Aanleiding tot zorgen.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
De Tweede Kamer heeft deze week een belangrijke stap gezet richting een onderzoek naar de vuurwerkramp in Enschede. Een meerderheid steunde een motie van de SP, SGP en 50-plus om de Stichting Maatschappij en Veiligheid een onderzoeksvoorstel uit te laten werken.

De directe aanleiding voor de motie was de dikke rapportage van Paul van Buitenen over de ramp in Enschede, die in 2000 aan 23 mensen het leven kostte. Volgens Van Buitenen is er door verschillende instanties gelogen over de ware toedracht van de ramp en zou een dergelijke grote ramp opnieuw kunnen gebeuren.

Volgens Van Buitenens uitgebreide analyse had het bedrijf S.E. Fireworks niet te veel en te zwaar vuurwerk liggen en is de directie ten onrechte bestraft. Als Van Buitenen, en de experts die hij opvoert, gelijk hebben, kan ook licht vuurwerk tot een zware ontploffing leiden.

Volgens de Stichting Maatschappij en Veiligheid (SMV), een stichting die is opgezet door Pieter van Vollenhoven om onafhankelijk onderzoek te doen naar veiligheid in Nederland, biedt het rapport van Van Buitenen ‘aanleiding tot zorgen over de veiligheid van opslag van vuurwerk’. Daarom wil de stichting onderzoek doen naar lessen die uit Enschede en uit andere vuurwerkrampen kunnen worden getrokken.

Ronald van Raak (SP) pleit samen met Cees van der Staaij (SGP) en Henk Krol (50 Plus) al langer voor een nader onderzoek naar dit complexe dossier. Zij willen graag dat er een onafhankelijk onderzoek komt. Het is geen geheim dat er binnen de Kamer ook scepsis is over het rapport van Van Buitenen. Om de hele Kamer de kans te geven zich hierover uit te spreken, legde Van Raak het dinsdag voor per motie, waar een meerderheid zich achter schaarde.

‘We vragen de SMV niet om een beoordeling van het hele rapport van Van Buitenen’, laat Ronald van Raak telefonisch weten. ‘We vragen de SMV wel om advies te geven over nadere lessen die uit de ramp moeten worden getrokken. We willen ook weten of eerdere lessen in de praktijk zijn doorgevoerd.’

Het conceptvoorstel is geschreven in de laatste week dat Van Vollenhove nog voorzitter was van de stichting. Zijn taak is overgenomen door Tjibbe Joustra. In het conceptvoorstel schrijft SMV dat het niet de bedoeling is om de strafrechtelijke kant van de zaak te onderzoeken, maar vooral te kijken naar de aspecten die te maken hebben met de regels omtrent vuurwerkopslag.

Volgens Van Buitenen zelf zijn de zaken echter niet los van elkaar te zien. Hij verwijt de officiële instanties dat zij de waarheid onder de pet houden, niet alleen over de onjuiste opslagregels, maar ook over de onjuiste blusregels bij vuurwerkbranden, en over de ware toedracht van de ramp in Enschede. Volgens hem hebben verschillende ministeries, de gemeente Enschede en vooral het Openbaar Ministerie zich schuldig gemaakt aan misleiding, om te voorkomen dat hun fouten openbaar worden.

‘Bovendien werkt de Nederlandse overheid op systematische wijze tegen dat aanwijzingen of bewijzen een heropening van het strafrechtelijk onderzoek kunnen betekenen’, aldus Van Buitenen. ‘Ik vind dat heel verontrustend. Daarom heb ik op 28 oktober aangifte gedaan van onder meer misleiding van de rechterlijke macht, dood door schuld en ondermijning van de rechtsstaat. Ik heb dat gedaan samen met Rudi Bakker, oud-Fireworks-directeur, Jan Paalman, voormalig rechercheur, en Mathilde van der Molen, weduwe van een omgekomen brandweerman.’

Tot hun verbazing kregen de aangevers recentelijk een brief thuis met een geautomatiseerd antwoord, waarin stond dat de aangifte wegens gebrek aan informatie helaas niet verder onderzocht kan worden. ‘Geen informatie? Ik heb 1400 pagina’s informatie bijgevoegd’, aldus Van Buitenen.

Volgens de politie is de brief een foutje, de aangifte ligt nu bij het Openbaar Ministerie.

Omdat Van Buitenen ervoor beducht is dat het OM de aangifte zal seponeren, brengt hij zelf steeds meer details uit zijn aangifte naar buiten, met naam en toenaam, via zijn LinkedIn-account.

Het onderzoek door SMV ziet hij als mogelijke opening. ‘Dat moet laten zien dat de regering alleen al als het gaat om blusvoorschriften de Kamer verkeerde informatie geeft. Ik hoop dat dit onderzoek de Kamer zal helpen om zijn kritische rol weer op zich te nemen.’

https://www.groene.nl/artikel/aanleiding-tot-zorgen
 
Ohja nu zeggen ze ineens dat dit van normale consumentenvuurwerk was dus zien ze een mooie gelegenheid om alle vuurwerk te gaan verbieden.
 
Dat lichte vuurwerk waar men het over heeft, dat zal heel goed om ijsfonteinen kunnen gaan.
kort gezegd : nitro cellulose.

Brandtesten met consumenten vuurwerk cat f2 in containers is al uitvoerig gedaan en heeft voor zover ik weet nooit iets opgeleverd .

Maar ijsfonteinen zijn al langer bekend als gevaarlijk en massaexplosief . Alleen wil men dat binnen de regering blijkbaar niet weten.

Hier een video van "waterfalls" waarin als ik het goed heb ook nitrocelluse word verwerkt op vergelijkbare wijze als ijsfonteinen. (zeg ik dit correct? )

https://youtu.be/1cBrB9T8BTY
 
https://youtu.be/1_AmV5SunBI

En hier zie je een bekende brandtest met 5000 kg consumenten vuurwerk.
Deze video bewijst dat Enschede zowiezo niks te maken heeft met wat we nu cat f2 vuurwerk noemen maar dat er iemand ergens behoorlijk wat steken heeft laten vallen.....
 
Volgens mij gaat het om een TNO-rapport, waarover TNO zelf op enig moment tegenstrijdig is geweest.

Linke soep dit. Kan betekenen dat in de bebouwde kom geen vuurwerkopslag meer mogelijk zal zijn, volgens mij. Het feit dat de stichting Maatschappij en Veiligheid is ingeschakeld, is een veeg teken. Die stichting is een pr-vehikel van de politie, heette vroeger Stichting Maatschappij en Politie. Doorgaans veel rechtse figuren in het bestuur (VVD-ers met name ...).
 
Dit m.i. een heel heet hangijzer ten opzichte van de opslag van consumentenvuurwerk in vuurwerkwinkels en bij importeurs. Mocht er uit het onderzoek naar voren komen dat 1.4G inderdaad, zoals gezegd, ook een enorme explosie kan veroorzaken in een afgesloten ruimte (in combinatie met sprinklers) waaruit de druk maar moeilijk weg kan, wat niet geheel onaannemelijk is, zijn de rapen gaar.

We weten hoe Den Haag heeft gereageerd na de ramp, dus dan kan je nu helemaal een spasme van hier tot ginder verwachten. De afgesloten ruimte en blusvoorschriften zijn de crux, dat weet men in Duitsland al jaren. Ben ooit nog eens in de opslag van GBV-Weco (geloof dat Gert Breeschoten het had over 16.5 miljoen kilo) in Duitsland geweest: geen sprinkler te bekennen. Enkel drukkleppen in het dak en sprinklersystemen aan de buitenzijde om te koelen. De realistische oplossing zou zijn: sprinkerinrichting anders inrichten, anders omgaan met bunkers - maar bij het ambtelijk apparaat is weinig realisme te vinden als ze in paniek zijn. Dus dan kan je er inderdaad donder op zeggen dat er geen Vuurwerk meer in woonwijken mag liggen, überhaupt en wellicht nog wel veel verstrekkender gevolgen.

Neemt verder niet weg dat het goed is als dé ramp eens een keer degelijk en objectief onderzocht wordt. Wat daar is aangekloot gaat de pet te boven.
 
Dat lichte vuurwerk waar men het over heeft, dat zal heel goed om ijsfonteinen kunnen gaan.
kort gezegd : nitro cellulose.

Brandtesten met consumenten vuurwerk cat f2 in containers is al uitvoerig gedaan en heeft voor zover ik weet nooit iets opgeleverd .

Maar ijsfonteinen zijn al langer bekend als gevaarlijk en massaexplosief . Alleen wil men dat binnen de regering blijkbaar niet weten.

Hier een video van "waterfalls" waarin als ik het goed heb ook nitrocelluse word verwerkt op vergelijkbare wijze als ijsfonteinen. (zeg ik dit correct? )

https://youtu.be/1cBrB9T8BTY
Klopt helemaal heren. Na Enschede is het onderzoek naar waterfalls gaan lopen en ontdekt dat het onder bepaalde omstandigheden massa-explosief is. Daardoor is het op de EU stock list ook van 1.4G naar gedeeltelijk 1.1G gegaan.

Overigens geldt eenzelfde iets voor de kleine singleshots. Ik heb in het verleden begrepen dat dit zonder kooi zich ook kan gedragen als 1.1G.


Dit m.i. een heel heet hangijzer ten opzichte van de opslag van consumentenvuurwerk in vuurwerkwinkels en bij importeurs. Mocht er uit het onderzoek naar voren komen dat 1.4G inderdaad, zoals gezegd, ook een enorme explosie kan veroorzaken in een afgesloten ruimte (in combinatie met sprinklers) waaruit de druk maar moeilijk weg kan, wat niet geheel onaannemelijk is, zijn de rapen gaar.

We weten hoe Den Haag heeft gereageerd na de ramp, dus dan kan je nu helemaal een spasme van hier tot ginder verwachten. De afgesloten ruimte en blusvoorschriften zijn de crux, dat weet men in Duitsland al jaren. Ben ooit nog eens in de opslag van GBV-Weco (geloof dat Gert Breeschoten het had over 16.5 miljoen kilo) in Duitsland geweest: geen sprinkler te bekennen. Enkel drukkleppen in het dak en sprinklersystemen aan de buitenzijde om te koelen. De realistische oplossing zou zijn: sprinkerinrichting anders inrichten, anders omgaan met bunkers - maar bij het ambtelijk apparaat is weinig realisme te vinden als ze in paniek zijn. Dus dan kan je er inderdaad donder op zeggen dat er geen Vuurwerk meer in woonwijken mag liggen, überhaupt en wellicht nog wel veel verstrekkender gevolgen.

Neemt verder niet weg dat het goed is als dé ramp eens een keer degelijk en objectief onderzocht wordt. Wat daar is aangekloot gaat de pet te boven.
Een heel klein lichtpuntje is dit duistere scenario; het Vuurwerkbesluit zal er op aangepast moeten worden, en aangezien het om significante wijzigen gaat die strijdig zijn met het reeds verworven recht (vergunningen), zal er of een ruime overgangstermijn moeten komen, of een warme sanering.
Iets wat ze met LPG-tankstations na jaren van werk (sinds 2004) ook nog niet helemaal gelukt is
 
Back
Bovenaan