Buurtbewoners laconiek over garagebox met 900 kilo zwaar vuurwerk: ‘Moet de politie z

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Buurtbewoners laconiek over garagebox met 900 kilo zwaar vuurwerk: ‘Moet de politie z

Een kleine negenhonderd kilogram zwaar vuurwerk trof de politie woensdag aan in een garagebox aan het Rijsoordplantsoen in de Arnhemse wijk Elderveld. De Explosieven opruimingsdienst moest er aan te pas komen om de garage te ontruimen. De 41-jarige bewoner is door de politie aangehouden.

Enkele buurtbewoners reageren laconiek op wat de politie een grote vondst van illegaal vuurwerk van het zwaarste soort noemt. ,,Het is goed dat de politie heeft ingegrepen, begrijp me goed, maar aan de andere kant vraag ik me af of de politie zo massaal moet uitrukken voor een garagebox met vuurwerk. De parkeerplaats stond vol politieauto's”, zegt een buurtbewoner.

Militairen
De politie is urenlang actief geweest op het pleintje omzoomd met garageboxen. De militairen van de Explosieven Opruimingsdienst hebben de garagebox met de nodige voorzichtigheid leeggehaald. ,,Het vuurwerk dat we hebben aangetroffen behoort tot de hoogste gevaarklasse.

Anders gezegd: als dit was ontploft dan hadden de garages er niet meer gestaan en was het gevaar voor omwonenden enorm geweest", zegt een woordvoerder van de politie ter plaatse.

Hij bevestigt dat de politie in actie was gekomen na een anonieme tip. Meer kan hij er niet over zeggen. In totaal trof de politie 866 kilo vuurwerk aan.

Afgestoken
,,Het verbaast me niets dat de politie illegaal vuurwerk vindt. Wel dat ze het hier in een garagebox hebben gevonden", zegt een buurtbewoner. ,,Er wordt veel illegaal vuurwerk afgestoken ver voor oud en nieuw. Dat moet ergens vandaan komen. Dus dat er in gehandeld wordt bevreemdt me niet.”

Een buurman meent dat het allemaal wel meevalt. ,,Ik keur dit niet goed, maar explosief? Van de 900 kilo die ze hebben gevonden is waarschijnlijk 850 kilo verpakkingsmateriaal", zegt hij.

‘Enorme kracht’
Dat bestrijdt Marcel Teunissen van de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland, de branchevereniging voor bedrijven die met vuurwerk werken. ,,Dit gaat toch om behoorlijke aantal exemplaren illegaal vuurwerk. De explosieve kracht is enorm en kan substantiële schade aan de omgeving toebrengen. Het gaat daarbij niet om de kracht van het vuurwerk, maar ook om het materiaal dat daardoor wordt rond geslingerd", zegt Teunissen.

Op Youtube staan filmpjes waarop de kracht van één enkele Cobra, het bekendste illegale vuurwerk, te zien is. Met groot gemak ontzet het explosief een verkeersbord of een brievenbus.

,,Bedrijven die legaal vuurwerk verkopen moeten beschikken over bunkers met sprinklerinstallaties die aan alle veiligheidsvoorschriften moet voldoen. En dan heb je het over consumentenvuurwerk dat veel minder explosief is.”

https://www.gelderlander.nl/arnhem/...oet-de-politie-zo-massaal-uitrukken~aa1bf293/

Titel moet misschien zijn 'Bewoners realistisch over...'

Okay, dit betreft 5.7 ton wat natuurlijk veel meer is dan 866 kilo. Maar dit is 1.3, in die garagebox lag het vol met 1.1 he. Ik bedoel, al heb je hier maar een 10e van op zo’n pleintje heb je het al over behoorlijke schade.

"Met groot gemak ontzet het explosief een verkeersbord of een brievenbus."

Nou nou, dat is echt een flinke bom dan...

Okay, dit betreft 5.7 ton wat natuurlijk veel meer is dan 866 kilo. Maar dit is 1.3, in die garagebox lag het vol met 1.1 he. Ik bedoel, al heb je hier maar een 10e van op zo’n pleintje heb je het al over behoorlijke schade.

Oké, misschien was ik iets te kort door de bocht. Als 900 kilo tegelijk afgaat zat het inderdaad wel tot flinke ravage leiden, waarbij de kans op gewonden dan ook wel aanwezig is.

Vind het trouwens wel een verademing, dat hier niet meteen weer voor een vuurwerkverbod gepleit wordt aan de hand van de vondst of een bericht over illegaal vuurwerk.

Oké, misschien was ik iets te kort door de bocht. Als 900 kilo tegelijk afgaat zat het inderdaad wel tot flinke ravage leiden, waarbij de kans op gewonden dan ook wel aanwezig is.

Vind het trouwens wel een verademing, dat hier niet meteen weer voor een vuurwerkverbod gepleit wordt aan de hand van de vondst of een bericht over illegaal vuurwerk.

Viel mij ook op! Keurig benoemd zoals het is: illegaal vuurwerk.

dat zou de zaak wel iets veranderen, mits de foto's ook zijn van de opslag daar en er niet zo als vaker een foto wordt misbruikt.

De foto van die doos komt van de politie Arnhem-Zuid. Vrees dat het er inderdaad echt lag.

Het klopt dat wanneer er grotere verpakkingen vuurwerk in liggen dit kan leiden tot een massa-explosief, maar zie hier de testen met nederl

1.4G of Consumentenvuurwerk is in de meeste omstandigheden allemaal prima te handhaven, daarvan zal je garage (en de naastgelegen) inderdaad schade hebben, maar niet zo snel ontploffen. Let wel, stouw een bunker tjokvol met IJsfonteinen en hij gaat af als een bom - de samenstelling en het type vuurwerk hebben ook behoorlijke invloed. Maar gemiddeld genomen moet 't allemaal meevallen. Daarom kan de 25kg regel ook wel overboord, zeker met alle compounds dezer dagen.

Hier ging het in ieder geval dus niet om consumentenvuurwerk.

EDIT: Hoewel, de klap van 866 kilo aan compounds met ~2gram flash aan Burst is ook niet te onderschatten.

Back
Bovenaan