Vuurwerkhandelaren maken samen vuist: 'Waar moeten we met onze voorraad heen?'

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Ze kwamen dinsdagavond voor het eerst als stichting bij elkaar: vuurwerkdealers. Ze maken zich zorgen om oud en nieuw, nu de overheid het afsteken van knalvuurwerk en vuurpijlen definitief heeft verboden. De vuurwerkdealers zitten met een flinke voorraad, die ze niet meer kwijt kunnen, en ze willen daarom compensatie afdwingen.

De kleinere vuurwerkhandelaren hebben zich verenigd in een stichting vanwege alle verboden die er sinds vorig jaar op hen neerdalen. Afsteekverboden zoals in Apeldoorn en Nijmegen, het verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen en vooral de snelheid waarmee de maatregelen worden ingevoerd zit de handelaren dwars. De vuurwerkdealers voelen zich niet gehoord en willen hun stem laten horen.Meer tijd en compensatieRonny Vos van Katan Vuurwerk uit Ulft is secretaris van de Stichting Vuurwerkdealers Nederlands Consumentenvuurwerk en pleit voor meer tijd. 'Waar moeten we met onze voorraad naartoe?

Dat is een vraag die leeft. Er is nog zo'n 15 miljoen euro aan voorraad onder de dealers', vertelt Vos. 'Wij willen minimaal een jaar uitloop van de aangekondigde maatregelen en daarnaast een compensatie. Daar gaan we op inzetten.'Dinsdagavond was in Dronten een eerste bijeenkomst van handelaren naar aanleiding van de oprichting van de stichting op 27 februari. Daarvoor kwamen zo'n 160 aanmeldingen uit het hele land binnen.

https://www.regiotvtiel.nl/nieuws/2...n-vuist-waar-moeten-we-met-onze-voorraad-heen

Als ze dit nu hadden gedaan voordat het knal en pijlenverbod er doorheen kwam, maakten ze misschien nog kans op een jaar uitloop.
Nu heel vuurwerkhatend Nederland zijn vreugdedansje heeft gedaan, er al drie miljoen voor is uitgetrokken en volgend jaar de verkiezingen komen, is er niet één partij die dit terug draait.
Mijn onderbuikgevoel zegt dat die hele vuurwerkbranche achterover heeft geleund en ingestemd omdat ze dachten dat ze toch wel binnen zouden lopen mocht er een verkoopverbod komen.
Ik merk het wel of hier nog wat van komt. Van mij mogen ze van de rechter het ongelijk krijgen.

Laatst bewerkt:
Als ze dit nu hadden gedaan voordat het knal en pijlenverbod er doorheen kwam, maakten ze misschien nog kans op een jaar uitloop.
Nu heel vuurwerkhatend Nederland zijn vreugdedansje heeft gedaan, er al drie miljoen voor is uitgetrokken en volgend jaar de verkiezingen komen, is er niet één partij die dit terug draait.
Mijn onderbuikgevoel zegt dat die hele vuurwerkbranche achterover heeft geleund en ingestemd omdat ze dachten dat ze toch wel binnen zouden lopen mocht er een verkoopverbod komen.
Ik merk het wel of hier nog wat van komt. Van mij mogen ze van de rechter het ongelijk krijgen.
Uit eigen belang wil ik wel een jaar uitstel op verkoop. En daarna een jaar overgangsregeling voor bezit en afsteken haha

het pijlen en knalverbod werd pas january bekend dus eerder?.
wij als winkeliers zijn in dec gemaild dat alleen f3 singelshots en rollen eruit zouden gaan,meer niet.
en we hadden er rekening mee gehouden dat volgend jaar de pijlen aan de beurt zouden komen
dus als je niet weet hoe het in elkaar zit kun je ook niet oordelen .

het pijlen en knalverbod werd pas january bekend dus eerder?.
wij als winkeliers zijn in dec gemaild dat alleen f3 singelshots en rollen eruit zouden gaan,meer niet.
en we hadden er rekening mee gehouden dat volgend jaar de pijlen aan de beurt zouden komen
dus als je niet weet hoe het in elkaar zit kun je ook niet oordelen .

Oké, ik haal te snel uit. De handelaar gun ik z'n centen wel. Die boosheid van mij zit 'm naar de importeurs.

Oké, ik haal te snel uit. De handelaar gun ik z'n centen wel. Die boosheid van mij zit 'm naar de importeurs.

Nee jou boosheid is naar de overheid..
Vuurwerk misbruikers, vroegtijdige agstekers, en illegaal knallers.
Dit omdat jij net als ik en alle andere liefhebbers geschokt zijn door het plotse in nemen van 3 product groepen.
En omdat je net als iedereen hier ontzettend vreest voor de toekomst van het vuurwerk afsteken in Nederland.

Uiteraard doet elke importeur en winkelier zijn Hagje redden!
Logisch want het zijn ondernemers met hunn broodwinning.
Natuurlijk is het makkelijk wijzen naar de importeurs! Want ja hun hadden er iets aan kunnen doen!
Nou gaan we eens in de spiegel kijken!!
Wij liefhebbers hadden ons ook kunnen verenigen, is al meerdere keren geprobeerd. Maar zolang het nog niet heet genoeg aan de voeten is hapt het merendeel niet toe.
Begrijpelijk want zo werkt het nu eenmaal in mensen zijn hoofd

Uiteraard is naar iemand wijzen het makkelijkste want dan hoeven wij ons zelf niet te schuld te geven!

En wie is nu eigenlijk de schuldige?
De Nederlandse misbruiker?
De overheid die alles door drukt?
Of de liefhebber die wel afentoe een illegaal knallertje koopt.
Of de buurman die op zijn verjaardag een potje afsteekt.?
Het doet er niet toe!

Het is zoals het nu is.. en nu moeten we ons allen hard maken om het beste er uit te halen.
Of te proberen onze traditie een beetje te redden.

Het is geen aanval naar jou persoonlijk maar gewoon in het algemeen!

Inmiddels zijn we nog geen week verder en leven we in een andere wereld, zo lijkt het.
Ik heb nog aan de vuurwerkhandelaren gedacht maar alles wijst erop dat er heel veel meer middenstanders zware verliezen gaan lijden dit jaar. Ik zou het stijlvol vinden als nu ook de vuurwerkhandelaar probeert zijn verlies zo veel mogelijk zelf te dragen.
Hopelijk gaat in de tweede helft van dit jaar alles weer als vanouds en kunnen we eind dit jaar genieten van nieuwe batches en producten.

Verzamel al het vuurwerk dat niet verkocht mag worden en maak er 1 grote centrale show van.

Iedereen blij, win win.

Back
Bovenaan