Steun en afkeuring voor pleidooi tégen vuurwerkverbod

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Steun en afkeuring voor pleidooi tégen vuurwerkverbod

Tim van den Berg uit Woudenberg krijgt veel steun voor zijn pleidooi tegen een vuurwerkverbod. Maar er is ook afkeuring. Van den Berg pleitte in een ingezonden brief tegen het verbod.

De roep op zo'n verbod wordt luider en luider na de onrustig verlopen nieuwjaarsnacht met als tragisch dieptepunt de fatale flatbrand in Arnhem waarbij een man en zijn zoontje omkwamen. Een petitie tegen vuurwerk is inmiddels al door 250.000 mensen getekend. Ook de Gelderse burgemeesters zijn in meerderheid inmiddels voor een verbod. Net als de politie en een groot deel van politiek Den Haag.

Tim van den Berg uit Woudenberg stuurde, namens meerdere vuurwerkliefhebbers een brief naar De Gelderlander waarin hij tegen een verbod pleit. ‘Een noodkreet’ zo noemt hij het zelf. ,,Ik vrees echt dat onze hobby en traditie wordt afgepakt door mensen die lak hebben aan alle regels.”

Van den Berg stelt dat het Nederlandse consumentenvuurwerk juist veilig is, mits het goed wordt gebruikt. Het afsteken is echt zijn passie. ,,Ik ben er het hele jaar mee bezig. Met bestellen, demo’s bekijken van nieuw vuurwerk. Deze jaarwisseling heb ik een show voor de straat in elkaar gezet. Iedereen vond het geweldig. Ik had er 1500 euro in gestoken.”

Tientallen reacties
De Gelderlander kreeg tientallen reacties op de brief van Van den Berg. Een deel van de schrijvers steunt het pleidooi. ,,Ik ben het 100 procent eens met Tim, ben ook een liefhebber en ben ook het hele jaar bezig voor die ene dag in 365 dagen” , schrijft Marcus Martis. En N. Dekkers uit Berg en Dal schrijft: ,,Het is toch van de zotte dat de goede moeten lijden onder een select groepje raddraaiers.”

De medestanders van Van den Berg wijzen vooral ook op de traditie van het samen vuurwerk afsteken. Zoals Peter Hendriksen uit Didam. ,,Ik ben het helemaal met Tim eens. Alweer een traditie die ze van ons willen afpakken.” Alle vuurwerkliefhebbers lijken het er wel over eens dat er strenger gehandhaafd wordt.

Afkeuring
Lang niet alle schrijvers steunen de oproep van Tim van den Berg. ,,Sneu voor Tim, maar mijn mening is toch echt een vuurwerkverbod. Het is volledig uit de hand gelopen in Nederland en ook in Doetinchem”, stelt Marjolein van Polen. Veel schrijvers wijzen ook op de dramatische gevolgen voor huisdieren die het vuurwerk heeft. ,,Mijn hond heeft vier dagen niet geplast of gepoept van angst. Ze is nu nog van slag”, stelt bijvoorbeeld Mario Koen.

https://www.gelderlander.nl/veenend...-voor-pleidooi-tegen-vuurwerkverbod~a02c228c/

Ik heb een idee. in plaats van een vuurwerkverbod stel ik een uitgaansverbod voor op 31 december 18 uur t/m 1 januari 2:00 uur, dit voor alle mensen die tegen vuurwerk zijn. Probleem opgelost.

Laatst bewerkt:
Mijn hondje is bang blah blah blah

Er zijn ook zat mensen die bang zijn voor honden, die allergisch zijn voor honden, of die zwaargewond raken door honden. 45.000 zwaargewonden door honden op jaarbasis in Nederland. Grootste gedeelte daarvan zijn kinderen.

Ik zeg we moeten per gemeente gaan regelen dat alleen professionals honden mogen bezitten, je weet wel, van die mensen die hun hond wel goed kunnen opvoeden, die ze niet mensen laten bijten en ze geen angst voor vuurwerk aanleren.

Angst is aangeleerd. Alle honden die ik ooit gehad heb gaven / geven geen moer om vuurwerk. Zelfs als er in de straat cobras afgestoken worden boeit het ze niet. Ze kijken misschien even naar mij om te kijken of alles okee is maar meer niet. Sterker nog ik neem ze regelmatig mee naar buiten op oud&nieuw als ik zelf af ga steken.

Ja dat huisdieren verhaal komt mij ook zo de strot uit, dat is echt de meest gehoorde reden van de verbods gillers. Het hele leven draait om hun hondje of poesje en alles moet daarvoor wijken.

Hier ook geen probleem. Als een baas maar vaak genoeg denkt en zegt dat de hond bang is, dan voelt die hond de spanning die de baas heeft over iets wat er niet is en dan wordt het vanzelf gecreëerd.
Maargoed, helder en logisch nadenken lukt de politiek niet dus legaal/illegaal... allemaal hetzelfde in hun ogen.

Ja dat huisdieren verhaal komt mij ook zo de strot uit, dat is echt de meest gehoorde reden van de verbods gillers. Het hele leven draait om hun hondje of poesje en alles moet daarvoor wijken.

Precies dit ja, misselijkmakend. Type tokkie uitkering trekker, maar ondertussen wel 6 katten 2 honden 3 parkieten onderhouden, roken als een ketter, dikke mega tv maar nooit geld en maar roepen om een verbod en een ander niks gunnen.

Gaaf dat ze nog een "debrief" doen na alle reacties. Ik hoop echt van harte dat wij niet gaan lijden onder de mensen die stunten met het vuurwerk. En ik hoop ook dat men in zal gaan zien dat het overlastgevende vuurwerk met name uit Belgie en Polen komt.

Maar hoe lang ik deze hoop zal hebben, ligt in handen van onze regering. Tot die tijd zal ik mijn steentje bijdragen voor het behoud van consumentenvuurwerk, want naar mijn idee worden de touwtjes op de verkeerde manier aangetrokken en lopen de onruststokers straks vrolijk te slopen terwijl Jan modaal om 00:00 uur naar bed zal gaan...

Het liefst zou ik samen met meerdere liefhebbers een spreekbeurt geven aan onze regering, in een rollercoaster, om ze wakker te schudden.

Precies dit ja, misselijkmakend. Type tokkie uitkering trekker, maar ondertussen wel 6 katten 2 honden 3 parkieten onderhouden, roken als een ketter, dikke mega tv maar nooit geld en maar roepen om een verbod en een ander niks gunnen.

:biertje: Zo ongeveer ja, en als de honden op straat schijten en je zegt er wat van betalen ze daar toch belasting voor :wink:

Altijd weer die dooddoener over Banjer/Poekie die al 4 dagen onder de bank ligt.
Wij hebben zelf ook twee katten, die zijn ook niet zo happig op vuurwerk, maar om het daarom maar te verbieden? Wat een kul argument.
Zeker honden zijn gewoon te trainen tegen vuurwerkstress. Echter is dit type hondenbezitter (de anti-vuurwerk variant) vaak in het bezit van een slecht afgericht dier en/of blijven ze het dier maar lekkers toestoppen wanneer het angst vertoont, lekker slecht gedrag belonen.

Sterker nog, ook honden kunnen vuurwerk mooi vinden. Die kleine pup van ons lag vrolijk op de vensterbank te kijken naar het vuurwerk.

Hier ook een hond. Van de harde onverwachtse knallen is ze geen fan (ik ook niet echt trouwens), maar met Oud en nieuw zelf is ze juist extra vrolijk.. leuk al die mensen en het plezier op straat. Ook met uitlaten geen probleem. Het vuurwerk interesseert haar dan niets. Gewoon een kwestie van trainen (als ze pup zijn).

Back
Bovenaan