elkaar. Maar zodra je de straat van de supermarkt in komt is alles meteen over. Daar is niks van saamhorigheid te zien. Daar is complete waanzin. Mensen trekken hele schappen leeg om hun huis te vullen met troep en dat een ander die wel de hele dag werkt en savonds ook een boodschapje wil doen om te eten die ken de tief*s krijgen.

Wat daar nog het ergste van is. De mensen die nu op moment werken buitenshuis zijn bijna allemaal mensen met een beroep waar we nu op draaien. Dezelfde mensen als waar al die saamhorige mensen nu ineens zoveel respect voor hebben maar we gunnen ze geen vreten op hun bord.

Ik mag hopen dat het niet in heel nederland zo is dus of men dit herkent weet ik niet. Maar in deze omgeving is het ieder voor zich. Vanmorgen foto's gekregen van een vakkenvuller bij die grote blauw vriend. 8 uur in de ochtend heel die winkel stamp vol fotos om 9 uur heel die winkel tot op het bot leeg geroofd.

Kan vrij makkelijk opgelost worden: Alle winkels moeten het volgende prijsbeleid hanteren:

1e pak wc rollen: € 2,50
2e pak wc rollen: € 100,00

1e flesje handgel (wat overigens niet werkt) € 2,50
2e flesje handgel: € 100,00

Doen winkels in Scandinavië ook, werkt als een tierelier.

We produceren in nederland veel meer dan we met zn allen kunnen consumeren.

Varken en kip kan de komende weken wel eens heel goedkoop gaan worden, hangt er een beetje van af in welke mate de grenzen dicht gaan.

Kwa groente zitten we ook goed, 75 procent daarvan is normaal export.

Distributie kan een heikel puntje worden. Maar voorlopig loopt dat wel los.

Paniek, chaos, niet aan de hygiene regels en 1.5 meter afstand houden kan ons de das om doen.

Ik zie nog teveel mensen die zich hier niet aan houden.

Je hoort niemand over mensen die dood gaan in dit topic tot dat er mensen in nederland het hoekie om gaan en ineens is het vreselijk en gaat hem om de mensen die dood gaan.

Wat is er veranderd? is een nederlander/europeaan meer waard dan een chinees?

Dat werkt nu eenmaal zo en is ook een logisch iets. Hoe verder van je bedshow, hoe minder een mens het wat doet. Lijkt me menselijk.

Of verwerk en beleef jij bijvoorbeeld het verlies van een dierbare op de zelfde manier als het overlijden een willekeurige onbekende Nederlander?

Wij thuis zijn wars van hamsteren, de eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat wij momenteel ietwat strategischer boodschappen doen: iets meer producten halen die lang houdbaar zijn, en makkelijk in te vriezen. Wel handig aangezien wij allebei in de zorg werken, en onze 3 kinderen wel een maaltijd nodig hebben als wij thuis zijn!

Dat werkt nu eenmaal zo en is ook een logisch iets. Hoe verder van je bedshow, hoe minder een mens het wat doet. Lijkt me menselijk.

Of verwerk en beleef jij bijvoorbeeld het verlies van een dierbare op de zelfde manier als het overlijden een willekeurige onbekende Nederlander?

Je hebt het over bekend en onbekend. Dat lijkt me wat anders dan een onbekende chinees met een onbekende nederlander vergelijken. Zijn beide mensen die ik niet ken waarom zou ik dat dan erger moeten vinden omdat het een nederlander is. Ik gaat hem niet missen ik ken hem biet net als die chinees.

Je hebt het over bekend en onbekend. Dat lijkt me wat anders dan een onbekende chinees met een onbekende nederlander vergelijken. Zijn beide mensen die ik niet ken waarom zou ik dat dan erger moeten vinden omdat het een nederlander is. Ik gaat hem niet missen ik ken hem biet net als die chinees.

+1

Ik vraag me dit ook altijd af en voor mij zou dat onderscheid er helemaal niet moeten zijn. Ik irriteer me ook altijd aan het feit dat als er ergens in de wereld iets gebeurt er altijd expliciet benoemd moet worden of en hoeveel Nederlanders erbij betrokken waren. Dat interesseert mij werkelijk niets.

Het zit jullie nogal hoog he. Begrijp mij dan iig niet verkeerd. Elke dode door het virus is er 1 teveel.

Wat mij hoog zit is dat schijnheilige gedoe de hele dag overal en waar men op dit forum ook erg goed in is. Het boeit mij echt niks of jij het erg vind dat er iemand dood gaat te ja of te nee. Iedereen zijn mening. Waar het voor mij mis gaat is dat het niemand wat kan schelen dat er iemand dood gaat tot het een nederlander is en dan moeten we ineens correct worden en dan is het allemaal ineens zo erg. Pl*urt toch op zeg gewoon eerlijk het boeit me geen flikker of zeg gewoon het gaat mij aan het hart maar dan moet je het ook erg vinden dat die chinees de pijp is uit gegaan. En niet ineens komen roepen dat het allemaal zo erg is omdat het ineens in nederland is.

Dat zelfde geld ook voor anderen hoor zoals de grootste galbakken in den haag. De zorg kan geen mens wat schelen maar nu ze nodig zijn worden ze aanbeden. Ik heb respect voor die mensen die in de zorg zitten als ik hun was had ik gezegt mij jaren achter stellen en nu om mij smeken??? De ti*fus ik gaat naar huis.

Politieke correctheid vermoord de wereld, moet eens kappen, wees open/eerlijk daar kom je het verst mee, al krijg je veel vijanden/haters, die zijn gewoon jaloers/hypocriet dat jij wel de ballen heb jezelf te zijn! Loop niet mee met de massa maar gebruik je eigen hart en hersenen. Das ook nu zo!

Ik begrijp wat je bedoeld mensen steunen allemaal het zelfde doel en helpen elkaar. Maar zodra je de straat van de supermarkt in komt is alles meteen over. Daar is niks van saamhorigheid te zien. Daar is complete waanzin. Mensen trekken hele schappen leeg om hun huis te vullen met troep en dat een ander die wel de hele dag werkt en savonds ook een boodschapje wil doen om te eten die ken de tief*s krijgen.

Wat daar nog het ergste van is. De mensen die nu op moment werken buitenshuis zijn bijna allemaal mensen met een beroep waar we nu op draaien. Dezelfde mensen als waar al die saamhorige mensen nu ineens zoveel respect voor hebben maar we gunnen ze geen vreten op hun bord.

Inderdaad, ik heb het zelf al enkele keren meegemaakt. Ben er echt woedend over en me zelf afgevraagd waarom ik nog naar mijn werk ga, en met mij redeneren mijn collega's ook zo.
We hebben wel zo iets van dat als het zo door gaat, dat wij deze hamsteraars maar moeten gaan plunderen... dit zeiden we schertsend, maar er schuilt wel een gevaar in!!

Ik heb van de week gewoon een middag vrij moeten nemen omdat ik anders geen brood meer kon krijgen.. ik werk van 7 tot 5 dus voor de opening van de super beginnen en als ik klaar ben is alles weg.. daarom ook heel goed dat ah nu voor de oudere van 7-8 speciaal open is, hebben die iig eten.

Ik snap jullie wel hoor, en kan me ook irriteren bij de Hoogvliet als een tokkie met 3 volle winkelwagens voor me staat bij de kassa (samen met nog 54 anderen), maar toch...

Inderdaad, ik heb het zelf al enkele keren meegemaakt. Ben er echt woedend over en me zelf afgevraagd waarom ik nog naar mijn werk ga, en met mij redeneren mijn collega's ook zo.
We hebben wel zo iets van dat als het zo door gaat, dat wij deze hamsteraars maar moeten gaan plunderen... dit zeiden we schertsend, maar er schuilt wel een gevaar in!!

Volgens mij ga je naar je werk om de (ik denk toch wel ruime) meerderheid, die zich wel zo goed en kwaad als het kan aan de regels en het hamsteren houden, te voorzien in een behoefte. In het algemeen kun je volgens mij 2 dingen doen:

1) solidair zijn en het goede in je laten spreken, ondanks de terechte irritatie.
2) egoïstisch worden, dan ga je in feite hetzelfde gedrag vertonen, wat je een ander verwijt.

Ik geloof echt in optie 1, zeker in een breder perspectief.

Ik heb van de week gewoon een middag vrij moeten nemen omdat ik anders geen brood meer kon krijgen.. ik werk van 7 tot 5 dus voor de opening van de super beginnen en als ik klaar ben is alles weg.. daarom ook heel goed dat ah nu voor de oudere van 7-8 speciaal open is, hebben die iig eten.

Dat ligt niet eens per se aan je werktijden, ik heb er de afgelopen week op diverse tijden ook al eens naast gegrepen. Maar gelukkig zijn er ook nog crackers, beschuit, yoghurt, fruit, muesli, eierkoeken en rijstwafels. Wat ik daarmee wil zeggen: beetje vaste patronen (en irritatie) loslaten soms en voor iets alternatiefs/creatiefs kiezen.

Degene die al die pasta’s uit de supermarkten hebben geroofd zitten wekenlang aan de pasta, pasta en nog eens pasta om alles op te krijgen. Degene die het verstand hebben gehouden en niet zijn gaan hamsteren komen nu weer in supermarkten waar de voorraad weer op peil is zodat ze gevarieerd en gezond kunnen blijven eten denk ik dan maar. Ok, ik heb me ook geërgerd aan dat asociaal egoïstische hamstergedrag, maar buiten dat ik slechts een paar keer mis heb gegrepen een kleine week lang heb ik nu weer voldoende keus in een goed bevoorraadde supermarkt:wink:

Degene die al die pasta’s uit de supermarkten hebben geroofd zitten wekenlang aan de pasta, pasta en nog eens pasta om alles op te krijgen. Degene die het verstand hebben gehouden en niet zijn gaan hamsteren komen nu weer in supermarkten waar de voorraad weer op peil is zodat ze gevarieerd en gezond kunnen blijven eten denk ik dan maar. Ok, ik heb me ook geërgerd aan dat asociaal egoïstische hamstergedrag, maar buiten dat ik een paar keer mis heb gegrepen een kleine week lang heb ik nu weer voldoende keus in een goed bevoorraadde supermarkt:wink:

Bij welke supermarkt in welke plaats ga jij winkelen? Ik wil namelijk graag nog 30 pakken afbakbroodjes hebben, maar die zijn hier telkens op (sorry, heb mijn cynisme nog niet in quarantaine geplaatst)

Waar ik me overigens nog meer aan stoor dan het hamsteren: mensen die nu nog steeds zichzelf op de eerste plaats zetten met onnozele en betreurenswaardige kreten als 'damn, mijn yogaklasje gaat nu niet door' en 'wij doen niet aan social distance hebben we met de hele buurt afgesproken'.

Bij welke supermarkt in welke plaats ga jij winkelen? Ik wil namelijk graag nog 30 pakken afbakbroodjes hebben, maar die zijn hier telkens op (sorry, heb mijn cynisme nog niet in quarantaine geplaatst)

Die heb ik afgelopen week niet op mijn lijstje gehad. Maar ik merk dat de voorraad wel weer bij begint te trekken. Overigens is hamsteren in de supermarkt toch altijd goedkoper dan in een vuurwerkwinkel. Hoewel het hamstergedrag in een vuurwerkwinkel in deze tijden wel weer een positief teken zou zijn...

Volgens mij wordt er vergeten dat veel mensen thuiswerken. Dus eten, drinken, poepen allemaal thuis. Daarnaast willen mensen minder naar de winkel. Zo'n boodschappenwagentje is toch een besmettingshaard. Logisch dat er meer ingekocht wordt. Voor mij is er weinig veranderd qua inkopen want deed toch maar 1 keer week boodschappen. Wel meer koffie bijvoorbeeld, dat gaat nu eenmaal harder als je thuis werkt. Wat betreft elektronica is het wel fijn om een groter beeldscherm te hebben als je thuis werkt. Niet dat ik daar al aan doe, ik red me tot nu toe goed met twee laptops naast elkaar. Hele hamsterverhaal is volgens mij overdreven. Maar men zoekt iets nieuws om over te zeiken nu over iets anders zeiken not-done is. Zoals gezegd ik denk dat er vooral extra ingekocht wordt vanwege thuiswerken en ook nog eens kinderen thuis van school.

Back
Bovenaan