Nijmegen kiest voor algeheel vuurwerkverbod

Babiloot

VWC lid
Nijmegen kiest voor algeheel vuurwerkverbod

De Nijmeegse gemeenteraad heeft woensdagavond ingestemd met een motie van GroenLinks en de Partij voor de Dieren om bij de komende jaarwisseling het afsteken van vuurwerk totaal te verbieden, meldt Omroep Gelderland.
De vuurwerkdiscussie liep al langere tijd in Nijmegen. Tegenstanders wezen voortdurend op de grote problemen tijdens Oud en Nieuw, zoals vuurwerkslachtoffers en geweld tegen hulpverleners.

Raadslid Nick de Graaf (VVD) noemde het een droevige avond, omdat met het besluit woensdag een einde werd gemaakt aan een traditie waar veel mensen plezier aan beleven. En dat allemaal omdat GroenLinks en de Partij voor de Dieren er niet van houden. Ook Jean Paul Broeren (Stadspartij DNF) riep de partijen op om de Nijmegenaar niet de lol van het vuurwerk af te pakken.

Het kabinet koerst na de meest recente jaarwisseling aan op een inperking van de toegestane soorten consumentenvuurwerk. De maatregel moet dit jaar al ingaan, maar zonder grotere controle zet een verbod weinig zoden aan de dijk, zei minister Ferdinand Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) vorige maand tijdens een Tweede Kamerdebat. Hij werkt de komende maanden aan een ‘handhavingsplan’.

Bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/nijmegen-kiest-voor-algeheel-vuurwerkverbod~b16337fd/

is toch verschrikkelijk als dit doorgaat.
als dit zo doorgaat is een landelijk verbod er dit jaar nog pff.
regering moet zich schamen dat dit mogelijk is , hebben hun gecreëerd dat gemeentes dit zelf mogen
regelen .
ik noem dit laffe streken ,van achteren aanvallen!!!!!

Alle gemeenten waar GroenSlinks de grootste partij is ligt een verbod op de loer.. massaal negeren en lekker stoken is de enige en juiste tegenreactie, laat maar zien dat er veel vuurwerkliefhebbers zijn onder het gewone volk. Je erbij neerleggen is geen optie, dan is de traditie bij voorbaat al verloren.

Als Nijmegenaar schaam ik me dat Groenlinks de grootste partij is hier. Kan ook niet anders in een studentenstad met mensen die nog nooit van het echte leven hebben gehoord ipv op de centen van de ouders te teren. Niet dat ik me door dit verbod laat stoppen, integendeel! Ben toch wel benieuwd hoe mijn buurt (Hatert) hier op gaat reageren. Puur voor de haters ga ik dit jaar een nog dikkere show dan vorig jaar neerzetten!

Als Nijmegenaar schaam ik me dat Groenlinks de grootste partij is hier. Kan ook niet anders in een studentenstad met mensen die nog nooit van het echte leven hebben gehoord ipv op de centen van de ouders te teren. Niet dat ik me door dit verbod laat stoppen, integendeel! Ben toch wel benieuwd hoe mijn buurt (Hatert) hier op gaat reageren. Puur voor de haters ga ik dit jaar een nog dikkere show dan vorig jaar neerzetten!

De enige juiste reactie. Laat ze maar handhaven. 28, 29, 30 en 31 december 2019 is het de politie en de handhaving ook niet gelukt, waarom zou dat dit jaar ineens wel lukken dan?

Vergeet die 2 jaar maar dat al gehele verbod komt dit jaar nog is geen andere uitweg meer teveel grote gemeentes stoppen er al mee helaas.

Begin er ook een steeds harder hoofd in te krijgen.... wie is de volgende.
Ik geloof niet dat het verbod in Nijmegen te handhaven is, wel verhalen gehoord van kennissen dat het daar altijd goed los gaat in bepaalde wijken.
Ben bang dat de freaksites tegen het einde van het jaar het vuurwerk bijna gratis gaan afgeven om maar niks meer over te houden voor het volgend jaar. Zou ik wel doen als ondernemer zijnde.
Die verwachten natuurlijk ook een hoop problemen met als gevolg............

Laat je niet ontmoedigen door alle oneerlijkheid waardoor we ingeperkt worden. Laat je niet de stuipen op het lijf jagen door een stelletje linksdraaiende dictators.
Gewoon lekker doen waar je zelf zin in hebt. Dat doet die hele anticlub toch ook?
Laat ze toch lullen, er komt toch niks zinnigs uit als het om vuurwerk gaat.
Stoken nondeju!!

dat heb je mooi goed niet alleen negatieve beelden denken.
voorlopig is er nog niets definitief geregeld ,uiteraard zal e.a wel doorgevoerd worden.
maar zoals elders ook genoemd dat sommige gemeentes het afsteek verbod in willen laten gaan maar
niemand weet wanneer en of dat officieel rond komt.
dus een beetje positieve geluiden laten klinken af en toe kan geen kwaad, voorlopig komt er weer een mooi vuurwerkseizoen aan ,ook al zal het met div aanpassingen zijn

Dat gemeenten nu op eigen houtje voor een totaalverbod gaan, zorgt voor rechtsongelijkheid. Blijf het gek vinden dat gemeenten zulke ingrijpende maatregelen op eigen houtje mogen beslissen terwijl de Rijksoverheid wel nog siervuurwerk toestaat.

De enige juiste reactie. Laat ze maar handhaven. 28, 29, 30 en 31 december 2019 is het de politie en de handhaving ook niet gelukt, waarom zou dat dit jaar ineens wel lukken dan?
Als jij de enige in de buurt/straat bent, hebben ze je snel gevonden... Daarnaast gaan er sws mensen uit de buurt/straat de politie bellen als je om 00:00 met wat compounds buiten staat.

Dat gemeenten nu op eigen houtje voor een totaalverbod gaan, zorgt voor rechtsongelijkheid. Blijf het gek vinden dat gemeenten zulke ingrijpende maatregelen op eigen houtje mogen beslissen terwijl de Rijksoverheid wel nog siervuurwerk toestaat.
Welkom in de decentralisatie van de overheid. Het landelijk moet kleiner, waardoor veel bij provincie en gemeente komt. En dan is vuurwerk misschien nog wel hetminste om je zorgen over te maken...

Als jij de enige in de buurt/straat bent, hebben ze je snel gevonden... Daarnaast gaan er sws mensen uit de buurt/straat de politie bellen als je om 00:00 met wat compounds buiten staat.

Ik denk dat de politie wel meer te doen heeft om 00:00 uur dan naar meldingen te rijden waar vuurwerk wordt afgestoken. Want met dit soort ondoordachte maatregelen heb ik nu niet de illusie dat de politiemensen ineens werkeloos op serieuzere meldingen zitten te wachten de hele avond. Ze blijven het druk houden op zo’n avond.

Daarnaast gaan er sws mensen uit de buurt/straat de politie bellen als je om 00:00 met wat compounds buiten staat.
Ik denk dat de politie wel meer te doen heeft om 00:00 uur dan naar meldingen te rijden waar vuurwerk wordt afgestoken.

Dat is allebei waar.
Je zult niet snel opgepakt worden voor het afsteken om 0:00. Maar sommigen uit je straat zullen je toch als asociaal gaan zien.
Ik maak me niet (meer) druk over zo'n afsteekverbod. Zolang het verkocht wordt, kun je afsteken. Persoonlijk vind ik mensen inperken op basis van oneigenlijke argumenten en partijbelang veel asocialer.
Iedereen is ondertussen voor of tegen, omdat de afweging bestaat uit toestaan of verbieden. Ik vindt dat van een ongekende simpelheid. Er wordt nergens gesproken over het anders faciliteren van een behoefte en over het instant houden van een branche.

Het lastige is inderdaad dat je bij een (lokaal) verbod de aso van de straat bent als je toch gaat afsteken.

In mijn geval: Ik heb buren die mij de pret gunnen, weten dat het gaat gebeuren, maar een doodsbange hond hebben én er zelf een hekel aan hebben. Die gaan dus twee nachtjes naar een park waar het niet mag en lossen dat prima op. Op 1 januari krijg ik de vraag of het een succes was, complimentje over het opruimen, dikke prima.

Als er een vebod komt zullen ze wellicht het besluit nemen om thuis te blijven. En dan sta ik toch met een kutgevoel buiten om 00:00 uur. En als ik dat inderdaad zo ervaar, zorg ik dat alles weg is, en houdt het toch echt op voor mij.

je houd de cat 1 nog over dus mooie fontijnen/grondbloemen /draaizonnen etc etc en wat er nog nieuw
op de markt komt .
maar laten we hopen dat ze het er niet door krijgen moet het allemaal nog zien in de div steden

Het lastige is inderdaad dat je bij een (lokaal) verbod de aso van de straat bent als je toch gaat afsteken.

In mijn geval: Ik heb buren die mij de pret gunnen, weten dat het gaat gebeuren, maar een doodsbange hond hebben én er zelf een hekel aan hebben. Die gaan dus twee nachtjes naar een park waar het niet mag en lossen dat prima op. Op 1 januari krijg ik de vraag of het een succes was, complimentje over het opruimen, dikke prima.

Als er een vebod komt zullen ze wellicht het besluit nemen om thuis te blijven. En dan sta ik toch met een kutgevoel buiten om 00:00 uur. En als ik dat inderdaad zo ervaar, zorg ik dat alles weg is, en houdt het toch echt op voor mij.
Dat ga je krijgen inderdaad. Plus dat een Nederlands verbod nooit cat 1 kan verbieden. Dat gaat onrust en onbegrip geven.

als er in zo'n stad, gemeente waar een verbod is een wanorde word door veel vernielingen, knokpartijen, dat het de gemeentekas zo flink raakt, dat je dan krijgt.

1. tegenstanders protesteren tegen de verhoging van gemeentelijke lasten
2. tegenstanders dan zullen zeggen nu raakt het mijn portemonnee het vorige concept was beter.
3. de tegenpartijen in de gemeente dan 2 partijen tegen zich hebben de voor en tegenstanders en de partijen die voor het afsteken zijn.

hoe zou dat eruit zien.

Goedemorgen allereerst de beste wensen, nu het nieuws, geen vuurwerk geluiden (zeg bijv) Nijmegen tijdens jaarwisseling.
Zeer grote schade aan gemeente eigendommen, interview , ja ehh dat zal de burger moeten betalen maar er was geen vuurwerk, nou dan is een mens ineens anders ach laat ze toch maar effe knallen het is goed voor de portemonnee.

Back
Bovenaan