Bossche agenten zetten zich schrap voor vuurwerk: speciale oordoppen laten maken

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Tientallen agenten die rond de komende jaarwisseling in Den Bosch werken, gaan op pad met professionele gehoorbescherming. Zij behoren tot zo'n 1200 agenten van de politie-eenheid Oost-Brabant die zich de afgelopen tijd speciale oordoppen (otoplastieken) hebben laten aanmeten.

Tientallen agenten die rond de komende jaarwisseling in Den Bosch werken, gaan op pad met professionele gehoorbescherming. Zij behoren tot zo'n 1200 agenten van de politie-eenheid Oost-Brabant die zich de afgelopen tijd speciale oordoppen (otoplastieken) hebben laten aanmeten.

Agenten met gehoorschade
De 21.000 politieagenten die tijdens de jaarwisseling moeten werken in Nederland, krijgen deze ‘persoonlijke’ bescherming om gehoorschade te voorkomen. De politie besloot mokkend tot die aankoop, omdat het kabinet geen vuurwerkverbod instelt.

Korpschef Erik Akerboom van de Nationale Politie hield recent een pleidooi voor een verbod op knalvuurwerk en pijlen voor consumenten. Maar het kabinet heeft gekozen voor een verbod op de zwaarste categorie consumentenvuurwerk, zoals honderdduizendknallers. Akerboom zag zich daarom ‘genoodzaakt’ om toch iets te doen voor de veiligheid van ‘zijn mensen in de frontlinie’.

Hij zegt voorbeelden te kennen van agenten die met tijdelijke doofheid kampten tijdens de jaarwisseling. Of die met gehoorschade thuis kwamen.

Otoplastieken gaan twee tot drie jaar mee. Het is onduidelijk wat de kosten zijn.

https://www.bd.nl/den-bosch-vught/b...werk-speciale-oordoppen-laten-maken~a8e56a50/

Klok wel horen luiden maar die klepel jongens.. Ga nog maar even zoeken.. Droevig.

'De politie besloot mokkend tot die aankoop, omdat het kabinet geen vuurwerkverbod instelt.'

Die politiemensen zijn helaas met een algeheel verbod nog steeds niet veilig. Die oordoppen zijn dus hoe dan ook een goede investering.

Ik heb ze ook voor mijn werk maar ermee werken op straat is toch ff wennen want je hoort veel minder lijkt me ook niet echt veilig.
Maar wat een triest verhaal weer.

Vraag maar eens aan carbid schieters welke doppen zij gebruiken (àls ze ze al gebruiken). Gewoon van de kruidvat ofzo...
Ook pyro's die handmatig shows fakkelen (ook shells) hebben gehoorbescherming natuurlijk, een zgn "koptelefoon" á €5,-
Ik vind dit al een aanstel land geworden, komt de politie er ook nog eens bij met zeuren.
Deels terecht hoor! Maar hun dure oplossing van onze belastingcenten is gewoon belachelijk qua aanbestedings prijzen.

Hoor je met zo'n koptelefoon van 5e mensen nog praten? Denk dat ze ook nog graag communiceren met mensen, en elkaar, en andere hulpverleners. Die optoplastieken (voor ons dik 100e, voor hun in bulk en btw aftrekbaar flink goedkoper natuurlijk) beschermen terwijl je niet afgesloten bent van communicatie. Lijkt me toch essentieel.

vraagje:zou jij hun werk willen doen op oudjaarsavond?met de beperkingen die ze hebbem mbt wat ze mogen doen?
die politiechef drijft de boel op de spits natuurlijk maar sommige dingen begrijp ik wel...
ze zitte liever op buro niks tedoen koffie drinken dan hun echte baan uit tevoeren

Hoor je met zo'n koptelefoon van 5e mensen nog praten? Denk dat ze ook nog graag communiceren met mensen, en elkaar, en andere hulpverleners. Die optoplastieken (voor ons dik 100e, voor hun in bulk en btw aftrekbaar flink goedkoper natuurlijk) beschermen terwijl je niet afgesloten bent van communicatie. Lijkt me toch essentieel.

Die otoplastieken dempen geluid van 87 tot 140 decibel.
Ik vraag me af, of die bescherming kunnen bieden tegen bijv een cobra op 1 meter afstand.
Dan zullen politie en hulpverleners wel héle speciale doppies krijgen, lijkt me.
Voorkomen is beter dan genezen,natuurlijk.

Maar mbt tot de prijs; wanneer overheden materiaal kopen, zal de prijs juist bóven bijv 100€ liggen, zelfs bij bulk korting. Er vallen nml tonnen dan wel miljoenen te verdienen door de fabrikanten, die daardoor de prijzen kunstmatig omhoog gooien.
Kijk maar eens naar wat een usa soldaten maaltijdje uiteindelijk kostte tijdens de golfoorlog in irak...industrie profiteert van grote overheids-aankopen.
Maargoed, we discussieren verder over het probleem voor de agenten in dit topic!

Back
Bovenaan