Burgemeester Sliedrecht: 'Illegaal vuurwerk moet onder wapenwet vallen'

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Burgemeester Bram van Hemmen van Sliedrecht wil dat illegaal vuurwerk voortaan onder de wapenwet gaat vallen. Daardoor zouden burgemeesters meer bevoegdheden krijgen, die ze nodig hebben om het illegale vuurwerk aan te pakken.
Van Hemmen ging traditiegetrouw tijdens de jaarwisseling op surveillance met handhavers in het dorp. Hij filmde op Oudjaarsdag hoogstpersoonlijk hoe zij werden bekogeld met vuurwerk.'

Op de video kreeg de burgemeester behoorlijk wat reacties. "Er was veel verbazing, maar de meest voorspelbare reactie was wel dat vuurwerk in zijn algemeen verboden moet worden", zegt Van Hemmen donderdagochtend op Radio Rijnmond.
Niet genoeg
Ook de burgemeester ziet een dergelijk verbod zitten, maar denkt niet dat dat voldoende is om de overlast terug te dringen. "Het is ook een beetje vechten tegen de bierkaai. Waar ik me vooral zorgen over maak, is dat we een land van de makkelijke oplossingen lijken te worden. Met een vuurwerkverbod is het probleem niet weg."

Van Hemmen legt uit dat bij een totaalverbod ook door inwoners terecht wordt verwacht dat daarop wordt gehandhaafd. "Maar zoals burgemeester Aboutaleb al eerder aangaf, hebben we te maken met minder politie-inzet. Dat heb ik deze oudejaarsavond al gemerkt. Dat krijg je niet teruggelopen met een aantal boa's."

Een buitengewoon opsporingsambtenaar heeft daarnaast minder bevoegdheden dan agenten. De burgemeester wil een brief schrijven aan minister Grapperhaus (Veiligheid) om in gesprek te gaan over illegaal vuurwerk. "En met name: hoe gaat hij ons helpen met een bredere bevoegdheid? Je begint met zorgen dat illegale spul van straat af komt. Het gaat niet om de strijkers en de astronautjes, maar dit is echt het spul dat je niet in de winkel krijgt."

Wapenwet
Als het illegale spul onder de wapenwet zou vallen, krijgen de handhavers meer bevoegdheden. "Dan kunnen we er tegen optreden én zijn de straffen automatisch zwaarder. Dan kunnen we het preventief fouilleren ook makkelijker invoeren. We hebben meer handvatten nodig om er wat tegen te kunnen doen."

De burgemeester is naar eigen zeggen al langer bezig met het preventief fouilleren. "Maar de wet staat dat niet toe. Het is nu heel beperkt wat we kunnen doen, en de jongeren weten dat."

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1903...-Illegaal-vuurwerk-moet-onder-wapenwet-vallen

onder de wapen wet???? compleet gestoord die man.
en dat is dan je burgermeester. ziek.
Lawinepijlen, cobras en grote Shells worden in de media al gelijkgesteld aan explosieven dusja ik snap zijn opmerking wel. Mij boeit het niet hoe ze het aanpakken. Als ze inderdaad het zwaardere werk zwaarder willen bestraffen dan moeten ze ergens beginnen alleen vraag ik mij af of zijn oplossing überhaupt mogelijk is met het oog op Europa

Misschien moeten zij zich meer focussen op de toename drugs moorden en vuurwapens... Is maar een idee...

Lawinepijlen, cobras en grote Shells worden in de media al gelijkgesteld aan explosieven dusja ik snap zijn opmerking wel. Mij boeit het niet hoe ze het aanpakken. Als ze inderdaad het zwaardere werk zwaarder willen bestraffen dan moeten ze ergens beginnen alleen vraag ik mij af of zijn oplossing überhaupt mogelijk is met het oog op Europa ��

daarom zei ik ook, compleet gestoord.
vuurwerk in welke vorm dan ook zijn geen wapens.
ze kunnen wel als wapens gebruikt worden (richting politie) maar dat kunnen stenen ook.
die knakker moet gewoon normaal doen met zijn bizarre uitspraken.

Opzich kan ik me wel erin vinden als bijvoorbeeld 25gr of meer flash artikelen onder wapenwet valt. Moet maar eens afgelopen zijn met dat zware spul

Nou, dan moet het wel goed gedefinieerd worden want zoals we weten zijn straks die F3 single shots ook illegaal en zouden deze ook onder die wet komen te vallen. Zouden we dan met z'n allen dan moeten gaan zitten? Die vent is compleet van de pot gerukt!

Ik weet dat de intenties van deze burgemeester goed zijn. Wat in dit artikel staat klopt niet. Hij is juist voorstander van consumentenvuurwerk. Zie wat hij op zijn Facebook schrijft:

Ten tweede: Minister Grapperhaus, het is nu echt tijd dat landelijk het echte gesprek gevoerd gaat over het illegale vuurwerk. De vuurwerkdiscussie gaat steeds over het legale spul, terwijl die echt gevaarlijke rommel steeds makkelijker verkrijgbaar is. Tijdens uitdelen van vuurwerkbrillen op basisscholen heb ik gesprekken gevoerd in verschillende klassen. In elke groep, van acht tot in groep vier (!) toe, kinderen zijn die een Cobra6 afgestoken hebben. Ze vinden het nog volstrekt normaal ook. De zware klappen, die al eind september beginnen of dat wat naar hulpverleners wordt gegooid, zijn echt geen categorie 2 vuurwerk. Dat zijn cobra’s 6, 8 of, shells en weet ik veel hoe de exotische namen luiden.
Dit is het echte vuurwerkprobleem.
Een totaalverbod op consumentenvuurwerk gaat dat echt niet veranderen. En dan mogen wij als gemeenten dit ook handhaven? Hoe dan, minister? Dit is dweilen met de kraan open!

Hij gaat op Facebook ook de discussie aan met inwoners die voor een totaalverbod pleiten.
Hij zet juist in op meer maatregelen tegen illegaal om consumentenvuurwerk te behouden. Natuurlijk kan je discussiëren over de precieze invulling van zijn voorstel, maar het is met de goede intenties voor onze hobby en traditie.

nou op zich zou ik dat niet eens erg vinden als er goede en duidelijke regels voor komen wat dan als “zwaar illegaal” beschouwd word.

ik bedoel, er zit nogal een verschil tussen een karton aan cobra’s of gewoon wat siervuurwerk halen in belgie....

maar ik ben bang dat de nl overheid dan weer met een extreem bizarre wet op de proppen komt die nergens op slaat...het zijn immers altijd mensen die geen verstand van vuurwerk hebben die dit soort regels moeten opstellen, dat baart moj nog het meeste zorgen.

Mocht het goed gedefinieerd worden en het ook echt kansrijk zijn om de ellende te stoppen, gelijk doen!

nou op zich zou ik dat niet eens erg vinden als er goede en duidelijke regels voor komen wat dan als “zwaar illegaal” beschouwd word.

ik bedoel, er zit nogal een verschil tussen een karton aan cobra’s of gewoon wat siervuurwerk halen in belgie....

maar ik ben bang dat de nl overheid dan weer met een extreem bizarre wet op de proppen komt die nergens op slaat...het zijn immers altijd mensen die geen verstand van vuurwerk hebben die dit soort regels moeten opstellen, dat baart moj nog het meeste zorgen.
Dit is wel het punt ja, als het goed gedaan zou worden dan ben ik er ook wel voor. Maar in Nederland verwacht je dan al snel dat het weer zo'n bizar verhaal wordt waarbij het niet meer uimaakt of je een potje in België koopt wat hier net niet aan de regels voldoet of dat je een schuur vol Cobra's hebt.
Maar in het algemeen denk ik wel dat het een goed idee is (en in ons eigen belang als liefhebbers) dat er hardere en duidelijke grenzen gesteld worden mbt tot illegaal (knal)vuurwerk.

Back
Bovenaan