Inwoner Oude Pekela moet de cel in: politie vond 216 motierbommen en 408 lawinepijlen

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
De 36-jarige Pekelder, die een grote hoeveelheid lawinepijlen en mortierbommen in zijn woning had, is ook in hoger beroep veroordeeld tot twaalf maanden cel, waarvan vier maanden voorwaardelijk.

In oktober 2017 vond de politie bij de man thuis 216 zogenoemde ‘shells’ of mortierbommen en 408 lawinepijlen. Daarnaast vond de politie hennep in zijn woning en werd hij in Groningen betrapt met illegale cobra’s, zwaar knalvuurwerk, in zijn auto.

Het is niet de eerste keer dat de Pekelder wegens illegaal vuurwerk met justitie in aanraking komt. De rechtbank veroordeelde de 36-jarige eerder tot twaalf maanden gevangenisstraf, waarvan vier maanden voorwaardelijk.

Man vond straf te hoog
Tegen dat vonnis ging hij in hoger beroep, omdat hij de straf te hoog vond. Maar het gerechtshof ziet geen aanleiding om een lagere straf op te leggen.

Ook een nader reclasseringsonderzoek, waar de advocaat van de Pekelder om had gevraagd, vond het hof niet nodig. De man heeft volgens het hof ‘een onaanvaardbaar risico in het leven geroepen voor de veiligheid van de omwonenden’.

https://www.dvhn.nl/groningen/Inwon...n-408-lawinepijlen-in-zijn-huis-25292186.html

Jullie kunnen wel juigen, maar wees niet verrast als je straks ook moet zitten omdat ze bij je een verlaten pakje vuurpijlen/f3 singleshots vinden...

Nou denk ik niet, dat die persoon 408 lawinepijlen en al die shells voor eigen gebruik had klaarliggen, Het woord "handel" wordt weliswaar niet gebruikt in het artikel, maar de strafmaat neigt wel die kant op ja.
Al was het voor eigen gebruik, dan zou de straf niet veel lager liggen, dunkt me.

Jullie kunnen wel juigen, maar wees niet verrast als je straks ook moet zitten omdat ze bij je een verlaten pakje vuurpijlen/f3 singleshots vinden...
Zo hard zal dat niet lopen. Op F3 misschien nog wel maar een beetje advocaat kan daar wel wat mee (het was tenslotte gewoon consumentenvuurwerk, maar door eranderen regela mag het ineens niet meer). Vuurpijlen idem, en F2, wat vEuropees aangemerkt staat als voor consumenten geschikt. Dat is overtreding Vuurwerkbesluit/RACT.

Illegaal in handelshoeveelheden komt nog iets van een zwaarwegend economisch delict bij kijken

Zo hard zal dat niet lopen. Op F3 misschien nog wel maar een beetje advocaat kan daar wel wat mee (het was tenslotte gewoon consumentenvuurwerk, maar door eranderen regela mag het ineens niet meer). Vuurpijlen idem, en F2, wat vEuropees aangemerkt staat als voor consumenten geschikt. Dat is overtreding Vuurwerkbesluit/RACT.

Illegaal in handelshoeveelheden komt nog iets van een zwaarwegend economisch delict bij kijken

Totdat ze tijdens de voor verkoop gaan controleren hoeveel kg de kofferbakjes ingaan, ook al is het consumenten vuurwerk als het meer als 25kg is ga je nat.

Totdat ze tijdens de voor verkoop gaan controleren hoeveel kg de kofferbakjes ingaan, ook al is het consumenten vuurwerk als het meer als 25kg is ga je nat.
Dat klopt. En dat is dan ook je eigen rotschuld. Iedereen maakt voor zichzelf die keuze en maakt een afweging of het de moeite waard is om het risico te lopen.

Dat klopt. En dat is dan ook je eigen rotschuld. Iedereen maakt voor zichzelf die keuze en maakt een afweging of het de moeite waard is om het risico te lopen.

Het zal mij ook een rotzorg wezen hoor, maar ik doelde meer op: "Zo hard zal dat niet lopen"...

Het zal mij ook een rotzorg wezen hoor, maar ik doelde meer op: "Zo hard zal dat niet lopen"...
Opzich heb je een punt. Oplossing is dan weer verdomd simpel, de freakwinkel niet bezoeken. Want daar gan ze staan. Niet bij de fietsenwinkel om de hoek verwacht ik.

Maarja, dat is speculatie..

Back
Bovenaan