Vuurwerkknallen? Daar gaat de politie niet achteraan (tenzij het gruwelijk mis gaat)

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Het afsteken van vuurwerk is in Nederland het hele jaar verboden, op wat uurtjes rondom oud en nieuw na. Toch knalt het er in Twente geregeld op los op momenten dat het eigenlijk niet mag. De politie weet dat, krijgt er ook meldingen over, maar doet er weinig tegen. Tenzij het gruwelijk mis gaat, zoals afgelopen weekend in Hengelo.

Jongeren die uit baldadigheid rotjes afsteken in hun wijk, buren die het jaarlijkse feest willen opleuken met wat potten, verjaardagen die met een knal moeten eindigen. Het gebeurt, en de politie kan er weinig aan doen. En doet er dan ook weinig aan, geeft woordvoerder Simen Klok aan. „We zitten niet te wachten op een kat-en-muis spel”, zegt hij. „We gaan niet de hele avond achter wat jongeren aanrijden in de hoop dat we iemand in de kraag grijpen.”

Moeilijk achterhalen
Meldingen van vuurwerkoverlast komen wel geregeld binnen, geeft Klok aan, al heeft hij er geen cijfers van. Als er klachten komen, wordt gekeken of handhaving mogelijk is; vaak is de conclusie van niet. „Het lastige is dat er tussen de knal en de melding al een paar minuten zit. Dan moet er nog een agent op af gestuurd worden, en is die persoon al een paar straten verderop. Voor ons is het moeilijk te achterhalen wie dat dan gedaan heeft.”

Overigens wijst hij erop dat er wel gewoon boetes worden uitgedeeld, als iemand op heterdaad betrapt wordt. Voor het afsteken van vuurwerk wordt 100 euro gerekend, het in bezit hebben kost ook 100 euro.

Liever richt de politie zich op de aanpak van zwaar en illegaal vuurwerk. Zo stortten agenten zich vorig jaar op de handel van illegaal vuurwerk via Instagram. Dat heeft prioriteit, geeft Klok aan, omdat daar de meeste slachtoffers bij vallen. De handelaar aanpakken, niet de afsteker. „Het is veel zinvoller om je te richten op diegene die vuurwerk verkoopt dan af te gaan op een enkele knal.”

Zwaargewond
En de politie treedt op als er incidenten plaatsvinden met vuurwerk, zoals afgelopen weekend in Hengelo. Daar kwam aan een feestje ter ere van de 50e verjaardag van de man des huizes - dat achter thuis in een tent gevierd werd - abrupt een einde, toen een van de gasten zwaargewond raakte door een stuk vuurwerk, dat voor op straat was afgestoken. Nog voor de ambulance er was, stond de politie op de stoep; die trof meer vuurwerk aan, en nam dat in beslag. De circa veertig gasten - volgens een betrokkene hevig ontdaan, sommigen in paniek - moesten blijven, tot de verklaringen waren opgenomen. Het slachtoffer is buiten levensgevaar, maar ligt nog ernstig gewond in het ziekenhuis. De politie sluit aanhoudingen niet uit.

https://www.tubantia.nl/hengelo/vuu...eraan-tenzij-het-gruwelijk-mis-gaat~a74d3259/

Citaat uit de tekst mbt de woorden van de politiewoordvoerder:

"Overigens wijst hij erop dat er wel gewoon boetes worden uitgedeeld, als iemand op heterdaad betrapt wordt. Voor het afsteken van vuurwerk wordt 100 euro gerekend, het in bezit hebben kost ook 100 euro."

Ik mag aannemen, dat hij hier praat over illegaal vuurwerk?
Want op bezit legaal cat2 vuurwerk mag niet eens een boete volgen tot 25kg

Citaat uit de tekst mbt de woorden van de politiewoordvoerder:

"Overigens wijst hij erop dat er wel gewoon boetes worden uitgedeeld, als iemand op heterdaad betrapt wordt. Voor het afsteken van vuurwerk wordt 100 euro gerekend, het in bezit hebben kost ook 100 euro."

Ik mag aannemen, dat hij hier praat over illegaal vuurwerk?
Want op bezit legaal cat2 vuurwerk mag niet eens een boete volgen tot 25kg

Is dat zo??
In de 3 dagen dat het verkocht mag worden moet het in de verpakking zitten en niet meer dan 25 kg pp en per huishouden.
De rest van het jaar volgens mij mag je alleen vuurwerk opslaan thuis en niet toegankelijk voor publiek.
Afsteken van legaal vuurwerk buiten de afsteektijden ook 100 euro boete en volgens mij het voorhanden hebben van legaal of illegaal ook gewoon 100 euro boete.
Alles is illegaal buiten de afsteektijden

Dat dus. Buiten de verkoopdagen opslaan op een niet voor publiek toegankelijke plaats, wat nogsteeds een vaag begrip is. Maar buiten op straat ia dat in ieder geval niet.

Dat dus. Buiten de verkoopdagen opslaan op een niet voor publiek toegankelijke plaats, wat nogsteeds een vaag begrip is. Maar buiten op straat ia dat in ieder geval niet.

Vaag begrip?
Lijkt mij gewoon bv in een afsluitbare,dichte kast,waarvan alleen jij de sleutel bij je hebt.
Dan is het niet voor publiek toegankelijk.

Vaag begrip?
Lijkt mij gewoon bv in een afsluitbare,dichte kast,waarvan alleen jij de sleutel bij je hebt.
Dan is het niet voor publiek toegankelijk.
Ik kan hem wel vaag voor je maken; waarom die kast die dicht kan. Mijn huis is ook afsluitbaar met een sleutel, dus niet voor publiek toegankelijk. Een garagebox idem.

Wanneer is niet toegankelijk, niet toegankelijk genoeg?

De slotjesman kan dat probleem wel oplossen. :D

--------------------
Ik vind dit eigenlijk een bar slecht bericht.
Dit is toch een bevestiging dat de genen die nu al (knal) vuurwerk afsteken gewoon door kunnen gaan?

De slotjesman kan dat probleem wel oplossen. :D

--------------------
Ik vind dit eigenlijk een bar slecht bericht.
Dit is toch een bevestiging dat de genen die nu al (knal) vuurwerk afsteken gewoon door kunnen gaan?
Dan doet die afsluitbare kast ook niets meer :yes:

Maar heb er wat zoekwerk ingestopt. Zo even wat stukjes op een rij zetten. Ik kom tot de conclusie dat je het op veel meer plekken mag opslaan dan ik dacht. To be continued...

Blijft toch een merkwaardig iets, stel ik verhuis, dan mag ik dus blijkbaar mijn overgebleven vuurwerk niet meenemen, want dan ben ik in overtreding..

Blijft toch een merkwaardig iets, stel ik verhuis, dan mag ik dus blijkbaar mijn overgebleven vuurwerk niet meenemen, want dan ben ik in overtreding..

Dat is dan ook wel weer iets zijn waar de politie geen werk van zal maken. Zie ze die hele verhuiswagen al leeghalen op zoek naar die 'vele kilo's zwaar legaal vuurwerk' :bonk:

Maar denk inderdaad dat je op het randje van de wet zit :p

Dat is dan ook wel weer iets zijn waar de politie geen werk van zal maken. Zie ze die hele verhuiswagen al leeghalen op zoek naar die 'vele kilo's zwaar legaal vuurwerk' :bonk:

Maar denk inderdaad dat je op het randje van de wet zit :p
Strikt gezien zelf er overheen. Zal het eens uitvragen, want achterlaten of vernietigen mag ook niet..

Back
Bovenaan