"Demente ouderen moeten door vuurwerk denken aan de oorlog"

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Bewoners van Talma Haven en Talma Dok op Urk hebben last van vuurwerk. Vooral het knalvuurwerk dat al ver voor oudjaarsdag wordt afgestoken, levert overlast op.

Bij sommige bewoners roept het vuurwerk vervelende herinneringen op. "Vooral demente ouderen moeten soms terugdenken aan de oorlog," legt directeur Wilfred Muller uit.
In overleg met de gemeente is besloten dat borden geplaatst worden rond de zorgcentra. Daarop wordt opgeroepen geen vuurwerk af te steken in de buurt van verzorgingstehuizen, maar ook bijvoorbeeld tijdens kerkdiensten. Het gaat dus niet om een volledig vuurwerkverbod.

Maar of de borden echt gaan helpen, is natuurlijk de vraag. Muller doet daarom een oproep aan ouders om met hun kinderen in gesprek te gaan.

https://www.omroepflevoland.nl/nieu...ren-moeten-door-vuurwerk-denken-aan-de-oorlog

Tja dat krijg je als onze zorg uitgekleed wordt. Er is niemand meer in de buurt van de oudjes om ze te vertellen dat het maar vuurwerk is. Niemand die ze herinnerd naar de mooie tijd van kerst en oud en nieuw.

Heb het al vaker op het forum verteld, maar ik ben dus werkzaam op een afdeling met 27 dementerende ouderen. Werk er in de zorg, nu alweer zo'n 13.5 jaar. Ik heb in al die jaren honderden mensen verpleegt, maar nog nooit mee gemaakt dat de bewoners bang waren voor het vuurwerk of terug dachten aan de oorlog. Sterker nog, ze vinden het helemaal geweldig. De nachtdienst bij ons haalt iedere bewoner, voor wie dat nog kan, erbij en zitten dan gezamenlijk voor het raam naar het vuurwerk te kijken. Ook op andere afdelingen wordt er enkel positief op gereageerd.

Heb het al vaker op het forum verteld, maar ik ben dus werkzaam op een afdeling met 27 dementerende ouderen. Werk er in de zorg, nu alweer zo'n 13.5 jaar. Ik heb in al die jaren honderden mensen verpleegt, maar nog nooit mee gemaakt dat de bewoners bang waren voor het vuurwerk of terug dachten aan de oorlog. Sterker nog, ze vinden het helemaal geweldig. De nachtdienst bij ons haalt iedere bewoner, voor wie dat nog kan, erbij en zitten dan gezamenlijk voor het raam naar het vuurwerk te kijken. Ook op andere afdelingen wordt er enkel positief op gereageerd.

Stuur dat stomme omroep Flevoland eens een email met je bevindingen. Ik ben benieuwd hoe ze dan reageren.

Zo dan, duidelijke taal! Al dat gezeik is nergens op gefundeerd!

Er tullen ongetwijfeld ergens in NL wel een handjevol mensen zijn die aan de oorlog herinnerd worden door vuurwerk geknal. Dit zijn dezelfde mensen die dit ook hebben bij onweer, een dichtdlaande sitodeur of wat voor knal dan ook. Uiteraard moeten zulke mensen gerustgesteld worden,maar laat het merendeel vd ouderen gewoon eens genieten van alles. Dat hedendaagse geouwehour van zielige verhalen over een select groepje mensen....

What's next. Het verhaal van een blinde die nu ook nog bang is om doof te worden van vuurwerkgeknal?

Mijn vrouw werkt ook al 21 jaar met deze mensen en verzorgingshuis en die heeft dit ook gelezen en begint.spontaan te lachen..
Zegt die ouwtjes zijn blij dat ze het vuurwerk zien en worden er vrolijk van . Zij heeft ook nog nooit in heel die jaren een man meegemaakt die er bang van was of terug dacht aan die tijd

Echt complete onzin dit weer...tenenkrommend!

Ik heb jaren naast een verzorginghuis gewoond. De oudjes hadden de tijd van hun leven (niet allemaal natuurlijk) met al het vuurwerk dat de lucht in ging. Wel veilig vanachter hun raampje uiteraard.

Het jaar is nog niet voorbij he?
Ik kijk er niet van op, dat er de laatste dagen van het jaar nog een bericht verschijnt met geschrokken asielzoekers, die een trauma herbeleven van de oorlog in hun thuisland, wanneer er vlakbij hun azc een cobraatje afgaat.

Het jaar is nog niet voorbij he?
Ik kijk er niet van op, dat er de laatste dagen van het jaar nog een bericht verschijnt met geschrokken asielzoekers, die een trauma herbeleven van de oorlog in hun thuisland, wanneer er vlakbij hun azc een cobraatje afgaat.

Zal idd vast ook wel weer.
Voorgaande jaren doken die verhalen ook op in de media.

Ik geloof het overigens direct hoor, dat er mensen (zoals sommige asielzoekers) zijn, die bij knallen en flitsen terug denken aan de oorlog.

Wat een flauwekul allemaal. Wanneer ze echt dement zijn, zijn ze de oorlog ook al vergeten. Ze proberen daadwerkelijk alles uit de kast te halen om vuurwerk in een slecht daglicht te plaatsen.

Back
Bovenaan