Stelling: er moet een landelijk verbod op consumentenvuurwerk komen

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Met de jaarwisseling in zicht steekt ook het debat rond een algemeen verbod op vuurwerk weer de kop op. De Onderzoeksraad voor de Veiligheid en de nationale politie pleiten hiervoor. Andere partijen noemen dit onwenselijk en onhaalbaar. Wat vindt u?

Jaarlijks belanden honderden mensen op de spoedeisende hulp en worden politie en hulpverleners belaagd met vuurwerk. Maar waar de regels rond het afsteken van vuurwerk elk jaar strenger lijken te worden en onder burgers steeds meer draagvlak ontstaat voor strengere handhaving, zeggen de meeste Nederlanders hier in de praktijk weinig van te merken. Wordt het daarom niet tijd voor een landelijk verbod?

De tweedeling
Aan de ene kant hebben we de voorstanders van een landelijk verbod op consumentenvuurwerk. Ongeveer de helft van de Nederlanders valt onder deze groep. De gemeente Apeldoorn is een voorloper op dit gebied: vanaf 2020 geldt hier een algemeen verbod op vuurwerk. Ook de gemeente Hilversum pleit voor een landelijk verbod, maar gaat nog niet zo ver als een lokaal totaalverbod. Een woordvoerder van de gemeente verklaart: “Een lokaal totaalverbod is niet te handhaven en zal de problematiek alleen verplaatsen.”

Daar tegenover staan de tegenstanders van een totaalverbod, ook ongeveer de helft van de Nederlanders. Een van hen is Ira Helsloot, hoogleraar Besturen van Veiligheid aan de Radboud Universiteit. Volgens hem hebben mensen begrip voor een vuurwerkvrije zone, bijvoorbeeld rond verzorgingstehuizen of dierenasiels, maar niet voor een totaalverbod. De overheid moet volgens Helsloot op dit gebied veel beter communiceren met de burger. Hij vergelijkt het met de Bob-campagne: repressief handhaven werkt niet; uitleggen dat iets onverstandig en gevaarlijk is wel. Andere tegenstanders wijzen erop dat de overlast vooral komt door een kleine groep met een gedragsprobleem en dat een verbod niets oplost. Betere voorlichting, bijvoorbeeld op scholen, werkt volgens hen veel beter.

Wat vindt u?
Is een landelijk verbod op consumentenvuurwerk de oplossing voor overlast en gewonden? Of is een dergelijk verbod niet te handhaven en zullen er altijd mensen zijn die ondanks een verbod vuurwerk blijven afsteken? We zijn benieuwd naar uw mening!

Stelling: er moet een landelijk verbod op consumentenvuurwerk komen
Eens: vuurwerk is gevaarlijk en geeft veel overlast.
0% (0 stemmen)
Oneens: het is niet haalbaar. Er zijn betere oplossingen, zoals meer voorlichting en vuurwerkvrije zones.
100% (1 stem)
Totaal aantal stemmen: 1

http://nullrefer.com/?https://www.p...lijk-verbod-op-consumentenvuurwerk-komen#poll

Laatst bewerkt:
Wat een gezeik toch t is elk jaar weer hetzelfde liedje in December je word toch scheit en scheitziek van zulk soort klote berichten!!! Ben er klaar mee hier t is de laatste keer dat ik er op reageer die enquêtes en berichten t is elk jaar weer hetzelfde gezeur om gezeur. En volgend jaar rond deze tijd weer hetzelfde gezeik... Bah helemaal klaar mee!!!

Als je die polls ziet die eronder staan denk je dat deze site echt is opgebouwd uit zuurpruimen..hahaha

Bij een suikertax ga ik gezonder leven hahahahaha.

Maar wees gerust, het staat 1 -99 voor de nee stemmers in procenten.

Potverjandorie, vast iemand die per ongeluk op de verkeerde optie heeft geklikt... :p

Waarom kan ik niet stemmem? Geeft geen optie om iets aan te klikken. We staan op 45%...

Edit: Ik denk dat ze het al dicht hebben gegooid... Of stem je automatisch door om op de link te klikken?

Dit stinkt een beetje.. Ergens een blik GLers opengetrokken of iemand met een goede VPN?

Edit: Ik denk dat er op deze site geen eer te behalen is als ik de andere polls zie.

Laatst bewerkt:
Ik kan nu gewoon nog stemmen hoor. En ik vertrouw het ook voor geen meter, zeker niet als de link nog hier is gedeeld. Dan creër je al gauw een positief effect ( voor ons ). Nu staat er 65% stemt voor en 35% stemt tegen.

Ik kan helemaal niet stemmen. Bij mij geeft het gelijk de resultaten. Misschien dat mijn broer heeft gestemd? Dat zou misschien nog kunnen.

Maar godverdomme we zitten nu op 31%?! Dat kan nooit! dit stinkt harder dan de kromme regels van Nederland!

Ze moeten helemaal gaan kappen met enquêtes op internet en gewoon met zijn allen naar de stembus gaan. Laat iedereen gewoon elk jaar (verplicht) stemmen! Net zoals je bij Belgie ook moet in de politiek.

Binnen 24 uur is er ineens een flinke stijging die voor is.. hmmmmm

Kan het zijn dat met de resultaten gesjoemeld word? Nee toch, dat kan nooit he, zijn eerlijke menskes :mad: :thumbsdown:

Back
Bovenaan