FVD: Vuurwerkverbod lost problemen niet op!

Tatanka

VWC lid
Vuurwerkverbod lost problemen niet op!

Een vuurwerkverbod lost niets op. De problemen worden veroorzaakt door illegaal vuurwerk en door het te vroeg afsteken van vuurwerk.

FVD wil de vuurwerktraditie behouden en wetsovertreders harder aanpakken - zonder dat miljoenen Nederlanders die ieder jaar zonder problemen plezier aan hun vuurwerk beleven de dupe worden. Zo wordt de jaarwisseling voor iedereen weer plezierig en veilig.

Bekijk hier de standpunten:

Problemen rondom jaarwisseling niet veroorzaakt door legaal vuurwerk

Nog meer verbieden heeft geen zin

Bestaande regels keihard handhaven

Raddraaiers (indien <18, óók de ouders) keihard straffen

Goedwillende Nederlanders niet laten boeten voor gedrag van kwaden

Tijdens de jaarwisseling gaan miljoenen Nederlanders de straat op om de buren een gelukkig nieuwjaar te wensen en gezamenlijk een vuurpijl af te steken of een bengaalse fontein te bewonderen. Het feestelijk moment om tijdens Oud & Nieuw kleurrijk vuur te maken is in Nederland een traditie geworden; waar heel veel mensen plezier aan beleven. Het hoort bij de jaarwisseling, zoals ook oliebollen en champagne. Bijna al deze miljoenen Nederlanders houden zich keurig aan de regels en veroorzaken vrijwel geen overlast - maar des te meer vreugde en gemeenschapsgevoel.

Helaas is de decembermaand ook in toenemende mate het toneel van ernstige misdragingen, letsel en schade. Zo wordt er vuurwerk afgestoken op tijden en plaatsen waar het niet is toegestaan, wat buurtbewoners en huisdieren grote onrust, onveiligheid en ongenoegen oplevert. Met name in migrantenwijken zien we zelfs dat jongeren auto’s in brand steken, bushokjes slopen en hulpverleners bekogelen met levensgevaarlijke explosieven.

Omdat de problemen volledig uit de hand lopen, gaan er in Nederland steeds meer stemmen op om het afsteken van vuurwerk integraal te verbieden. Hiermee dreigt een jaarlijks ritueel dat voor heel veel mensen een pleziertje is te worden uitgebannen - terwijl de echte problemen hiermee geenszins worden opgelost.

Het is immers nu al verboden om vóór de daadwerkelijke jaarwisseling vuurwerk af te steken; en überhaupt al om illegaal vuurwerk af te steken. Een totaalverbod op consumentenvuurwerk zal ertoe leiden dat de goedwillende Nederlander niet meer met zijn of haar dierbaren kan genieten van een traditionele jaarwisseling. Ondertussen zullen de kwaadwillende criminelen en overlastgevers zich er niets van aantrekken en ongestoord doorgaan met het verzieken van de feestelijkheden. Ook zullen er nóg meer mensen zijn die illegaal vuurwerk gaan kopen, terwijl nu juist dat vuurwerk zo gevaarlijk is en overlast veroorzaakt.

Forum voor Democratie ziet er niets in om de goeden onder de kwaden te laten lijden en wil het probleem bij de kern aanpakken. De bestaande regels moeten gewoon adequaat gehandhaafd worden. De handhaving kan fors verbeterd worden, door middel van de volgende concrete maatregelen:

1) Import illegaal vuurwerk aan banden

Eerst moet de import van illegaal vuurwerk aan banden worden gelegd. Op dit moment is het een fluitje van een cent om in België of Duitsland zwaar vuurwerk aan te schaffen (dat in Nederland illegaal is) en ermee over de grens naar Nederland te rijden. Alleen door de grenscontroles weer in te voeren kan dit worden tegengegaan. Illegaal vuurwerk moet juridisch gezien worden beschouwd als een wapen in de zin van de Wapenwet. Zo kan het smokkelen of bezitten ervan veel zwaarder bestraft worden.

2) Vergroten capaciteit politie
Om het afsteken van vuurwerk buiten de toegestane tijden te bestrijden, heeft de politie veel meer capaciteit nodig om voldoende aanwezig te zijn op straat en snel op meldingen van overlast af te kunnen gaan. In wijken die tijdens de jaarwisseling op een oorlogsgebied lijken, moet desnoods het leger worden ingezet.

3) Drastisch verhogen straf op overtreding regels, overlast of illegaal vuurwerk
Op dit moment komen jongeren die (al dan niet illegaal) vuurwerk afsteken buiten de toegestane tijden - áls ze dan toch, ondanks het extreme capaciteitstekort bij de politie, gepakt worden - gemakkelijk weg met een HALT-maatregel of een waarschuwing. Ze staan dezelfde dag weer op straat en gaan vrolijk door met het afsteken van vuurwerk. In plaats daarvan zouden ze een afschrikwekkende boete en huisarrest moeten krijgen tot na de jaarwisseling. De ouders moeten verplicht worden het huisarrest te handhaven, zodat ook zij gestraft kunnen worden als hun kroost zich toch op straat begeeft.

4) Groepsaansprakelijkheid
Om de handhaving verder te vergemakkelijken, moet er omtrent het afsteken van vuurwerk strafrechtelijke groepsaansprakelijkheid worden ingevoerd. Nu is het nog zo, dat indien er vanuit een groep illegaal vuurwerk wordt afgestoken, alleen degene die het daadwerkelijk heeft afgestoken gestraft kan worden. Dit levert vaak problemen op in de bewijsvoering. Indien ook de andere leden van de groep gestraft kunnen worden, zullen zij bovendien eerder geneigd zijn om de groep te verlaten. Een soortgelijke regeling bestaat ook al voor de bestrijding van geweld door groepen hooligans.

Bron: https://forumvoordemocratie.nl/actueel/vuurwerkverbod-lost-problemen-niet-op?fbclid=IwAR3-Gd_bEZVWpigrSUqJ3vCrNBlGyKD9ZYvTfzwdKMxRqPAPJ5rM799wH4c

Wist hem nergens anders te posten. Dit is hoe Fvd erover denkt, en is net gepost op hun facebookpagina!!

Mooie plannen maar in de huidige situatie niet uitvoerbaar

Denk dat je je handen dicht mag knijpen dat een partij in de kamer op deze lijn zit, wat denk ik ook de rode draad is voor ons liefhebbers deze punten.

Of dit in grote lijnen te realiseren is of deels dat is altijd een vraag. In ieder geval beter dan helemaal niks!!

Want dan kan de handdoek wel helemaal in de ring!!

Laatst bewerkt:
Forum is een partij die graag eerst spreekt met mensen met expertise. Geweldige visie vind ik dat. Hetzelfde geldt voor de minister posten, die moeten naar inziens van FvD ingevuld worden door oud gediende/experts uit die sectoren.

Je ziet dat zij als enige partij echt snappen wat er omtrent het vuurwerkverbod aan de gang is. Ofja, ze weten het én durven er voor uit te komen.

Door alle verkeerde berichtgevingen en moties van de tweede kamer ben ik mijn vertrouwen echt verloren in de politiek. Door dingen waar ik verstand van heb zo fout te behandelen, en onwaarheden als waar aan te nemen. Hoe kan ik dingen waar ik niet veel verstand van heb, nog geloven? Wie weet maken ze daar wel dezelfde fouten? Alleen herken ik dat dan niet omdat ik er geen verstand van heb.

FvD heeft dit vertrouwen, gelukkig, op een aantal punten hersteld. Ik ben ze hier heel dankbaar voor!

Geweldig stukje dit en erg blij te zien dat deze partij het bij het juiste eind heeft. We hebben tig van anti berichten gezien, maar ik merk ook zeker op dat er echt wel mensen en partijen zijn die het goed zien en daar voor uit durven te komen.

Het leger probleemwijken in? Grenscontroles? Zwaar vuurwerk uit Belgie en Duitsland? Mmmm, kweeniehoor.

Nou ja, het goede nieuws is dat de VVD door dit standpunt van FvD in ieder geval tot de parlementsverkiezingen in maart 2021 wel heel ver weg zal blijven van alles wat riekt naar een landelijk totaalverbod.

Ben het helemaal eens met hun. We kunnen niet Ontkennen dat het in sommige wijken oorlog lijkt. We mogen blij zijn dat er nog een partij is die niet voor een verbod is. PVV is ook aan het kantelen dankzij Lilian helder.

Goed om te lezen, alleen zijn de te nemen maatregelen belachelijk. Grenzen sluiten vanwege wat vuurwerk? Onze economie draait 365 dagen vanwege open grenzen.

Leger bepaalde woonwijken insturen?:bonk:

Duitsland en België zwaarder vuurwerk dan in Nederland?

Sorry migrantenwijken?! In mijn oude "Migranten" wijk als er gekloot werd met vuurwerk dan kreeg je tikken van de buurman en sleepte je mee naar je ouders:rolleyes:

Ik zou eerder volksbuurten gebruiken.

Wellicht een idee om het supersnelrecht opnieuw in te voeren? Ouderwets gewoon jongelui op eerste Kerstdag van hun bed lichten, het celletje ingooien en op 4 januari weer naar huis sturen met een taakstraf. Niet naar huis sturen met een boete of alleen een taakstraf uitdelen. Eerst voorkomen dat ze de boel op stelten zetten en daarna in een traject begeleiden met de hoop dat ze nog extra hersencellen ooit gaan aanmaken.

Sorry migrantenwijken?! In mijn oude "Migranten" wijk als er gekloot werd met vuurwerk dan kreeg je tikken van de buurman en sleepte je mee naar je ouders:rolleyes:

Ik zou eerder volksbuurten gebruiken.

Hierzo liggen de "migranten" ouders op de bank televisie te kijken met de gordijnen dicht of zitten in het buurthuis (wat eigenlijk gewoon een Moskee is) thee te drinken terwijl alle jongelui de buurt beschieten en bekogelen met alles wat ze überhaupt voor handen hebben. Ongeacht of het wel of niet verboden is.

Een ouderwets pak rammel óf een slipper tegen hun achterhoofd krijgen ze niet. De ouders denken dat ze zelfopvoedbare-kinderen hebben.

Goed om te lezen, alleen zijn de te nemen maatregelen belachelijk. Grenzen sluiten vanwege wat vuurwerk? Onze economie draait 365 dagen vanwege open grenzen.

Leger bepaalde woonwijken insturen?:bonk:

Duitsland en België zwaarder vuurwerk dan in Nederland?

De zin en onzin van de maatregelen kun je het zeker over hebben, zeker wat betreft grenzen sluiten.

Maar illegal vuurwerk onder de Wapenwet en vuurwerk gooien naar dienstverleners behandelen als poging tot doodslag oid ben ik helemaal voor.
Een ME een wijk als Laakkwartier of Duindorp in sturen lijkt me op zich ook geen gek plan.

Los daarvan, FvD, hoewel niet mijn lartij van voorkeur, snapt de essentie van he tprobleem w gelukkig: gedrag

Wat is het eigenlijk een geruststelling dat de partij waarop ik toch al ging stemmen, ook op dit punt helemaal met mij op een lijn ligt.

Back
Bovenaan