Ik weet dat de titel niet klopt bij dit bericht waar het werkelijk over gaat maar wat een smerige uitspraak.
En zo zie je maar weer wat ze van plan zijn gewoon de jeugd alles afleren tradities roken drank enz.
Op naar een toekomst waar je gewoon maar een nummer bent en niks meer mag.
Les in vuurwerk blijkt hard nodig: ‘Ik gooi rotjes gewoon neer’
Een les over de gevaren van vuurwerk maakt diepe indruk op de leerlingen van groep 8 van basisschool de Wilde Wingerd in Maarssen. ,,Een rotje kan zomaar in een kinderwagen terechtkomen. Die baby moet met spoed naar het ziekenhuis.”
Het is doodstil, op de vrijdagmiddag, in groep 8 van de Wilde Wingerd in Maarssen. Voorlichter Saskia Pouw van Brandweer Midden-Nederland vertelt over een door vuurwerk opgeblazen brievenbus, waarin persoonlijke brieven en geld zaten. Allemaal verbrand. De anekdote heeft duidelijk impact op de leerlingen. Ook op de 11-jarige Luna. ,,Ik heb wel eens vuurpijlen gaten in huizen zien maken.” Zelf steekt ze ook wel eens siervuurwerk af. Maar dan wel met haar vader.
Bril
Ik steek graag rotjes af”, zegt de 11-jarige Keano. Of hij nadenkt over de gevaren en het veilig afsteken? ,,Eigenlijk niet echt. Meestal gooi ik ze gewoon neer.” Dit is precies waarom de brandweer vuurwerklessen geeft aan kinderen. ,,Kinderen zijn zich meestal niet bewust van de gevaren van vuurwerk”, zegt Pouw.
Wanneer de voorlichter van de brandweer het over de gevolgen van van vuurwerkongelukken heeft betrekt ze de klas daar heel slim bij. Zo krijgt Luna een bril op waarvan één lens is afgedekt en moet een andere leerling zijn veters strikken zonder zijn duimen. De bril wordt door de brandweer gebruikt om leerlingen de complicaties van het hebben van maar één oog te laten merken. Luna: ,,Dat is mij wel het meest bijgebleven van de les. Je kan veel dingen ineens niet meer net als sommige beroepen.”
Interactie
De interactiviteit met de klas is een van de kernpunten van de les. Op een geven moment begint Pouw lukraak neprotjes de klas in te gooien. De moraal van deze les? Je weet niet waar de rotjes terechtkomen. ,,Misschien wel in een kinderwagen?”, zegt Pouw, waarbij ze een verhaal illustreert waar dit gebeurd is. Dat doet Keano wel wat. ,,Ik heb hier van geleerd dat je met vuurwerk goed moet oppassen hoe en wat je gebruikt. De gebruiksaanwijzing ga ik ook meer lezen.”
Ondanks dat het aantal slachtoffers van vuurwerk de afgelopen jaren is afgenomen zijn deze lessen hard nodig, vindt Pouw. ,,Ik heb zelf twee zoons en als ik die zeg dat ze een vuurwerkbril op moeten zetten, dan zeggen ze: ‘ja dag!’ Vroeger stak ik zelf vuurwerk af en ik weet hoe stoer en gaaf het is. Maar kinderen realiseren zich nog te weinig van de gevaren. Daarnaast willen we langzaam naar een brandvrije generatie toewerken en dat begint bij kinderen.”
https://www.ad.nl/utrecht/les-in-vuurwerk-blijkt-hard-nodig-ik-gooi-rotjes-gewoon-neer~a82c2cf8/
En zo zie je maar weer wat ze van plan zijn gewoon de jeugd alles afleren tradities roken drank enz.
Op naar een toekomst waar je gewoon maar een nummer bent en niks meer mag.
Les in vuurwerk blijkt hard nodig: ‘Ik gooi rotjes gewoon neer’
Een les over de gevaren van vuurwerk maakt diepe indruk op de leerlingen van groep 8 van basisschool de Wilde Wingerd in Maarssen. ,,Een rotje kan zomaar in een kinderwagen terechtkomen. Die baby moet met spoed naar het ziekenhuis.”
Het is doodstil, op de vrijdagmiddag, in groep 8 van de Wilde Wingerd in Maarssen. Voorlichter Saskia Pouw van Brandweer Midden-Nederland vertelt over een door vuurwerk opgeblazen brievenbus, waarin persoonlijke brieven en geld zaten. Allemaal verbrand. De anekdote heeft duidelijk impact op de leerlingen. Ook op de 11-jarige Luna. ,,Ik heb wel eens vuurpijlen gaten in huizen zien maken.” Zelf steekt ze ook wel eens siervuurwerk af. Maar dan wel met haar vader.
Bril
Ik steek graag rotjes af”, zegt de 11-jarige Keano. Of hij nadenkt over de gevaren en het veilig afsteken? ,,Eigenlijk niet echt. Meestal gooi ik ze gewoon neer.” Dit is precies waarom de brandweer vuurwerklessen geeft aan kinderen. ,,Kinderen zijn zich meestal niet bewust van de gevaren van vuurwerk”, zegt Pouw.
Wanneer de voorlichter van de brandweer het over de gevolgen van van vuurwerkongelukken heeft betrekt ze de klas daar heel slim bij. Zo krijgt Luna een bril op waarvan één lens is afgedekt en moet een andere leerling zijn veters strikken zonder zijn duimen. De bril wordt door de brandweer gebruikt om leerlingen de complicaties van het hebben van maar één oog te laten merken. Luna: ,,Dat is mij wel het meest bijgebleven van de les. Je kan veel dingen ineens niet meer net als sommige beroepen.”
Interactie
De interactiviteit met de klas is een van de kernpunten van de les. Op een geven moment begint Pouw lukraak neprotjes de klas in te gooien. De moraal van deze les? Je weet niet waar de rotjes terechtkomen. ,,Misschien wel in een kinderwagen?”, zegt Pouw, waarbij ze een verhaal illustreert waar dit gebeurd is. Dat doet Keano wel wat. ,,Ik heb hier van geleerd dat je met vuurwerk goed moet oppassen hoe en wat je gebruikt. De gebruiksaanwijzing ga ik ook meer lezen.”
Ondanks dat het aantal slachtoffers van vuurwerk de afgelopen jaren is afgenomen zijn deze lessen hard nodig, vindt Pouw. ,,Ik heb zelf twee zoons en als ik die zeg dat ze een vuurwerkbril op moeten zetten, dan zeggen ze: ‘ja dag!’ Vroeger stak ik zelf vuurwerk af en ik weet hoe stoer en gaaf het is. Maar kinderen realiseren zich nog te weinig van de gevaren. Daarnaast willen we langzaam naar een brandvrije generatie toewerken en dat begint bij kinderen.”
https://www.ad.nl/utrecht/les-in-vuurwerk-blijkt-hard-nodig-ik-gooi-rotjes-gewoon-neer~a82c2cf8/