Relschoppers jaarwisseling Den Haag raken mogelijk huis kwijt

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
De gemeente Den Haag is in gesprek met woningbouwcorporaties om te kijken of ze mensen die tijdens de jaarwisseling voor overlast hebben gezorgd uit huis kunnen plaatsen. Afgelopen jaarwisseling ging het ondanks extra maatregelen op veel plekken mis.

In een brief aan de gemeenteraad laat burgemeester Johan Remkes weten dat het dit jaar echt anders moet tijdens de jaarwisseling in Den Haag. Hij wil 'in zeer gevaarlijke situaties' mensen uit hun woning zetten. Dat gebeurt nu bijvoorbeeld bij mensen waarbij een hennepkwekerij wordt ontdekt.

Het is een extreme maatregel volgens de burgemeester, maar hij wil hem samen met woningcorporaties verder onderzoeken.

Schade tijdens de jaarwisseling in Den Haag:

Tijdens de afgelopen jaarwisseling in Den haag is voor bijna 764.000 euro schade aangericht. Het gaat vooral om beschadigde afvalbakken, bankjes en afvalcontainers. Daarnaast zijn 'opvallend veel parkeerautomaten vernield', zegt de gemeente.
Ook zijn 190 bus- en tramhaltes in Den Haag beschadigd.
De meeste schade, ruim een half miljoen euro werd aangericht op 31 december en 1 januari. In de weken ervoor vernielden vandalen voor bijna een kwart miljoen euro.
De brandweer moest tijdens de nacht van oud en nieuw 569 keer uitrukken. Dat is 25 procent meer dan het jaar ervoor. De politie kreeg bijna 300 meldingen, iets mer dan vorig jaar. Er werden 44 mensen aangehouden, iets minder dan vorig jaar.
Hulpverleners waren 26 keer slachtoffer van geweld. Het jaar ervoor gebeurde dat 24 keer.

In de brief schrijft de burgemeester over de ongeregeldheden. Er waren diverse malen jonge kinderen bij betrokken. "Zo vond er begin december een incident plaats waarbij jonge kinderen met een zelf gemaakte molotovcocktail op zak liepen. Vermoedelijk zaten deze kinderen en/of hun ouders die dag met brandversnellers en vuurwerk aan de keukentafel om de vuurwerkbom te maken."

Rellen in Duindorp

In de Haagse wijk Duindorp stond alles op scherp afgelopen jaarwisseling. De politie en brandweer hielden rekening met rellen. Ook veel inwoners waren bang voor een onrustige nacht.

Uiteindelijk bleven echte rellen uit tijdens de jaarwisseling, wel was het druk met veel incidenten. Er waren 44 aanhoudingen, vorig jaar waren dat er 78.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/art...aar-oud-en-nieuw-burgemeester-vuurwerk-rellen

Hier ben ik dan wel weer voor, vuurwerk gooien naar hulpverleners moet dan wel poging tot doodslag worden.

En wat heeft relschoppen te maken met uit huiszetting? Ik snap die link niet. Als je "illegaal" vuurwerk hebt dus vuurpijlen moet je je huis uit. Dat gebeurd al met wiet wat ik al vrij raar vind maar waar eindigt dit? Als je een verboden mes hebt?

En waar gaan die mensen heen? De straat op? En dan?

Schieten met een bazooka op een mug. Pedofielen krijgen woningen en dit soort mensen worden woningen uitgezet... omgekeerde wereld!

Zet maar lekker hun huis uit. Vooral met de intentie dat de straf eindelijk echt te hoog wordt. Ga dat maar eens leren.

Vuurwerkbom...... Molotov cocktail. Misschien ben ik achterlik, maar wat is de overeenkomst? Waarom wordt vuurwerk hier aan gekoppeld? Wat een kul verhaal wederom.

Voor mij mogen ze raddraaiers hard aanpakken, maar hun huis uitzetten? Gebaseerd op wat? Geef ze een ton boete en leg beslag op hun salaris/uitkering. Al moeten ze hun hele leven betalen. Maar wat heeft je huis daar mee te maken?

Vuurwerkbom...... Molotov cocktail. Misschien ben ik achterlik, maar wat is de overeenkomst? Waarom wordt vuurwerk hier aan gekoppeld? Wat een kul verhaal wederom.

Voor mij mogen ze raddraaiers hard aanpakken, maar hun huis uitzetten? Gebaseerd op wat? Geef ze een ton boete en leg beslag op hun salaris/uitkering. Al moeten ze hun hele leven betalen. Maar wat heeft je huis daar mee te maken?
Zelfde gedachte als drugs in sociale huurwoningen. Mag niet, gevaarlijk, dus reden tot uitzetting. Is beleid van veel woningbouwcoorperaties.

Het wordt een stuk lastiger met particuliere huur en koopwoningen

Relschoppers of terecht kwade duindorpers? Mooie flex wetgeving om Nederlandse volkswijken uit elkaar te trekken en het probleem te verschuiven naar nogo bakens van diversiteit. Echt zo opzichtig dit, gewoon eng

Zelfde gedachte als drugs in sociale huurwoningen. Mag niet, gevaarlijk, dus reden tot uitzetting. Is beleid van veel woningbouwcoorperaties.

Het wordt een stuk lastiger met particuliere huur en koopwoningen

Plantage in je woning kan ik me nog wat bij voorstellen, want dat schaadt de woning. Extern buiten huis in overtreding zijn niet. Straks mag je ook niet meer door rood licht rijden. Ben je je huis kwijt. Volgens mij is dit juridisch echt een brug te ver. De corporaties zijn geen rechter. Als de huur betaald wordt moeten ze gewoon voor een deugdelijke woning zorgen. Ik vind het echt een bespottelijk idee.

Relschoppers of terecht kwade duindorpers? Mooie flex wetgeving om Nederlandse volkswijken uit elkaar te trekken en het probleem te verschuiven naar nogo bakens van diversiteit. Echt zo opzichtig dit, gewoon eng
Je kan ook boos zijn, zonder de hele zooi te slopen toch? Ik snap de benaming relschopper wel, al heeft de politiek het er ook wel zelf naar gemaakt

Plantage in je woning kan ik me nog wat bij voorstellen, want dat schaadt de woning. Extern buiten huis in overtreding zijn niet. Straks mag je ook niet meer door rood licht rijden. Ben je je huis kwijt. Volgens mij is dit juridisch echt een brug te ver. De corporaties zijn geen rechter. Als de huur betaald wordt moeten ze gewoon voor een deugdelijke woning zorgen. Ik vind het echt een bespottelijk idee.
Ik snap je heel goed hoor. Er zit ergens een best dunne grens. Ik heb zelf een koophuis, dus ik heb het probleem niet, maar ik ken huurcontracten die verrassend strak zijn. Drugsgebruik (incl softdrugs) is al voldoende om je eruit te trappen. Vaak staat het wel in combinatie met overlast en/of klachten. Maar die zijn er tegenwoordig zo natuurlijk.

En schijnbaar mag het ook gewoon. De woningcorporatie is immers eigenaar van de woning die jou tegen betaling gebruik laat maken van zijn eigendom, en daar mogen regels aan gesteld worden. Die regels moeten wel relevant zijn voor de woning (in dit geval), waaronder dus vandalisme, plantages etc, maar ook zeker overlast in alle mogelijke vormen vallen.

Je kan ook boos zijn, zonder de hele zooi te slopen toch? Ik snap de benaming relschopper wel, al heeft de politiek het er ook wel zelf naar gemaakt

En omdat de politiek het er zelf naar gemaakt heeft is vast te stellen dat ze dat ook beogen.

Oorzaak, Gevolg. Ze zijn veel dingen daar in Den Haag maar dom en onwetend zijn ze echt niet.
Let eens op het taalgebruik in de media, Meer dan 25KG wat knallers en vuurpijlen in huis?. Zeg maar gedag tegen je woning. Die preventieve stok om mee te slaan wordt wel erg lang. En dat alles zodat ze een beeld kunnen creëren van schijnveiligheid. Er staat op youtube een vlammend betoog van Klaas Wilting op een FvD partijcongres. Kan ik iedereen van harte aanraden.

NL maakt graag criminelen en daklozen van hun burgers. En vervolgens flink bezuinigen op elke hulpverlening. Hoezo burgers vrijheden ontnemen en je eigen staat ondermijnen.

Laatst bewerkt:
En omdat de politiek het er zelf naar gemaakt heeft is vast te stellen dat ze dat ook beogen.

Oorzaak, Gevolg. Ze zijn veel dingen daar in Den Haag maar dom en onwetend zijn ze echt niet.
Let eens op het taalgebruik in de media, Meer dan 25KG wat knallers en vuurpijlen in huis?. Zeg maar gedag tegen je woning. Die preventieve stok om mee te slaan wordt wel erg lang. En dat alles zodat ze een beeld kunnen creëren van schijnveiligheid. Er staat op youtube een vlammend betoog van Klaas Wilting op een FvD partijcongres. Kan ik iedereen van harte aanraden.
Dit gaat heel hard klinken, maar dan moet je goed lezen wat er in je huurcontact staat. En - hoewel moeilijk in tijden van woningtekorten- als je echt zo graag illegaal vuurwerk (of teveel, of pijlen) wil, maar een andere woning zoeken. Klinkt hard, is hard. Maar een particulier verhuurder zal het minder snel opnemen dan een grote instelling. En een hypotheekverstrekker kan het volgens mij niet eens als voorwaarde stellen.

Tuurlijk snap ik dat dat vaak niet haalbaar is. Maar minder of geen illegaal vuurwerkkan ook altijd nog. Net als met softdrugs. Sommige huisbazen verbieden pertinent gebruik, sommige alleen de criminele misdrijven er omheen (kweek, handel etc). Zo'n lijn zal vuurwerk met de tijd ook wel krijgen als dit doorgang gaat vinden.

Hoe werkt zo iets? Waar komen die mensen dan terecht? Ik begrijp het aan de ene kant wel, maar aan de andere kant komt het op mij over als een lekkere simpele oplossing. Die sturen we lekker weg naar een andere gemeente dan zitten hun lekker met die mensen opgescheept.

Back
Bovenaan