5000 kilo vuurwerk verkeerd opgeslagen in Krimpen aan den IJssel

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Dozen-vuurwerk-in-barretje-Foto-DCMR.jpg

Vuurwerkdozen-op-gang-Foto-m-DCMR.jpg

Een vuurwerkverkooppunt in Krimpen aan den IJssel is onder verscherpt toezicht gesteld van de Milieudienst Rijnmond DCMR. Tijdens een controle werd vijfduizend kilo vuurwerk buiten de kluis aangetroffen. Ook krijgt de verkoper een dwangsom van 3000 euro opgelegd.
Inspecteurs van de DCMR vonden tientallen dozen vuurwerk in de gang en in een barretje van het pand, terwijl deze in speciale kluizen hadden moeten staan. Omdat het bedrijf al eerder de fout inging, heeft de DCMR de gemeente geadviseerd om een dwangsom van 3000 euro op te leggen.

Als bij de ondernemer opnieuw fouten worden geconstateerd met de opslag van vuurwerk, moet hij een boete betalen. Ook stelt justitie een strafrechtelijk onderzoek in.

"De regels voor het opslaan van vuurwerk zijn erg streng. Tegen overtredingen wordt direct opgetreden", zegt de milieudienst. "Het verkooppunt heeft een vergunning en kent de regels." De komende jaren zal de DCMR daarom extra controles uitvoeren bij het bedrijf.

Vijfhonderd dozen
"We betreuren het zeer dat DCMR Milieudienst Rijnmond vuurwerk bij ons aantrof buiten de bunkers. We willen graag benadrukken dat het allemaal wel mee viel", zegt eigenaar Theo van Zwienen van VZA Vuurwerk.

"Die dag werd het vuurwerk geleverd. Moet je voorstellen: zeker vijfhonderd dozen moeten dan uit de vrachtwagen geladen worden en ondergebracht worden in drie bunkers. Dat kost even tijd. Vandaar dat er nog wat dozen in de gang stonden."

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1900...verkeerd-opgeslagen-in-Krimpen-aan-den-IJssel

Moet je voorstellen: zeker vijfhonderd dozen moeten dan uit de vrachtwagen geladen worden en ondergebracht worden in drie bunkers. Dat kost even tijd. Vandaar dat er nog wat dozen in de gang stonden

Sorry hoor, maar hij probeert het volgens mij goed te praten. Dozen die worden gelost uit een vrachtwagen worden niet zo netjes opgestapeld zo als ik ze hier op de foto's zie staan. Ik denk dat het gewoon laksheid was met het meteen verplaatsten van de dozen naar de bunkers. Correct me if i am wrong ?

Of het nou in de vrachtwagen buiten afgaat of daar in die hal waar het waarschijnlijk maar eventjes zou staan. Net op het verkeerde moment gecontroleerd. Zie dat hij wel al eerder op de vingers getikt is dus snap de inspectie wel. Volgend jaar maar wat extra mensen inhuren om het er gelijk goed in te krijgen.

Denk dat elke winkel wel even met een Logistiek probleem zit als iets wordt geleverd. Direct uitstallen in de bunker kost tijd en voorbereiding.

Denk dat veel winkels een kleine bufferzone hebben, correct me if i'm wrong. Maar volgens mij kan je het beter in een bus overladen. Dan is het ineens niet raar, als je de goede papieren hebt.

Sorry hoor, maar hij probeert het volgens mij goed te praten. Dozen die worden gelost uit een vrachtwagen worden niet zo netjes opgestapeld zo als ik ze hier op de foto's zie staan. Ik denk dat het gewoon laksheid was met het meteen verplaatsten van de dozen naar de bunkers. Correct me if i am wrong ?

Omdat het bedrijf al eerder de fout inging, heeft de DCMR de gemeente geadviseerd om een dwangsom van 3000 euro op te leggen.

Dat lijkt me ook. Erg slordig, wie weet hoe lang het er al zo bij stond. Producten staan nie op pallets, dus zijn daar handmatig zo neergezet. Dan kun je ze ook handmatig in de bunkers zetten, en daarna sorteren.

Tja je zal er maar naast wonen, en dan het afgaat.

Regels zijn regels, maar we weten allemaal dat er niet veel aan de hand zal zijn (niet voor niets 1.4G).

Immers de Duitsers springen hier veel soepeler mee om. Dit is niet voor niks, tenzij we stellen dat zij de veiligheid ''die Leute'' niet serieus nemen.

Ik vind het filmpje niet meer, maar ik kan me herinneren dat er een filmpje is van een test betreffende een container vol 1.4g. Kan iemand mij hier bij helpen?

EDIT: nogmaals ik probeer niets goed te praten, je dient je gewoon aan de regels te houden zoals die zijn opgesteld binnen ons land. Mijn vergelijking met Duitsland staat los van dit feit.

We weten allemaal dat de regels hier eigenlijk gewoon te overtrokken zijn voor 1.4g, maar we weten ook allemaal dat er extreem wordt gecontroleerd dus erg handig is dit niet. Wordt eens tijd dat ze wetgeving eens gaan moderniseren, neem meteen ook die achterlijke 25kg regeling mee maar daar 25kg nem van ofzo.

Denk dat elke winkel wel even met een Logistiek probleem zit als iets wordt geleverd. Direct uitstallen in de bunker kost tijd en voorbereiding.

Denk dat veel winkels een kleine bufferzone hebben, correct me if i'm wrong. Maar volgens mij kan je het beter in een bus overladen. Dan is het ineens niet raar, als je de goede papieren hebt.

Als winkelier heb je nu eenmaal tijd nodig om over te stapelen, daar zullen ze niet moeilijk over doen. Echter als je zoals hierboven je spul overduidelijk ergens langdurig hebt gestald gaat de inspectie wél moeilijk doen. Zeker als je al een waarschuwing aan je broek hebt.

Leuke sfeerfoto's, naar mijn mening valt het allemaal wel mee. We weten allemaal hoe het vanaf de 28e in een gemiddeld huishouden ligt opgeslagen :wink:

Natuurlijk vind ik het ook allemaal overdreven, die regeltjes hier in NL, maargoed, als je als winkelier al eens een waarschuwing hebt gehad, moet je jezelf toch eens achter je oren krabben waarom het alweer fout gaat.
Zo gooi je jouw eigen ruiten in, of het boeit je niet. Jammer dat ons vuurwerk dan toch weer in een negatief daglicht wordt gezet zo...

Ik dacht trouwens dat het vuurwerk tijdens de levering meteen in de bunker moet worden opgeslagen en niet "eventjes" in een ("niet geschikte opslag") ruimte??

Laatst bewerkt:
Als vuurwerk geleverd wordt, komt het gewoonlijk uit een bestelbusje, zonder speciale voorzieningen in dat busje. Geen sprinkler in die bus, bijvoorbeeld... Het kan dan niet op miraculeuze wijze vanuit die bus in één keer in de bunker van de winkel liggen. Dus het wordt door personen verplaatst van de bus, naar de bunker. Dan kan handmatig, of via een pallet of steekwagen. Dat mag allemaal.
Waar gaat het dan mis? Voor de keurende instantie (Milieudienst Rijnmond DCMR in dit geval) moet duidelijk zijn dat het vuurwerk niet bewaard wordt búíten de bunkers. Je mag het gerust in een gangetje of in een barretje leggen. Dat is niet erg, aangezien die bus weer verder moet. Dus die bus moet snel leeg en dan leg je de dozen soms effe snel ergens neer. Maar dan moet er iemand actief bezig zijn om die dozen zojuist geleverd vuurwerk naar de bunker te verplaatsen. Het kan niet zo zijn dat al het personeel koffie zit te drinken, en die dozen onbeheerd in de gang liggen. In theorie is het voldoende als één persoon de dozen vanuit de gang/bar naar de bunker sjouwt. Terwijl de rest koffie drinkt.
Het is een beetje grijs gebied. Een inspecteur snapt ook wel dat je tijd nodig hebt om 5000 kilo zojuist geleverd vuurwerk in je bunker te krijgen. Dat mag ook best. Maar als je tientallen dozen onbeheerd ergens achter in een barretje stouwt, terwijl het daarna onbeheerd ligt, en je eerder een waarschuwing hebt gehad hiervoor, dan snap ik de inspecteur heel goed. Dit gaat te ver.

Back
Bovenaan