Consumenten mochten professioneel vuurwerk afsteken 1999

flessenkop

VWC lid
Een collega liet mij gister iets lezen op een website:

1999 In het kader van de millenniumwisseling werd aan het begin van het jaar bepaald dat consumenten professioneel vuurwerk af mochten steken.
in oktober van dat jaar werd bepaald dat consumenten die dat vuurwerk af wilden steken een cursus a 50 gulden zouden moeten volgen, waar slechts mondjesmaat gehoor aan werd gegeven.
Eind november werd de beslissing teruggedraaid en werd het verboden om professioneel vuurwerk af te steken.

Ik kan hier niks over vinden. Klopt dit?

En zo ja, welk vuurwerk mocht dan worden afgestoken?

Groet,

Flessenkop

Heb het even door google gehaald.. die collega van jou heeft je een website voorgeschoteld die vol staat met zgn fake news en gekleurde berichtgeving. Het staat op (linkse boe roep) sites die graag de VVD onderuit willen trekken met fake news. Wat dit dus ook is.

Alt rechts website vol met onzin

hier nog even de volledige quote:

– 1999 In het kader van de millenniumwisseling werd aan het begin van het jaar bepaald dat consumenten professioneel vuurwerk af mochten steken.
in OKTOBER van dat jaar werd bepaald dat consumenten die dat vuurwerk af wilden steken een cursus a 50 gulden zouden moeten volgen, waar slechts mondjesmaat gehoor aan werd gegeven.
Eind NOVEMBER werd de beslissing teruggedraaid en werd het verboden om professioneel vuurwerk af te steken.
Met name door de besluiteloosheid van het kabinet, waar de VVD deel van uitmaakte, lag er veel te veel professioneel vuurwerk opgeslagen in Enschede.
In mei 2000 sloeg het noodlot toe. WIE IS DAN VERANTWOORDELIJK?????

Zit 1 of andere Erich brink achter, vage gast.

Ik heb het ook maar eens gegoogled. Valt me op wat een bijzondere websites er bestaan, zowel links als rechts georiënteerd.
Was ik helemaal niet van op de hoogte.
De zoekopdracht gaf best wat hits op dit soort sites.

Maargoed, een slotje lijkt me op zijn plaa t s.

Wellicht nog wat andere info wat hierop inhaakt,

de Overheid destijds (1999) had geen waterdichte regeling wat betreft professioneel vuurwerk, het was een bureaucratisch zootje vanwege een transitie in de regeling waardoor het er op neer kwam dat het bezigen van handeling met prof vuurwerk niet strafbaar was in 1999, dit gat werd snel gedicht met een spoedregeling later in 1999.

Verhaal uit de beginpost destijds wel eens gehoord, maar niets meer dan dat.

Ik weet wel dat sommige importeurs destijds planken met verlijmde cakes die aangesloten waren op zo’n bedraad schietkastje, vrij verkochten.
Ook waren er cijfer/letter borden met o.a. het jaartal 2000 erop. Zowel in NL als in China voorgeprept.
En ik herinner me dat toen in veel winkels de orginele Weco High life pijlen, vrij te koop waren.

Ah, de milenniumwisseling.

Waar de straat zoveel vuurwerk had gekocht dat je uren buiten stond te genieten. Waar je direct om 10 uur s ochtends buiten stond met je rotjes, gillende keukenmeiden, romeinse kaarsen en babypijltjes.
Waar de straten rood vd snippers earen vd 500.000 rollen. Waar iedereen zelf nog met een kvk naar alpeco ging om zwaar vuurwerk te halen! Waat nog verdraagzaamheid en gezelligheid heerste!

Goh, wat mis ik die tijd, ook al hadden we maximaal 200 grams cakes

Alleen hoe verklaren we dan de vele burgers in diverse landen die tegen de gevestigde orde zijn.

Het zijn in ieder geval niet alleen de Nederlanders. En fake news is slechts nieuwsgeving dat niet overéénkomt met dat wat in de main stream media te zien is. Het verhaal over de opgeblazen kat geeft aan dat ook die kanalen soms fake news de wereld in brengen.

Back
Bovenaan