Tips voor het fotograferen/Filmen/aankoop

Iedereen bedankt voor de reacties! Ik heb besloten om te wachten tot 1 van de camera’s in de aanbieding is. Hopelijk zal dit snel zijn ivm met kerst, anders haal ik hem gewoon na kerst. Zo ook wat meer tijd om die extra paar honderd te sparen en misschien voor de g90 te gaan als deze voor een mooie prijs te koop is.

Ik heb de video iets beter bekeken maar ik kon nog steeds haperingen waarnemen. De ISO was op 50 en de sluitertijd 1/50.

Ik heb het ool getest met wondertollen (Minder licht) maar bij minder licht heb ik er weer geen last van. De diafragma is 1.7. Kan het misschien echt aan de camera zelf liggen of kan ik de instellingen beter iets veranderen?

heb sinds kort een Parasonic G80,nu een 2 vraagjes:

gebruiken jullie ook de Filter Setting?
en de Exposure Mode,moet die op de P wat ik zo lees hier?

mvg Jan

Ik heb ook de G80.
Filter Setting? Wat is dat? Geen idee wat je bedoelt.

Nee, niet op P, maar op stand M. De M van manual, of handmatig. Je wilt ALLES handmatig in kunnen stellen qua belichting. Ook de focus moet je op MF zetten en dus niet op AFS/AFF of AFC laten staan.

Ik heb ook de G80.
Filter Setting? Wat is dat? Geen idee wat je bedoelt.

Nee, niet op P, maar op stand M. De M van manual, of handmatig. Je wilt ALLES handmatig in kunnen stellen qua belichting. Ook de focus moet je op MF zetten en dus niet op AFS/AFF of AFC laten staan.

Hallo darksoul

In menu/set 1/6 Net onder photo style (2)
Of gebruik je dat niet mvg

Als jij een artistiek, kunstmatig, filtertje over je beelden heen wilt gooien, dan staat dat je vrij. Maar ik wil waarheidsgetrouw vuurwerk filmen.

Zo ik ben ook weer even bezig geweest om fatsoenlijke beelden te krijgen. Helaas is dit nog niet naar tevredenheid gelukt. Iemand tips ?
2x The white red rebel (tropical storm) gefilmd. En bij het 2e filmpje komt de Heisenberg van VOLT er nog achteraan. Ben ook niet tevreden over het goud.

Daarnaast het scherpstellen is ook nog een dingetje.
Maar hoe vaker ik kijk naar het schermpje op de camera. Hoe slechter ik het gaat zien.

Hier is de witbalans overigens op bewolkt. En bij de M50 word het beeld gecropt als het ware wanneer er op 4K word gefilmd.

Hier is de witbalans op daglicht(zon).

In je eerste filmpje zie ik de focus zoeken. Had je daar niet stiekem autofocus aanstaan? Zo nee, dan heb je zelf lopen draaien aan de focusring.
Ik vind je filmpjes allebei ook niet geweldig. Maar ik kan niet echt duidelijk een oorzaak aanwijzen. Het is gewoon niet echt...scherp. Ik had beter verwacht van de M50 in 4K. Heb je video's soms verkeerd gerenderd? Het lijkt nu soms alsof ik naar een 720p film zit te kijken wat in 4K is gerenderd.
Je kunt eens proberen om in hogere ISO te filmen, en dan je diafragma en sluitertijd wat meer te dicht te draaien. Dat bijten de felle sterren minder uit, terwijl je juist meer goud gaat zien. ISO2500, F6, en 1/80 ofzo.

Ja ik heb zelf lopen draaien aan de ring. Dit zoals ik al zei als ik naar het scherm kijk dan zie ik dat het iedere keer niet scherp is.

Nope niet verkeerd gerenderd.

Ik ga met een volgende demo is deze instellingen proberen.

Voor dat ik de camera kocht zag ik dit filmpje. Nou dit is echt vele malen beter als dat ik uit die camera krijg.

Ik heb zoiets van had ik maar gewoon mijn telefoon blijven gebruiken. Krijg het maar niet voor elkaar om iets fatsoenlijk op film te krijgen.
Ik heb gisteren ook weer zitten kloten, krijg er het zeik zo ongeveer van ondanks alle tips van andere gebruikers.
Gisteren juist hele lage ISO gebruikt (wel alles handmatig ingesteld. De P stand had wel zuiver beeld zonder witte flitsen maar miste daarentegen ook weer kleur ).

Vanochtend kom ik er achter dat er geen k... te zien is op film van de producten.
Uiteindelijk toch maar gegokt en wat "zekerder" gaan zitten en de ISO hoger gezet maar vervolgens een onscherpe finale

Vandaag alles gereset naar fabrieksinstelling want mijn beste film was ondanks de autofocus volgens mij toch de eerste film die mijn vrouw maakte in Duisburg.

Zo ik ben ook weer even bezig geweest om fatsoenlijke beelden te krijgen. Helaas is dit nog niet naar tevredenheid gelukt. Iemand tips ?

Witbalans op Custom zetten en dan op locatie een wit A4 papier voor de lens houden om zo de witbalans voor die specifieke omstandigheden goed te krijgen:

374604.image2.jpg

Zie ook deze video vanaf ongeveer 1:35:

Als dit niet lukt kun je ook de witbalans handmatig instellen door de Witbalans te zetten op K (zie nogmaals bovenstaande foto). 4700K tot 5000k werkt meestal prima voor vuurwerk.

Sluitertijd zou ik altijd houden op het 'dubbele' van je framerate. Dus film je met 30 fps, dan staat je sluitertijd op 1/60. Film je met 60 fps, dan staat ie op 1/120. Ik zie dat jouw camera trouwens niet met 60 fps filmt maar met 50, dus de sluitertijd wordt dan 1/100.

Verder zou je inderdaad kunnen spelen met de ISO en diafragma. Zou alleen niet aanraden om de ISO te hoog te zetten want dan ontstaat er makkelijk veel ruis. Hangt een beetje van de camera af maar zou persoonlijk niet verder gaan dan 1500 ISO.

Focus ten slotte op handmatig en zo ver mogelijk proberen te focussen. Weet niet hoe dit er op Canon camera's eruit ziet. Zit er niet een soort guide op het scherm om te zien welke afstanden in focus zijn als je aan de focusring draait?

Waarom draaien jullie die ISO allemaal zo hoog :confused:
Ik film standaard op ISO3200. Ik zie dan meer details dan op lagere ISO. Ik zie geen ruis op mijn films door de hoge ISO, maar be my guest. Als jij vindt van wel, dan mag dat :wink: Ik krijg op hogere ISO gewoon mooiere beelden met meer fijn goud.

Ik heb zoiets van had ik maar gewoon mijn telefoon blijven gebruiken. Krijg het maar niet voor elkaar om iets fatsoenlijk op film te krijgen.
Ik heb gisteren ook weer zitten kloten, krijg er het zeik zo ongeveer van ondanks alle tips van andere gebruikers.
Gisteren juist hele lage ISO gebruikt (wel alles handmatig ingesteld. De P stand had wel zuiver beeld zonder witte flitsen maar miste daarentegen ook weer kleur ).

Vanochtend kom ik er achter dat er geen k... te zien is op film van de producten.
Uiteindelijk toch maar gegokt en wat "zekerder" gaan zitten en de ISO hoger gezet maar vervolgens een onscherpe finale

Vandaag alles gereset naar fabrieksinstelling want mijn beste film was ondanks de autofocus volgens mij toch de eerste film die mijn vrouw maakte in Duisburg.

"De P stand" slaat hoofdzakelijk op fotograferen. Leer alsjeblieft je camera begrijpen, in plaats van trucjes en tips van anderen toe te passen. Als je camera op P staat, en je drukt op 'record', zou het mij niet verbazen als je filmt in volautomatisch stand.
Als ik je verhaal zo lees, lopen er allerlei problemen bij jou tegelijk door elkaar heen. Autofocus, P stand niet begrijpen, zelfs handmatig nog niet kunnen focussen, geen k** zien op je film terwijl je dat niet opvalt tijdens het filmen...
Neem je camera eens mee het park in op een avond, en neem gewoon de tijd om eens wat nachtopnames te maken.

De P-stand op een camera is een semi-automatische stand waar je zelf de keuze maakt welke iso je gebruikt. De sluitertijd én diafragma bepaald de camera zelf.

Daarmee verklaren de S en de A zich ook als Shutter-prio en Aparature-prio (diafragma dus).

Het beste kun je inderdaad gewoon eens op pad gaan in het donker, instellingen proberen en ook opschrijven wat je doet zodat je dit later terug kan zien. Elke camera en lens is anders dus instellingen kopiëren heeft vrij weinig zin.

Er zijn op youtube genoeg beginnersvideo's te vinden die je simpel stap voor stap uitleggen wat welke functie doet, het is geen weggegooide tijd om je camera te leren kennen en te begrijpen waarom je camera sommige keuzes maakt en jij die dus eigenlijk zelf in de hand wilt hebben.

Voordat ik mijn eerste vuurwerkfoto maakte heb ik uren lang gespendeerd aan de theorie, uiteindelijk leer je van praktijk het meest maar zonder de basis word het niks.

Het lijkt me dus dat je in moeilijke omstandigheden zoals vuurwerkshows alles zelf onder controle wilt hebben.

Als ik jou was zou ik idd blijven oefenen met je Camera Madmax. Je kunt inderdaad wel wat tips en trucjes gebruiken zoals Darksoul zegt maar uiteindelijk moet je gewoon de instellingen gebruiken wat bij jou past. Ik heb ook wel om tips gevraagt maar ik blijf gewoon oefenen met instellingen en kijken wat echt bij mij past (ben er nog even mee bezig maar zit al aardig in de buurt met mijn telefoon).

Filmen met je telefoon is gewoon een soort van hell als je manual instellingen wilt gaan gebruiken, ik had voorheen een camcorder gehad wat ik wel mooie beelden vond geven met de instellingen dat ik gebruikt heb. Echter kan ik die instellingen niet gebruiken op mijn telefoon omdat ik bepaalde instellingen niet kan veranderen op mijn teledoon en moet ik weet met de instellingen knoeien (wat ik persoonlijk wel mooi vind om te doen).

Als ik jou was zal ik gewoon een zooi CAT 1 vuurwerk gaan kopen en blijven testen met je camera met behulp van een aantal tips en kijken wat je zelf nog kunt veranderen met instellingen zodat je jouw filmpjes hebt zoals jij zelf wilt.

EDIT: Ik geef ook wel toe dat ik een amateur ben, maar ik probeer gewoon zoveel mogelijk.

Ik ga volgend jaar ook de overstap maken naar een mirrorless camera, waarschijnlijk de G90 of de G80 (moet ik nog even bekijken). Ik zal ook wel veel moeten googlen wat sommige instellingen zijn en de camera moeten leren kennen. Maar uiteindelijk zul je de instellingen wat jij prettig vindt vinden.

Ik heb al een beetje rond gekeken naar de G90 en daar zit wel een kleine nadeel tegenover de G80 en dat is als je 4K filmt de beeld nog meer wordt opgekropt vergeleken met de G80. Ik heb al een aantal reviews zitten kijken en veel mensen vinden de Sony a4000 en de Panasonic G9/Gh5 een goede camera.. alleen zit daar geen beeldstabilisatie op dus dat vind ik ook weer een hele minpunt.

Ik wil de camera graag gebruiken voor het filmen van vuurwerk, maar ook tegelijk foto's gaan maken van onweersbuien en eventueel van de sterren en de maan (als dat mogelijk is).

Welke camera raden jullie mij aan? De G80 of de G90 of de G9? Budget zal ik hebben tot ongeveer 1500 euro. Dus kan ik er altijd extra's bij halen (statief heb ik al)

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan